FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [?] Oorzaak van files?
BEAUCHAMPwoensdag 8 oktober 2003 @ 13:44
Er is al eens eerder een topic over geweest, toen kwam er echter meer geklaag over mede-weggebruikers dan serieuze posts. Daarom nu een (her)opening. Wat is jouw mening over de oorzaak van files?
Misschien kunnen we samen voor een oplossing zorgen

TS denkt dat het een combinatie is van de max. snelheid in NL en de snelheidsverschillen tussen auto's onderling en vrachtauto's.

SuperWeberwoensdag 8 oktober 2003 @ 13:49
Ehm...

1. Er zijn meer auto's op de weg dan dat diezelfde weg aankan...
2. Ongelukken...
3. Inhalende vrachtwagens...

Mangoworks2002woensdag 8 oktober 2003 @ 13:53
bejaarden
keuze van mensen
bier2k3woensdag 8 oktober 2003 @ 13:53
te weinig weg natuurlijk.. damn.. dat is toch niet zo moeilijk..

je hebt een capaciteit X en een aanbod Y..... als capaciteit even groot is als aanbod is er geen probleem (X = Y), als de capaciteit groter is als aanbod nog steeds geen probleem (X>Y) als de capaciteit kleiner is wel probleem (X<Y)

oftewel SLOTJE!!!

MadMarinewoensdag 8 oktober 2003 @ 13:54
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:44 schreef BEAUCHAMP het volgende:
TS denkt dat het een combinatie is van de max. snelheid in NL

nóg lager?!?
Mangoworks2002woensdag 8 oktober 2003 @ 13:56
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:53 schreef bier2k3 het volgende:
te weinig weg natuurlijk.. damn.. dat is toch niet zo moeilijk..

je hebt een capaciteit X en een aanbod Y..... als capaciteit even groot is als aanbod is er geen probleem (X = Y), als de capaciteit groter is als aanbod nog steeds geen probleem (X>Y) als de capaciteit kleiner is wel probleem (X<Y)

oftewel SLOTJE!!!


Vergelijking slaat nergens op oftewel BEK HOUE!
-MEXX-woensdag 8 oktober 2003 @ 13:56
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:54 schreef MadMarine het volgende:

[..]


nóg lager?!?


hoger... betere doorstroming
MadMarinewoensdag 8 oktober 2003 @ 13:57
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:56 schreef -MEXX- het volgende:

[..]

hoger... betere doorstroming



das toch niet serieus bedoeld, hoop ik voor je

[Dit bericht is gewijzigd door MadMarine op 08-10-2003 13:58]

iemoewoensdag 8 oktober 2003 @ 13:58
mensen die hardnekkig op de rechter/middenbaan blijven rijden terwijl zij gewoon één of meerdere banen naar rechts kunnen (en moeten).

ze zorgen er voor dat de baan links van hun een trechter is voor het achteropkomend verkeer die sneller wil rijden dan zij, ergo: opstopping.

