Je hebt drie manieren van panorama's opnemen:
- Breedbeeld, oftewel een 'normale' foto maar dan breder dan dat ie lang is (Hasselblad X-pan, Linhof Technorama, Fuji G617)
- Rotational. De camera draait over 360 graden en belicht een heel lang end film (Seitz Roundshot )
- En de swinglens of cilindercamera (Panox/Panon, Cyclops maar meer bekend de Noblex, Widelux en dus de Horizon)
De eerste Horizon verscheen ergens in de jaren 60 ten tonele, toen ook de Panox (een beauty van een amerikaan met glimmend chroom ) en de eerste Wideluxen hoogtij vierden.
Begin jaren negentig verscheen deze versie aan de hand van een fins ontwerp in de handel.
Voor wie 'm niet kent, zo ziet ie er ongeveer uit (ff plaatje geleend)
Door de gebogen film en de draaiing van de lens houdt ie er een op het eerste oog vreemde beeldvorming op na. Toch is de manier waarop deze cam de wereld inkijkt ongeveer gelijk aan die waarop wij stervelingen kijken (als je goed oefent zie je hoe je ogen met afmetingen omgaan)
Even alvast een paar plaatjes:
Als je 'm waterpas houdt ziet het er allemaal nog redelijk natuurlijk uit:
Maarreh...wat is je punt ?
Of gewoon een leer-topic ?
quote:Ik wilde het in elk geval even met jullie delen. De Horizon is niet bepaald een alledaagse verschijning in fotoland
Op donderdag 2 oktober 2003 00:27 schreef Argenta het volgende:
wow....mooie foto's, kwaliteitje zeg !!!Maarreh...wat is je punt ?
Of gewoon een leer-topic ?
Verder kun je natuurlijk elke 'Rare Camera' en vooral de plaatjes in dit topic posten .
Binnen afzienbare tijd volgt er meer Horizon....
Over die 360-graden camera:
http://www.roundshot.ch/english/frameset.htm ...
* kwaakeend gaat over een maand eens z'n 6x6-negatieven bijsnijden
Modje (): kun je topictitel even uitbreiden met Horizon202 oid?
Makkelijker voor terugzoeken
PS: Leuk boek: Panoramafotografie / Nick Meers (Engelse versie is beter!, NL-versie heeft bij witte boekhandel gelegen..).
Nederlands - 19.95 / www.fotoart.be
Amazon / engels: 21 USD
[Dit bericht is gewijzigd door kwaakeend op 02-10-2003 09:59]
Ik heb er inderdaad zelf eentje. Destijds kocht ik hem voor 550 guldens van een Poolse handelaar.
Begin jaren negentig is het ding zelfs nog officieel in Nederland geïmporteerd en kostte hij het drievoudige .
Hij heeft dus een roterende 28mm fixed focus. De tijden zijn instelbaar van 1/2 tot 1/250 s, de diafragma's van 2,8 tot 16.
Een lichtmeter heeft de Horizon niet, wel een waterpas die zowel bovenop de camera als in de zoeker zichtbaar is.
De filminleg is een avontuur op zich, de film moet namelijk tussen een aantal geleiders door om de cilinder heengetrokken worden, maakt vervolgens een scherpe bocht om dan op de take-up te belanden. Transport en terugspoelen dient 'met gevoel' te gebeuren anders komt je film ongelofelijk onder spanning te staan (kan zover gaan dat er druksluier rond de perforatie ontstaat)
Een ander probleem met de Horizon is het afwerken van het typische negatiefformaat (24*56mm), waardoor je eigenlijk op een eigen vergroter bent aangewezen of (zoals ik meestal doe) op de scanner, waarvoor dan wel je software met het negatiefformaat uit de voeten moet kunnen. (Vuescan kan dat bijvoorbeeld)
Het fotograferen met de Horizon is een beetje vergelijkbaar met het fotograferen met een fisheye. Je moet er voor waken dat je flink dynamische composities maakt om de mogelijkheden van de swinglens ten volle uit te buiten.
Voor normale plaatjes hou je de cam in principe waterpas, voor de uiterste dynamiek hou je hem een tikkie voor of achterover.
Ben je eenmaal aan het juweel uit Krasnogorsk gewend, dan kun je er ontzettend veel pret mee hebben .
quote:Zijn inderdaad juweeltjes. Vijf beelden per seconde nog voor de eerste motordrive moest worden uitgevonden.
Op vrijdag 3 oktober 2003 10:41 schreef fotoloog het volgende:
Ook een fraai staaltje techniek zijn de Robot camera`s
Met een motordrive,die wordt aan gedreven middels een springveer.
Opnameformaat is 24x24 mm.
Met de optieken van Zeiss en Schneider-Kreuznach zit het wel snor.
Deze camera`s zijn echte collectors item`s.
[afbeelding]
Robot bouwde tot in lengte van jaren registratiecamera's voor allerhande doeleinden. Later werden de camera's meer geïntegreerd in grotere registratiesystemen en kwam je Robot minder tegen als zelfstandige camera.
Wie nog speeksel over heeft kan zich hier even lekker uitleven.
Let ook eens op model Royal 36, een echte kleinbeeldcamera met meetzoeker die helaas nooit een groot succes werd.
Momenteel even aan het uitzoeken of Robot nog bestaat.......
Anders dan de andere Lomo's is het een camera die iets meer basiskennis vergt.
En.... Robot bestaat nog . Een Robot ziet er tegenwoordig ongeveer zo uit:
Hoewel totaal anders dan de originele Robot zie je toch nog steeds familietrekjes.
Meer over Robot op www.robot.de , waar je kunt zien dat de camera's weinig fans in PTA hebben, je vindt ze namelijk nogal in eh... flitskasten .
http://www.fotoapparatuur.nl/AanbiedingShow.asp?prd_id=31221
quote:Dat betaalde Ouwesok destijdz voor een nieuwe
Op zondag 5 oktober 2003 14:45 schreef kwaakeend het volgende:
Eerst nog op vakantie (en centen dus op![]()
), maar voor de liefhebber:
http://www.fotoapparatuur.nl/AanbiedingShow.asp?prd_id=31221
Mogelijk voordeel kun je hebben van iemand die "niet met zo'n ding kan worden" en 'm voor een habbekrats van de hand doet. 't Is namelijk wel een dingetje waar je ff aan moet wennen .
Ik gaan 'm straks weer ff uitlaten denk ik (weet wel zeker denk ik )
quote:Inderdaad, doe er je voordeel mee (en zo kwam er ook een Hassie in Kwaakeend's leven
Op zondag 5 oktober 2003 14:53 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Mogelijk voordeel kun je hebben van iemand die "niet met zo'n ding kan worden" en 'm voor een habbekrats van de hand doet. 't Is namelijk wel een dingetje waar je ff aan moet wennen.
Btw: OuweSok.. lekker uitgewaaid?!
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 19:02 schreef kwaakeend het volgende:[..]
Btw: OuweSok.. lekker uitgewaaid?!
Daarom nog even wat eerdere plaatjes, uit Amsterdam deze keer:
Helemaal mis gaat het wanneer je een te vlak onderwerp met de Horizon bestookt:
de neus van de rondvaartboot en het stukje hek aan de rand maken nog wat goed, voor de rest is het een vlakke bedoening 'k wilde je het niet onthouden
Nog zo'n voorbeeld, maar dan in Drente. Technisch gezien heb ik geen moeite met brede onderwerpen, maar of zo'n opname er nou spannend van wordt :
Soms moet je dat hele waterpas gewoon vergeten, en d'r maar lustig op los proberen, zoals dit trappenstelsel:
En nu maar weer zoeken naar nieuwe plaatjes.
Vertrek volgende week naar NY en heb alvast Panoramafotografie van Nick Meers (engelse versie!) besteld bij Amazon.. hopelijk ligt het boekje daar dan op mij te wachten
krommingen door de lens denk ik, echter ben ik zelf vrij nieuw met fotografie .. heb een aps camera'tje liggen van een paar euro tientjes
een canon ixus en wil zelf graag een nieuwe camera kopen een A1 dimage/ canon g5/ of panasonic dmc-fk10 oid echter neem ik aan dat deze daar geen last van hebben?
quote:Alle genoemde camera's hebben er geen last van
Op dinsdag 7 oktober 2003 22:44 schreef -mainframe- het volgende:
ik zie op heeeeel veeeel foto's nou zo van die ontzettende 'bollingen'
mischien dat ik er oog voor heb, weet het niet maar zien jullie dat ook?krommingen door de lens denk ik, echter ben ik zelf vrij nieuw met fotografie .. heb een aps camera'tje liggen van een paar euro tientjes
een canon ixus en wil zelf graag een nieuwe camera kopen een A1 dimage/ canon g5/ of panasonic dmc-fk10 oid echter neem ik aan dat deze daar geen last van hebben?
Alleen panoramacamera's van het swinglens-type (zoals deze Horizon, een Widelux, een Panox of een Cyclops) hebben die bolling, en het erge is dat je er als gebruiker geen last van hebt ook.
Erger nog, ik heb de Horizon juist om die bolling gekocht .
Om het nog erger te maken: Een swinglenscamera komt qua beeldvorming nog het meest met je eigen ogen overeen , zelfs die bolling. De grijze brij die achter onze ogen zit corrigeert hem echter waardoor iedereen denkt dat ie normaal kijkt.
Maar wij weten wel beter
Daar zeg je trouwens wat..... een digitale swinglens...
quote:Goed dan, je hebt er zelf om gevraagd.
Op dinsdag 7 oktober 2003 22:33 schreef kwaakeend het volgende:
Ouwesok: meer, meer, meer![]()
* archief doorsnort
Gaan we nog een keer. Voor een dynamische plaat zonder teveel overlast van de cilindervertekening benader je een gebouw bij voorkeur bij de punten.
Beetje een flauw plaatje, gered door de windveren in de lucht.
Vizierstuwen bij Hagestijn (of was het nou Hagestein )
Keersluis in ons pittoreske Flevoland
Vraagje: Mag de Horizon op straat
Kijk en oordeel zelf:
Wat mij betreft mag het
Ik heb wel eens met een stereo fotocamera in m'n handen gestaan, alleen vond ik het zo'n simpel ding voor de prijs. Maakte twee halve fotos per opname voor je linker en je rechter oog, met een viewer erbij. Waarschijnlijk had ik hem gewoon moeten kopen
Ik vind het altijd zo jammer dat de diepte helemaal weg is als je in de zoeker kijkt, sommige plaatjes zijn dan het schieten niet meer waard.
EDIT:
Met die horizon moet je echt waanzinnige vergrotingen kunnen maken trouwens.
quote:Super! Dank! Even praktisch vraagje: hoe scan je ze?
Op woensdag 8 oktober 2003 01:54 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Goed dan, je hebt er zelf om gevraagd.
ga zo door
quote:Normaliter kan mijn scannert (een ouwe HP Photosmart) geen grotere dingen aan dan een gewoon kleinbeeldtransparantje (negatief of dia). Gelukkig zijn er twee 'third party' scanprogramma's die de Photosmart kunnen aansturen. Ik gebruik Vuescan, waarbij ik het te scannen formaat helemaal zelf kan bepalen.
Op woensdag 8 oktober 2003 20:54 schreef kwaakeend het volgende:[..]
Super! Dank! Even praktisch vraagje: hoe scan je ze?
Kwestie dus van een scanmaskertje definiëren van 24*56mm en het probleem is opgelost
Vuescan is bruikbaar voor een hele rij negatief- en flatbedscanners.
quote:Eerst weer eens fatsoenlijk weer afw88, dan gaat ie weer helemaal los....
ga zo door
Kwaakeend is blut
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |