Als je je vinger op alle snaren boven de 12e fret houdt (niet indrukken dus) en dan alles aanslaat, hoor je een harmonics. Er bestaan ook gewone accoorden die onder de harmonics vallen. (werkt ook met 5e fret btw).
[Dit bericht is gewijzigd door Maidenfan op 05-10-2003 14:36]
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 05-10-2003 14:55]
Natural harmonics speel je door je vinger op de snaar te leggen boven de fret maar niet indrukken, en dan aanslaan.
Artificial harmonics speel je door een willekeurige noot te spelen, en met je bv je duim ( zelfde hand waarmee je plectrum vasthoudt ) de snaar te "dempen" en met je plectrum aan te slaan
quote:Dat zijn tocfh flageoletten?
Op zondag 5 oktober 2003 14:35 schreef Maidenfan het volgende:
Een harmonische is een noot één octaaf hoger laten klinken, (dus een open snaar -> geeft dan de toon van fret 12) en dat doe je door de snaar heel lichtjes af te dempen. Veel geluk
quote:Ik heb daarentegen nog nooit van Flageoletten gehoord
Op zondag 5 oktober 2003 14:40 schreef inkie1010 het volgende:
Flageoletten ja!!! De term harmonics ken ik niet!
Ik heb gitaar geleerd met een Engelstalig boek en misschien is dat gewoon de term in't nederlands?
Nee. nu wordt opeens het een en ander duidelijk qua tabs..
Een kunstmatige harmonic is overigens een (gefrette) snaar aanslaan met je plectrum, en door er dan een klein stukje "vinger" bij te doen bij het aanslaan kun je ook een harmonic krijgen. De plek waar je aanslaat bepaalt dan de toonhoogte. Wordt erg veel in metal ed gebruikt.
quote:Ik had het dus over stemmen *zonder* stemapparaat.
Op zondag 5 oktober 2003 19:31 schreef metallicattim het volgende:
op die manier stem ik mn gitaar ook altijd, want ik heb em vaker heel laag gestemd en zon stemapparaat "hoort" de tonen beter en duidelijker als je een N.H. aanslaat.
Iets wat bijna niemand tegenwoordig nog lijkt te kunnen.
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 14:39 schreef HomoUniversalis het volgende:[..]
Dat zijn tocfh flageoletten?
quote:Ik kan het
Op zondag 5 oktober 2003 19:34 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik had het dus over stemmen *zonder* stemapparaat.
Maar ik heb net een paar dagen geleden na anderhalf jaar de electrische gitaar te bespelen ook een stemapparaat gekocht (En trouwens de VOX Cambridge 30R voor de geinteresseerde
... ik wil niet opscheppen hoor... ik ben gewoon zooo blij )
quote:Ik deed dat vroeger ook altijd, totdat ik er door iemand op werd gewezen dat die manier juist fout is (met bijbehorende wetenschappelijke verklering+bronvermelding etc). Een harmonic op 7e fret is niet gelijk aan die op een snaar eronder op de 5e. Als je dan toch wilt controleren of het goed is, de harmonic van het 5e vakje moet iets lager klinken dan de harmonic van de zevende fret als hij perfect is gestemd.
Op zondag 5 oktober 2003 19:11 schreef Schorpioen het volgende:
Als je je gitaar stemt kun je dat het beste dmv harmonics (of flageoletten, is exact hetzelfde) doen: de flageolet boven de 5e fret van de lage e klinkt hetzelfde als boven de 7e van de a snaar (en hetzelfde als de open hoge e). De flageolet boven de 5e fret op a is hetzelfde als boven de 7e op de d snaar etc. De flageolet boven de 7e fret van de lage e is weer hetzelfde als de open b snaar. Zo kun je alle snaren stemmen zonder frets in te drukken, en dus zonder afwijkingen. Doe je het door frets in te drukken (bijv de 5e fret op a vergelijken met de open d) dan krijg je afwijkingen en onnauwkeurigheden, die flink op kunnen lopen.
quote:maar ja, hoe zorg je dat je van de juiste grondtoon uitgaat? Anders klopt alles maar blijkt ineens je gehele gitaar een halve toon te laag gestemd te zijn
Op zondag 5 oktober 2003 19:34 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik had het dus over stemmen *zonder* stemapparaat.
Ik gebruik overigens geen stemapparaat maar een piano .
quote:Je hebt niet altijd een stemapparaatje bij je, bijv in kampvuursituaties.
Op zondag 5 oktober 2003 20:49 schreef HomoUniversalis het volgende:[..]
maar ja, hoe zorg je dat je van de juiste grondtoon uitgaat? Anders klopt alles maar blijkt ineens je gehele gitaar een halve toon te laag gestemd te zijn
.
quote:Ik zou hier dan graag de wetenschappelijke onderbouwing van zien, want als ik mijn gitaar op gehoor stem op basis van een A van een stemvork ofzo, en het daarna controleer met een stemapparaat, dan klopt het toch echt wel hoor.
Op zondag 5 oktober 2003 20:48 schreef LenL het volgende:[..]
Ik deed dat vroeger ook altijd, totdat ik er door iemand op werd gewezen dat die manier juist fout is (met bijbehorende wetenschappelijke verklering+bronvermelding etc). Een harmonic op 7e fret is niet gelijk aan die op een snaar eronder op de 5e. Als je dan toch wilt controleren of het goed is, de harmonic van het 5e vakje moet iets lager klinken dan de harmonic van de zevende fret als hij perfect is gestemd.
quote:Same here, als ik op gehoor af ga van 5e en 7e fret harmonics en ik controleer het met het stemapparaat klopt t bij mij ook.
Op zondag 5 oktober 2003 22:01 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik zou hier dan graag de wetenschappelijke onderbouwing van zien, want als ik mijn gitaar op gehoor stem op basis van een A van een stemvork ofzo, en het daarna controleer met een stemapparaat, dan klopt het toch echt wel hoor.
quote:Jups daar staat het,mjah ik hoor het verschil niet, de rest van de band hoort het verschil niet, dus so what
Op zondag 5 oktober 2003 22:22 schreef LenL het volgende:
http://guitar.to/folder/tuneup.htmlderde alinea
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |