abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15075152
[quote]Op maandag 1 december 2003 22:25 schreef kwaakeend het volgende:
Klein schopje: http://www.fotoapparatuur.nl/AanbiedingShow.asp?prd_id=33950

nieuw is hij goedkoper http://www.rugift.com/photocameras/panoramic_cameras.htm

wel gave foto's zeg
ik had al een beetje verlekkerd naar die camera zitten kijken
en hij is in ieder geval een stukkie betaalbaarder dan een X-pan
goed idee voor een volgende camera maar voorlopig even niet want ook dennis is blut

maar wat ik me afvroeg de lens als ik de werking goed begrijp van links naar rechts of andersom dan lijkt me dat je geen supersnelle sluitertijd kan kiezen (niet dat panoramafotografie daar vaak om zal vragen maar ja als je mensen gaat fotograferen, bv de tamboer maitre trekt een sprintje met z,n drumband ) oke lang verhaal voor een simpele vraag dus m.a.w. wat is de snelste tijd die je kan kiezen
(of moet je je beeld in vlakken verdelen en wordt het begin niet meer belicht als hij nog met het laatste stukje bezig is?)

Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 december 2003 @ 23:07:27 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15075539
Je hebt belichtingstijden van 1/2 tot 1/250 seconde ter beschikking. De belichting werkt net als bij een spleetsluiter door een tweetal gordijnen die op een gegeven afstand langs het filmvlak bewegen. De sluitertijd is bij een cilindercamera afhankelijk van twee dingen:
- De breedte van de spleet (die kent bij de Horizon drie variaties)
- De snelheid waarmee de trommel draait (daar heb je er twee van)
Geeft bij elkaar zes tijden .
De camera gedraagt zich bij het fotograferen van bewegende onderwerpen net als iedere camera, alleen moet je rekening houden met enig tijdsverloop tussen de ene kant en de andere, waardoor bewegende onderwerpen er anders gaan uizien als je zou willen. Vooral experimenten met langsdaverende treinen kunnen bijzonder boeiend zijn, gaan ze met de trommel mee, dan zien ze er anders uit dan wanneer ze tegen de trommel in gaan (krijg toch net een leuk idee )
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_15075702
dus binnenkort in dit theater

een hele lange en een hele korte trein

ben benieuwd

pi_15084320
Hmmm... Die treinen, dat zou ook met mijn Industar FT2 mogelijk moeten zijn. (24 x 110 mm)

Het apparaat moet toch een keer uitgeprobeerd worden dacht ik.

Ik zal mijn moet eens verzamelen en er een film in spoelen.

tips hiervoor anyone??

Het bovenstaande plaatje heb ik geleend van Tronica waarvoor natuurlijk dank. Aangezien je de camera hebt, heb je misschien ook tips m.b.t. het gebruik ervan

Edit: plaatje voorzien van [img]

[Dit bericht is gewijzigd door Kermit77 op 02-12-2003 11:50]

Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 december 2003 @ 12:42:15 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15085950
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 11:42 schreef Kermit77 het volgende:
Hmmm... Die treinen, dat zou ook met mijn Industar FT2 mogelijk moeten zijn. (24 x 110 mm)
][afbeelding]
Het apparaat moet toch een keer uitgeprobeerd worden dacht ik.

Ik zal mijn moet eens verzamelen en er een film in spoelen.

tips hiervoor anyone??

Het bovenstaande plaatje heb ik geleend van Tronica waarvoor natuurlijk dank. Aangezien je de camera hebt, heb je misschien ook tips m.b.t. het gebruik ervan

Edit: plaatje voorzien van [img]

ff geen woorden voor
pi_15092389
* kwaakeend gaat even naast Ouwesok op het bankje zitten bijkomen..
Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
pi_15092704
* kermit kwijlt al een hele tijd maar krijgt weinig ondersteuning qua tips

Op goed geluk dan maar.... ik zal vanavond in het donker een rolletje HP5 overzetten naar één van de 4 bijgeleverde rolletjes jawel er zijn ook reserverollen

die kauwen bijen
pi_15094237
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 11:42 schreef Kermit77 het volgende:

Geen tips, ik ben benieuwd naar jouw resultaten, als die leuk zijn hou ik het ding misschien in plaats van dat ik het in de verkoop gooi.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 december 2003 @ 18:18:59 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15095832
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 17:18 schreef Tronica het volgende:

[..]

Geen tips, ik ben benieuwd naar jouw resultaten, als die leuk zijn hou ik het ding misschien in plaats van dat ik het in de verkoop gooi.

@Kermit: Doet 's rotzooi posten

Ouwesok houdt in elk geval nauwlettend de wederwaardigheden van de FT2's bij...

pi_15099633
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 18:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

@Kermit: Doet 's rotzooi posten

Ouwesok houdt in elk geval nauwlettend de wederwaardigheden van de FT2's bij...

Zeg Ouwesok? Wat is zo'n ding nou nog waard als je het gaat verkopen?

Ik ben overigens aan het grasduinen in de fotocollectie van mijn pa. Dat kan wel even duren, want die heeft me ongeveer een 60.000 foto's en negatieven nagelaten, maar ik meen me te herinneren dat er wel degelijk foto's uit die FT2 bijzaten. En ik ben wel nieuwsgierig geworden inmiddels.

Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 december 2003 @ 21:49:17 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15101236
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 20:47 schreef Tronica het volgende:

[..]

Zeg Ouwesok? Wat is zo'n ding nou nog waard als je het gaat verkopen?

Ik kom de FT-2 te weinig tegen om een beeld van het prijskaartje te hebben. Zal de komende tijd eens op jacht gaan .

Overigens ben je bij gebruik van kleur in de FT-2 wel aangewezen op het minilab vanwege de eigen cassette. Laat een film bij het minilab gewoon alleen ontwikkelen en pas op dat ze hem niet trachten in gewone kleinbeeldstroken te knippen, maar gewoon in stroken van 1.

Vervolgens zou je kunnen overwegen om bij een (vak)lab een contactvel te laten maken. Wil je groter ? Een aantal vaklabs kent de Jumbosheet, een contactvel maar dan een keer of wat vergroot. Losknippen, op de flatbedscanner d'rmee en posten die hap.

Andere mogelijkheden(zijn waarschijnlijk al eerder in dit topic genoemd):
Laten vergroten van een 24*110mm negatief is handwerk en kost dus bakken vol met geld ;'( . Voor zelf doen ben je een 4*5"-vergroter nodig en dat gaat ook niet echt gratis (afgezien van het feit dat die dingen nogal kolossaal zijn).

Beste methode, hoewel ook niet gratis is een negatief-/diascanner, waarvan je het scanformaat kan aanpassen. De scans die dit oplevert laten zich eenvoudig en voor weinig door de online-printservice jassen (met drie stuks op een 20/30 kost het ineens geen bibs meer en heb je wel kwaliteit)
De Horizon-dingen doe ik met een Photosmart van HP (dan wel met Vuescan d'rachter)

Grote gevaar bij de FT-2 is dat door de ouderdom de trommel schokkerig gaat lopen, waardoor je beelden er streperig uitzien. Verder zijn de lensjes vanachter het ijzeren gordijn behoorlijk gevoelig voor tegenlicht.
De leeftijd van Russische apparaten kun je doorgaans vrij eenvoudig achterhalen, de eerste twee cijfers van het serienummer vormen het bouwjaar

pi_15111063
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 21:49 schreef Ouwesok het volgende:

[......]

Grote gevaar bij de FT-2 is dat door de ouderdom de trommel schokkerig gaat lopen, waardoor je beelden er streperig uitzien. Verder zijn de lensjes vanachter het ijzeren gordijn behoorlijk gevoelig voor tegenlicht.

[....]

Ik heb gemerkt dat de mijne ook niet helemaal soepel loopt op een van de sluitertijden. Op de snelste sluitertijd zit er wel behoorlijk veel beweging in (dat wordt dus stevig vastzetten)

Gisteren dus een rolletje ingespoeld en terwijl ik daar druk mee doende was (pruts pruts vloek vloek pruts pruts) werd ik verrast door mijn vriendin.

"dag lief ik ben er weer..." "KLIK" (GVD! Doe dat licht uit! )

Oftewel Kermit heeft weer vrienden gemaakt en zal vandaag, behalve een bloemetje, even een nieuw rolletje kopen om in te spoelen.

bij resultaat wordt het meteen gepost.... (ook al worden het hele brakke foto´s)

die kauwen bijen
pi_15113212
Damn, dit zijn de betere verhalen

* kwaakeend steunt de kikker geestelijk

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
pi_15275165
Gisteren (09-12) de Industar verwend met een rolletje HP5 (poging 2) en dat ging verbazend gemakkelijk. Vandaag tijdens mijn lunchpauze dit rolletje belicht (fingers crossed) op de snelste stand 1/400 (F5 met een 400 ASA rolletje)
De (losse) lichtmeter gaf aan dat dit aan de lanzame kant was maar de camera kan niet sneller...
Zou ik nu het rolletje als 800 moeten ontwikkelen of toch normaal als 400?

Wie o Wie??

die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 december 2003 @ 17:43:16 #40
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15279399
Ook gelet op het contrast dat je aan het opnemen was ?

Is dat niet al te hoog, dan kun je 'm rustig een stukkie pushen, zeker omdat het lensje van de FT-2 niet uit zal blinken in contrastoverdracht (Russisch en op leeftijd). Je hebt dan liever wat contrast over dan dekking tekort.

EN NOU DIE DONKERE KAMER IN JA !!!!

Sorry ben alleen zo nieuwsgierig naar het resultaat, ff contacten en scannen dusssssssss

pi_15283138
JA JA JA... IK GA AL.....

ik zal kijken wat voor tijden de am50 voorschrijft mbt het pushen van hp5 naar 800.
De werkelijke belichting (volgens meter) lag ongeveer één a anderhalve stop hoger (kortere belichting) dus de film is in principe te lang belicht.
Nog even vogelen en wanneer ze droog en wel zijn loop ik even bij de fotograaf naar binnen om ze te laten scannen (zelf helaas geen camera die dit formaat aankan)

Geduld ouwesok geduld....

die kauwen bijen
pi_15284888
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 14:37 schreef Kermit77 het volgende:
Gisteren (09-12) de Industar verwend met een rolletje HP5 (poging 2) en dat ging verbazend gemakkelijk. Vandaag tijdens mijn lunchpauze dit rolletje belicht (fingers crossed) op de snelste stand 1/400 (F5 met een 400 ASA rolletje)
De (losse) lichtmeter gaf aan dat dit aan de lanzame kant was maar de camera kan niet sneller...
Zou ik nu het rolletje als 800 moeten ontwikkelen of toch normaal als 400?

Wie o Wie??

brainwave:
De lichtmeter gaf aan dat hij langer zou moeten belichten...
Dus dat is niet pushen (maar pullen??) anyway de kikker deed deze ontdekking dus gelukkig voor het ontwikkelen en heeft ipv de aangegeven 7,5 minuut een veilige 6,45 minuut aangehouden...

Resultaat: Op het oog prima negatieven....
YES we have a winner!!!
Morgen nog even scannen (of laten scannen) en dan wordt er gepost.

tot later

die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 december 2003 @ 21:59:23 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15286869
Hou de boel maar weer in spanning .

Waar je misschien al wel een indruk van kan krijgen in deze fase van de strijd is of de trommel mooi gelijkmatig loopt. Vooral wanneer je een egaal blauwe lucht hebt kun je op de negatieven al goed ongelijkmatigheden waarnemen.
Ook kun je zien of je transport niet wringt, wat druksluier geeft die onder de perforatiegaten zichtbaar wordt (dat wringen komt bij dit soort camera's voor omdat de film in een vreemde bocht om de trommel gespannen zit)

Als al deze horror je bepaard gebleven is, kun je eens met een loepje de scherpte van de lens gaan beoordelen.

* Langzaam op het doel aanstuurt
Contactvelletje kan uiteraard ook . Ff op de flatbed en hier dan voorzichtig eens posten ....

pi_15305929
Om de spanning er nog even in te houden.

Ik heb de negatieven laten scannen (35 mm scan met een aantal mm overlap) maar moet ze dus nog even aan elkaar zetten voordat ik ze kan posten.

Panorama Factory levert nog geen goede stitches (overlap te klein) dus ik ben nog even zoet met het samenvoegen.

Wegens tijdsgebrek nog geen results maar ze komen....

(Sorry Ouwesok maar er is helaas vandaag geen tijd meer)

die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 10 december 2003 @ 17:43:29 #45
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15307316
The continuing story of......

De verw8ingen zijn inmiddels wel errug hoog gespannen (kan er bijna onderdoor lopen )

Nog horror op je negatieven kunnen ontdekken (qua trommel en spanning en zo...)

pi_15323484
Qua Horror valt het me alleszins mee.
Alleen op de rand van het negatief enige sporen van de filmgeleiding en op het beeld een klein beetje vuil wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het inspoelen van het rolletje.
Het negatief is (dankzij de afwijkende ontwikkel en belichtingsmethode) een beetje aan de dunne kant maar dat mag de pret niet drukken.

Het samenvoegen schiet niet echt op want de foto´s zijn in drie gedeelten ingecand en per scan gecorrigeerd. dus daar krijg je contrastafwijkingen van. maar ik ben doende...

psst... ik heb er wel eentje op mijn site staan in de ruwe versie dus nog niet geplakt

[Dit bericht is gewijzigd door Kermit77 op 11-12-2003 10:01]

die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 december 2003 @ 13:17:40 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15328177
Dat in drie delen scannen is inderdaad een hopeloze business, ook bij het maken van panorama's met een tool als Panoramafactory of Cool360 .

Ken je niet iemand met een negatievenscanner ? Ja, Ouwesok schijnt zo'n ding te hebben In dat geval kun je met een scanprogramma als Vuescan een scanformaat opgeven van 24 bij 110 millimeter, en dan wordt je weer blij.

Andere optie: Haalbare bereik afdrukken, met die afdrukken dekking en contrast nivelleren tot alle onderdelen er identiek uitzien.
Vervolgens met de flatbedscanner de zooi met één setje instellingen scannen, en de boel weer aan elkaar placken. (is een takkenklus, ik weet het, maar ik wil nou eenmaal resultaat zien )

pi_15329254
Ik kan natuurlijk de negatieven in een envelopje stoppen en jou kant op sturen.... maar je kunt ook even op mijn site kijken want daar heb ik net eentje toeggevoegd. (let op het is ruw materiaal)

Meer volgt op dezelfde pagina
http://bruinsma.fotopic.net/photo.php?id=1963772

Ik probeer nu nog via een doorlichtscanner een contactafdruk te realiseren.

[Dit bericht is gewijzigd door Kermit77 op 11-12-2003 14:14]

die kauwen bijen
  FOK!fotograaf donderdag 11 december 2003 @ 14:24:06 #49
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_15329815
quote:
Op donderdag 11 december 2003 14:01 schreef Kermit77 het volgende:
Ik kan natuurlijk de negatieven in een envelopje stoppen en jou kant op sturen.... maar je kunt ook even op mijn site kijken want daar heb ik net eentje toeggevoegd. (let op het is ruw materiaal)

Meer volgt op dezelfde pagina
http://bruinsma.fotopic.net/photo.php?id=1963772

Ik probeer nu nog via een doorlichtscanner een contactafdruk te realiseren.

mooi

en groot

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_15330497
@Xilantof: Tja wat is groot.... Het origineel bestaat uit 3 x een 20x30 scan met een formaat van 25mb (per stuk dus in totaal 75 MB) In vehouding valt het dus wel een beetje mee toch?
die kauwen bijen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')