http://www.bullpower.nl/
http://www.cth.be/
http://www.dbmengineering.nl/
Let goed op wat de tuners beloven. Men spreekt soms van winsten van 10pk bij motoren als je Pug, maar dat blijkt dan ten opzichte van de deellastgebieden. Op topvermogen is het verschil soms maar 2 tot 5 pk dan. Een meting voor en achteraf is aan te raden, maar kost wel flink geld helaas. Daarnaast is door de optimalisatie je auto een procent of 2 a 3 zuiniger, maar de praktijk wijst uit dat men vaker het meervermogen gaat aanspreken waardoor een meerverbruik van circa 3 tot 5% ervaren wordt....nu ja, het is en blijft fun toch?
Succes!
N.
quote:wa's dat?
Op maandag 6 oktober 2003 22:14 schreef Novitec het volgende:
dan kan je je heil zoeken bij blueprinten van het blok
quote:Uitbalanceren en lichter maken van krukas, zuigerstangen, zuigers en zorgen dat de interne wrijving van het blok minimaal wordt. Een vriend van mij heeft dat laten doen aan zijn auto en zijn wagen is ondanks 35pk en 30nm meer (door nokkenassen, blueprinting, chiptuning, sportuitlaat en open filter) zuiniger dan ik met exact dezelfde auto maar dan standaard....niet verkeerd, maar wel duur....
Op maandag 6 oktober 2003 23:50 schreef mbvt het volgende:[..]
wa's dat?
N.
quote:Dan lijkt het mij nog makkelijker en goedkoper om een origineel 306 1.8i (103pk) blok in je auto te (laten) hijsen. Of moet je dan ook nog veel dingen aanpassen?
Op dinsdag 7 oktober 2003 00:28 schreef Novitec het volgende:[..]
Uitbalanceren en lichter maken van krukas, zuigerstangen, zuigers en zorgen dat de interne wrijving van het blok minimaal wordt. Een vriend van mij heeft dat laten doen aan zijn auto en zijn wagen is ondanks 35pk en 30nm meer (door nokkenassen, blueprinting, chiptuning, sportuitlaat en open filter) zuiniger dan ik met exact dezelfde auto maar dan standaard....niet verkeerd, maar wel duur....
N.
quote:thx, weer wat geleerd!
Op dinsdag 7 oktober 2003 00:28 schreef Novitec het volgende:[..]
Uitbalanceren en lichter maken van krukas, zuigerstangen, zuigers en zorgen dat de interne wrijving van het blok minimaal wordt. Een vriend van mij heeft dat laten doen aan zijn auto en zijn wagen is ondanks 35pk en 30nm meer (door nokkenassen, blueprinting, chiptuning, sportuitlaat en open filter) zuiniger dan ik met exact dezelfde auto maar dan standaard....niet verkeerd, maar wel duur....
N.
quote:Zo op het eerste gezicht wel, blueprinten is best een dure en ingrijpende aangelegenheid en dan een grotere donormotor plaatsen is makkelijker, maar je moet wel letten of het past en zo niet, dan moet je het pas zien te maken, eventueel koppeling, bak en aandrijflijn over zien te plaatsen en meestal moet ook de hele rataplan aan bekabeling, kabelboom en electronica mee over en dat zijn ook geen makkelijke klussen....
Op dinsdag 7 oktober 2003 09:11 schreef CreativeMind het volgende:[..]
Dan lijkt het mij nog makkelijker en goedkoper om een origineel 306 1.8i (103pk) blok in je auto te (laten) hijsen. Of moet je dan ook nog veel dingen aanpassen?
N.
quote:8 pk erbij met die mods ga je niet halen ben ik bang.
Op donderdag 9 oktober 2003 19:08 schreef 500dutch het volgende:
mijn 306 1.8i 16V( 1999) heeft 112 PK standaard. Met een andere einddemper ( Supersprint) en een K&N 57i kit erop loopt alles heerlijk.
Vlot oppakken, klein vermogenswinst en iets meer koppel.
Zou nu zo'n 120 PK moeten hebben en een veel beter geluid!
Met een goede koude luchtaanvoer zal een openluchtfilter ongeveer 3 tot 4 pk extra opleveren. Op turbomotoren worden wel winsten genoemd van 10pk, maar dan spreken we over turbo's en grotere motoren.
Einddemper levert weinig extra op, zeg zo'n 0-3pk dan heb je het echt wel gehad. Een volledige uitlaat kan zo'n 5 pk opleveren. Uiteraard alles bezien in wat de fabrikant heeft laten liggen natuurlijk. Het voorbeeld van Opel's Ecotec 1.4i met een omweg van 35cm luchtinlaat (langs driekwart van het motorblok) is bekend. Ik meen Mantzel legt dit dus om lang die ene overgebleven kwart en de zeer verkorte, dikkere, sportievere luchtinlaat tovert 20pk extra uit het blok, maar niet omdat de luchtinlaat nou zo goed is, maar omdat Opel het blok hierop zo geknepen heeft.....en dus kan ik maar een ding zeggen en dat is: meten is weten, dus vermogensbank, meting voor en na de modificaties en je weet wat het je opgeleverd heeft......(Novitec weet uit eigen ervaring dat sportuitlaten en luchtfilters maar marginaal meervermogen leveren....)
N.
quote:bedankt voor de linkjes. ik heb een E30 325i met 170pk. zo'm chipje levert at 15 pk extra en als ik filter zou toevoegen zou ik toch misschien aan de 200 pk komen. heel interessant. en de prijzen vind ik opzich meevallen.
Op maandag 6 oktober 2003 22:14 schreef Novitec het volgende:motoren met enkel chiptuning niet nodig). Uiteraard zou ook onderstel, remmen en aandrijflijn op het meervermogen aangepast dienen te
http://www.bullpower.nl/
http://www.cth.be/
http://www.dbmengineering.nl/Let goed op wat de tuners beloven. Men spreekt soms van winsten van 10pk bij motoren als je Pug, maar dat blijkt dan ten opzichte van de deellastgebieden. Op topvermogen is het verschil soms maar 2 tot 5 pk dan. Een meting voor en achteraf is aan te raden, maar kost wel flink geld helaas. Daarnaast is door de optimalisatie je auto een procent of 2 a 3 zuiniger, maar de praktijk wijst uit dat men vaker het meervermogen gaat aanspreken waardoor een meerverbruik van circa 3 tot 5% ervaren wordt....nu ja, het is en blijft fun toch?
Succes!
N.
edit: Ik zit nou zo te kijken, en bijna alle chip leveren zo'n 15 pk extra voor mijn auto. alleen de prijs verschilt enorm. Ik heb chips gezien van 150 euro tot en met 650 euro. er kan toch niet zo'n groot prijsverschil zijn als al die chip hetzelfde leveren?
[Dit bericht is gewijzigd door Chillmeister op 13-10-2003 13:27]
quote:Zelf heb ik me daar ook altijd over verbaasd, de prijzen varieren enorm in de tuningswereld en ik kan niet echt goed achterhalen waarom. Het merk waar ik me voornamelijk interesseer, is meestal wel een merk waarbij ik bij de gerenommeerde chiptuners voor alle automerken vaak fouten zie op hun website...zo las ik laatst op een site van een tuner dat de Alfa Romeo 75 voorwielaandrijving had en zou er een 145 met een 1.7 twin spark bestaan...dat wekt bij mij niet vertrouwen, maar okee, een prijsverschil bij de AR 145 kan verklaard worden dat bij de modellen voor 1998 de chip daadwerkelijk vervangen wordt door een andere, sportievere chip terwijl de modellen van na 1998 de oorspronkelijke chip herschreven wordt met sportievere waarden....daarnaast wordt er soms een vermogensrun voor en na gedaan wat ook doorberekend wordt in de prijs en bij sommige tuners kan je garantie afkopen, wat soms al in de prijs zit en soms voor extra betaling zorgt...kijk dus altijd goed en laat je goed informeren naar wat de tuners zeggen te doen voor de prijs.
Op maandag 13 oktober 2003 10:01 schreef Chillmeister het volgende:[..]
bedankt voor de linkjes. ik heb een E30 325i met 170pk. zo'm chipje levert at 15 pk extra en als ik filter zou toevoegen zou ik toch misschien aan de 200 pk komen. heel interessant. en de prijzen vind ik opzich meevallen.
edit: Ik zit nou zo te kijken, en bijna alle chip leveren zo'n 15 pk extra voor mijn auto. alleen de prijs verschilt enorm. Ik heb chips gezien van 150 euro tot en met 650 euro. er kan toch niet zo'n groot prijsverschil zijn als al die chip hetzelfde leveren?
En Chill...met volledige uitlaat, open filter met koudeluchttoevoer en chiptuning moet jij een BMW E30 325i met 171pk wel over de 190pk kunnen tillen zonder problemen en het koppel van 245nm naar ik gok een 270nm? Zit je eigenlijk al bijna op de waarden van de 2.5 24kleps van BMW of een 3.0 8-klepper van een willekeurig ander merk....
N.
quote:Met zo'n chip krijg je volgens alle websites bij mijn model 15 pk meer en gaat de koppel naar 243. Ik had nog niet eens gedacht aan een andere uitlaat stom. Ik denk dat ik het wel in stappen ga doen want als ik het allemaal in 1 keer doe, wordt het te duur
Op dinsdag 14 oktober 2003 00:32 schreef Novitec het volgende:[..]
Zelf heb ik me daar ook altijd over verbaasd, de prijzen varieren enorm in de tuningswereld en ik kan niet echt goed achterhalen waarom. Het merk waar ik me voornamelijk interesseer, is meestal wel een merk waarbij ik bij de gerenommeerde chiptuners voor alle automerken vaak fouten zie op hun website...zo las ik laatst op een site van een tuner dat de Alfa Romeo 75 voorwielaandrijving had en zou er een 145 met een 1.7 twin spark bestaan...dat wekt bij mij niet vertrouwen, maar okee, een prijsverschil bij de AR 145 kan verklaard worden dat bij de modellen voor 1998 de chip daadwerkelijk vervangen wordt door een andere, sportievere chip terwijl de modellen van na 1998 de oorspronkelijke chip herschreven wordt met sportievere waarden....daarnaast wordt er soms een vermogensrun voor en na gedaan wat ook doorberekend wordt in de prijs en bij sommige tuners kan je garantie afkopen, wat soms al in de prijs zit en soms voor extra betaling zorgt...kijk dus altijd goed en laat je goed informeren naar wat de tuners zeggen te doen voor de prijs.
En Chill...met volledige uitlaat, open filter met koudeluchttoevoer en chiptuning moet jij een BMW E30 325i met 171pk wel over de 190pk kunnen tillen zonder problemen en het koppel van 245nm naar ik gok een 270nm? Zit je eigenlijk al bijna op de waarden van de 2.5 24kleps van BMW of een 3.0 8-klepper van een willekeurig ander merk....
N.
quote:Klopt ja, de 325 met 171pk heeft 226nm, de 192 pk sterke 2.5 24v heeft 245nm standaard....rekende me weer te rijk
Op dinsdag 14 oktober 2003 10:33 schreef Chillmeister het volgende:[..]
Met zo'n chip krijg je volgens alle websites bij mijn model 15 pk meer en gaat de koppel naar 243. Ik had nog niet eens gedacht aan een andere uitlaat stom. Ik denk dat ik het wel in stappen ga doen want als ik het allemaal in 1 keer doe, wordt het te duur
Maar okee, met chiptuning, uitlaat en openfilter met koudeluchttoevoer zit je dan dus even over de 190pk en ik denk 250nm en dus vergelijkbaar met de 325 24v motor, maar dan met de lichtere E30 en mogelijk is er ook meer trekkracht onderin gekomen, want de 12-kleps motoren van BMW blinken onder in toeren niet echt uit in souplesse, maar daarentegen bovenin toeren gaan ze als de spreekwoordelijke brandweer!
N.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |