abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13702793
Ik ben nu al een tijdje bezig met het maken van muziek, gitaar spelen en zingen. Maar bij het soort muziek dat ik maak (soms wat rustiger, maar meestal toch wel redelijk hard en rammen (grunge achtig)) vind ik mijn stem niet goed passen.

Als ik een avond echt goed ben wezen stappen vind ik mijn stem de volgende ochtend eigenlijk veel beter. Dat zal wel komen door de alcohol en alle rook die je binnen krijgt.

Maar wat zijn nou manieren om je stem ruwer te krijgen zonder alcoholist of zwaar roker te worden? Want ik vind dat nou eenmaal mooier klinken. Gewoon flink schreeuwen heb ik al geprobeerd, maar dat werkt ook niet zoals het moet werken

pi_13702992
grunge: het geluid moet vanuit je buik komen diep inademen, en je buik iets aanspannen... probeer dat maar eens... succes
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 6 oktober 2003 @ 23:28:12 #3
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_13703013
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 23:26 schreef soulfly1983 het volgende:
grunge: het geluid moet vanuit je buik komen diep inademen, en je buik iets aanspannen... probeer dat maar eens... succes
heb jij het niet over grunten???
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_13703036
Grunten is nou weer net niet de bedoeling

Puur een ruwere stem, alsof je een beetje schor bent...

pi_13703075
ooo tja dan wachten tot de baard uit de keel is
gekheid hoor, nee ik dacht dat je het over grunten had... sorry
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
pi_13703311
Je moet gewoon accepteren dat je de rest van je muzikale leven zal moeten zuipen en roken, no problem
Nepaliseren is alleen bestemd voor de uitverkorenen
pi_13703478
ik zou een andere zanger nemen
That's The Way Things Go
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 01:01:17 #8
55266 ElCriz
Bois de Pologne...
pi_13704569
Zing na wat zware lichamelijke inspanning! (sporten, hardlopen, rennen, wandelen)
...That makes kinda two of us...
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 11:59:00 #9
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_13709909
B-U-I-K-S-P-I-E-R-E-N

daar draait het om, niks moeilijk met je keel doen nix forceren gewoon die buikspieren gebruiken!

pi_13709986
.. ik zing ook.. tja tzit in de familie..
ik rookte vroeger erg veel.. en dronk nog wel redelijk wat sterke drank daarnaast.. en serieus.. ik kreeg een hele mooie ruwe bolster stem..
t was nog geen tom waits.. en het was redelijk tijdelijk.. maar lang genoeg om het op D.A.T te krijgen
jajajajajajajajajjajaja
pi_13710022
ik denk trouwens dat menig zangleraar/es mij mn hersens in zou slaan
jajajajajajajajajjajaja
pi_13714719
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:59 schreef --H-I-M-- het volgende:
B-U-I-K-S-P-I-E-R-E-N

daar draait het om, niks moeilijk met je keel doen nix forceren gewoon die buikspieren gebruiken!

Ik heb al veel verschillende dingen zitten proberen, maar het lukt me gewoon zo (nog) niet.
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:03 schreef _Thorwald_ het volgende:
ik denk trouwens dat menig zangleraar/es mij mn hersens in zou slaan
Dat weet ik wel zeker
De alcohol is nog niet zo'n probleem, maar het roken, niet echt handig om daarmee te beginnen
pi_13729999
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:59 schreef --H-I-M-- het volgende:
B-U-I-K-S-P-I-E-R-E-N

huh rotje, hoe doe je da dan, ik heb ook buikspieren maar ik kan nie zinge, maarrruh ff serieus hoe werkt da
pi_13747738
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 23:59 schreef 2x4 het volgende:

[..]

huh rotje, hoe doe je da dan, ik heb ook buikspieren maar ik kan nie zinge, maarrruh ff serieus hoe werkt da

Jah hup! kom op met die theorie!

pi_13751187
"Iedere dag gorgelen met zand en stenen"

aldus Sjors Fröhlich toen hij al dan niet verplicht Sepultura met Roots Bloody Roots moest draaien

life is short, play hard
  donderdag 9 oktober 2003 @ 13:31:47 #16
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_13762793
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 23:59 schreef 2x4 het volgende:

[..]

nou eerst adem je rustig in via je buik, en je laat je buik het werk doen (je ziet dus je buik onder op en neer gaan (alleen ademen door je mond)). zodra je na een paar keer ademen hebt ingeademt druk je met je middenrif en bukspieren je adem 'vast' dus dat wil zeggen dat je buik zo gespannen blijft staan naar buiten en dat je je adem inhoudt. probeer dit vol te houden zo lang als je kan.
Als je dat dan weer doet (voor de 3e keer ofzo) ga je zodra je je adem inhoudt je strottenhoofd ontspannen, kin op 90 graden van je keel zetten en tong onstpannen in de keel en 'boost' je ineens (met je buik, je keel blijft ontpannen, ja dit is heel moeilijk beheers het zelf ook nog niet helemaal) je adem eruit terwijl je het woord of de zin hard uispreekt, en je blijft je middenrif en buikspieren aanspannen alleen doordat je adem verliest gaat je buik naar binnen toe, maar blijf je wel die spieren aanspannen.

probeer dan maar eens bijvoorbeeld i disappear van metallica ofzo te zingen, die "hey hey hey yeah" je merkt dan dat je door die boost en rauwere en veel vollere stem hebt, want een goede stem zit niet in de keel maar in de beheersing van de buikspanning, want alles doe je met je buik, je keel blijf zo ontspannen mogelijk (natuurlijk wel de toon maken die je wilt met de keel he, maar niet 'schrapen'!)

dit is trouwens ook een goede manier om om bijvoorbeeld opera te zingen, maarja dan moet je wel die tonen niet verrauwen en dus wat rustiger zijn met de boost en je keel nog losser houden , voor de rauwheid is dus wel een heel klein beetje keel nodig, maar veel minder dan dat je normaal doet woordoor je het ook nog eens veel langer volhoudt en de dag erop geen of minder keelpijn hebt!

Het zal ff wennen zijn, maar als je het kan werkt het als een tierelier!

pi_13771300
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:31 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

nou eerst adem je rustig in via je buik, en je laat je buik het werk doen (je ziet dus je buik onder op en neer gaan (alleen ademen door je mond)). zodra je na een paar keer ademen hebt ingeademt druk je met je middenrif en bukspieren je adem 'vast' dus dat wil zeggen dat je buik zo gespannen blijft staan naar buiten en dat je je adem inhoudt. probeer dit vol te houden zo lang als je kan.
Als je dat dan weer doet (voor de 3e keer ofzo) ga je zodra je je adem inhoudt je strottenhoofd ontspannen, kin op 90 graden van je keel zetten en tong onstpannen in de keel en 'boost' je ineens (met je buik, je keel blijft ontpannen, ja dit is heel moeilijk beheers het zelf ook nog niet helemaal) je adem eruit terwijl je het woord of de zin hard uispreekt, en je blijft je middenrif en buikspieren aanspannen alleen doordat je adem verliest gaat je buik naar binnen toe, maar blijf je wel die spieren aanspannen.

probeer dan maar eens bijvoorbeeld i disappear van metallica ofzo te zingen, die "hey hey hey yeah" je merkt dan dat je door die boost en rauwere en veel vollere stem hebt, want een goede stem zit niet in de keel maar in de beheersing van de buikspanning, want alles doe je met je buik, je keel blijf zo ontspannen mogelijk (natuurlijk wel de toon maken die je wilt met de keel he, maar niet 'schrapen'!)

dit is trouwens ook een goede manier om om bijvoorbeeld opera te zingen, maarja dan moet je wel die tonen niet verrauwen en dus wat rustiger zijn met de boost en je keel nog losser houden , voor de rauwheid is dus wel een heel klein beetje keel nodig, maar veel minder dan dat je normaal doet woordoor je het ook nog eens veel langer volhoudt en de dag erop geen of minder keelpijn hebt!

Het zal ff wennen zijn, maar als je het kan werkt het als een tierelier!

Ha die rotje, bedankt voor je tips, dan weet ik ook weer hoe dat werkt En wellicht de de TS zijn stem minder molt
  donderdag 9 oktober 2003 @ 19:39:17 #18
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_13772321
idd dj
pi_13772464
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 19:39 schreef --H-I-M-- het volgende:
idd dj
ehm ja sorry dak niet zo heel verhaal terug had
  zondag 12 oktober 2003 @ 22:43:21 #20
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_13837662
*schop*

ik hoop wel dat de topicstarter mijn verhaal gelezen heeft!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')