abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 oktober 2003 @ 19:35:05 #26
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_13696519
Mail voor een peugeot chip eens naar: bram@205gti.com
Die is er wel veel mee bezig en kan je er wellicht meer over vertellen.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  maandag 6 oktober 2003 @ 22:14:54 #27
68446 Novitec
Een oude bekende
pi_13700894
Chiptuning is super, althans dat vind ik.
Autofabrikanten moeten rekening houden met allerlei factoren. De auto moet goed blijven rijden in zowel de Sahara als op de toendra in noord Zweden, maar hier in ons gematigd klimaat hoeven de parameters in het motormanagement niet zo ruim genomen te worden en kan de boel scherper afgesteld worden. Dit gaat overigens vrijwel altijd gepaard met het vervroegen van de ontsteking wat mogelijk pingelen tot gevolg heeft, dus chiptuners raden eigenlijk altijd RON98 benzine aan (behalve natuurlijk als je op gas of diesel rijdt...).
Bij atmosferische motoren worden winsten behaald van 5 tot 10% afhankelijk van wat de fabrikant heeft laten liggen binnen de grenzen van de mogelijkheden en afhankelijk van het type motor natuurlijk.
Bij geblazen motoren kunnen winsten tot 25-35% gehaald worden, maar vaak wordt "gerommeld" met de turbodruk. wat een zwaardere belasting van de motor met zich meebrengt.
Wil je goede en volledige motortuning doen, zou je dus eigenlijk ook het blok moeten aanpassen voor het meervermogen (al is dit bij ongeblazen motoren met enkel chiptuning niet nodig). Uiteraard zou ook onderstel, remmen en aandrijflijn op het meervermogen aangepast dienen te worden (ook weer voor ongeblazen motoren met enkel chiptuning niet benodigd).
Wil je meer uit chiptuning halen, dan is een sportluchtfilter of een open filter (met koude luchtaanvoer, anders heb je vermogensverlies!) en een uitlaat met minder tegendruk mogelijk.
Wil je verder gaan, dan kan je je heil zoeken bij blueprinten van het blok en of snellere / wildere nokkenassen en of cilinderkopbewerking (bijvoorbeeld polijsten van de in en uitlaatkanalen), echter zijn dit dure ingrepen die zeker aanpassing van remmen en onderstel noodzakelijk maken. Om maar niet te spreken van het mogelijk extra onderhoud door de belasting op de aandrijflijn.
Maar okee, chiptuning: naast bovenstaande URL's kan je ook eens hier kijken:

http://www.bullpower.nl/
http://www.cth.be/
http://www.dbmengineering.nl/

Let goed op wat de tuners beloven. Men spreekt soms van winsten van 10pk bij motoren als je Pug, maar dat blijkt dan ten opzichte van de deellastgebieden. Op topvermogen is het verschil soms maar 2 tot 5 pk dan. Een meting voor en achteraf is aan te raden, maar kost wel flink geld helaas. Daarnaast is door de optimalisatie je auto een procent of 2 a 3 zuiniger, maar de praktijk wijst uit dat men vaker het meervermogen gaat aanspreken waardoor een meerverbruik van circa 3 tot 5% ervaren wordt....nu ja, het is en blijft fun toch?

Succes!

N.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt haar wel.....
  maandag 6 oktober 2003 @ 22:19:54 #28
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_13701030
thanks N

Maar ik geloof dat ik er toch maar niet aan ga beginnen op m'n 1400cctje

pi_13703459
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 22:14 schreef Novitec het volgende:
dan kan je je heil zoeken bij blueprinten van het blok
wa's dat?
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 00:28:25 #30
68446 Novitec
Een oude bekende
pi_13704105
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 23:50 schreef mbvt het volgende:

[..]

wa's dat?


Uitbalanceren en lichter maken van krukas, zuigerstangen, zuigers en zorgen dat de interne wrijving van het blok minimaal wordt. Een vriend van mij heeft dat laten doen aan zijn auto en zijn wagen is ondanks 35pk en 30nm meer (door nokkenassen, blueprinting, chiptuning, sportuitlaat en open filter) zuiniger dan ik met exact dezelfde auto maar dan standaard....niet verkeerd, maar wel duur....

N.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt haar wel.....
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 09:11:31 #31
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_13706424
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 00:28 schreef Novitec het volgende:

[..]

Uitbalanceren en lichter maken van krukas, zuigerstangen, zuigers en zorgen dat de interne wrijving van het blok minimaal wordt. Een vriend van mij heeft dat laten doen aan zijn auto en zijn wagen is ondanks 35pk en 30nm meer (door nokkenassen, blueprinting, chiptuning, sportuitlaat en open filter) zuiniger dan ik met exact dezelfde auto maar dan standaard....niet verkeerd, maar wel duur....

N.


Dan lijkt het mij nog makkelijker en goedkoper om een origineel 306 1.8i (103pk) blok in je auto te (laten) hijsen. Of moet je dan ook nog veel dingen aanpassen?
pi_13707270
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 00:28 schreef Novitec het volgende:

[..]

Uitbalanceren en lichter maken van krukas, zuigerstangen, zuigers en zorgen dat de interne wrijving van het blok minimaal wordt. Een vriend van mij heeft dat laten doen aan zijn auto en zijn wagen is ondanks 35pk en 30nm meer (door nokkenassen, blueprinting, chiptuning, sportuitlaat en open filter) zuiniger dan ik met exact dezelfde auto maar dan standaard....niet verkeerd, maar wel duur....

N.


thx, weer wat geleerd!
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 21:11:18 #33
68446 Novitec
Een oude bekende
pi_13725233
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 09:11 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Dan lijkt het mij nog makkelijker en goedkoper om een origineel 306 1.8i (103pk) blok in je auto te (laten) hijsen. Of moet je dan ook nog veel dingen aanpassen?


Zo op het eerste gezicht wel, blueprinten is best een dure en ingrijpende aangelegenheid en dan een grotere donormotor plaatsen is makkelijker, maar je moet wel letten of het past en zo niet, dan moet je het pas zien te maken, eventueel koppeling, bak en aandrijflijn over zien te plaatsen en meestal moet ook de hele rataplan aan bekabeling, kabelboom en electronica mee over en dat zijn ook geen makkelijke klussen....

N.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt haar wel.....
pi_13771627
mijn 306 1.8i 16V( 1999) heeft 112 PK standaard. Met een andere einddemper ( Supersprint) en een K&N 57i kit erop loopt alles heerlijk.
Vlot oppakken, klein vermogenswinst en iets meer koppel.
Zou nu zo'n 120 PK moeten hebben en een veel beter geluid!
pi_13797777
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 19:08 schreef 500dutch het volgende:
mijn 306 1.8i 16V( 1999) heeft 112 PK standaard. Met een andere einddemper ( Supersprint) en een K&N 57i kit erop loopt alles heerlijk.
Vlot oppakken, klein vermogenswinst en iets meer koppel.
Zou nu zo'n 120 PK moeten hebben en een veel beter geluid!
8 pk erbij met die mods ga je niet halen ben ik bang.
Dat 57i luchtfilter is een gadget, leuk voor het geluid, maar 0,0 pk erbij.
Hebben diverse tests uitgewezen.
En die 8 pk door alleen een einddempertje lijkt me ook ietwat optimistisch, zeker gezien het een ongeblazen motor is.
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 23:21:48 #36
68446 Novitec
Een oude bekende
pi_13800847
Open luchtfilter alleen, dus zichtbaar onder de motorkap zonder verdere luchtaanvoer is zelfs vermogensverlies, althans in de hogere toerenregionen. Onderin voelt het meestal sterker aan, maar bovenin kan de motor gaan inhouden of vermogen verliezen door het aanzuigen van warme lucht (lagere dichtheid dus minder moleculen per eenheid).

Met een goede koude luchtaanvoer zal een openluchtfilter ongeveer 3 tot 4 pk extra opleveren. Op turbomotoren worden wel winsten genoemd van 10pk, maar dan spreken we over turbo's en grotere motoren.
Einddemper levert weinig extra op, zeg zo'n 0-3pk dan heb je het echt wel gehad. Een volledige uitlaat kan zo'n 5 pk opleveren. Uiteraard alles bezien in wat de fabrikant heeft laten liggen natuurlijk. Het voorbeeld van Opel's Ecotec 1.4i met een omweg van 35cm luchtinlaat (langs driekwart van het motorblok) is bekend. Ik meen Mantzel legt dit dus om lang die ene overgebleven kwart en de zeer verkorte, dikkere, sportievere luchtinlaat tovert 20pk extra uit het blok, maar niet omdat de luchtinlaat nou zo goed is, maar omdat Opel het blok hierop zo geknepen heeft.....en dus kan ik maar een ding zeggen en dat is: meten is weten, dus vermogensbank, meting voor en na de modificaties en je weet wat het je opgeleverd heeft......(Novitec weet uit eigen ervaring dat sportuitlaten en luchtfilters maar marginaal meervermogen leveren....)

N.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt haar wel.....
pi_13843407
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 22:14 schreef Novitec het volgende:

motoren met enkel chiptuning niet nodig). Uiteraard zou ook onderstel, remmen en aandrijflijn op het meervermogen aangepast dienen te
http://www.bullpower.nl/
http://www.cth.be/
http://www.dbmengineering.nl/

Let goed op wat de tuners beloven. Men spreekt soms van winsten van 10pk bij motoren als je Pug, maar dat blijkt dan ten opzichte van de deellastgebieden. Op topvermogen is het verschil soms maar 2 tot 5 pk dan. Een meting voor en achteraf is aan te raden, maar kost wel flink geld helaas. Daarnaast is door de optimalisatie je auto een procent of 2 a 3 zuiniger, maar de praktijk wijst uit dat men vaker het meervermogen gaat aanspreken waardoor een meerverbruik van circa 3 tot 5% ervaren wordt....nu ja, het is en blijft fun toch?

Succes!

N.


bedankt voor de linkjes. ik heb een E30 325i met 170pk. zo'm chipje levert at 15 pk extra en als ik filter zou toevoegen zou ik toch misschien aan de 200 pk komen. heel interessant. en de prijzen vind ik opzich meevallen.


edit: Ik zit nou zo te kijken, en bijna alle chip leveren zo'n 15 pk extra voor mijn auto. alleen de prijs verschilt enorm. Ik heb chips gezien van 150 euro tot en met 650 euro. er kan toch niet zo'n groot prijsverschil zijn als al die chip hetzelfde leveren?

[Dit bericht is gewijzigd door Chillmeister op 13-10-2003 13:27]

  dinsdag 14 oktober 2003 @ 00:32:08 #38
68446 Novitec
Een oude bekende
pi_13865543
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 10:01 schreef Chillmeister het volgende:

[..]

bedankt voor de linkjes. ik heb een E30 325i met 170pk. zo'm chipje levert at 15 pk extra en als ik filter zou toevoegen zou ik toch misschien aan de 200 pk komen. heel interessant. en de prijzen vind ik opzich meevallen.


edit: Ik zit nou zo te kijken, en bijna alle chip leveren zo'n 15 pk extra voor mijn auto. alleen de prijs verschilt enorm. Ik heb chips gezien van 150 euro tot en met 650 euro. er kan toch niet zo'n groot prijsverschil zijn als al die chip hetzelfde leveren?


Zelf heb ik me daar ook altijd over verbaasd, de prijzen varieren enorm in de tuningswereld en ik kan niet echt goed achterhalen waarom. Het merk waar ik me voornamelijk interesseer, is meestal wel een merk waarbij ik bij de gerenommeerde chiptuners voor alle automerken vaak fouten zie op hun website...zo las ik laatst op een site van een tuner dat de Alfa Romeo 75 voorwielaandrijving had en zou er een 145 met een 1.7 twin spark bestaan...dat wekt bij mij niet vertrouwen, maar okee, een prijsverschil bij de AR 145 kan verklaard worden dat bij de modellen voor 1998 de chip daadwerkelijk vervangen wordt door een andere, sportievere chip terwijl de modellen van na 1998 de oorspronkelijke chip herschreven wordt met sportievere waarden....daarnaast wordt er soms een vermogensrun voor en na gedaan wat ook doorberekend wordt in de prijs en bij sommige tuners kan je garantie afkopen, wat soms al in de prijs zit en soms voor extra betaling zorgt...kijk dus altijd goed en laat je goed informeren naar wat de tuners zeggen te doen voor de prijs.

En Chill...met volledige uitlaat, open filter met koudeluchttoevoer en chiptuning moet jij een BMW E30 325i met 171pk wel over de 190pk kunnen tillen zonder problemen en het koppel van 245nm naar ik gok een 270nm? Zit je eigenlijk al bijna op de waarden van de 2.5 24kleps van BMW of een 3.0 8-klepper van een willekeurig ander merk....

N.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt haar wel.....
pi_13869101
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 00:32 schreef Novitec het volgende:

[..]

Zelf heb ik me daar ook altijd over verbaasd, de prijzen varieren enorm in de tuningswereld en ik kan niet echt goed achterhalen waarom. Het merk waar ik me voornamelijk interesseer, is meestal wel een merk waarbij ik bij de gerenommeerde chiptuners voor alle automerken vaak fouten zie op hun website...zo las ik laatst op een site van een tuner dat de Alfa Romeo 75 voorwielaandrijving had en zou er een 145 met een 1.7 twin spark bestaan...dat wekt bij mij niet vertrouwen, maar okee, een prijsverschil bij de AR 145 kan verklaard worden dat bij de modellen voor 1998 de chip daadwerkelijk vervangen wordt door een andere, sportievere chip terwijl de modellen van na 1998 de oorspronkelijke chip herschreven wordt met sportievere waarden....daarnaast wordt er soms een vermogensrun voor en na gedaan wat ook doorberekend wordt in de prijs en bij sommige tuners kan je garantie afkopen, wat soms al in de prijs zit en soms voor extra betaling zorgt...kijk dus altijd goed en laat je goed informeren naar wat de tuners zeggen te doen voor de prijs.

En Chill...met volledige uitlaat, open filter met koudeluchttoevoer en chiptuning moet jij een BMW E30 325i met 171pk wel over de 190pk kunnen tillen zonder problemen en het koppel van 245nm naar ik gok een 270nm? Zit je eigenlijk al bijna op de waarden van de 2.5 24kleps van BMW of een 3.0 8-klepper van een willekeurig ander merk....

N.


Met zo'n chip krijg je volgens alle websites bij mijn model 15 pk meer en gaat de koppel naar 243. Ik had nog niet eens gedacht aan een andere uitlaat stom. Ik denk dat ik het wel in stappen ga doen want als ik het allemaal in 1 keer doe, wordt het te duur
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 23:35:34 #40
68446 Novitec
Een oude bekende
pi_13888680
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 10:33 schreef Chillmeister het volgende:

[..]

Met zo'n chip krijg je volgens alle websites bij mijn model 15 pk meer en gaat de koppel naar 243. Ik had nog niet eens gedacht aan een andere uitlaat stom. Ik denk dat ik het wel in stappen ga doen want als ik het allemaal in 1 keer doe, wordt het te duur


Klopt ja, de 325 met 171pk heeft 226nm, de 192 pk sterke 2.5 24v heeft 245nm standaard....rekende me weer te rijk

Maar okee, met chiptuning, uitlaat en openfilter met koudeluchttoevoer zit je dan dus even over de 190pk en ik denk 250nm en dus vergelijkbaar met de 325 24v motor, maar dan met de lichtere E30 en mogelijk is er ook meer trekkracht onderin gekomen, want de 12-kleps motoren van BMW blinken onder in toeren niet echt uit in souplesse, maar daarentegen bovenin toeren gaan ze als de spreekwoordelijke brandweer!

N.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt haar wel.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')