quote:"het is niet draaien zoals het in je straatje past, het is tussen de regels doorlezen. in mein kampf wordt ook niet letterlijk gezegd dat joden slecht zijn, terwijl dat wel overduidelijk de verborgen boodschap is."
op donderdag 2 oktober 2003 12:05 schreef dalai_lama het volgende:[..]
zoals wat...?
even bij de les blijven.
quote:waar in mein kampf wordt letterlijk gezegd dat joden slecht zijn dan?
op donderdag 2 oktober 2003 12:12 schreef dazzle123 het volgende:"het is niet draaien zoals het in je straatje past, het is tussen de regels doorlezen. in mein kampf wordt ook niet letterlijk gezegd dat joden slecht zijn, terwijl dat wel overduidelijk de verborgen boodschap is."even bij de les blijven.
quote:mein kampf heeft er geen hol mee te maken. waar het om gaat is dat als je het ot hebt gelezen je niet praat over tussen de regeltjes doorlezen. genesis is een letterlijke beschrijving van het onstaan van de aarde. er is geen andere uitleg mogelijk. als je het had gelezen dan had je dat ook geweten. het anders uitleggen is een trucje van gelovigen om een volstrekt ongeloofwaardig verhaal te verenigen met de moderne tijd.
op donderdag 2 oktober 2003 12:15 schreef dalai_lama het volgende:[..]
waar in mein kampf wordt letterlijk gezegd dat joden slecht zijn dan?
quote:waarom voer je het dan als argument aan voor je stelling dat ik de bijbel niet heb gelezen?
op donderdag 2 oktober 2003 12:17 schreef dazzle123 het volgende:
mein kampf heeft er geen hol mee te maken.
quote:nee hoor, het is geen trucje, het is simpelweg lezen wat er bedoeld wordt. als er geen andere uitleg mogelijk is, waarom bestaat die dan...? iets onmogelijks kan niet bestaan. een andere uitleg is dus wel degelijk mogelijk. dat jij die uitleg niet accepteert, is een heel ander verhaal.
waar het om gaat is dat als je het ot hebt gelezen je niet praat over tussen de regeltjes doorlezen. genesis is een letterlijke beschrijving van het onstaan van de aarde. er is geen andere uitleg mogelijk. als je het had gelezen dan had je dat ook geweten. het anders uitleggen is een trucje van gelovigen om een volstrekt ongeloofwaardig verhaal te verenigen met de moderne tijd.
quote:als ik zeg "jij bent een sukkel" dan kan ik ook gaan beweren dat je dat moet uitleggen als "ik vind jou lief". je kan echter zo veel willen er staat gewoon "jij bent een sukkel" klaar. (hypotetisch voorbeeld wel te verstaan, dat je niet gaat roepen dat ik je een sukkel noem
op donderdag 2 oktober 2003 12:24 schreef dalai_lama het volgende:
nee hoor, het is geen trucje, het is simpelweg lezen wat er bedoeld wordt. als er geen andere uitleg mogelijk is, waarom bestaat die dan...? iets onmogelijks kan niet bestaan. een andere uitleg is dus wel degelijk mogelijk. dat jij die uitleg niet accepteert, is een heel ander verhaal.
quote:dat doe ik niet dat doe jij. jij haalt mein kampf erbij niet ik.
op donderdag 2 oktober 2003 12:24 schreef dalai_lama het volgende:[..]
waarom voer je het dan als argument aan voor je stelling dat ik de bijbel niet heb gelezen?
quote:in dat geval maak je er precies het tegenovergestelde van. als ik iemand 'motherfucker' noem, wordt dit toch ook niet bedoeld als 'moederneuker'?
op donderdag 2 oktober 2003 12:31 schreef dazzle123 het volgende:
als ik zeg "jij bent een sukkel" dan kan ik ook gaan beweren dat je dat moet uitleggen als "ik vind jou lief". je kan echter zo veel willen er staat gewoon "jij bent een sukkel" klaar. (hypotetisch voorbeeld wel te verstaan, dat je niet gaat roepen dat ik je een sukkel noem)
quote:ik heb ook nooit anders beweerd!
op woensdag 1 oktober 2003 17:31 schreef concac het volgende:[..]
daarom zijn de bijbel en koran niet de woorden van god. maar de woorden van mensen uit die tijd.
big bang
2 de aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de geest gods zweefde op de wateren.
3 en god zeide: daar zij licht! en daar werd licht.
na de big bang, was het nog lange tijd donker.
4 en god zag het licht, dat het goed was; en god maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 en god noemde het licht dag, en de duisternis noemde hij nacht. toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
6 en god zeide: daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 en god maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. en het was alzo.
8 en god noemde het uitspansel hemel. toen werd uit avond en morgen de tweede dag.
------------
9 en god sprak: het water vergadere zich onder den hemel in bijzondere plaatsen, zodat men het droge zie: en het geschiedde alzo.
10 en god noemde het droge aarde, en de vergadering der wateren noemde hij zee. en god zag, dat het goed was.
tja, lijkt me ook wel duidelijk hoe dit van toepassing is op de evolutie.
11 en god sprak: de aarde late opgaan zaadhebbend gras en kruid, en vruchtbare bomen, elk vruchtdragend naar zijnen aard, en het hebbe zijn eigen zaad in zichzelf op de aarde: en het geschiedde alzo.
12 en de aarde liet opgaan zaadhebbend gras en kruid, elk naar zijnen aard, en vruchtdragende en hun eigen zaad in zich hebbende bomen, elk naar zijnen aard. en god zag, dat het goed was.
13 toen werd uit avond en morgen de derde dag.
------
en zo kan ik nog wel even doorgaan en de rest van de 'week' afwerken, maar het lijkt me toch wel duidelijk.
exacter konden de mensen het in die tijd niet opschrijven, omdat men er nog geen weet van had.
ik vind dat ze het er voor die tijd nog best goed vanaf gebracht hadden.
quote:loop je nou niet in allerlei bochten te wringen om je gelijk te krijgen. als we jouw mogen geloven dan moet je bij ieder boek de verborgen boodschap eruit halen om te kunnen weten wat er staat.
op donderdag 2 oktober 2003 12:34 schreef dalai_lama het volgende:[..]
in dat geval maak je er precies het tegenovergestelde van. als ik iemand 'motherfucker' noem, wordt dit toch ook niet bedoeld als 'moederneuker'?
als ik iemand motherfucker noem dan weet iedereen precies wat ik daarmee bedoel.
quote:mwah...de aarde kwam wel wat later kijken dan die big bang. heelal is ongeveer 15 miljard jaar oud en de aarde 4 miljard jaar.
op donderdag 2 oktober 2003 12:38 schreef gia het volgende:
big bang
quote:is het je ooit opgevallen dat god het licht maakte voordat hij de zon en de sterren maakte ?
2 de aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de geest gods zweefde op de wateren.3 en god zeide: daar zij licht! en daar werd licht.
na de big bang, was het nog lange tijd donker.
4 en god zag het licht, dat het goed was; en god maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 en god noemde het licht dag, en de duisternis noemde hij nacht. toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
quote:bedoel je hier de evolutietheorie ?
6 en god zeide: daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!7 en god maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. en het was alzo.
8 en god noemde het uitspansel hemel. toen werd uit avond en morgen de tweede dag.
------------
9 en god sprak: het water vergadere zich onder den hemel in bijzondere plaatsen, zodat men het droge zie: en het geschiedde alzo.10 en god noemde het droge aarde, en de vergadering der wateren noemde hij zee. en god zag, dat het goed was.
tja, lijkt me ook wel duidelijk hoe dit van toepassing is op de evolutie.
quote:het is me inderdaad duidelijk !
[quote]
11 en god sprak: de aarde late opgaan zaadhebbend gras en kruid, en vruchtbare bomen, elk vruchtdragend naar zijnen aard, en het hebbe zijn eigen zaad in zichzelf op de aarde: en het geschiedde alzo.12 en de aarde liet opgaan zaadhebbend gras en kruid, elk naar zijnen aard, en vruchtdragende en hun eigen zaad in zich hebbende bomen, elk naar zijnen aard. en god zag, dat het goed was.
13 toen werd uit avond en morgen de derde dag.
------
en zo kan ik nog wel even doorgaan en de rest van de 'week' afwerken, maar het lijkt me toch wel duidelijk.
leg mij even uit hoe je dit niet letterlijk wilt nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |