FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Eigen import, mijn Suzuki GSX-R
generalistmaandag 29 september 2003 @ 22:57
Hier een kort verslag over de import van mijn motorfiets
Misschien leuk voor anderen die prijsvoordeel willen door te importeren.

Orienteren
Ik heb op verschillende motorfora rondgekeken om lezen over andere mensen die import gedaan hadden en verhalen van bekenden geluisterd die auto's importeerden.
Bij de RDW was ook veel info over legale zaken en keuringen te vinden.

Zoeken
Na lang zoeken (twee maanden) heb ik twee motoren gevonden welke ik wel wat vond, beide Suzuki GSX-R 750's en toevallig beide in hetzelfde dorp in Duitsland.
Dealers gemaild en afspraken gemaakt voor proefritten, was allemaal geen probleem, alleen het ene bedrijf was erg amateuristisch in de mail, de andere erg klantgericht.

Eerste bezoek
- bedrijf 1
Samen met een vriend naar Meppen (D) gereden en ons een versuffing gezocht naar het eerste bedrijf. Na de vondst rondgekeken een babbeltje gemaakt met meneer de dealer. Hij was niet erg enthousiast (het regende) naar de fiets meegekregen. Ik was bijna verkocht, de fiets maakte wat raar geluid, maar dat was verhelpbaar. Bod gedaan en meneer wilde echt helemaal niets van de prijs afhalen.
Op zich was de prijs erg goed, maar het principe overwon, dus ik vertelde de man in nette (duitse) woorden dat ik eerst mijn tweede afspraak ging rijden en mocht ik die niet nemen kwam ik wel terug.
- bedrijf 2
We troffen eerst een gesloten bedrijf, maar men bleek lunchen. Na een kwartiertje wachten ging de shop weer open.
Verkoper gesproken en de fiets werd getankt en ik kon rijden. Machine reed erg goed, iets minder vermogen dan de andere, maar het bleek een oude wettelijke begrenzing die de dealer er met plezier af wilde halen.
Het bod werd bedenkelijk afgeslagen (500EUR onder de prijs geboden) maar na een kort gesprek met de eigenaar van de toko kon ik me eigenaar noemen van de motor als ik voor 300EUR onder de prijs accoord zou gaan.
DONE!
Koopcontract getekend en mijn digitale cam volgeschoten van mijn nieuwe aanwinst

Eerste RDW contact
Thuisgekomen gezocht waar ik bij de RDW het snelste een keuring kon laten doen. Zwolle leek het snelste, maar na enig rondbellen bleek de RDW in Amsterdam sneller, kwam mooi uit, ik woon in Amsterdam.
Afspraak voor 25 sept gemaakt en verzekeringen gebeld voor offertes. Even Apeldoorn bellen bleek de beste prijs/voorzieningen verhouding te hebben.


Ophalen van de motor
Omdaty ik via een bedrijf kocht was de motor al een maandje of wat uitgeschreven en had dus geen kenteken, waardoor er niet meer mee op de weg gereden mocht worden.
Geen probleem, met een huurbus naar het Duitse land gereden. Aangekomen had men ook alvast een nieuwe achterband op de motor gezet en de motor een volledige beurt gegeven. Punktlich vond ik wel.
Motor met wat moeite in de bus gekregen en met een flinke vaart naar huis gereden, zo blij als een kind in een snoepwinkel

Thuis
Na het uiladen een paar rondjes op een binnenhofje gereden en de machine snel in een schuur gezet. Zonder kenteken is het toch wel erg illegaal ...


Omdat de motor een nieuwe achterband had heb ik ook eens de voorband goed bekeken, deze bleek niet erg veel profiel meer te hebben. Om bij de keuring niet tegen lullige dingen aan te lopen waarop de fiets afgekeurd kon worden maar een afspraak gemaakt bij de motorhandel om de ochtend van de keuring de band te laten vervangen.

Keuring
's Morgens eerst naar de motorhandel. Daar aangekomen bandje verwisseld. Bij het uitrijden van de motor kreeg ik een beangstige mededeling. "Ik vrees dat jouw motor niet goedgekeurd gaat worden."
Keerringen van de rechter poot van de voorvork waren behoorlijk lek. De olie lekte behoorlijk en dat was goed te zien. De motor had die weken in de schuur niet keuk gevonden, schijnt vaak te gebeuren wanneer fietsen langer stilstaan dat het rubber droogt en wanneer er dan gereden wordt barst het en gaat het lekken

RDW - donderdags
Bange momenten, ik had van de motorhandel een doek meegekregen om de poot schoon te maken voordat ik de keuring in zou lopen. Zo gezegt zo gedaan. Met een schone vering naar binnen. Na enig wachten werd motor gekeurd.
Na het noteren van het framenummer en check van de papieren werd er naar de fiets gekeken. Het eerste wat de keurmeester bekeek was die voorvork, rechterkant en hij zegt "Je keerring is lek hier" Ik zakte door de grond! "KUT" dacht ik, daar gaat mijn eerste keuring.
Hij verder met de keuring (vond ik raar, want als hij de fiets af gaat keuren, waarom steekt hij er verder dan tijd in?).
Na alle routine nog even het motornummer. Dit bleek onvindbaar. Alle kappen van de motor af en een uur grondig zoeken niets gevonden!!
Tevens had ik achter geen reflector bleek. Officieel is dit verplicht. Na wat zoeken in de RDW computer bleek dat er rond het geboortejaar van mijn fiets drie typen motor geleverd werden in deze Suzuki.
Hij koos er zelf de meest waarschijnlijke uit en zegt "Nou, dit is rond, je mag nu even wachten in de wachtkamer en daarna door naar de douane voor de afdracht van BPM en je daarna kan je een plaat aanvragen"

Ik wist niet wat ik hoorde! Na drie kwartier was ik aan de beurt bij de douane (zit in hetzelfde kantoortje als de RDW) en betaalde ik de BPM welke ik ga proberen terug te claimen

Post
Zaterdags verwachtte ik helemaal nog geen bericht, mede omdat mij verteld was dat het twee weken kon duren voordat de administratieve procedure rond was. Maar daar lag het, in mijn brievenbus, de papieren van mijn kenteken, IK MOCHT RIJDEN!
Na enig rondbellen en zoeken vond ik een zaak die op zaterdag voor motoren kentekens maakte. Nog net voor sluitingstijd een plaat laten maken en rijden maar!!

Eigenlijk kon ik niet gaan rijden omdat de motor dus met een lekke keerring heeft, maar dat stopte me niet om de hele zaterdagmiddag+avond + zondag op de motor te vertoeven.

Nu nog even aan afspraak van de motorhandel en de keerringen worden vervangen.

Kortom, ik ben héél blij met mijn nieuwe import.

Doorlooptijd van de gehele procedure (zoeken, koop, keuring en kenteken) was bij mij uiteindelijk net binnen 1 maand.

Lang verhaal. hopelijk informatief voor hen die dit ook willen proberen!

Antagonistmaandag 29 september 2003 @ 23:05
Wow , zeker een kind in de snoepwinkel .
Ik kan me goed voorstellen dat je er heel erg blij mee bent.

Wat heeft hij je nou uiteindelijk gekost ?

Blijepeenmaandag 29 september 2003 @ 23:07
Mag ik vragen hoeveel je kwijt was.
ik ben namelijk ook verliefd op de Suzuki gsx 750 maar dan Blauw/Wit, met uiteraard het ronde kontje.
YoGi_Berramaandag 29 september 2003 @ 23:07
nog Fotow's... ?:D
generalistmaandag 29 september 2003 @ 23:07
De prijs van de fiets was eerst 5500, ik betaalde dus 5200. Prijzen in NL liggen rond de 7500 en moet goed zoeken 7000.
Rietvaerdermaandag 29 september 2003 @ 23:13
Cool.. heb ik ook gedaan met mn Bandit
Yakultmaandag 29 september 2003 @ 23:21
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:07 schreef Blijepeen het volgende:
Mag ik vragen hoeveel je kwijt was.
ik ben namelijk ook verliefd op de Suzuki gsx 750 maar dan Blauw/Wit, met uiteraard het ronde kontje.
Je kunt ze onder andere vinden op mobile.de
Postcodes beginnende met 4 en 5 zijn dacht ik net over de grens.
SRAD op mobile.de
Blijepeenmaandag 29 september 2003 @ 23:23
En wat gaat het ongeveer kosten om te zorgen dat je ermee in Nl kan rijden?
generalistmaandag 29 september 2003 @ 23:23
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:07 schreef YoGi_Berra het volgende:
nog Fotow's... ?:D

Een paar met de andere motor waar ik nog wel eens op rij

Bij de RDW

generalistmaandag 29 september 2003 @ 23:25
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:23 schreef Blijepeen het volgende:
En wat gaat het ongeveer kosten om te zorgen dat je ermee in Nl kan rijden?
BPM was 450EUR, maar deze kan je claimen, mocht dat lukken betaal je nog maar de helft, de andere helft betaal je aan bpmclaim.nl
Yakultmaandag 29 september 2003 @ 23:31
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:23 schreef generalist het volgende:

pics...


Mooie fiets, ziet er netjes uit!

Wat voor vermogensbeperking zat er trouwens op, bussen in de inlaatkanalen? Ben benieuwd of die pk's namelijk makkelijk terug te toveren zijn.

generalistmaandag 29 september 2003 @ 23:34
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:31 schreef Yakult het volgende:

[..]

Mooie fiets, ziet er netjes uit!

Wat voor vermogensbeperking zat er trouwens op, bussen in de inlaatkanalen? Ben benieuwd of die pk's namelijk makkelijk terug te toveren zijn.


Wat ik begrepen heb zitten er inlaatrubbers in (lucht) waarmee er vermogen geknepen wordt.

Heb nu 99PK, zonder de rubbers 135. Voorlopig (lees winter) vind ik dit goed, komend voorjaar gaat de boel aangepast worden en wil ik volvermogen rijden.
Nu (als het goed is) 240 km/u straks 265 km/u

mijn top tot nu toe is 220 met deze fiets

GenesiZdinsdag 30 september 2003 @ 00:17
Mooie metzeler achterband. Die had ik ook op mijn scooter. Wel iets minder breed. Hij ziet er mooi uit hoor je suzuki. Wees er maar heel zuinig mee.
ploderusdinsdag 30 september 2003 @ 08:25
Netjes! Helder beschreven wat er allemaal bij komt kijken om zo'n motor te importeren
Heb er toen ook aan zitten denken om een motor uit Duitsland te halen. Zag toen mijn huidige motor staan op marktplaats. Lichte schadeplekjes zorgden ervoor dat de prijs heel aardig omlaag ging, dus vond ik het wel best
Wat die begrenzing betreft heb ik het eerder gehoord van die ringen in het inlaatgedeelte. Hou er wel rekening mee dat hij misschien opnieuw afgesteld moet worden na het verwijderen van die ringen.. Heb in ieder geval eerder gehoord dat dat soms nodig was.
Viper_74dinsdag 30 september 2003 @ 08:33
Zozo, mooi bakkie hoor. Vind het persoonlijk altijd wel leuk om zo'n hele periode van droom, tot zoeken, spotten en aanschaf enzo te lezen. Niet van ik heb dit en dit gekocht, maar echt van proefrit daar, goeie service etc. zo'n heel verhaal erbij echt top.

[off-topic]
Toevallig zelf vanavond kijken voor een nieuwe auto, ook al 2 maanden internet aan het afstruinen. Hoop dat het wat wordt
[/off-topic]

Rietvaerderdinsdag 30 september 2003 @ 12:14
Schaam randen
Just.an.Illusiondinsdag 30 september 2003 @ 12:17
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:14 schreef Rietvaerder het volgende:
Schaam randen
Netjes mee gereden dus...

Mooie motor!

Rietvaerderdinsdag 30 september 2003 @ 12:22
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:17 schreef Just.an.Illusion het volgende:

[..]

Netjes mee gereden dus...

Mooie motor!


Rijd jij ?
Just.an.Illusiondinsdag 30 september 2003 @ 12:26
Nee. Ikzelf nog niet. Vanaf volgend jaar! Ik weet ook absoluut niet of mijn theorie klopt, vandaar die ...

Maar leg uit?

LordLynxdinsdag 30 september 2003 @ 12:27
Ik ben wel benieuwd hoe/of dat BPM terugclaimen een beetje werkt, kan je ons daarvan op de hoogte houden? Aanschaf van een mooi bakkie in Duitsland wordt dan wel aantrekkelijk....
generalistdinsdag 30 september 2003 @ 17:10
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:14 schreef Rietvaerder het volgende:
Schaam randen
Leg eens uit
SoesGSX600dinsdag 30 september 2003 @ 17:14
Rietvaerderdinsdag 30 september 2003 @ 17:14
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:10 schreef generalist het volgende:

[..]

Leg eens uit


Dat er of nieuwe banden opzitten, of kakkerig mee is gereden
generalistdinsdag 30 september 2003 @ 17:31
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:14 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Dat er of nieuwe banden opzitten, of kakkerig mee is gereden


Wat ik schrijf, de Suzuki heeft nieuwe banden en de Voxan banden zijn na 8 maanden stilstaan ook als nieuw ... dacht al dat je dat bedoelde ...
Mr._T-Rexdinsdag 30 september 2003 @ 17:43
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:14 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Dat er of nieuwe banden opzitten, of kakkerig mee is gereden


Weer wat geleerd
super_hondadinsdag 30 september 2003 @ 17:45
Handig topic dit, vooral dat stukje over BPM terug claimen enzo. Ik twijfel nog steeds of een ik fiets uit dld zal halen of niet.
Rietvaerderdinsdag 30 september 2003 @ 17:49
Kijk hier eens

http://home.wanadoo.nl/motorimport/

YoGi_Berradinsdag 30 september 2003 @ 20:19
Kan je die BPM ook bij auto's afhalen ???
Patrick281dinsdag 30 september 2003 @ 20:27
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:45 schreef super_honda het volgende:
Handig topic dit, vooral dat stukje over BPM terug claimen enzo. Ik twijfel nog steeds of een ik fiets uit dld zal halen of niet.
Volgens mij concentreren die lui zich op hele dure auto's ..
Logisch ook, want ze vangen de helft van het teveel betaalde bedrag en dat zal flink schelen.

Ik had namelijk van mijn motor ook de papieren naar ze opgestuurd en niets meer vernomen ..

(Moest zwaar ontrecht bij het RDW 915,00 euro betalen.
Bleek een iets ouder model te hebben dan het kenteken, en die was een stuk hoger in nieuwprijs .. )

[Dit bericht is gewijzigd door Patrick281 op 30-09-2003 20:28]

generalistwoensdag 1 oktober 2003 @ 18:24
Ach .... ik ga het in elk geval proberen te claimen, de BPM. Mocht het niet lukken, omdat men er geen brood in ziet, probeer ik het wel prive te doen.
Ik ken 1 van de fiscalisten die geholpen heeft met het juridische werk voor het opzetten van bpm-claim.nl
generalistvrijdag 31 oktober 2003 @ 23:00
Ik dus bpmclaim.nl aanschrijven omdat ik via de site niet verder kon komen, krijg ik het volgende schrijven:
quote:
Geachte heer [xxxx],
 
Voor Motorfietsen geldt in principe hetzelfde als voor auto's.
Er mag niet meer belasting worden geheven op een "import motorfiets"
als dat er nog aan belasting (bpm) zit in de prijs van een vergelijkbare
binnenlandse motorfiets.
Bij motoren is de BPM echter lager evenals doorgaans ook de afschijving.
Daardoor is het te  behalen voordeel vaak gering en loont het "gedoe" dan niet de moeite.
Daarom doet de stichting alleen auto's.
U kunt natuurlijk altijd zelf bezwaar maken tegen de hoogt van de bpm bij de douane.
 
Met vriendelijke groet,
 
[xxxx] 
Zakkenvullers
Patrick281zondag 2 november 2003 @ 13:49
YUP Helaas... zei ik al..
Gelukkig hebben we plezier in het sturen.
pascalheisterzondag 2 november 2003 @ 13:57
prachtig verhaal mooie fiets
BigBearzondag 2 november 2003 @ 14:02
Ik zag dit topic en moest gelijk denken aan de vriend van mijn zusje, die heeft nl ook een GSX te koop staan.

[TK] Suzuki GSX-R 1000