Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:49 |
Als de plaatjes het niet doen, dan staat mijn pc uit * Andrei Tarkovsky Welkom bij het topic over Andrei Tarkovsky. Hier vind je alles over een van de grootste regisseurs allertijden. Zijn biografie, zijn films en andere leuke wetenswaardigheden. Voor de luie Fok!kers onder ons staat er een stuk verderop een samenvatting. * Biografie Eerst even wat droge feitjes. Hij werd geboren op 4 April 1932 in Zavrazhe, Ivanono, Rusland (tegenwoordig Wit-Rusland), onder de naam Andrei Arsenyevich Tarkovsky. Hij was de zoon van de poëet Arseni Tarkovsky, wiens poëzie onder andere terug te vinden is de films Zerkalo, Stalker en Nostalghia, en de actrice Marian Ivanovna, die te zien is in Zerkalo. Zijn ouders scheidden van elkaar toen hij nog een kind was. Voordat hij de VGIK Moskou filmschool ging volgen in 1959, studeerde hij Arabisch aan het Moskou Institute van Oosterse talen van 1951 tot 1954 en Geologie in Siberië. Als afsluiting van die studie maakte hij het prijzen winnende Katok i skripka beter bekend als The Streamroller and the Violin. Het script hiervan schreef hij met Andrei Mikhalkov-Konchalovsky, met wie hij later ook het script zou schrijven voor Andrei Rublyov. Dit zou het begin zijn van een carrière louter bestaande uit meesterwerken. * Waardering van zijn werk Sinds midden jaren '40, met de dood van Sergei M. Eisenstein, was er geen wereldberoemde Russische regisseur meer. Er waren wel sporadisch films die het internationale publiek wisten te bereiken, zoals de voor een Oscar genomineerde Ballada o soldate, maar een regisseur wiens complete werk gewaardeerd werd was er niet. Met de komst van Andrei Tarkovsky kwam daar verandering in. Zijn hele oeuvre is uniek, ik ken geen enkele film die je zou kunnen vergelijken met het werk van Andrei Tarkovsky. De cinematografie van zijn films is altijd tot in de puntjes verzorgd. Ook heeft hij een bijzondere voorkeur voor het filmen van vloeistof, liefst in slowmotion, zoals het omvallen van een kan met melk, regen of inzoomen op een kabbelend beekje. Verder valt het immer trage tempo van zijn films op. * Tarkovsky's Top 10 Toen iemand Tarkovsky op 4 april 1972 vroeg een top 10 te maken van zijn favoriete films ging hij als volgt te werk. Hij schreef op een stuk papier de namen van regisseurs - Buñuel, Mizoguchi, Bresson, Bergman, Kurosawa, Antonioni en Dreyer. Vervolgens maakte hij een lijst met films en zette deze op volgorde. De lijst leek klaar, maar toen op het laatste moment, vulde hij daar één film aan toe - City Lights. Dat resulteerde in de volgende top 10: 1. Journal d'un curé de campagne (1951, Bresson) Opvallend hieraan is, is dat hij, met uitzondering van City Lights, geen films van voor de jaren '50 bevat. De reden daarvoor is vanuit Tarkovsky's oogpunt eenvoudig. Hij zag de eerste 50 jaar als een opwarmertje, voor wat hij beschouwde als het egte film maken. Verder staan er 3 films van Bergman in, waaruit de wederzijdse bewondering blijkt, ver voordat hij samen met een deel van de crew van Bergman Offret zou maken. Op 28 december 1986 overleed hij in Parijs op 54-jarige leeftijd aan longkanker. Het oeuvre wat hij naliet is met een omvang van zeven films jammerlijk klein. De reden hiervoor is, behalve zijn vroege dood, vooral de strijd die hij moest leveren om de films, die hij wou maken, ook daadwerkelijk te maken onder het strikte Russische regime. Vandaar dat hij na Stalker in 1979 het buitenland opzocht om zijn films te maken. Uiteenzettingen over zijn films volgen hieronder. [Dit bericht is gewijzigd door Gorro op 15-10-2003 00:39] | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:50 |
* Ivanovo Detstvo (1962) Het debuut van Andrei Tarkovsky is beter bekend als Ivan's Childhood. Een 12 jaar oude jongen, genaamd Ivan, werkt als een spion aan het oosterse front tijdens WOII. Hij kan ongemerkt the Duitse linies doorbreken, om informatie te verzamelen over de vijand. Drie Russische officieren proberen voor de jongen te zorgen. De film won op het Venice Film Festival de Gouden Leeuw en werd daarmee verkozen boven onder andere Stanley Kubricks Lolita, John Frankenheimers Birdman of Alcatraz en Roman Polanski's Knife in the Water. Een hele prestatie voor debuutfilm. In zijn eerste film weet Tarkovsky nog niet het niveau te bereiken wat hij in zijn latere werk constant zou halen. Er is echter al wel duidelijk zijn talent te zien. Veel shots hebben werkelijk een prachtige compositie. In tegenstelling tot de films die hij hierna zou maken, laat hij zich nu nog vooral leiden door het verhaal, een sterk verhaal. De gebeurtenissen rondom de jonge spion grijpen je meerdere keren naar de keel. Zijn minste werk, maar nog steeds een klein meesterwerkje. Speelduur 95 minuten Venice Film Festival 1962 | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:50 |
* Andrei Rublyov (1969) De tweede film van Andrei Tarkovsky is meteen zijn langste uit z'n oeuvre. In dit epos volgens we het leven van de Russische iconograaf Andrei Rublev die leefde in de 15e eeuw. Het was een turbulente periode in de Russische geschiedenis, die gekenmerkt werd door eindeloze gevechten tussen de rivaliserende tsaren en de vele invasies van de Tartaren. De film was al in 1966 klaar, maar werd pas in 1969 uitgebracht, en toen zelfs alleen nadat er dankzij censuur dik 15 minuten uit geknipt waren. De scenes die voor de controverse zorgden waren degene waarin dieren op camera mishandeld worden. Zo wordt er een koe in brand gestoken en valt er een paard van een trap af. Ook verscheidene manier van martelen van de Tartaren zorgde voor wat controverse en zorgde er ook voor dat de film in Rusland voor lange tijd geband is geweest. Al meteen vanaf de erg goede en bijzondere openingsscene weet je dat dit een erg goede film gaat worden en die belofte maakt de film ook zeker waar. Het is een aaneenschakeling van episodes uit het leven van Andrei Rublyov. Deze episodes hebben niet direct een verband met elkaar, behalve natuurlijk dat in alle episode Andrei Rublyov een rol speelt. Het is dan ook geen autobiografie zoals we gewend zijn. Het was ook niet Tarkovsky's intentie om je alles over het leven van Andrei Rublyov te vertellen, eerder om je een indruk te geven van wat hem zo'n groot artiest maakt en wat er in die tijd speelde. Speelduur: 205 minuten (Director's Cut) / 186 minuten (Cut Version) Cannes Film Festival 1969 French Syndicate of Cinema Critics | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:50 |
* Solyaris (1972) Solyaris is Tarkovsky's derde film is gebaseerd op het boek "Solaris" van Stanislaw Lem. De Solaris missie heeft een basis gesticht op een planeet, die het thuis lijkt te zijn van een soort van intelligentie, maar de details zijn vaag en erg geheim. Na het mysterieuze overlijden van één van de wetenschappers op de basis, wordt Kris Kelvin er op uit gestuurd hem te vervangen. Wat hij aantreft is een basis in chaos en de twee overgebleven wetenschappelijk duur heel geheimzinnig over wat er gaande is. Wanneer hij ook zijn vrouw tegenkomt die al zeven jaar overleden is, begint hij het ongelooflijke kaliber van de buitenaardse intelligentie te appreciëren. Solyaris wordt door veel mensen gezien als het antwoord op Stanley Kubrick's 2001: A Space Odyssey. De vergelijking is dan ook al snel gemaakt, beide films spelen zich af in een ruimteschip waar dingen niet verlopen zoals het hoort. Verder gaan beide films veel dieper dan de gemiddelde science-fiction film en is bij de films het uiterlijk tot in de puntjes verzorgt. Andrei Tarkovsky vond 2001: A Space Odyssey trouwens helemaal niets. Het grootste manco volgens hem was dat de film de menselijk kant van het verhaal geheel negeert, en zodoende erg kunstmatig over kwam. Dit blijft één van m'n favoriete films van Tarkovsky. De innerlijke strijd van de hoofdpersoon als hij oog in oog komt te staan met z'n fouten in het verleden en dus de kans krijgt geboden om het nog eens over te doen, is prachtig in beeld gebracht door Tarkovsky. Voor de volledige 165 minuten was ik geïntrigeerd door het verhaal. Er zijn me helaas geen specifieke scenes bijgebleven (het is de film die ik het het langst geleden gezien heb), maar één ding is zeker, ook dit is een meesterwerk. Speelduur: 165 minuten Cannes Film Festival 1972 | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:51 |
* Zerkalo (1975) Tarkovsky mixt in zijn vierde film, flashbacks, historisch beeldmateriaal en poëzie om zo een beeld te schetsen van de herinnering aan een stervende man, zijn kinderjaren als jongen tijdens WOII, de pubertijd en een pijnlijke scheiding in zijn familie. Daar doorheen gewoven zitten ook reflecties over de Russische historie en samenleving. Zoals aan de plotoutline te lezen is dit niet een alledaagse film, Tarkovsky's meest persoonlijke. Het is een collage van privé herinneringen en dromen uit zijn eigen leven, aan elkaar gewoven met poëzie van zijn vader, de beroemde poëet Arseni Tarkovsky. Dit levert een complexe film op, die moeilijk te volgen is. Er zitten zelfs een aantal dingen in de film, die Tarkovsky zelf ook niet uit kan leggen. Het resultaat van dit proces mag er zijn. Het is een prachtige tocht langs de herinneringen van de hoofdpersoon. De visuele pracht die Andrei Tarkovsky andermaal op het scherm laat verschijnen is weer fenomenaal, vooral de scenes waarin de wind een rol speelt zijn prachtig. De mix met de poëzie van zijn vader is ook erg mooi en geeft de film nog iets extra's. Dit is egt een film die ik nog eens moet zien om volledig te kunnen waarderen, maar het was zeker een bijzondere ervaring. Ik denk echter wel dat de film beter zou zijn geweest als hij langer zou duren. Met 108 minuten is hij, zeker in het oeuvre van Tarkovsky, wat aan de korte kant en gezien het onderwerp, zou een langere speelduur misschien nog beter gewerkt hebben. Speelduur: 108 minuten | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:51 |
* Stalker (1979) * Andrei Tarkovsky's vijfde film is gebaseerd op het boek, The Roadside Picnic van Arkadi en Boris Strugatsky, die samen met Tarkovsky ook aan het scenario van deze film werkten. In de nabije toekomst is er, dichtsbij een grijze stad zonder naam, The Zone, een bijzondere plek afgezet met prikkeldraad en bewaakt door soldaten. Ondanks zijn vrouw's zware bezwaren, staat een man in het holst van de nacht op; hij is een Stalker, een van de schaarse mensen die de mentale gave heeft en het risico neemt gevangen genomen te worden om mensen in The Zone te begeleiden naar The Room, een plaats waar iemand geheime dromen bewaarheid worden. Die nacht, neemt hij twee mensen The Zone in: een populaire schrijver (The Writer), die opgebrandt is, cynisch en zijn genialiteit in twijfel stelt: en, een stille wetenschapper (The Professor) die meer bezorgt is om z'n knapzak dan de reis. Binnen de verlaten Zone, mag men niet direct naar The Room gaan. Dit moet gepaard gaan met de nodige omwegen. Als ze dichterbij komen, lijken de regels te veranderen en The Stalker raakt in een crisis. Net als Zerkalo, was ook hier een deel van de film verloren gegaan bij een brand in het Mosfilm laboratorium. Omdat je een film niet twee keer hetzelfde kunt schieten, besloot Tarkovsky om met de schrijvers van de novel weer aan het scenario te gaan werken, waardoor de film uiteindelijk meer diepte gekregen heeft dan in de eerste versie. Dit is mijn favoriete film van Andrei Tarkovsky. De hele sfeer die de film uitstraalt is geweldig, mijn voorliefde voor het science fiction genre speelt daarbij een grote rol. Het idee dat het zich afspeelt in een alternatieve realiteit spreekt me meestal erg aan. Verder vond ik de gesprekken tussen The Stalker, The Writer en The Professor erg interessant. Voeg daar de prachtige cinematografie aan toe, die kenmerkend is voor elke Tarkovsky film en je hebt een meesterwerk van de bovenste plank, die me voor de volledige 2 uur en 3 kwartier aan m'n tv gekluisterd heeft. Speelduur: 163 minuten Cannes Film Festival 1980 Fantasporto | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:51 |
* Nostalghia (1983) * Nostalghia is Tarkovsky's zesde film en was z'n eerste film gemaakt buiten de Sovjet-Unie, namelijk Italië. De film gaat over een Russische poëet Gortchakov. Hij ruist onder begeleiding van de vrouwelijke gids en tolk Eugenia door Italië, op onderzoek naar het leven van een 18e eeuwse Russische componist. In een oude Italiaans kuuroord ontmoet hij de gek Domenico, wie jaren eerder zijn eigen familie opgesloten heeft in een schuur om ze te beschermen tegen de kwaden van de wereld. Wanneer Eugenia een poogt Gortchakov in ontrouw te verleiden, ziet hij diepe waarheid in de daad van Domenico en raakt steeds meer aangetrokken tot de gek. In een serie van dromen wordt de nostalgie van de poëet voor z'n thuisland, zijn verlangen naar z'n vrouw, zijn ambivalente gevoelens voor Eugenia en haar Italië en zijn gevoel van verwantschap met Dominico in elkaar gewoven. Hoewel de film haast geheel in het Italiaans gesproken is en gemaakt met voornamelijk Italiaanse crewleden, heeft Tarkovsky dit gedaan geheel zonder hulp van een tolk, zich alleen duidelijk makend in gebroken zinnen. Ondanks dit gebrek vindt hij het z'n meest succesvol gerealiseerde film, degene die het best zijn innerlijke wereld uitdrukt. Haast zo accuraat dat je de hoofdpersoon zelfs als Tarkovsky zou kunnen zien, hoewel het niet bewust een autobiografie is. De eerste helft van de film had ik even tijd nodig om in de film te komen en is dan ook het minste van de film, vooral het tweede uur is van ongeëvenaarde schoonheid, zelfs binnen het oeuvre van Tarkovsky. Zoals altijd bij films van Tarkovsky is het plot ook hier van ondergeschikt belang, wat veel belangrijker is, is de boodschap die hij via de wonderschone beeldpracht (en in mindere mate het plot) over brengt. De hoofdpersoon komt er op een gegeven moment achter dat al z'n studie over kunst voor niets is geweest, gezien de ervaring van kunst uit boeken geheel anders is dan wanneer je echt bij je ze beleefd bij het origineel. Behalve dit thema zitten er nog meer in, zoals het zoeken naar een "soulmate" en heimwee naar huis (wat Tarkovsky ook had tijdens het opnemen van de film). Over de hele film hangt een zekere trieste sfeer, deels versterkt door het immer trage tempo van Tarkovsky's regie. Bij het eindshot kon ik het dan ook met moeite droog houden. Erg indrukwekkend. Speelduur: 125 minuten Cannes Film Festival 1983 | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:51 |
* Offret (1986) Dit is de laatste film van Andrei Tarkovsky. Tijdens Alexanders verjaardag, komt zijn familie bijeen bij zijn verlaten huis om dit feit te vieren. The festiviteiten zijn bedorven, eerst door conventionele familie affaires, later door het beangstigende nieuws dat de laagvliegende vliegtuigen die ze over hebben horen vliegen, de voorbode zijn van een nucleaire oorlog tussen de supermachten. Terwijl de familie met dit feit om proberen te gaan, wordt Alexander geteisterd door uitzondelijke dromen. Later wordt hij door de ondoorgrondelijke filosoof annex postbode, Otto, geïnformeerd, dat hij de macht heeft om de wereld te verlossen, inclusief zijn geliefde kleinzoon. Daarvoor moet hij de alleenlevende Maria bezoeken, een vrouw die volgens Otto een heks is. Na Nostalghia is ook Offret in het buitenland gemaakt, dit keer in Zweden. Tarkovsky was bevriend met Ingmar Bergman. Tussen de twee bestond een wederzijds respect voor elkanders werk. Bergman's werk kenmerkt zich vooral doordat zijn werk ontstaat uit de realiteit van het dagelijks leven. Tarkovsky's werk is visueel ingesteld en hij schuwt vaak de noodzakelijkheid om er een samenhangend verhaal van te maken. Deze twee tegenpolen vloeien in deze film bij elkaar, wanneer Tarkovsky met de crew van Ingmar Bergman de film schiet. De opening is typisch Tarkovsky. Prachtige cinematografie, goede dia-/monologen en de verhalende samenhang laat zich nog raden. Dan volgt het middenstuk waar duidelijk de invloed van Bergman is te merken. De emoties van de hoofdpersonen staan hierin centraal en het volgt een realistisch en samenhangend verhaal, maar het eind is weer typisch Tarkovsky. Speelduur 143 minuten BAFTA Awards 1988 Cannes Film Festival Guldbagge Awards 1987 | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 21:52 |
Zoals beloofd is er ook een samenvatting voor de luie Fok!kers onder ons. Shame on them! * Samenvatting Andrei Tarkovsky is één van de grootste regisseurs allertijden, in mijn ogen zelfs de allergrootste. Zijn oeuvre is uniek in de filmwereld. Geen enkele regisseur weet zulke mooie beeldenpracht op je scherm te toveren als hij en ook de dialogen zijn altijd enorm boeiend. Zijn "filmische poëzie", want zo kun je zijn film het best beschrijven, is elke keer weer een unieke ervaring. Ivanovo Detstvo - Een aangrijpend verhaal over een 12 jarige spion tijdens WOII * En nu...? Met dit topic hoop ik interesse te wekken voor deze voor velen onbekenden regisseur, ik heb me in elk geval prima vermaakt bij het maken van het topic. De meeste informatie voor dit topic heb ik verzameld van de prachtige site www.nostalghia.com, waar nog veel meer informatie te vinden is over deze opmerkelijke regisseur. Om af te sluiten nog een quote: | |
Posdnous | zondag 5 oktober 2003 @ 21:52 |
Ik heb alleen Stalker gezien en die viel me toch nog wel zwaar. Ik ben best wel wat gewend, maar ondanks dat het een mooie film is is hij ook wel tergend langzaam. Metaforen galore en veel stile scenes. Wanneer ik nu een Tarkovsky in m'n handen heb bij de videotheek heb ik toch meestal m'n twijfels | |
T1andonly | zondag 5 oktober 2003 @ 21:56 |
wow ![]() ![]() | |
BlaatschaaP | zondag 5 oktober 2003 @ 21:58 |
quote:Echt driewerf ![]() | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 22:04 |
quote:Zijn films zijn inderdaad zware kost. Tussen het kijken van elke film van Tarkovsky zaten dan ook telkens enkele weken, soms zelfs maanden. Het is niet iets waar je altijd zin in hebt, maar als je weer eenmaal zo'n film gezien hebt, ben je weer een hele ervaring rijker imo. En ja, het is zo dat dit lang niet iedereens kostje is. | |
mamamiep | zondag 5 oktober 2003 @ 22:07 |
Ja, Gorro. Ik vind het een mooie post en ik begrijp dat je er lang mee bezig bent geweest ![]() ![]() | |
sampoo | zondag 5 oktober 2003 @ 22:17 |
quote:Je hebt er veel tijd in gestoken. ![]() Hij is mij niet helemaal onbekend maar ik heb nog geen film van hem mogen bekijken. Ik ben nu toch nieuwsgierig geworden. Maar kijken hoe het met de DVD's gesteld is. | |
iteejer | zondag 5 oktober 2003 @ 22:21 |
Fantastische post! Zoiets maakt je gewoon trots op Fok! ![]() Stalker is ook mijn favoriet. Er worden combinaties van gevoelens uitgebeeld waar geen woorden voor bestaan, althans ik zou ze niet weten. | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 22:22 |
quote:Twee films van hem zijn op Criterion Collection DVD's verschenen. Andrei Rublyov en Solyaris. Dat zijn eigenlijk altijd DVD's van top kwaliteit, dus daar zul niet geen miskoop aan doen. Ik heb ze zelf helaas nog niet in mijn bezit, maar dat zal niet lang meer duren. | |
California | zondag 5 oktober 2003 @ 23:01 |
Alleen Solaris gezien, wel in de bioscoop, zoals dat eigenlijk bij al deze films zou moeten. En hij heeft geen films gemaakt die je rustig eens gaat zitten kijken, waardoor ik dat dus ook nooit doe. Maar ik wil ze zeker zien. | |
Sai | zondag 5 oktober 2003 @ 23:11 |
Ontzettend mooi topic! Ik ga even douchen en dan zet ik hier nog even een stukje van Kurosawa over Solyaris en Tarkovski (is het trouwens nou Tarkovsky of Tarkowsky? De meningen schijnen te verschillen) neer. Nogmaal: | |
California | zondag 5 oktober 2003 @ 23:28 |
quote:Het is Tarkovski. ![]() De meningen verschillen omdat het Russisch is, het is eigenlijk Òàðêîâñêèé. | |
Gorro | zondag 5 oktober 2003 @ 23:40 |
quote:Bij de aftiteling van Offret is het Andrei Tarkovskij en bij de aantiteling van Nostalghia is het Andrey Tarkovsky. De andere films staat zijn naam in het Russisch. Dus niets is er per definitie goed (behalve de naam in het Russisch), en er is ook niets fout ![]() [Dit bericht is gewijzigd door Gorro op 05-10-2003 23:40] | |
Sai | maandag 6 oktober 2003 @ 00:38 |
Het zal vast al ergens op het net staan, maar ik probeer blind te leren typen en ik moest gewoon een nuttige bijdrage aan dit topic maken. Voila: Overgetypt uit het boekje bij de Criterion uitgave van Solaris. I met Tarkovsky for the first time when I attended my welcome luncheon at Mosfilm during my first visit to Soviet Russia. He was small, thin, looking a little frail but exceptionally intelligent and insightful, and he looked somehow a lot like [composer] Toru Takemitsu, I thought. Then he excused himself, saying, "I still have some work to do", and soon thereafter, the sound of an explosion loud enough to shake the windows of the dining hall was heard. Seeing my expression of shock, the head of Mosfilm siad, smirking meaningfully. "A war didn't just break out. That was Tarkovsky launching a rochet. Although, this work with Tarkovsky has turned out to be a great war for me." Tarkovsky was shooting SOLARIS at that moment.. After lunch, I visited Tarkovsky's set. The great war that cost 600,000,000 yen. There was indeed a burned-out rocket in the corner of the space station set. I forgot to ask him how he shot the rocket launch scene, but the space station was an incredibly expensive, very detailed set made out of thick duralumin. The cold metallic light war gleaming in silver; red blue and green beams intricately blinked and twisted from the lights of the various gauges lined up in a row. And above that ran two duralumin rails, from which hung a camera by way of small wheels, completely free to move about the entire space station set. Tarkovsky took me around, explaining everything to me, beaming with pride like a child showing of the contents of his toy box. [Sergei] Bondarchuk, who came along, asked about the cost of the set, and Tarkovsky's answer left him wide-eyed. The sum was so big it stunned even Bondarchuk, who made WAR AND PEACE - the cost of SOLARIS was approxamitely 600 million yen. I now understood why the head of Mosfilm had said it was a great war for him. But to spend all that money takes talent and effort to match it. "This is a huge job," I thought to myself, gazing at Tarkovsky's back as he meticulously showed me around the set. An unbearable nostalgia SOLARIS - many feel this film is too long, but I disagree. I saw this film one night at a screening room in Moscow, but while I was watching it, my heart was acing from an incredible longing to return to Earth. Just where is scientific progress leading mankind? This film manages to capture perfectly the sheer fearfulness. Without it, science fiction becomes mere fancy. These thoughts were racing through my mind while I was a captive of the screen. A shy smile Tarkovsky was sitting in the corner of the screening room watching the film with me, but he got up as soon as the film was over, and looked at me with a shy smile. I said to him, "it's very good. It's a frightening movie." He seemed embarrassed, but smiled happily. Then the two of us went to a film union restaurant and toasted with vodka's. Tarkovsky, who does not usually drink, got completely drunk and cut off the speakers at the restaurant, then began singing the theme of SEVEN SAMURAI at the top of his lungs. I joined in, eager to keep up. At that moment, a was very happy to be on Earth. Its ability to induce this feeling in its viewers proves SOLARIS to be no ordinary science fiction film. There is something truly frightening about it. And Tarkovski's deep insight managed to capture this. Unknown to humanity In this world, there are (and there should still be) many things unknown to mankind.The abyss of the galaxy peerd into by humanity - the strange visitor at the space station - time going backwards from death to life - the strikingly moving sensation of zero gravity - teh home for which the main character at the station pined is dripping with water. This seemed to me to be the sweat or tears the main character squeezes out of his body from sheer agony - and what made me shudder was the shot on location in Akasakamitsutake. By using a mirror with great skill, he multiplied the flow of the headlights and taillights of passing cars, creating a veritable vision of a futuristic metroplois. Every shot in SOLARIS bears witness to teh dazzling genius of Tarkovsky. Many find Tarkvsky difficult to grasp, but I disagree. Tarkovsky just has a keener sense of intuition than the rest of us. Seemingly meaningless After SOLARIS, he made a film called THE MIRROR. This is a film about his childhood memories, and many say this is too difficult to grasp. At first sight, it is a film that seems to have no linear development. But are childhood memories ever remembered in logical sequence? The very nature of these inexplicable links between fragmented memories holds the essence of the poetry of childhood memories. If you watch with that in mind, it is the easiest film to understand. But Tarkovsky plays dumb and says nothing. And this is what convinces me of his potential. Thse who spend too much time explaining their own movies don't have much of a future. | |
MadScientist | woensdag 8 oktober 2003 @ 15:29 |
prachtig topic! hulde! ![]() Heb zelf 3 films van hem gezien, waaronder Stalker en Solaris. Het zijn inderdaad 'lastige' films die je niet zomaar even als tussendoortje opzet, sommige dingen dringen pas laat door (achteraf). Jammer dat zoveel grote regisseurs vaak zo weinig films achter laten (ben momenteel bezig met een vak Tati, verbonden aan het retrospectief in het filmmuseum. Tati heeft ook maar zo'n 7 films gemaakt, eigenlijk voornamelijk door geldgebrek) | |
BJB | donderdag 9 oktober 2003 @ 04:07 |
Ik heb ze bijna allemaal gezien. Ben met Stalker begonnen en wist toen niet wat ik ermee aan moest. Solyaris was de eerste film van 'm die ik écht goed vond (de remake is trouwens ook zeker niet slecht!) en daarna was ik erg onder de indruk van Nostalghia. Vooral die scène waarin een gek zichzelf in brand steekt omdat 'ie het leven en de mensheid zat is, is te gek! Andrey Rublyev vind ik trouwens verschikkelijk saaie muk, kwam er maar niet doorheen. Stalker moet ik ondertussen hoognodig weer zien. Ik zie trouwens dat Tarkovsky (zó schrijf je dat! | |
Gorro | zondag 12 oktober 2003 @ 17:37 |
* Katok i skripka (1960) * Dit afstudeerproject is beter bekend als Steamroller and the Violin. We volgen de gebeurtenissen gedurende één dag van een jongetje wat vioollessen volgt. Hij wordt gepest door de andere kinderen uit de buurt. Op die dag ontmoet hij een man, die aan het werk is op zijn stoomwals. Tussen de twee bloeit een vriendschap. Het script voor deze afstudeerfilm schreef Tarkovsky samen met Andrei Mikhalkov-Konchalovsky, met wie hij ook het script voor Andrei Rublyov schreef. Het is duidelijk te merken dat Tarkovsky hier nog de nodige ervaring mist, maar een aantal shots verraden tog de grootse dingen, die zouden komen. Ook zien we al een aantal stijl kenmerken, zoals het filmen van water en de onvergetelijke droomscene op het einde. Al met al een geslaagde korte film, hoewel nog wel de kwaliteit mist van zijn latere films. Speelduur: 45 minuten | |
ShowMaster | zondag 19 oktober 2003 @ 13:57 |
Voor wie Stalker wil zien: Dinsdag 21 oktober in Filmtheater Fraterhuis in Zwolle (20.15). www.filmtheaterfraterhuis.nl voor adresgegevens en prijs. | |
Fabulousbakerboy | maandag 20 oktober 2003 @ 17:31 |
Schitterend topic Gorro! Mijn complimenten voor je inspanningen! (En Andrei Rublyov is natuurlijk wel een meesterwerk anonieme tipgever! ![]() Als ik nu een top 50 Beste Films (van wat ik tot op heden gezien heb dan) zou maken, dan kwam de heer Tarkovsky er 7 maal in voor..........een echte grootmeester! | |
victorinox | donderdag 13 november 2003 @ 20:09 |
Ik zat al erg lang te denken welke film ik vroeger ook al weer gezien had. Het was een russische film over een groep mensen die naar een afgelegen gebied trokken. Ik begreep toen helemaal niets van die film, en wilde hem nu nog een keer kijken. Dankzij dit topic van jou ben ik er achter gekomen dat deze film "Stalker" was. Ik heb hem vandaag gehuurd en ga hem zodadelijk kijken. | |
Gorro | donderdag 13 november 2003 @ 23:04 |
quote:Ik ben benieuwd wat je er van vind ![]() | |
California | vrijdag 14 november 2003 @ 02:25 |
Zondagavond draait Andrej Roebljov in Rialto in Amsterdam om 20:15. | |
SeraphimF | vrijdag 28 november 2003 @ 15:16 |
He, ik ben nieuw hier op de site! Nog nooit ingelogd op FOK, maar omdat ik net ene Gorro zag op die andere site (ahummoviemeter), dacht ik: toch maar even inloggen, dan. Want wat Gorro kan, kan ik toch ook: Nou Gorro, hartstikke bedankt voor die prachtige posts van jou, van zowel Tarkovsky als van die andere Geweldenaar waar ik ook zon Grote fan van ben: Fellini. Ik heb niet veel tijd om mijn liefde voor beide heren nu hartstochtelijk uit te drukken, maar dat bewaar ik dan wel (als men daar in geïnteresseerd is, tenminste). Over Tarkovsky snel dan: mijn Grote Ontdekking van 2003. Begonnen met Nostalghia, en vanaf dat moment helemaal in zijn wereld gedokenNostalghia en Offret zijn echt subliem, verstild, rustiek en grandioos. Hoogst emotioneel, poëtisch en visueel een verademing!!! Toch is er maar een mijn lieveling, en dat is Zerkalo. Ach, begin maar eens met woorden als Subliem en Magnifiek. Gewoon magnifiek hoe Andrei zijn leefwereld daar op celluloid heeft gezet. Geniet gewoon van de werkelijk sublieme fotografie, de prachtige shots, het fantastische acteerwerk etcetera Andere films waren ook goed: Solyaris, hoewel die mij minder deed dan bovengenoemde drie films, zowel visueel, emotioneel als poetisch. Oh ja, als je goed geteld hebt, kom je op zes uit: Ik bouw graag iets op, om dan bij het beste te eindigen. Het beste bewaar ik gewoon voor het laatst, en ik denk dat Stalker wel eens mijn Lievelingsfilm aller tijden kan worden, als ik zo eens kijk naar hoe ik die andere films van hem waardeer, en hoe mijn filmsmaak er uit ziet (subtiel, intelligent, zwaar, donker). Misschien later meer van mijn kant, en dat geldt dan ook voor Fellini. Groetjes, en veel plezier op die andere site natuurlijk! | |
Disorder | vrijdag 28 november 2003 @ 15:56 |
Heeft Stalker de film toevallig iets te maken met Stalker de game? In Stalker de game gaat de hoofdrolspeler in 'the Zone' op zoek naar belangrijke artifacts. In de game is 'the Zone' een rampgebied rondom de Chernobyl centrale. Daarin komen veel soldaten voor en de sfeer van het spel lijkt overeen te komen met die van de film. Meer info over het spel ter vergelijking: S.T.A.L.K.E.R. - Oblivion Lost | |
Gorro | vrijdag 28 november 2003 @ 15:57 |
quote:Ja, het is gebaseerd op hetzelfde boek. | |
kinky_queen | vrijdag 28 november 2003 @ 20:18 |
heb alleen STALKER gezien en weet alleen nog dat ik stomverbaasd de bioscoop uit kwam... vond hem niet goed, maar ook niet slecht... wel strange... | |
victorinox | woensdag 7 januari 2004 @ 03:10 |
Ik heb Stalker gezien en ik moet eerlijk zeggen dat dit de mooist vormgegeven film is die ik ooit heb gezien. Alle omgevingen zien er mooi uit en zijn prachtig gefilmd. Maar het grote nadeel van deze film is, is dat ie zo traag is. De eerste keer dat ik hem keek was 's avonds en ben ik in slaap gevallen. Toen ik hem de tweede keer ('s middags) keek, kon ik de dialogen ook beter volgen. Ik ben blij dat ik hem na al die jaren weer gezien heb, en deze film staat nu ook bij mij hoog in de lijstjes. | |
Duiveltja | woensdag 7 januari 2004 @ 09:08 |
Mijn vidtheek heeft al die films niet ![]() | |
kinky_queen | donderdag 8 januari 2004 @ 05:54 |
quote:Probeer de Cultvideotheek eens in Amsterdam, aan de Amstel die heeft ze wel, maar ja, das wel in Amsterdam... | |
California | donderdag 8 januari 2004 @ 06:03 |
quote:Dat is niet de enige in Amsterdam hoor. En daarbuiten vast ook niet. | |
victorinox | donderdag 8 januari 2004 @ 06:06 |
De cinematheek heeft ze vrijwel allemaal liggen. Maar die zit alleen in Eindhoven, Tilburg en Nijmegen. [Dit bericht is gewijzigd door victorinox op 08-01-2004 19:38] | |
dewis | donderdag 8 januari 2004 @ 19:22 |
De spiegel wordt in Enschede vertoond in het kader van een 'cursus filmkijken' ![]() http://www.utwente.nl/mainitems/sg.doc/index.html Wordt mn eerste van de beste kerel.. maar ik ben benieuwd! (mooi topic Gorro) | |
Sanvean | woensdag 25 februari 2004 @ 13:27 |
Schitterende top-tien van Andrei, volgens mij. Heb er al een paar van gezien (zwart). 1. Journal d'un curé de campagne (1951, Bresson) 2. Winter Lights (1963, Bergman) 3. Nazarín (1958, Buñuel) 4. Smultronstället (1957, Bergman) 5. City Lights (1931, Chaplin) 6. Ugetsu monogatari (1953, Mizoguchi) 7. Shichinin no samurai (1954, Kurosawa) 8. Persona (1966, Bergman) 9. Mouchette (1967, Bresson) 10. Suna no onna (1954, Teshigahara) Winter Light komt volgende week aan de beurt, heb nu die twee andere uit de Stilte-trilogie in huis. Verrassend, die op 2 en in de top-10. Wordt niet door elke Bergman-fan even sterk gewaardeerd geloof ik, die film. City Lights is een dissident natuurlijk. Even tussen ons: die film hoef ik dus echt niet te zien. Heb het echt niet op dat soort slapstick. Voor de rest bestaat zijn top-10 uit films die echt voer voor critici zijn eigenlijk, meer dan voor de normale liefhebbers. Die films van Bresson, Mizoguchi en Teshigahara zijn immers veel te onbekend en moeilijk te vinden in Nederland. Suna no Onna is trouwens een stuk mooier dan Ugetsu Monogatari, maar da's persoonlijk. Liefhebbers van Kurosawa en die hele Japanse samourai-sfeer kijken eerder naar Ugetsu Monogatari. Suna no Onna is psychologisch(er), ijzingwekkend sterk en beklemmend. Geen samourai-sferen. Geen gelijkenissen met Kurosawa, Shindo of Kobayashi. (Ook niet echt met Ozu of Mizoguchi trouwens, al komen die eerder in de buurt). Waarschijnlijk een van de tien mooiste films die ik heb gezien (evenals Mouchette trouwens!!). Niet om Andrei iets onder voeten te willen schuiven, maar ik vroeg me laatst af of hij echt wel alle topfilms gezien heeft in zijn leven. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn he, dat elke critici of liefhebber alle topfilms ziet. Maar ik vroeg me oprecht af of Tarkovsky ooit in zijn leven Au hasard Balthazar (Bresson, 1966) heeft gezien. Ik heb zes films van Tarkovsky gezien, en aangezien hij oa Teshigahara en Mouchette in zijn lijst heeft staan, denk ik dat die film toch op zijn minst een goede kans zou moeten maken op een top-10 waardering. Blijft voor mij de grote hamvraag: heeft Andrei die film wel gezien, of vond hij het geen topwaardering waard? Zal er wel nooit achterkomen helaas, tenzij we zijn familie er eens op gaan raadplegen... ![]() Tot zover dit nutteloze gezwets. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sanvean op 25-02-2004 14:05:29 ] | |
Sanvean | woensdag 25 februari 2004 @ 13:40 |
Ga me trouwens over een paar weken/maanden weer "in the mood for Andrei" brengen, denk ik. Moet Stalker maar eens eindelijk gaan zien (heb die vele maanden opgespaard). ![]() Maar daarvoor ga ik echt wel eerst weer wat ander werk zien van hem. Andrei Rublev en Offret verdienen herziening, en verder zal ik eerst mijn DVD's van Nostalghia en Zerkalo raadplegen, om helemaal klaar te zijn voor Stalker. ![]() Maar nu eerst Bergman en Kurosawa (van wie ik net iets minder verwacht dan van Bresson, Fellini, Bergman, puur wat betreft persoonlijke smaak althans). [ Bericht 0% gewijzigd door Sanvean op 25-02-2004 14:06:05 ] | |
Fabulousbakerboy | woensdag 25 februari 2004 @ 14:59 |
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je maanden wacht totdat je Stalker eindelijk eens kan bekijken. Ik heb namelijk geen enkele voorbereiding nodig alvorens een Tarkovsky te bekijken (heb alle dvd's en heb alle 7 films al meerdere malen gezien). Ook snap ik niet dat je Bergman en Kurosawa zo lijkt te onderschatten. Die twee grootmeesters maakten ook de creme de la creme uit de filmhistorie. Tarkovsky, Bergman, Kurosawa, Fellini, Pasolini.........ik moet eerst nog maar eens zien of Bresson zich aan dat rijtje mag toevoegen (al verwacht ik dat wel). Heb verder hoge verwachtingen van (slechts enkele films gezien van de volgende namen)Ozu, Mizoguchi, Paradjanov, Dreyer, Cocteau, Teshigahara (vooral Suna no onna), Bunuel, Godard, Sokurov, Kobayashi (Human Condition en Samurai Rebellion zijn meesterlijk), Visconti, Angelopoulos, De Sica, Ray (vooral de Apu-trilogie) en nog vele namen waar ik nu niet zo snel op kan komen. Waar is je verwachting (Bergman en Kurosawa minder dan Bresson) eigenlijk op gebaseerd dan Sanvean? ![]() | |
Sanvean | woensdag 25 februari 2004 @ 15:52 |
quote:He? Verkeerd gelezen denk ik. ![]() Bergman lijkt me heel mooi voor mij, ik had het alleen over Kurosawa. ![]() Waarom? Ten eerste wat ik lees op internet, op andere filmsites, op gangbare filmsites e.d. over Kurosawa's werk. Ik heb het dan vooral over zijn samourai-werk. Ben gewoon geen liefhebber van dat genre (vechtkunst). En JA, ik WEET dat die vechtkunst een metafoor is voor andere thema's als macht, liefde, strijd, etcetera, maar dat betekent niet dat je ondertussen gewoon gewoon zit te kijken naar zwaarden en vechtende mannen. Ook de reden dat ik die hedendaagse Japanse vechtkunstfilms oversla. Alleen Kurosawa wil ik wel een kans geven, hij is toch een topper he. Shakespeare, ook zo iemand. Leuk hoor, al die thema's als verraad, liefde, machtstrijd enz., maar ondertussen KIJK je ook gewoon naar andere dingen. Overigens bewaar ik een echt oordeel (over Kurosawa dus) natuurlijk voor als ik zijn films heb gezien hoor, wees niet bang mijn jong, maar ik heb natuurlijk ook vooraf altijd mijn indrukken, gedachten, bedenkingen etcetera. Die zijn gebaseerd op: 1) mijn Smaak (duidelijk zwaar en serieus, duidelijk geen: vechtkunst, misdaad, politie, drugs etcetera). Reden dat ik films als Pulp Fiction, Reservoir Dogs etc. ook niet zo hoog waardeer als vele anderen. 2) mijn kennis of inzicht over mijn smaak, dat er voor zorgt dat ik duidelijk kan weten waar en bij wie ik het moet zoeken en bij wie niet: ik wist van tevoren al dat Paradjanov, Bresson, Dreyer, Ozu en Angelopoulos mij WEL zouden bevallen (merk op: nauwelijks agressie in deze films!). ![]() En dat ik b.v. Godard, Truffaut, De Sica, Rossellini voor mij uitschuif, omdat ik niet helemaal overtuigd ben dat ik die films van hun ECHT goed zal gaan vinden. 3) Wat ik zo lees over films, regisseurs dus. En ik wil me nog wel eens goed inlezen, hoor. ![]() Ik begrijp aan de ene kant je verontwaardiging (je was redelijk Kurosawa-fan, is het niet? ![]() Let wel: ik heb niets gezegd over Kurosawa's kwaliteiten, over zijn objectieve kwaliteiten als filmmaker; ik heb alleen gesproken over mijn smaak, mijn voorkeuren en wat ik zoek in een film... Dus... ![]() PS, van Kurosawa lijken me vooral zijn rustigere films interessant voor mij, maar bv Madadayo en The Idiots kan ik niet huren. Kijk, zo kom je er niet bij mij he? ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Sanvean op 25-02-2004 18:46:09 ] | |
Sanvean | woensdag 25 februari 2004 @ 15:55 |
quote:Van Bergman minder verwachten dan van Bergman... ![]() Me is flauw, nu. EDIT: bovendien lijk jij op jouw beurt beetje (te) aarzelend tegenover Bresson te staan hoor, als ik zo vrij mag zijn, met je "ik moet eerst nog maar eens zien of Bresson zich aan dat rijtje mag toevoegen (al verwacht ik dat wel)." Als er een regisseur is die door zowel Tarkovsky als Bergman Hoogst werd gewaardeerd... ![]() ![]() EDIT deel 2: ![]() "Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je maanden wacht totdat je Stalker eindelijk eens kan bekijken. Ik heb namelijk geen enkele voorbereiding nodig alvorens een Tarkovsky te bekijken" Da's mooi dat je geen voorbereiding nodig hebt. Ik ook niet, maar waarom zou ik in hemelsnaam binnen enkele weken/ maanden alles van hem of van sosieso iemand bekijken? Dat hoeft toch helemaal niet..? Het gaat mij er ALTIJD om om een zo intens mogelijke ervaring te creeren. Met alle respect, maar als ik in een week b.v. Zerkalo of Nostalghia heb gezien, zal ik echt even geen behoefte hebben aan Stalker hoor. Bovendien speelt het plezier vooraf ook wel mee soms, ik kijk graag eens uit naar toekomstige ervaringen (voorspel dus), en dat wil ik soms nog wel eens uitrekken. ![]() Maar serieus nu, ik snap eerlijk gezegd niet dat er mensen zijn die binnen zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk films willen of kunnen zien. Ik zou dat wellicht willen (soms heb ik dat idee, maar het komt er sowieso niet van wegens geldgebrek vooral), maar kan dat gewoon niet. Nogmaals: intens moet het zijn. Vijf absolute Topfilms in een week kan er dan echt niet in bij mij. Zo van: hap, snap, slik, weg of zoiets. "Hebben we dat ook weer gehad"; "weer een streepje bij" of zo. ![]() Dat zou gewoon neerkomen op "verkrachting van intense kijkervaringen" ofzo, of, in mijn geval, van mezelf EN die film niet optimaal serieus nemen. Veel Ervaringen in Weinig Tijd. Consumentisme, is het. Meer niet. Ik ben toch niet Dood volgend jaar? Waarom alles nu, nu, nu kijken/doen/beleven? Sorry Fab, iedereen een andere Gebruiksaanwijzing. Die van mij is slechts 59 pagina's lang. En die van jou? ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door Sanvean op 25-02-2004 16:31:56 ] | |
Fabulousbakerboy | woensdag 25 februari 2004 @ 20:12 |
Mijn gebruiksaanwijzing is niet zo ingewikkeld. ![]() -Tarkovsky bezorgt me immer een spirituele roes die ik zo lang mogelijk wil/kan aanhouden. Een Tarkovsky-marathon zou ik bijvoorbeeld geweldig vinden. Hoe meer topfilms op 1 dag, hoe beter! -Een tegenvaller bij een eerste kijkbeurt........dat kan altijd gebeuren. Maar juist de films van Tarkovsky (en vele andere grootmeesters) behouden immer hun kracht. Mijn tweede kijkbeurt van Nostalgia was veel intenser dan mijn eerste kijkbeurt bijvoorbeeld......Ik WIL immer tot de kunst van de grootmeester doordringen, dus ik geef de 'tegenvallers' (de eerste kijkbeurt die tegenvalt) bijna immer weer een kans. Ik wil dan ook alles van de grootmeesters op dvd hebben, dus ook de films die op het eerste gezicht wat minder waren (Satyricon van Fellini en Il Decameron van Pasolini oa). -Ikiru, Rashomon, The Idiot en Akahige van Kurosawa hebben ook allemaal een erg spirituele lading. Het zijn diepe studies van mens, waarheid en zingeving. Die films passen echt wel in het rijtje Bergman, Bresson en Tarkovsky qua thematiek. En zelfs de samuraifilms en de Shakespeareverfilmingen van Kurosawa bestuderen sociale misstanden(misstanden uit het verleden die je door kunt trekken naar het hedendaagse Japan) en de duistere kant van de mens. Kurosawa legt altijd de nadruk op menselijkheid in zijn films. Anyway, Ik verlang immer een bepaalde diepte in een film, jij ook denk ik ![]() ![]() Mijn spirituele top 3: Stalker The Seventh Seal Ikiru Ideale filmavond vol zelfreflecties, stof tot nadenken, ontroering/huilpartijen en misschien zelfs geestelijk leed (iets wat mensen op zijn tijd nodig hebben denk ik) ![]() | |
Sanvean | woensdag 25 februari 2004 @ 23:46 |
Dank voor de uitleg, hoor. ![]() Zoals ik al zei: ik geef Kurosawa echt wel een kans, wees maar niet bang. Misschien is mijn "angst cq terughoudendheid" iets te veel gebaseerd op enkel Seven Samourai, terwijl jij juist een rijtje met vier andere films noemt (spirituele lading). Van Rashomon, Yume en Dersu Uzala b.v. verwacht ik wel wat (deze kan ik huren; Madadayo & The Idiots niet en Ikiru volgens mij niet). Ik ben ook wel altijd klaar voor Tarkovsky of zo'n zware film van Ozu, Dreyer, Bergman of Bresson. Verder diep ik die ervaringen ook graag zo liefst mogelijk uit...jij ook zo te horen, al is het misschien via andere wegen. Als ze maar naar Rome lijden. ![]() PS, en voor Geestelijk Leed kijk je zeker Bresson eens. Niemand die zijn Protagonisten zo liet lijden, zeg. ![]() Het is niet veel dat ik kan doen, maar misschien kan ik je alvast verlijden met tenminste een paar snapshots van Mouchette en Au hasard Balthazar? ![]() PS2: WOW, op deze link staat een ERG interessant stukje van iemand die zijn respons op de schok van het zien van Schindler's List probeert te verklaren, en uitkomt bij Bresson, die nog veel verder gaat... Gelijk uitprinten voor mezelf. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Sanvean op 26-02-2004 00:23:49 ] | |
Posdnous | donderdag 26 februari 2004 @ 00:21 |
quote:Je maakt een vergissing. In de niet samourai-films van Kurosawa is het niet zo dat de vechtkust een metafoor is voor de door jou genoemde thema's, maar de hele vechtkunst zit er niet in. Daarom zijn het ook niet-samourai films ![]() | |
Sanvean | donderdag 26 februari 2004 @ 00:27 |
quote:He? Ik heb toch niet geschreven dat er vechtkunst zit in de niet-samouraifilms? ![]() ![]() Of heb ik het gewoon verkeerd opgeschreven, dat kan ook wel eens. Zal eens wat bondiger zijn i.i.g. Misschien dat dat helpt. ![]() | |
Fabulousbakerboy | donderdag 26 februari 2004 @ 01:57 |
Sanvean, bedankt voor de screenshots. Bresson staat bovenaan mijn lijstje op het moment. Au Hasard Balthazar, Diary of a Country Priest en Mouchette staan al tijden op mijn must-see-list. ![]() Zo ook The Passion of Joan of Arc van Dreyer en Suna no onna van Teshigahara........weet haast zeker dat ze me gaan bevallen. Ik moet verdorie nog zoveel zien. ![]() | |
Sanvean | donderdag 26 februari 2004 @ 03:58 |
quote:Ik nog veel meer, geloof ik. ![]() | |
the-O | donderdag 26 februari 2004 @ 12:18 |
Oei, wat een mooi topic. Andrei Rublyov heb ik in het filmhuis hier gezien, enige jaren geleden. Een flinke zit, maar alleen de fotografie van de film maakten het meer dan de moeite waard. Wordt tijd dat ik die weer eens ga zien. Solaris snapte ik ook niet helemaal, ook nog maar eens overdoen. | |
De-oneven-2 | zaterdag 13 maart 2004 @ 18:10 |
Ik heb ( -aangemoedigd door Gorro's mooie woorden- ) zojuist Stalker, De Spiegel en Andrej Roebljov in huis gehaald, met de bedoeling ze alle drie te verteren binnen een tijdsbestek van zeven dagen. Wellicht wat veel van het goede. Maar ja, zo ben ik dan weer. | |
Sanvean | vrijdag 2 april 2004 @ 14:20 |
Heb Andrei Rublev en Offret nogmaals gezien (die eerste herzien na bijna een jaar) en natuurlijk weer helemaal genoten. ![]() Andrei Rublev was de enige film die me vorig jaar wat minder deed, vooral vanwege de ogenschijnlijke fragmentarische verteltrant. Na Nostalghia en Ivanvovo Detstvo vond ik dit enigszins moeilijk inkomen. Nu heb ik alleen maar genoten van de vele mooie scene's en van het verhaal. Datgene wat Tarkovsky wil zeggen, is ook zo mooi: als je troost vind in de kunst, kan het zowaar nog wat worden met je leven. Iets dat ik zelf weleens vergeet, soms. ![]() Vele mooie scene's toch. Qua fotografie sec vind ik Andrei Rublev niet zo mooi als Zerkalo en Nostalghia, de twee mooiste films wat dat betreft (Stalker nog niet gezien). Maar wat Andrei Rublev toch heel bijzonder maakt, is zijn oog voor compositie in Andrei Rublev. De vele massascene's, waarin van alles lijkt te gebeuren. Tientallen mensen op de achtergrond... Een aantal composities deden me trouwens denken aan schilderingen van Breughel. Ben ik de enige wat dat betreft? Van die shots met besneeuwde heuveltoppen, met hordes mensen, nog net zichtbaar op de achtergrond. Typisch Breugheliaans. Ja, Andrei Rublev beviel me nu een stuk beter. Offret was al een van mijn lievelingsfilms van de man, en dat is alleen maar versterkt. Die film moet je verplicht eens per jaar kijken! ![]() Ik twijfelde of ik Nostalghia mooier vind als Offret, en ik denk dat ik ze allebei even mooi vind, toch. Geen enkel slecht moment, echt niets overbodigs mijns insziens. Puur Drama, intens, subtiel en Puur emotioneel. Zo moet ik Film hebben. ![]() Binnenkort Katop i Skripka kijken, daar kijk ik toch ook wel naar uit. Want ja, bij dat werkje blijft het toch echt (meer dan acht smaken hebben we niet). ![]() O ja, binnenkort ook Zerkalo en Nostalghia maar weer eens kijken dan, en Stalker maar eens proberen. Wat denk je, zal het iets voor mij zijn weer? ![]() | |
Sanvean | vrijdag 2 april 2004 @ 14:21 |
quote:Hee daar, betrapt! ![]() En, wat vond je er van? | |
Arcee | dinsdag 3 augustus 2004 @ 21:43 |
Ik heb twee van zijn films geprobeerd en vond ze niet om door te komen. Stalker en Andrei Rublyov. Ik zet wel 'es vaker een film uit met 't idee 'm dan maar een andere keer te kijken, maar van deze twee weet ik zeker dat ik er nooit meer aan zal beginnen. Jammer, want ik had graag willen zien wat anderen er zo geweldig aan vinden. | |
kinky_queen | dinsdag 3 augustus 2004 @ 21:48 |
quote:je hebt ze toch zelf uitgezet... ![]() | |
Hare | woensdag 4 augustus 2004 @ 01:13 |
Het is al genoeg gedaan, maar moet toch even een complimentje geven voor je prachtige topic Gorro. Ik heb zelf nog geen enkele film van hem gezien, maar er staan er drie voor mij te wachten: Andrei, Stalker en Solyaris. Ben er erg benieuw naar, zeker nu ik een klein stukje van Stalker heb gezien wat ik op een of andere manier meteen mooi gefilmd vond. En was natuurlijk leuk om te zien waar jij je avatar vandaan hebt gehaald ![]() | |
De-oneven-2 | woensdag 4 augustus 2004 @ 01:47 |
Hee, goed dat ik deze topic weer zie. Dat herinnert mij eraan dat ik Stalker nog steeds niet gezien heb, en dus binnenkort maar weer eens in huis ga halen. Die 7 dagen waren destijds niet voldoende, ![]() | |
De-oneven-2 | woensdag 4 augustus 2004 @ 02:01 |
quote:Andrej Roebljov was een genot om naar te kijken, weet ik nog wel. Fabelachtige beelden, scherpe dialogen en een kristallen verhaal. De Spiegel kende wonderbaarlijke, maar voor mij toch ook saaie momenten. Of dat wil zeggen ; momenten waar ik gewoon heel weinig mee kon. Troebele poezie, maar zeker het kijken waard. | |
Cheese | woensdag 4 augustus 2004 @ 03:52 |
quote:Ik heb alleen deze nog maar gezien van Tarkovski. Ik ben het er mee eens dat de compositie erg mooi is. Ook de aandacht voor details (de vallende druppels water) is verfrissend. Verder is het in wezen een erg triest verhaal dat zich afspeelt in de slagvelden tussen Rusland en Berlijn. Ik ben totaal nog niet bekend met zijn andere werk, maar daar gaat snel verandering in komen. надеюсь! ![]() | |
Gorro | woensdag 4 augustus 2004 @ 11:29 |
In 2005 schijnt er overigens een Criterion DVD van Ivanovo Detstvo uit te komen. | |
Sai | woensdag 4 augustus 2004 @ 14:13 |
Hip! Die Artificial Eye uitgaves zijn degelijk, maar ze halen het absoluut niet bij Criterions. En o, wat wordt die 2-disc uitgave van Slacker geil! ![]() | |
Hare | zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:31 |
Deze moest ik toch ff aan de liefhebbers laten zien:![]() | |
dolle_hond | zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:51 |
quote:waar en hoeveel? | |
Gorro | zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:57 |
quote:Dat is de Koreaanse uitgave, maar die schijnt een stuk minder te zijn qua extra's en transfer (de extra's zijn bijvoorbeeld niet ondertiteld). Ik zou de Artificial Eye releases of Criterion Collection releases kopen. [ Bericht 6% gewijzigd door Gorro op 14-08-2004 12:07:56 ] | |
Hare | zaterdag 14 augustus 2004 @ 12:12 |
quote:Maar je hebt wel een mooiere verpakking. Weet verder niet waar je hem kan kopen. Zag alleen het plaatje staan ![]() | |
Gorro | zaterdag 14 augustus 2004 @ 12:17 |
quote:Onder andere op www.koreandvds.com voor 78 dollar. Voor mij het geld absoluut niet waard. Zo mooi vind ik de verpakking ook weer niet, heeft ook totaal geen Tarkovsky-feeling over zich en dat hebben de AE en Criterions weer wel. | |
sweek | donderdag 26 augustus 2004 @ 18:51 |
Na Stalker gezien te hebben kan ik zeker meegaan met de omschrijving "visuele poëet". Op dit vlak is 'ie echt prachtig weergegeven... ik ben bang dat ik heel wat symboliek gemist heb, en het zal ook wel onmogelijk te zijn het allemaal te begrijpen op zijn manier, maar volgens mij gaat het toch vooral over hoop. De scheiding kleur/zwart-wit gaat volgens mij ook op die basis, en niet op niet in "the zone"/wel in "the zone", ookal komen ze vaak overeen. Een ander belangrijk thema is dat men met alledrie de levenstijlen niet helemaal juist zit volgens mij. Ik vond hem in het derde kwart zeg maar een beetje wegzakken, en kan goed begrijpen dat velen hem saai vinden... maar daarna kwam 'ie sterk terug. ![]() | |
Fabulousbakerboy | donderdag 26 augustus 2004 @ 19:07 |
quote:Nee hoor. Tarkovsky gebruikt nimmer symboliek in zijn films. Tarkovsky gebruikt alleen 'images'. Elk mens interpreteert en voelt deze beeldenstroom op een andere manier. Spiritualiteit in cinema. Er is niets wat uitgelegd hoeft te worden en er is niets dat gesnapt moet worden in zijn werk. Het gaat om de poetische, spirituele en emotionele uitwerking op de kijker. Tarkovsky is de God onder de regisseurs voor mij. Mensen die zijn werk saai vinden begrijp ik dan ook niet. quote:Dan is de missie volbracht. ![]() | |
sweek | donderdag 26 augustus 2004 @ 20:03 |
Hmm, mooi uitgelegd... ik dacht bijvoorbeeld dat die hond ergens voor stond. | |
Fabulousbakerboy | vrijdag 27 augustus 2004 @ 20:30 |
Honden en paarden komen frequent in zijn films voor. Evenals de elementen water, vuur, lucht en aarde......melk, spiegels, levitatie (het trotseren van de zwaartekracht) en wuivend gras. Veel over de man gelezen en niets wijst erop dat deze terugkerende onderdelen daadwerkelijk ergens voor staan. Ik heb ook veel theorietjes van kijkers gelezen; zo zou de hond in Stalker de bewaker van de Dodenrivier de Styxx zijn.....vette onzin wat mij betreft. Tarkovsky heeft er in vele interviews op gehamerd dat hij absoluut geen symbolen gebruikt. Alle elementen die hij gebruikt wekken natuurlijk wel vele gevoelens op bij de kijker. Wanneer de Stalker op de grond tussen de plassen water gaat liggen en de hond nadert hem dan krijg ik een diepgaand gevoel van mens-zijn: de mens heeft een primaire connectie met de natuur. Moeilijk te omschrijven misschien maar op dat moment voel ik liefde, treurnis, woede en melancholie tegelijkertijd, maar altijd gepaard met een overweldigend gevoel van schoonheid. Want de man met zijn lichaam op de natte aarde, de plukken groen, de omringende plassen water, de hond die zich totaal vertrouwd voelt met de Stalker.......het is zo'n mooie complete, essentiele levensvisie voor mij. Man, natuur en dier als universele eenheid, ontstript van maatschappelijke wetten en materiele opsmuk. Pure poezie. | |
sweek | vrijdag 27 augustus 2004 @ 21:30 |
Prachtig uitgelegd, weer. ![]() | |
Saviola | donderdag 7 april 2005 @ 16:00 |
Stalker (Andrei Tarkovsky) Zondag 29 mei - 17u30 Lumière Bioscoop - Brugge ![]() | |
Byte_Me | zondag 31 juli 2005 @ 15:50 |
Ik vind het jammer dat ik niet het geduld heb om zulke films te kijken. ik word afgeleid en ga andere dingen doen. Misschien dat ik Solyaris toch nog eens probeer, ik heb het namelijk onlangs gepresteerd om 2001: A space odyssey helemaal uit te kijken (3e of 4e poging). Dus wie weet lukt het me nu ook bij een film als Solyaris. In ieder geval bedankt voor dit prachtige topic. | |
Fafa | donderdag 27 oktober 2005 @ 19:14 |
He Gorro, je hebt superveel kennis van Tarkovsky. Ik heb de films Andrei Rublev, Solaris en Stalker gezien en ben diep onder de indruk van deze films en de regisseur. Nu wil ik me graag gaan verdiepen in Tarkovsky door middel van het lezen van een boek. Heb jij wellicht aanraders? Na zoekwerk vond ik "Sculpting in time" en The films of Tarkovsky; a visual fudge". Zijn dit goede titels? Wat is de beste? Alvast bedankt! Groeten Fabio | |
fractalis | donderdag 27 oktober 2005 @ 21:20 |
Heb beide boeken, allebei bere-interessant. Persoonlijk vind ik Sculpting in time net wat boeiender omdat Tarkovsky dat boek zelf geschreven heeft. Gaat niet alleen zeer diep in op zijn manier van filmmaken maar toont ook bijvoorbeeld zijn visie op kunst in het algemeen. Wil je echter enkel wat uitstekende info over zijn films dan zou ik visual fugue een keertje kopen/lenen! ![]() | |
Gorro | donderdag 27 oktober 2005 @ 23:37 |
Ik heb eigenlijk nog geen enkel boek van/over Tarkovsky gelezen, maar ik neem aan dat je met de informatie van fractalis verder geholpen bent ![]() | |
JelleS | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:59 |
Iemand een idee waar ik die boeken kan vinden in Utrecht? Wie de films van Tarkovsky in de bios wil zien zal binnekort naar Brussel (of Antwerpen/Gent) moeten gaan. http://www.europalia.be/russia2005/program.php?category=5 Heb zelf alleen nog Andrej Roebljov en Solaris gezien, maar als ik tijd heb ga ik wel een weekendje naar Brussel denk ik. Volgens mij zijn wel de meeste films enkel met Franse ondertiteling te bekijken. | |
Gillingham | maandag 20 februari 2006 @ 20:39 |
Ik heb vorige week m'n eerste Tarkovsky gezien, Stalker, hij was prachtig. Deels te danken aan jou met topics als deze, bedankt daarvoor. Keep up the good work! | |
Falco | zondag 1 oktober 2006 @ 23:45 |
Inmiddels drie Tarkovsky-films gezien. Vooral Stalker is een erg gave film. Het duurt soms allemaal erg lang, maar je aandacht (door de spanning) weet hij wel te trekken. Toch kost het je veel moeite om bij de film te blijven, zoals al meerder malen is opgemerkt. Ivanovo Detstvo is denk ik een wat gemakkelijkere film van hem om mee te beginnen en bovendien even goed imo. Als hij een eeuw eerder was geboren, dan moet Tarkovsky overigens wel een geniaal schilder zijn geweest ![]() ![]() | |
RuneRose | maandag 2 oktober 2006 @ 11:14 |
Voor de fans, het boek de verzegelde tijd is een aanrader. hmm. Maar is dat niet gewoon de nederlandse versie van sculpting in time. ![]() | |
Falco | dinsdag 22 mei 2007 @ 11:52 |
Jaja, dit is toch wel één van mijn favoriete regisseurs. Wat een prachtige films heeft Tarkovsky gemaakt ![]() Mijn Tarkovsky top 8 ![]() 1. Stalker 2. Solyaris 3. Offret 4. Ivanovo detstvo 5. Katok i skripka 6. Andrei Rublyev 7. Zerkalo 8. Nostalghia Nostalghia zag ik als eerste en toen was ik niet helemaal voorbereid op wat komen zou gaan. Misschien dat ie bij een tweede kijkbeurt beter valt, maar ik verwacht niet dat het opeens veel beter zal scoren. | |
krapula | dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:07 |
Ik heb er dit weekend ook aan moeten geloven: mijn eerste Tarkovsky-ervaringen. Na Ivan's jeugd te hebben gezien was ik al onder de indruk van de schitterende shots, maar nadat ik Stalker heb gezien was ik helemaal om! Wat een briljante film! absolute aanrader ![]() | |
Timo20 | donderdag 25 oktober 2007 @ 19:38 |
quote:Stalker moet ik (wellicht) dit weekend maar eens gaan bekijken ![]() ![]() | |
Quir | woensdag 18 februari 2009 @ 18:19 |
Omhoog jij! Dit weekend Offret gekeken, erg goede film. | |
Gillingham | woensdag 18 februari 2009 @ 18:23 |
quote:Tarkovsky mag dan een held zijn, maar voor zo'n gigantische kick mag je post wel iets meer inhoud bevatten. | |
Quir | woensdag 18 februari 2009 @ 18:24 |
quote:Ik sleur de rest van het topic mee. | |
Falco | maandag 19 juli 2010 @ 19:18 |
Even dit topic kicken, omdat het kan. Op Play.com is nu een boxset te koop met de zeven films van Tarkovsky: http://www.play.com/DVD/D(...)Box-Set/Product.html Volgens mij is dit eindelijk een normale niet-illegale boxrelease en deze lijkt me ook niet eens zo heel duur. ¤ 62,99 voor 7 films lijkt me zelfs een koopje! Ik heb hem in ieder geval ge-pre-ordered ![]() | |
Integreerbeer | zaterdag 19 maart 2011 @ 03:50 |
Bedankt voor de tip! | |
truepositive | zaterdag 19 maart 2011 @ 04:05 |
Respect voor de behandeling van het onderwerp. Heel uitgebreid en secuur werk Gorro ![]() Ik heb nog lang niet alles gezien, maar 'Zerkalo' maakte een diepe indruk op mij. Absoluut een visionaire regisseur. | |
DrDurden | zaterdag 19 maart 2011 @ 09:45 |
Voor de mensen met een regiovrije Blu-ray speler, Solyaris komt op 24 mei uit op Criterion Blu-ray:![]() Nu is Solyaris de enige film van Tarkovsky die ik gezien heb (ook pas slechts een keer, dus zelfs over die film kan ik geen goed oordeel geven), dus verder kan ik totaal geen oordeel vellen over zijn oeuvre, maar het is zeker een regisseur waar ik nog meer van wil zien. | |
Razz_Gul | woensdag 13 juli 2011 @ 00:44 |
schop sorry kon het niet laten, veel te grote Tarkovsky fan die wat moet delen... Ben fotograaf en van mijn enorme verzameling fotoboeken is dit simpel klein boekje met polaroids van Tarkovsky mijn favoriete , een visueel poeet in alle media | |
DrDentz | woensdag 13 juli 2011 @ 01:01 |
Ik snap niks van Zerkalo maar de beelden zijn prachtig. | |
Falco | woensdag 13 juli 2011 @ 18:39 |
Zerkalo hoef je ook niet te snappen. Stalker en Solyaris kan ik je als redelijk te volgen film met mooie beelden wel aanraden. | |
Falco | woensdag 13 juli 2011 @ 18:40 |
Ohja, deze box kreeg ik dus vorige week eeeeindelijk binnen. Telkens werd de release uitgesteld ![]() | |
DrDentz | woensdag 13 juli 2011 @ 18:56 |
Die heb ik al wel gezien. Die waren wel begrijpelijker. Ik dacht na die twee: ik waag me aan Zerkalo maar die is lastig, misschien moet je dan zijn hele levensverhaal kennen. | |
iteejer | donderdag 14 juli 2011 @ 21:13 |
Prachtig topic dit. Ik ga ze ook weer eens bekijken! | |
Integreerbeer | zondag 11 september 2011 @ 00:28 |
Je moet voor Play.com een creditcard hebben en laat ik die nu niet hebben. Weet iemand waar je die boxset elders kan kopen? |