quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 09:22 schreef Metamorphozis het volgende:
Ik ben wel benieuwd of begeleiding geven via internet een beetje te doen is. Stel dat je niet uit bepaalde vergelijkingen komt en je wilt daar wat over vragen aan je online begeleider, moet je dan eerst alles in latex gaan intikken omdat je zon formule anders niet digitaal verstuurd krijgt? Lijkt mij een beetje lastig.
Veel lastiger dan de wiskundige kant lijkt mij nog de pedagogische en didactische kant. Het lijkt mij onmogelijk een goede lerarenopleiding te doen zonder directe interactie. Hierbij denk ik enerzijds aan interactie met medestudenten. Iedereen doet dingen op een andere manier, ziet sociale processen vanuit zijn eigen optiek en heeft hier eigen ideeen bij. Deze verbaal en non-verbaal met medestudenten bespreken en leren wat er nog meer in de wereld gebeurt (op het gebied van communicatie) behalve het kleine stukje dat je zelf meemaakt is mijns inziens belangrijk.
Anderzijds denk ik aan het contact met de leerlingen. Worden er bij deze cursus ook stages aangeboden. Dit is een onderdeel wat niet in een lerarenopleiding mag missen. De theorie kan je op ideeen brengen, maar de echte vaardigheden mbt het onderwijs leer je pas in de praktijk.
Ik zou eerder denken aan een lerarenopleiding via een Hogeschool of desnoods als zij-instromer via een instituut wat daarvoor opleidt. Ik heb echter geen directe ervaring met de LOI-opleiding, wel met een hogeschool.
Succes iig!