abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 september 2003 @ 22:07:46 #1
56698 bubbelbobbel
scratching at the eight ball
pi_13557877
ej!
ik ben in het bezit gekomen van een erhu, een chinees muziek instrument , een strijkinstrument.
zie ook:
http://www.musicofchina.com/erhu.html

nou omdat ik geen toon uit dat ding kan krijgen vroeg ik me af of er mensen zijn die dit instrument bespelen en me hierbij kunnen helpen. op het net kan ik geen nuttige informatie vinden.

Ik vroeg me ook wat af mbt tot de strijkstok, Deze is een stok met paardehaar. The usual strijkstok dus die je ook bij violen enzzo vindt. Weet iemand of je deze stok moet prepareren? als ik met deze stok langs de snaren ga, dan komt er geen geluid uit, alsof de haren te zacht zijn en gewoon de snaren strelen. Bij het instrument zat een blokje vaste wax, zou ik dit moeten verhitten en over de haren van de strijkstok moeten smeren om zo de frictie tussen strijkstok en snaar te verhogen? iemand enig idee?

www.goodfeather.tk Eastside Loungecore
pi_13557998

zit je klankkast niet verstopt?
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  † In Memoriam † dinsdag 30 september 2003 @ 22:13:59 #3
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_13558136
Hoe je zo'n ding bespeelt heb ik geen idee van, zoek naar foto's en filmpjes, maar wat je met die was (is waarschijnlijk hars) aanmoet wel, denk ik.

Als het net zo werkt als met een vioolstrijkstok moet je de haren strak over de koude hars trekken, in de lengte richting van de haren. Als je dit een paar keer doet (als het nieuwe haren zijn ben je wel ff bezig) zal je merken dat er meer wrijving tussen de haren van de stok en de snaren van jouw instrument ontstaat en ook meer klank. Nu zal het wel fluitend klinken.

Anyway, gefeliciteerd met je aanwinst, ik hoop dat je er geluid uit krijgt. Misschien heb je een kennis die viool of cello speelt en kan helpen de juiste speelwijze uit te vinden?

Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  dinsdag 30 september 2003 @ 22:17:10 #4
56698 bubbelbobbel
pi_13558277
ej barbaaf, dank je maar voor de duidelijkheid :
het gaat hier om een blokje wax(hars) , je hoeft hier verder niets mee tedoen? gewoon op kamertemperatuur en droog ovver de snaren halen?
pi_13558396
Die hars die je erbij krijgt moet je idd zo over de snaren heen halen. Niet verhitten oid, gewoon op kamertemperatuur laten (dus hard) en eroverheen wrijven. Althans, dat heb ik een vriendin wel vaker bij haar viool zien doen.
Voor de rest heb ik nog nooit van dat instrument gehoord...

Zitten de snaren er wel goed op enzo? Anders wordt het helemaal lastig.

Are you pondering what I'm pondering?
  dinsdag 30 september 2003 @ 22:24:18 #6
56698 bubbelbobbel
pi_13558584
ik heb wel van een site geleerd hoe de snaren moeten zitten globaal en ook hoe ze gestemd moeten worden (ik heb een stem apparaat dus die kan ik ook gebruiken).krijg er dus geen geluid uit als ik met de stok over de snaren heen ga (alleen het geluid van het geaai van de stok over de snaren) ik ben nu aan het harsen, misschien dat ik vanavondnog geluid kan krijgen !
pi_13558666
Hoor je helemaal niks, ook niet als je wat harder duwt? Je moet nl. niet te erg strelen ofzo, er moet wel wrijving zijn. Zijn de snaren wel genoeg gespannen trouwens?
Ik zeg ook maar wat, het enige snaarinstrument dat ik heb is een gitaar.
Are you pondering what I'm pondering?
  dinsdag 30 september 2003 @ 22:30:00 #8
56698 bubbelbobbel
pi_13558795
ja de snaren zijn gespanne, de klankkast is leeg (! en ik strijk met een gespannen stok, hard acht, duwen trekken, snaren aanslaan etc ...
stok onder een hoek plaatsen , schuin erop, recht erop , van alles geprobeerd...

ohj ik speel eigenlijk ook alleen maar gitaar, gelukkig maar dan weet ik tenmiste het hoe en wat van stemmen

pi_13558949
Als het echt was is lijkt het me dat dat eerder voor het instrument zélf is (om het mooi te houden) dan voor de haren. Hars is bedoeld om de haren goed snaarcontact te laten maken (teveel hars is ook weer fout...). Was is alleen glad en werkt dat dus juist tegen.
Leven is perziksgewijs
  dinsdag 30 september 2003 @ 22:34:45 #10
33243 Demolition
is eigenlijk schaapje
pi_13558985
bij vioolstrijkstok hoef je niet lang te harsen, misschien eerste keer wat langer, maar ik doe nooit langer minuutje ofzo.

btw. Wel gaaf instrument

dinsdag 30 september 2003 @ 22:42:04 #11
56698 bubbelbobbel
pi_13559229
Ik denk dat haren van de strijkstok nog ongeharst is, de haren zijn vrij droog als haar dat net gewassen is of als zacht stro. Hoe lang duurt harsen voor de eerste keer, voor een stok van ongeveer 78 cm?

hars voor het iinstrument dat dacht ik eerst ook, maar naar aanleiding van deze reacties neem ik aan dat het voor de strijkstok is.

dinsdag 30 september 2003 @ 22:45:05 #12
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_13559343
Een egstreken tweesnarig instrument die rechtop op het bovenbeen rust met een met slangehuid bedekte geluidskast en met zijn snaarharen vast tussen de twee snaren

Dat vette klinkt intressant, maar het komt uit het engels dus het is niet direct helemaal duidelijk wat de bedoeling is.

http://www.shef.ac.uk/music/staff/js/AbErhu.html

Heb ook nog een titel van een erhustuk:

The muun reflected on the second spring door Abing. In het chinees: Er quan ying yue

Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  dinsdag 30 september 2003 @ 22:49:27 #13
56698 bubbelbobbel
pi_13559508
ja ik heb dat ook gelezen en meteen geprobeerd, het had geen resultaat. ik heb namelijk nog het probleem dat ik totaal geen geluid uit kan krijgen , tenzij ik echt de snaar met mn vinger aansla (als op een gitaar)

ben de stok nog aan het harsen...

pi_14666104
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 22:49 schreef bubbelbobbel het volgende:
ja ik heb dat ook gelezen en meteen geprobeerd, het had geen resultaat. ik heb namelijk nog het probleem dat ik totaal geen geluid uit kan krijgen , tenzij ik echt de snaar met mn vinger aansla (als op een gitaar)

ben de stok nog aan het harsen...

Tip voor als't nog niet gelukt is: gebruik Pops contrabas hars. Als DAT niet werkt, dan zijn de snaren van steen... NIET teveel!
Leven is perziksgewijs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')