Posdnous | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:30 |
Voor het eerst in de geschiedenis bestaat de Amerikaanse Billboard top 10 ( de toonagevende muziekchart in de V.S.) geheel uit zwarte artiesten. Dit is het gevolg van de hip-hop invloeden die sinds de jaren '90 sterk op zijn gekomen in de muziekwereld. Bron om verder te lezen (lang artikel) Een eigenaardige ontwikkeling. Het ultieme bewijs dat hip-hop (oorspronkelijk juist omarmt als een underground-stroming) het slachtoffer is geworden van haar eigen succes. De stroming is nu het meest commerciele product van de gehele muziekmarkt. Iemand hier een mening of gedachte over? | |
teknomist | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:32 |
quote:Dat was nog eens betere tijd ![]() | |
Kogando | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:33 |
-edit: offtopic.- [Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 08-10-2003 13:54] | |
Rasing | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:34 |
quote:En is succes erg? | |
ddorst | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:39 |
Wel als het ongeinspireerde bout-muziek is, waarin tegen een achtergrond van gore, ordinaire sletten een paar quasi-aggressieve acteurs een beetje slap onzinnige, denigrerende teksten loopt op te zeggen zonder ook maar een noot te zingen. Als er maar een trommel in zit, is het al snel goed. | |
L3IPO | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:40 |
quote: ![]() | |
teknomist | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:41 |
We gaan weer R&B bashen hoor. | |
Posdnous | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:42 |
quote:Op zich niet. Het is wel eigenaardig om te zien hoe de angel uit de hip-hop gehaald is. Via het blanke 'suburb-publiek' zoals ze dit in de V.S. noemen, is het een hele radio-vriendelijke stroming geworden. Zelfs grote, felle, en politiek geëngageerde rappers van weleer storten zich op de commerciele kant. | |
MikeyMo | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:42 |
ach, maar "wij blanken" en "die spleetogen" hebben zo'n beetje alle apparatuur en dragers uitgevonden die "die zwarten" nodig hebben om hun muziek uberhaupt te kunnen maken. Zonder ons geen CD, LP, Cassette etc | |
Dr_Crouton | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:43 |
Van Frontpage, schaamteloze c&p van m'n eigen reactie: quote:Ja, het zijn dan ook FANTASTische videoclips, met nadruk op fantast. Dure sportwagens, lage camerastanden zodat die rappertjes intimiderender overkomen, schaarsgeklede hoertjes en irritante monotone stemmen zoals die van Sean Paul. Vet goeie shit. ![]() Gelukkig zijn er wel creatieve artiesten die goeie muziek maken en leuke clips, helaas worden die overstemd door die eenheidsmeuk. (Black Eyed Peas) | |
HAL9000S | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:46 |
Zwarte artiesten domineren de Amerikaanse hitlijst Search use fucking the.... | |
Seborik | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:49 |
quote:Nou, ik heb al meer zinnige reacties hier gezien dan in dat topic. Bovendien is het meer een muziekonderwerp, dus deze laat ik open. | |
Posdnous | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:49 |
quote: ![]() Erg lastig topic om te vinden. | |
HAL9000S | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:54 |
Er is genoeg goede hiphop die de draakt steekt met de hiphopscene dezerdagen, artiesten als Kool Keith, frontman van de voormalige Ultramagnetic MC's, KRS One van de voormalige hiphopformatie BDP, Jurassic 5, Jeru the Damaja etc. etc. Mensen moeten leren dat muziek die in de top40 staat totaal niet representatief is voor de hele stroming. Ontopic: | |
Posdnous | woensdag 8 oktober 2003 @ 13:55 |
Wat misschien nog wel interessanter is: hoe hebben de andere artiesten het zover kunen laten komen? Waar zijn alle rockers, country-sterren en popartiesten gebleven? U2, Aerosmith, Britney Spears, Madonna etc. waren niet uit die lijsten te slaan. Waar in Nederland de hip-hop-achtige/R&B muziek nog enigszins tegengas wordt geboden door wat elektronische trance-riedeltjes en hier en daar een Idol, lijken de Amerikanen niks meer te hebben wat enigszins aanspraak kan maken op een hoge hitnotring. | |
Rasing | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:00 |
Dat verandert wel weer, het lijkt mij gewoon een rage, over een paar jaar luistert niemand er meer naar, en dan luisteren we weer massaal naar iets anders. Zie gabber. | |
drexciya | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:14 |
Waarom is niemand op het idee gekomen dat dit niets met muziek, maar alles met marketing en de (te grote) macht van de platenmaatschappijen te maken heeft? Om in de VS een grote hit te scoren moet je op de radio gedraaid worden, wat je zo'n 400-500k $ kost. Tel daarbij de middelen voor zo'n apenheul clip bij op en het gaat hard. Alleen de (5) grote platenmaatschappijen hebben daar de middelen voor en die willen geen risico lopen dus zie je dat het aanbod steeds verder vervlakt totdat je dit soort lopende band troep krijgt die vrijwel niets meer te maken heeft met het oorspronkelijke genre. Je ziet in de VS een afname van de verkoop, met name bij de grote maatschappijen en juist een toename bij de verkoop bij kleine, onafhankelijke maatschappijen. Ik ben benieuwd hoe de cijfers eruit zouden zien wanneer het machtsmonopolie van de grote platenmaatschappijen wordt doorbroken, in ieder geval zou je dan veel meer variatie krijgen. | |
Jantjeuh | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:15 |
quote: ![]() Ben het 100% met je post eens. | |
Tony_Montana67 | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:17 |
Als hiphop liefhebber vind ik de top10 behoorlijk bedroevend. Massaproductie riedeltjes zonder een echte inhoud. Maar dat gaat binnenkort wel weer over hoop ik, want je kan mij niet wijsmaken dat dit lang populair kan blijven http://www.billboard.com/bb/charts/hot100.jsp voor de lijst trouwens | |
drexciya | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:19 |
quote:Ik denk dat enerzijds de singles markt in de VS ook al is ingestort, dus liefhebbers van de genoemde genres/acts verkopen met name albums. Anderzijds is de wurggreep van de radiostations in de VS nog erger dan hier. Boeiende of afwijkende muziek (hoe je het ziet) maakt daar al helemaal geen kans. Als laatste heb je in de VS verschillende charts, meestal wordt bvb. Country in een eigen chart geplaatst. | |
teknomist | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:19 |
Beetje offtopic: maar wat is er mis met lekkere volle negerinnen in R&B/Hiphop-clips??? ![]() | |
Posdnous | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:24 |
quote:Ik heb het niet over 'boeiende of afwijkende muziek' , maar gewoon over popmuziek. Britney, Backstreet Boys en dat soort bandjes, waar zijn ze allemaal gebleven? De charts in de VS stonden bovendien tot voor kort ook gewoon vol met allerlei rock-nummers. Misschien dat al die wannabe-punk bandjes daar een eind aan heben gemaakt. | |
HAL9000S | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:27 |
quote:hey! ![]() quote: ![]() | |
MikeyMo | woensdag 8 oktober 2003 @ 14:40 |
quote:niets, maar die uber-stoere nepgangsters verpesten vaak het plaatje ![]() | |
drexciya | donderdag 9 oktober 2003 @ 11:21 |
quote:Het maakt mij niet uit wat er in de charts staat, als het maar niet van die lopende band bagger is, zoals nu. Het is van alle tijden, maar het gaat nu toch echt te ver. Ik heb niets tegen pop en dergelijke trouwens, ik vind het leuk om te zien dat Simply Red zelf weer terug is terwijl hij door z'n platenmaatschappij was gedumpt (die direct een greatest hits op de markt gooit trouwens). | |
OutKast | donderdag 9 oktober 2003 @ 11:34 |
quote:Hoe het precies komt weet ik niet maar ik denk dat het vooral te maken heeft met de "stoerheid" van die gangsta's, iedereen wil graag stoer zijn. Als je de muziek maar vaak genoeg hoort ga je het vanzelf toch wel leuk vinden. Ik bedoel, wie kan zich nou werkelijk identificeren met al die gangsta's? In NL zoiezo niemand want zulke praktijken vinden hier niet echt vaak plaats. Het is meer imago waar het om draait, en platenmaatschappijen spelen daar op in. Vroeger was punk stoer, en aangezien iedere puber stoer wil zijn, was je punk. Hetzelfde geldt nu voor hip-hop. Dat is nu stoer, straks niet meer. Ik denk dat het feit dat het zwarte artiesten zijn, niet echt uitmaakt. Het is allemaal muziek die voortkomt uit de zwarte muziek, dus het is logisch dat het vooral zwarte vertolkers zijn. Maar het gaat vooral om het imago. (Ik heb het hier niet over 'echte' hip-hop, want dat staat ook niet in de charts) Waarom Britney etc. er nu niet meer zijn en scoren is omdat ze nu niet meer stoer zijn, je krijgt er geen status door, dus kopen tieners etc. het niet. Het is een fase, die straks weer uitegkotst wordt als de nieuwe generatie weer met iets nieuws komt. |