J-romwoensdag 8 oktober 2003 @ 13:58
Ik denk dat het invoegende verkeer op drukke knooppunten een grote veroorzaker is van files.. natuurlijk veroorzaakt door het vele verkeer in Nederland. Het onderling snelheidsverschil zal denk ik niet zo'n grote rol spelen aangezien ze daar de linkerbaan voor uitgevonden hebben.
westrtpwoensdag 8 oktober 2003 @ 13:59
mensen die geen afstand houden en daardoor steeds moeten remmen... en die dr achter dus k ..pff
The_Mastererwoensdag 8 oktober 2003 @ 13:59
Iedereen moet zo nodig 20 centimer achter zijn/haar voorganger rijden waardoor in/uitvoegend verkeer niet kan bewegen en waardoor er dus gewacht moet worden en dus file ontstaat.
J-romwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:00
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:59 schreef The_Masterer het volgende:
Iedereen moet zo nodig 20 centimer achter zijn/haar voorganger rijden waardoor in/uitvoegend verkeer niet kan bewegen en waardoor er dus gewacht moet worden en dus file ontstaat.
precies
Rieuwertwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:01
Combinatie van mensen die niet kunnen in/uitvoegen en mensen die links blijven rijden.. Maar hoofdzakelijk ligt toch het in- en uitvoegend verkeer ten grondslag aan de fileproblematiek volgens mij.
J-romwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:03
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:01 schreef Rieuwert het volgende:
Combinatie van mensen die niet kunnen in/uitvoegen en mensen die links blijven rijden.. Maar hoofdzakelijk ligt toch het in- en uitvoegend verkeer ten grondslag aan de fileproblematiek volgens mij.
Zoals The_Masterer al stelde geeft men elkaar te weinig ruimte bij het invoegen. Als we allemaal nou eens af en toe een baantje zouden opschuiven wanneer er invoegend verkeer is... en bij zware drukte de ritsmethode zouden toepassen denkik dat er minder files zullen ontstaan... jammer dat dit echter nooit gaat lukken
Chillzwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:03
files ontstaan niet door een te lage capaciteit van de snelweg
maar imho door een te lage capaciteit van de opritten, afritten en knooppunten

verder ontstaan files door de weggebruikers
-na ongelukken ontstaan files
-aan de overkant van ongelukken ontstaan kijkfiles
-slecht remgedrag op de snelweg geeft spookfiles (één remt te veel, die daarachter remt ook, die daarachter ook, enz, enz... terwijl men voorin dan alweer rijdt)

bier2k3woensdag 8 oktober 2003 @ 14:09
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:56 schreef Mangoworks2002 het volgende:

[..]

Vergelijking slaat nergens op oftewel BEK HOUE!


ik zal je bek FF VOLSCHEITEN LELEKE KANKERLIJER
Mangoworks2002woensdag 8 oktober 2003 @ 14:13
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:09 schreef bier2k3 het volgende:

[..]

ik zal je bek FF VOLSCHEITEN LELEKE KANKERLIJER



Offtopic

J-romwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:13
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:09 schreef bier2k3 het volgende:

[..]

ik zal je bek FF VOLSCHEITEN LELEKE KANKERLIJER


kalmte zal u redden

Ongelukken zijn zoals bovengenoemd natuurlijk ook een oorzaak, maar dat is vanzelfsprekend. Door remgedrag onstaande files zouden echter niet nodig hoeven te zijn. Wanneer de (snel)weg minder zwaar belast werd zou het niet uitmaken of je er een beetje verkeerd geremd wordt. De nederlandse wegen zijn op bepaalde tijdstippen nu eenmaal zwaaar belast wat naar mijn idee enkel verholpen kan worden met een extra baantje hier of daar.. of een ringweggetje hier of daar ( steden vormen uiteraard ook een knelpunt) Je kan helaas onmogelijk iedereen aan zijn verstand brengen op een bepaalde manier invoegend verkeer voor te laten, niet te kijken naar een ongeluk aan de andere kant van de weg.. of de perfecte remtechniek te hanteren... jammer

bier2k3woensdag 8 oktober 2003 @ 14:16
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:13 schreef J-rom het volgende:
[..]
kalmte zal u redden
Gelukkig ik ben nog te redden

Verder wil ik ff de groeten doen aan men moeder, men opa, men fietsenmaken, dj puinhoop, en iedereen die ik vergeten ben... oja ook nog aan het slowchatteam van PTA

Jeliefwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:17
ten eerste, ik rij zelf niet heb ook geen rijbewijs...

wat mij opvalt is dat iedereen zo nodig links wil rijden (ga dan naar Groot Brittanie) en elkaar de ruimte geven om in te voegen is er idd ook niet bij1

zjroentjewoensdag 8 oktober 2003 @ 14:19
Door de harmonicabeweging van het verkeer.
BEAUCHAMPwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:21
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:19 schreef zjroentje het volgende:
Door de harmonicabeweging van het verkeer.
= snelheidsverschillen van verkeer onderling
Boinkwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:23
Ik denk dat het komt door de het aantal sjonnies op de weg

Groeten Aan me kanariepiet!!

Spotmaticwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:24
Simpel zat. Ik heb nl. gemerkt dat het godsonmogelijk is om een vrachtwagen links in te halen met MEER dan 100 km/uur. Waarom? Omdat er nu eenmaal mensen zijn die niet met de maximumsnelheid inhalen, maar zich rechts laten klemrijden achter een vrachtwagen en vervolgens hun auto gewoon op de linkerbaan pleuren. Gevolg: iedereen vol in de ankers -> gemiddelde snelheid gaat omlaag -> hetzelfde stuk snelweg kan minder auto's per tijdseenheid verwerken -> snelheid gaat nog meer omlaag -> File.

Aan de andere kant moeten we gewoon eens ophouden met zeiken. Het verkeer bestaat iedere dag nu eenmaal uit duizenden en duizenden mensen met een eigen willetje. Je kunt wel zoveel regels willen opleggen, maar daar schiet je niks mee op. De beste oplossing is gewoon: stop met je in het verkeer te ergeren en berust in het feit dat het nooit beter zal worden!

Zoals ik al zei: simpel zat dus

SP33D_FR34Kwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:26
Wat daht je van die homofielen wat tunnelangst ofoz iets?? kan ik me heel druk om maken... in de file de tunnel in rijden....in het midden is het dan vaak nog even stil staan.. en nog voor ik de tunnel uit ben kan ik al weer 120.. en plots is alles weg? als mensen nou gewoon eens lekker doorgassen in die tunnels (geen flitsers )

En verder moeten mensen die continue op hun rem drukken (vaak zelfs zonder ook maar iets af te remmen, maar gewoon de voet op de rem ) ook mar van de weg halen, net als mensen die inhalen met <5 km per uur, apenkoppen die rechts blijven hangen (waardoor ik genoodzaakt ben om rechts in te halen).. en de maximum snelheden van 50 km/uur binnen de bebouwde kom moeten onder normale weersomstandigen ook maar gewoon MINIMUM worden... 40 rijden waar 50 eigenlijk al veeeel te langzaam is.. (schulidge: opa's en oma's)

zjroentjewoensdag 8 oktober 2003 @ 14:29
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:21 schreef BEAUCHAMP het volgende:

[..]

= snelheidsverschillen van verkeer onderling


Voornamelijk veroorzaakt door te hard rijden.
Spotmaticwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:30
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:26 schreef SP33D_FR34K het volgende:

<klaagzang verwijderd>


Moeilijk he, accepteren dat je in het verkeer niet de enige bent? Het zou al een hoop schelen als je je eens verplaatste in de ander. Helaas zal dat wel teveel gevraagd zijn. Gelukkig is er geen verplichting om de maximum snelheid te MOETEN rijden. Wat een hel zou Nederland dan zijn.
bier2k3woensdag 8 oktober 2003 @ 14:30
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:24 schreef Spotmatic het volgende:

blabla verhaal

Zoals ik al zei: simpel zat dus


zoals ik al zei, slotje dus....

verder doe ik ook ff de groeten aan boink!

Chillzwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:38
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:26 schreef SP33D_FR34K het volgende:
bla bla... Tunnelangst ...bla bla
dat heb ik dus ook nog nooit begrepen...

waarom zijn er zoveel mensen die net voordat ze in de tunnel naar beneden duiken toch even op hun rem moeten gaan staan?

is het eng daarbeneden ofzo?
moeten ze in de tunnel dwangmatig 10 km/u langzamer rijden?

SP33D_FR34Kwoensdag 8 oktober 2003 @ 14:44
Krijg echt het gevoel alsof er hier mensen zitten die de achterlijke ideeen om de maximum snelheiden te verlagen nog toejuichen ook.... ...

Koop dan een fiets...

zappa29woensdag 8 oktober 2003 @ 15:06
Maximaal snelheid in de spits gewoon naar de 80 km/h.
Minder problemen bij invoegen, geen snelheidsverschillen meer, oftwel veel betere doorstroming.
zjroentjewoensdag 8 oktober 2003 @ 15:08
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:44 schreef SP33D_FR34K het volgende:
Krijg echt het gevoel alsof er hier mensen zitten die de achterlijke ideeen om de maximum snelheiden te verlagen nog toejuichen ook.... ...

Koop dan een fiets...


Als je de files wilt wegwerken, ja.
Chillzwoensdag 8 oktober 2003 @ 15:17
dat helpt toch niet...
als iemand je dr niet tussen laat met 100 km/u
waarom zou hij je er met 80 dan wel tussenlaten??


* Chillz is wel voor aanpassen max. snelheid in sommige gevallen
bij drukte omlaag, bij lege snelweg (bv snachts) omhoog (dan moet je zonder probleem best 140 kunnen en mogen rijden)

super_hondawoensdag 8 oktober 2003 @ 15:40
gewoon meer mensen op de motor, klaar. ben je van de files af....
SP33D_FR34Kwoensdag 8 oktober 2003 @ 15:41
En jah ach files... ik heb dagelijks 'maar' minimaal 10 km heen, en 'maar' 15 terug... .. .

Maar gelukkig zijn de banen ernaast voor de andere richting wel file vrij... hehe ... dus houden we maar een klein stukkie over, dan nog even een tankstation hier, en een tankstation daar.... en hey? 50% van de file overgeslagen... Lekker aso, maar ach... i really dont care...

SP33D_FR34Kwoensdag 8 oktober 2003 @ 15:41
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 15:40 schreef super_honda het volgende:
gewoon meer mensen op de motor, klaar. ben je van de files af....
Ben druk bezig.....
Metro2005woensdag 8 oktober 2003 @ 15:45
snelheid omlaag is niet de oplossing.
neem nou de a13 bij overschie.
daar hebben ze 80 van gemaakt.
iedereen rijdt 10cm op elkaar. er onstaan levensgevaarlijke situaties, de luchtvervuiling is gestegen en het aantal files is ook gestegen.

ook andere wegen die naar de a13 leien hebben meer files dan voor de maatregel.

experiment is zwaar mislukt maar aangezien het veel geld opleverde zijn ze maar doorgegaan ermee

zappa29woensdag 8 oktober 2003 @ 17:34
Meeste files onstaan bij in- en uitvoegpunten.
En meestal door snelheidsverschillen en doordat een heleboel mensen niet weten hoe je fatsoenlijk invoegt (volledige lengte gebruiken om snelheid te krijgen etc). Dus als je de snelheid op de weg terugbrengt naar 80, zou 't in- en uitvoegen beter moeten gaan.
Grayburnwoensdag 8 oktober 2003 @ 17:53
Stap 1

Strengere eisen voor een rijbewijs.

- psychologische tests op agressie, tolerantie, geldingsdrang en formaat ego.
- iq-tests op logica en anticipatie.
- fysieke tests op reactievermogen en concentratie.

Resultaat = minder dwazen op de weg

Stap 2

Verlaging van de maximumsnelheid in de spits naar 100km/u op alle wegen, gecombineerd met een verhoging van de maximumsnelheid voor vrachtverkeer naar 100km/u. Indien eventueel BE verplicht wordt voor alle aanhangers (muv fietsdragers) kan ook daarvoor de max snelheid omhoog.

Buiten de spits variabele max. snelheden berekend naar capaciteit van de betreffende weg en het verkeersaanbod. Dit geld dan alleen voor autosnelwegen, autowegen blijven gewoon 100km/u.

Resultaat = een veel betere doorstroming omdat bijna al het verkeer dezelfde snelheid heeft. Hardrijders hebben we met stap 1 al voor een groot deel geëlimineerd.

super_hondawoensdag 8 oktober 2003 @ 18:02
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 15:41 schreef SP33D_FR34K het volgende:

[..]

Ben druk bezig.....


ik ook, alleen moet ik nog minstens tot 3 november wachten totdat ik kan lessen, heb de theorie nog niet namenlijk. en als ik dan eenmaal dat papiertje heb tuf ik vrolijk door de files..
heijxwoensdag 8 oktober 2003 @ 18:14
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 17:53 schreef Grayburn het volgende:

Stap 2

gecombineerd met een verhoging van de maximumsnelheid voor vrachtverkeer naar 100km/u.


Allemaal goed en wel, maar dan wel alleen na inbouw van een afstandssensor in de voorbumper van elke vrachtauto boven de 3 ton met acoustisch signaal, geheugen en notatiefunctie (vgl Tachograaf).
Vrachtwagenchauffeurs zijn kampioen "geen afstand houden". Slipstreamen spaart diesel, ja. Maar niet achter een "luxe-auto".
Structureel (langer dan 10 seconden) op minder dan de "tweesecondenafstand" meteen goed maken voor 500 euro boete.
BaraCudawoensdag 8 oktober 2003 @ 18:21
Mensen die uiteindelijk toch maar besluiten een rij vrachtwagens te gaan inhalen waar ze dan met 90 voorbij gaan. Zodat iedereen op zijn rem moet, waar ook weer ongelukken van komen.
Maar vooral omdat er smorgens gewoon teveel vrachtwagens op de weg zitten.
Metro2005donderdag 9 oktober 2003 @ 07:46
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 17:34 schreef zappa29 het volgende:
Meeste files onstaan bij in- en uitvoegpunten.
En meestal door snelheidsverschillen en doordat een heleboel mensen niet weten hoe je fatsoenlijk invoegt (volledige lengte gebruiken om snelheid te krijgen etc). Dus als je de snelheid op de weg terugbrengt naar 80, zou 't in- en uitvoegen beter moeten gaan.
probleem is als iedereen 80 rijdt dat iedereen ook dichter op elkaar gaat rijden (getuige de a13) zodat invoegen helemaal moeilijk wordt (ik spreek uit ervaring )
Grayburndonderdag 9 oktober 2003 @ 07:54
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 18:14 schreef heijx het volgende:

[..]

Allemaal goed en wel, maar dan wel alleen na inbouw van een afstandssensor in de voorbumper van elke vrachtauto boven de 3 ton met acoustisch signaal, geheugen en notatiefunctie (vgl Tachograaf).
Vrachtwagenchauffeurs zijn kampioen "geen afstand houden". Slipstreamen spaart diesel, ja. Maar niet achter een "luxe-auto".
Structureel (langer dan 10 seconden) op minder dan de "tweesecondenafstand" meteen goed maken voor 500 euro boete.


Goed idee, maar dan wel uniform. Dus voor elk voertuig. En vergeet niet dat we ook bumperklevers met stap 1 al aanpakken.
DaBeetledonderdag 9 oktober 2003 @ 08:23
Een spitsverbod voor alle soorten busjes op de snelweg.... Maandagochtend vroeg, aanrijding op de A4... 7 voertuigen waarvan 5 van die t^%&^$%&#%$busjes. Vooral het busje voor me... Die heeft afstand tot zn voorganger en je zou zeggen dat ie nog verder naar voren kon kijken ook. En toch presteert ie het om erop te knallen terwijl ik daarachter (en vrij dicht ook nog) niet eens extreem hard op de rem hoefde.. Oh ja... En opnieuw rijexamen doen voor mensen die in landen buiten de EU hun rijbewijs gehaald hebben. Oh en rijinstructeurs uit die landen verbieden... (Laats een linksplakkende lesauto voor me :S En de instructeur liet het toe....
afzuiginrichtingdonderdag 9 oktober 2003 @ 17:49
De structurele files staan op plaatsen waar 'voorgesorteerd' moet worden op rijstroken. Er wordt in Nederland in de drukbevolkte regio's per strekkende kilometer asfalt veel in- en uitgevoegd, en er moet er veel van baan gewisseld worden om op de gewenste bestemming te komen. Ooit eens gehoord dat de modale automobilist op de A10 west maar 2 minuten op de snelweg verblijft tijdens zijn rit.

Het gebrek aan hoffelijkheid van veel Nederlandse chauffeurs bij druk verkeer (gaatjes dichtrijden) en te hoge snelheidsverschillen tussen rijstroken zorgt er al snel voor dat een rechterrijstrook (of een weefstrook tussen twee bestemmingen) bijna komt stil te staan. De chauffeurs die met snelheidsverschil > 60 km/u naar links - net ingevoegd en je hoeft er niet af op die volgende afslag - of naar rechts - je moet eraf op die afslag - moeten, zetten dan ook de linkerbanen stil door het rem/spookfile effect.

Je kunt mensen op de rechterbaan in een autootje met weinig acceleratie moeilijk verwijten dat ze het snelheidsverschil niet snel genoeg kunnen overbruggen. Als jij op een drukke weg veel sneller gaat veroorzaak jij dat anderen rechts van je langzamer moeten rijden (want vanuit hun perspectief neem je meer ruimte op je rijstrook in door hard te rijden).

De oplossing: iedereen laat voldoende ruimte (> 2 seconden) en passeert verkeer aan je rechterkant niet met een snelheidsverschil van meer dan >30 km/h bij druk verkeersbeeld. Maar als je dat in je eentje gaat doen vindt iedereen achter je je een volstrekte idioot.

Praktische les voor rijopleiding: leer mensen beter van baan wisselen in kleinere gaatjes en bij hoge snelheidsverschillen. Je kent het wel: mensen die hun auto voor de neus van jouw auto ipv. direkt achter de voorgaande auto gooien als ze naar een snelllere linkerbaan gaan, maar OOK van die mensen die wel met 160 links denken te kunnen rijden omdat ze zo goed snelheidsverschillen kunnen inschatten, maar zelf een gat van een kilometer nodig hebben voordat ze naar rechts durven: prototype brokkenmaker. Dit laatste type, een hij, verslijt remmen en is er vaak van overtuigd dat 90% van zijn medeweggebruikers gestoord is ipv. hijzelf .

De allerzieligste bijziende weggebruikers weten beide gedragingen te combineren in een enkele actie: ze passeren je rechts , gaan vervolgens vol in de remmen voor de vrachtwagen waarvoor jij en de mensen voor je naar links gingen , en gooien de auto daarna weer naar links waardoor de rest vol op de remmen moet: wel twee of drie auto's ingehaald, maar iedereen, incl. hijzelf, vertraagd en in gevaar gebracht.

Disclaimer: Op lange stukken zonder opritten mag je 200 rijden wat mij betreft (en hou je netjes rechts).

VanDreadvrijdag 10 oktober 2003 @ 11:51
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:56 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Vergelijking slaat nergens op oftewel BEK HOUE!
Op woensdag 8 oktober 2003 14:09 schreef bier2k3 het volgende:
ik zal je bek FF VOLSCHEITEN LELEKE KANKERLIJER
kinderachtige reacties welke een stuk volwassener hadden kunnen zijn
reactie 2 vind ik dermate triest dat je wat bij betreft de desbetreffende aandoening mag krijg.....
001vrijdag 10 oktober 2003 @ 11:57
Het niet met een constante snelheid rijden van veel mensen als het te druk is.