nou omdat ik geen toon uit dat ding kan krijgen vroeg ik me af of er mensen zijn die dit instrument bespelen en me hierbij kunnen helpen. op het net kan ik geen nuttige informatie vinden.
Ik vroeg me ook wat af mbt tot de strijkstok, Deze is een stok met paardehaar. The usual strijkstok dus die je ook bij violen enzzo vindt. Weet iemand of je deze stok moet prepareren? als ik met deze stok langs de snaren ga, dan komt er geen geluid uit, alsof de haren te zacht zijn en gewoon de snaren strelen. Bij het instrument zat een blokje vaste wax, zou ik dit moeten verhitten en over de haren van de strijkstok moeten smeren om zo de frictie tussen strijkstok en snaar te verhogen? iemand enig idee?
Als het net zo werkt als met een vioolstrijkstok moet je de haren strak over de koude hars trekken, in de lengte richting van de haren. Als je dit een paar keer doet (als het nieuwe haren zijn ben je wel ff bezig) zal je merken dat er meer wrijving tussen de haren van de stok en de snaren van jouw instrument ontstaat en ook meer klank. Nu zal het wel fluitend klinken.
Anyway, gefeliciteerd met je aanwinst, ik hoop dat je er geluid uit krijgt. Misschien heb je een kennis die viool of cello speelt en kan helpen de juiste speelwijze uit te vinden?
Zitten de snaren er wel goed op enzo? Anders wordt het helemaal lastig.
ohj ik speel eigenlijk ook alleen maar gitaar, gelukkig maar dan weet ik tenmiste het hoe en wat van stemmen
btw. Wel gaaf instrument
hars voor het iinstrument dat dacht ik eerst ook, maar naar aanleiding van deze reacties neem ik aan dat het voor de strijkstok is.
Dat vette klinkt intressant, maar het komt uit het engels dus het is niet direct helemaal duidelijk wat de bedoeling is.
http://www.shef.ac.uk/music/staff/js/AbErhu.html
Heb ook nog een titel van een erhustuk:
The muun reflected on the second spring door Abing. In het chinees: Er quan ying yue
ben de stok nog aan het harsen...
quote:Tip voor als't nog niet gelukt is: gebruik Pops contrabas hars. Als DAT niet werkt, dan zijn de snaren van steen... NIET teveel!
Op dinsdag 30 september 2003 22:49 schreef bubbelbobbel het volgende:
ja ik heb dat ook gelezen en meteen geprobeerd, het had geen resultaat. ik heb namelijk nog het probleem dat ik totaal geen geluid uit kan krijgen , tenzij ik echt de snaar met mn vinger aansla (als op een gitaar)
ben de stok nog aan het harsen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |