abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13573833
In navolging van dit topic maar eens ff een algemeen Lounge / downtempo topic.

JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!

quote:
With a medium to medium-slow tempo, down tempo is not usually dance floor material. Smoothly groovy with hip hop, jazz, funk, and dub influences, this is music for chilling out. Look for down tempo in the chill rooms of raves and clubs as the night winds down. Acoustic elements, particularly horns and keys, are common, while orchestration varies widely from sparse minimalism to lush fullness. Basslines are smooth and warm, usually with a funkified edge. Down tempo can be considered a parent genre in that it is sometimes credited with spawning trip hop, illbient, and dub; this is often hotly contested, however, particularly with regards to dub. If it's mellowly groovy, but not overtly jazzy, dark, or discordant, then it's probably down tempo.
Ik heb net de CD "Supperclub Presents: Lounge 2" opgehaald op aanraden van iemand en hij is écht zwaar ok . Op CD 1 staan de wat jazz/dub achtige tracks en op CD 2 staan de wat "hardere" nummers die wat meer de deephouse kant op neigen. Al met al een erg goeie mix met erg veel variatie.. ik denk dat ik deel 1,3 en 4 ook maar eens ga beluisteren

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 01-10-2003 16:11]

pi_13573913
quote:
it is sometimes credited with spawning trip hop, illbient, and dub; this is often hotly contested, however, particularly with regards to dub
Inderdaad nogal een dubieuze uitspraak, aangezien dub toch zeker al uit het begin van de jaren 70 stamt. Triphop wordt als term volgens mij ook al langer gebruikt dan 'downtempo' en 'lounge'.. Maar goed, dit zijn slechts kritische noten.

Ik vind dingen als Kruder & Dorfmeister en Thievery Corporation altijd wel lekker wegluisteren, of muziek op het Ninja Tune-label.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_13574279
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 16:11 schreef Zander het volgende:

[..]

Inderdaad nogal een dubieuze uitspraak, aangezien dub toch zeker al uit het begin van de jaren 70 stamt. Triphop wordt als term volgens mij ook al langer gebruikt dan 'downtempo' en 'lounge'.. Maar goed, dit zijn slechts kritische noten.

Ik vind dingen als Kruder & Dorfmeister en Thievery Corporation altijd wel lekker wegluisteren, of muziek op het Ninja Tune-label.

De muziek is idd niet echt vernieuwend te noemen, het lijkt soms wel wat op de fusion die o.a. Chick Corea en Zappa in de jaren 70 brachten maar dan net ff wat digitaler en met wat minder solowerk. Het genre downtempo is volgens mij wel vrij nieuw en ook erg breed itt andere electronische muziek.

Ik weet zo ook niet wat het verschil b.v. is tussen downtempo en lounge (volgens mij is het 2x hetzelfde).

Misschien dat het in de toekomst nog wat verder uitgesplitst wordt in meerdere hokjes

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')