abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 april 2001 @ 14:09:36 #1
7484 SkyMaster
Oppermidget
pi_919321
Op school hadden we het een tijd geleden over de Odyssee(alhoewel, we hebben het daar altijd over ) en daar hoorde toen ook een opdracht bij. We moesten The Odyssee kijken..
een supermooie miniserie waar het beroemde verhaal van Odysseus en zijn avontuurlijke reizen werd verteld.

Ook was de taak om het bijbehorende boek van Homeros te lezen(ik had het in de vertaling van Schwartz) en zo een mening te vormen over wat mooier was..

"Het boek of de Film"

Zelf vond ik de film, ondanks de mooie epitheta ornantia en typische orale poëzie van die tijd die in het boek zit, beter! De film visualiseerde natuurlijk alles beter en zorgde voor een meer bevredigende indruk dan het boek; saaie stukken uit het boek waren achterwege gelaten..

Wat vinden jullie beter.. de film of het boek? En waarom(denk aan weggeknipte scènes uit het boek dat je niet vond kunnen of juist meer sfeer in de film dan het boek?)

Verbaal genie in love!
pi_919428
Ik heb de film niet gelezen, maar ik vind films na lezing van het boek altijd tegenvallen. Ik vorm mezelf altijd een beeld van de dingen die zich in een boek afspelen, en dat beeld wordt vaak genadeloos neergehaald in een film.
Bovendien vond ik de Odyssee echt heel leuk om te lezen, hoewel ik alleen stukjes letterlijk heb gedaan (met Grieks een tijdje uit vertaald), de rest in samenvatting (van Onno Damsté, best aan te raden).
Wittgenstein
pi_920593
Ik heb de film ook niet gezien, maar een film is bijna per definitie altijd veel oppervlakkiger dan het boek.
Bovendien wordt er altijd een interpretatie van een boek gemaakt die misschien helemaal niet strookt met jouw eigen interpretatie van het boek. Of de casting is slecht.
Daarom vind ik het altijd gevaarlijk om eerst het boek te lezen en daarna pas de film. Andersom kan wel.
Maar so wie so zie ik niet hoe je van de Oddyssee een film kan maken die het origineel recht doet. Je moet gewoon veel te veel weglaten en alleen de oppervlakkige verhaallijn kun je in de film weergeven lijkt me.
Unox, the worst operating system.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')