Nu vroeg ik mij het volgende af:
Is er in de sociale structuur/hierarchie van een ziekenhuis een indeling naar kleding?
Zo viel mij op dat er
zowel lange als korte witte jassen zijn
met witte kleding eronder of gewone kleiding
zowel met lange als korte mouwen
Dan viel mij ook op dat er soms nette schoenen soms sneakers (voor veel me te lopen neem ik aan)
Tevens viel mij op dat het aantal pennen in de borstzak varieerd. Van 1 pen(meestal een kwaliteitpen) tot 4 pennen in diverse kleuren.
Ook zie ik mensen geheel in het blauw.
Mijn concrete vraag aan jullie is:
Hoe zitten het met de kleding van de werknemers van een ziekenhuis en hun sociale hierarchie. De arts valt te herkennen aan? de zuster aan?
Altijd leuk, analyseren.
quote:In dit ziekenhuis (MCL) hebben ze een plaatje op hun borstzakje. Echter is dat wit met zwarte tekst en meestal vaag. Dat kan je niet zien als ze aan komen lopen
Op donderdag 2 oktober 2003 21:48 schreef froggy het volgende:
Dokterjassen zijn meestal lang, en er zijn er met korte en met lange mouwen. Verpleegsters en ander personeel hebben zo een kortje jasje met een broek, twee delig dus! en de meeste ziekenhuizen waar ik heb gelopen is het zo dat aan de zijkant verschillende kleuren zijn die aangeven welke functie ze hebben
[Dit bericht is gewijzigd door Fixxxer op 02-10-2003 21:55]
quote:Nuttig??
Op donderdag 2 oktober 2003 21:53 schreef Fixxxer het volgende:
Het is meer functie- dan hierarchiegekoppeld denk ik. Het gaat er vooral om dat de kleding nuttig is.
Lekkere zusters, verpleegsters en vrouwlijke stagaires
met computerproblemen................................................................
[Dit bericht is gewijzigd door mattezz op 02-10-2003 22:01]
[Dit bericht is gewijzigd door spooner2k op 02-10-2003 22:04]
quote:Heb oa op gasthuisberg leuven, het AZM, en nog wat kleinere ziekenhuisjes gezeten. Maar plaatjes heb ik niet gezien behalve als je een smartcard bedoelt, daar staat ook een foto en naam en blabla op! Maar die doctors kun je altijd heel duidelijk herkennen, gewoon netjes gekleed met een doctors jas (in plaats van een jasje van een pak). de rest is lager
Op donderdag 2 oktober 2003 21:52 schreef Feanturi het volgende:[..]
In dit ziekenhuis (MCL) hebben ze een plaatje op hun borstzakje. Echter is dat wit met zwarte tekst en meestal vaag. Dat kan je niet zien als ze aan komen lopen
Ik ben trouwens software aan het ontwikkelen daar. niet dat het enige relevantie heeft
quote:Die conclusie had ik voor mijzelf ook al getrokken
Op donderdag 2 oktober 2003 22:01 schreef froggy het volgende:[..]
Heb oa op gasthuisberg leuven, het AZM, en nog wat kleinere ziekenhuisjes gezeten. Maar plaatjes heb ik niet gezien behalve als je een smartcard bedoelt, daar staat ook een foto en naam en blabla op! Maar die doctors kun je altijd heel duidelijk herkennen, gewoon netjes gekleed met een doctors jas (in plaats van een jasje van een pak). de rest is lager
. en die verschilllende kleuren pennen zijn rood groen en blauw, deze worden gebruikt door de verpleegkundigen om bloedruk temp. en pols op te schrijven!
quote:Ja die waren altijd wel leuk jah....
Op donderdag 2 oktober 2003 22:01 schreef spooner2k het volgende:
Ik werk dus in dat ziekenhuis en we hadden toch een stagiair...wil nog altijd mee te kartenhehe ....altijd leuk hoor
vooral de OK bezoekjes
Verpleegkundigen lopen vaak op sneakers ed omdat ze de hele dag lopen en staan. Sportschoenen bieden dan meestal wel een uitkomst.
Schoonmakers en horecapersoneel zijn vaak groen oid.
quote:2-delig groen?
Op zondag 5 oktober 2003 21:43 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Verplegend personeel en artsen zijn altijd wit. Als je kostuum 2-delig is zijn de mouwen kort (als je met patienten werkt is dit verplicht dus het is meestal standaard).
Artsen hebben soms alleen een witte jas aan met daaronder gewone kleding als zij spreekuur/voorlichting hebben.
Laboratoriumpersoneel heeft een labjas of 2-delig met lange mouwen.Verpleegkundigen lopen vaak op sneakers ed omdat ze de hele dag lopen en staan. Sportschoenen bieden dan meestal wel een uitkomst.
Schoonmakers en horecapersoneel zijn vaak groen oid.
Hiërarchie is dus wel duidelijk aanwezig. Zeker het "voetvolk" in blauwe pakken hebben er veel last van.
Ik doe al 5 jaar vacantiewerk bij Patiëntenvervoer [wit pak dus]. Alle collega's groeten je en je voelt je gewaardeerd in je werk door zowel de patiënten als je collega's.
In het weekend werk ik in het transport [oftwel Interne Distributie]. Ineeens blijkt niemand je meer te kennen in je blauwe pakkie. Of is het omdat je met 3 stinkende vuilcontainers en 6 draadwagens met was bij de lift staat te wachten. En je ineens minder populair blijkt te zijn.
Dit weekend nog:
Sta ik met 3 wagens met warm eten op de afdeling [en de lift op slot, zodat de andere afdelingen ook nog warm eten krijgen], komt er een co-assistent aanhobbelen. Goedemorgen kan er al niet meer van af en hij duikt m'n lift in. Ik *GNIFFEL GNIFFEL GNIFFEL* lekker door met m'n werk... begint hij tegen me uit te vallen dat hij MET SPOED naar beneden moet. Kom ik hem even later tegen richting het personeelsrestaurant, waar hij met SPOED de pas gefrituurde kroketten naar binnen aan het werken was.
Ik mag dan wel blond en van het transport zijn, maar bij echte SPOED gaat iedereen met de trap... voor het geval dat ze vast komen te zitten in de lift en de patiënt op apengapen ligt.
Ik heb hem later wel teruggepakt:
Later die dag dezelfde co-assistent op afdeling D [bovenste etage]:
Ga je toevallig naar beneden en kun je me op A [verdieping 1] afzetten.
Ik voor de gein: Nee ik ga naar boven.
Hij weer: Oh, dan wacht ik wel op een andere lift!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |