abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13512512
ik heb zat dove en slechthorende mensen gezien die gewoon normaal functioneerden.
eentje die zelfs aan het ballroomdansen was! (knap hoor als je de muziek bijna niet hoort)

je ziet de dove mensen ook bijna allemaal werken.
en gewoon gebarenkletsend over straat gaan en zo.

blinde mensen zie je in de stad winkelend bijv. nooit.

als blinde kun je niet
- weten of de kleuren van je kleren bij elkaar hebben
- hoe je eruitziet (vlek, makeup, kapsel)
- kopje thee inschenken (als ze frisdrank inschenken houden ze een vinger in het glas maar bij hete thee gaat dat niet zo goed)
- op de trein of bus stappen zonder hulp is al een klus
- winkelen gaat heel moeilijk. Ben een keer bij de edah door een blinde mevrouw aangesproken om een of andere snoepzak te vinden voor haar, ze hadden het op een andere plaats gelegd. Geholpen, uiteraard, maar wil je de hele dag mensen lopen aanspreken?
- je ziet je kinderen en kleinkinderen NOOIT.

heeft ook voordelen. als ik een blinde met een ONTZETTEND lelijke hond zie lopen denk ik "is maar goed dat hij hem niet kan zien"

pi_13512662
Onderzoek bij mensen die blind EN doof waren toonde aan dat van die groep de meesten hun gehoor als de grootste handicap ervaarden (sorry geen bron). Het gehoor is bij de mens veel beter ontwikkeld dan het gezichtsvermogen, en geeft meer informatie over de omgeving waarin men zich bevindt.
Als je niks hoort, weet je ook niet waar je moet kijken om de relevante dingen te zien. Bovendien is het sociale isolement van doven groter omdat ze niet aan gesprekken kunnen deelnemen e.d.
Daarnaast zijn er voor visuele informatie alternatieven om een deel ervan te ervaren (bijv. tast), wat niet geldt voor het gehoor.

Maar het lijkt me allebei vreselijk.

Edit: voordat ik lastige vragen krijg, ik heb geen idee hoe mensen die blind en doof tegelijk zijn leren communiceren

....,,,,;;;;[ p r o t o ];;;;,,,,....
pi_13512786
Hmm..blijkbaar kan in GC veel meer dan in Onzin, waar mijn gelijksoortige topic werd gesloten.

Maar om op je vraag te beantwoorden: liever doof. De gedachte om de rest van je leven in het absolute donker te leven is ondragelijk. Om al die beelden van het dagelijkse leven, de tv, de films en het internet te missen..

maandag 29 september 2003 @ 07:47:36 #54
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_13512974
Dove mensen zijn een stuk minder gehandicapt dan blinden denk ik ..

blinde mensen hebben begeleiding nodig, of training hoe te lopen met zo'n stok/hond. en dove mensen kunnen practisch alles nog.

Ik ga voor doof.

quote:
Op maandag 29 september 2003 04:39 schreef BL_Henkie het volgende:
Hmm..blijkbaar kan in GC veel meer dan in Onzin, waar mijn gelijksoortige topic werd gesloten.
Heb je de sluitpost gelezen ofnie?

Het was geen onzintopic, hier is het beter op zijn plaats, as in, je moet er geen grappen over maken dus.

Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  maandag 29 september 2003 @ 07:58:37 #55
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_13513011
Nou, ik ben zelf doof en zou voor geen goud blind willen zijn. Als je blind bent, betekent dat meteen dat je voor een groot deel van anderen afhankelijk bent. Alleen boodschappen doen kun je bijv. wel vergeten. Ik speel volleybal, rijd ATB en maak lange skeelertochten. Dat lijkt mij lastig te realiseren als ik blind zou zijn. Dat is dan ook mijn grote angst: blind worden zodat ik ECHT helemaal niks meer kan.

Verder 'hoor' ik net zoals de andere doven in dit topic inderdaad vaak een valsspelend orkest en/of ruis op de achtergrond. Ik ben op 7-jarige leeftijd doof geworden, maar ik kan me sommige muziek uit mijn kindertijd nog herinneren (de tijd van Abba).

Verder ben je inderdaad niet gauw afgeschreven als dove. Ik ervaar het zelf niet als handicap. Waarom zou ik ook? Ik heb een goede baan, een heel lieve vriendin, een auto van de zaak en mijn nieuwe huis wordt op dit moment gebouwd. Ik ben van mening dat wat voor handicap je ook hebt, als je maar je best doet dan kun je alles worden wat je wilt (oke, ik zal vast geen luchtverkeersleider kunnen worden, maar alla... )

Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
pi_13513025
Liever doof, blind maakt meer afhankelijk.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_13516970
quote:
Op maandag 29 september 2003 08:02 schreef milagro het volgende:
Liever doof, blind maakt meer afhankelijk.
Aha, vandaar dat ze altijd zeggen "liefde maakt blind"
....,,,,;;;;[ p r o t o ];;;;,,,,....
pi_13517138
quote:
Op maandag 29 september 2003 07:58 schreef Spotmatic het volgende:
Nou, ik ben zelf doof ...
mag ik een vraag stellen? is natuurlijk mijn zaak niet maar ik ben nieuwsgierig.
is je vriendin ook doof, of spreekt ze gebarentaal, of hoe gaat dat?
  maandag 29 september 2003 @ 15:02:01 #60
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_13521085
quote:
Op maandag 29 september 2003 12:22 schreef Sessy het volgende:

[..]

mag ik een vraag stellen? is natuurlijk mijn zaak niet maar ik ben nieuwsgierig.
is je vriendin ook doof, of spreekt ze gebarentaal, of hoe gaat dat?

Mijn vriendin is slechthorend en het zal je verbazen, maar we gebruiken nauwelijks tot geen gebarentaal. Alles gaat door middel van liplezen! Dat is natuurlijk erg goed, omdat wij ons ook in de gewone wereld moeten zien te redden en dan heb je niks aan gebarentaal.

Het maakt trouwens wel veel verschil of je doof geboren bent of dat het op latere leeftijd is gebeurd. Iemand die doof is geboren zal vrijwel alleen gebarentaal gebruiken en zal ook niet zulke prachtige zinnen neer kunnen pennen. Er zit dan ook een heel groot verschil tussen de grammatica en zinsopbouw van gebarentaal en het geschreven woord.

Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
  woensdag 1 oktober 2003 @ 20:28:15 #61
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_13580540
ik denk dat ik liever doof ben maar eigenlijk liever allebei niet:

als ik blind ben kan ik niet meer autorijden en mijn vriendin niet meer zien. en als ik doof ben kan ik niet meer muziek luisteren zou helemaal gek worden van doof of blind zijn

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_13585123
Ik heb toevallig niks te kiezen, want ik ben doof. Nou ja, niet helemaal, maar volgens de "officiele" schaal wel. Zonder gehoorapparaten hoor ik helemaal niks. Heerlijk rustig. Het is wel zo dat ik geluiden "verzin" als ik mijn apparaten niet aan heb. (als ik ergens tegenaan loop "hoor" ik baf )
Het voordeel van doof zijn boven blind zijn is dat je allles zelfstandig kunt blijven doen. Een blinde kan niet eens normaal lopen, laat staan fietsen. Veel doven kunnen uitstekend liplezen, en het praten kan ze aangeleerd worden, ook al horen ze dat niet. De wereld is heel visueel ingesteld. Gelukkig voor mij dat er internet, msn en sms bestaat! Want bellen kan ik niet. En tja muziek. Ik hoor het wel, maar niet zoals niet doven. Maar ik weet niet eens hoe het wel zou moeten klinken
Verder kunnen veel vormen van doofheid gedeeltelijk verholpen worden door apparaten of een operatie, bij veel vormen van blindheid is dat niet zo. Dus ik ben liever doof dan blind!
Het zintuig dat ik niet kan missen, is mijn gevoel. Ik kan niet op mijn gehoor vertrouwen, en dus is mijn gevoel sterker ontwikkeld. Ik voel aan de grond of er een auto aankomt, of aan een vleugje wind dat er ergens een deur opengaat.
pi_13585448
spotmatic, het is niet helemaal waar wat je zegt. Ik ben doof vanaf mijn geboorte, maar ik kan geen gebarentaal. Bij veel audiologisch centra stimuleren ze gebarentaal bij doven, maar niet in Nijmegen. Daar gaan ze uit van het principe dat mensen die slechts gebarentaal kunnen in een sociaal isolement komen. Want wie kunnen gebarentaal? Slechts doven zelf, of mensen die altijd met doven te maken hebben. Ik ben blij dat mijn ouders de keuze gemaakt hebben om mij te leren praten, anders was het me een stuk minder makkelijk afgegaan in dit leven!
pi_13585543
Ik zie somige mensen reageren die ook doof zijn hebben die ook een CI ?
\o/
  woensdag 1 oktober 2003 @ 23:46:13 #65
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_13586387
IT is mijn hobbie, studie en wordt mijn werkt.
Daar moet je voor kunnen zien, dus mijn ogen zijn mij het dierbaarst
Als het er op aankomt zou ik geen van beide kunnen missen zonder door te draaien volgens mij...
Signature:
Maximaal
4
regels
pi_13587515
mijn vriend heeft een vriendin die volgens de dokters nog voor haar 30ste blind wordt.

Maar gelukkig voor haar zijn er wel twee klinieken in de wereld, eentje in amerika (dat kunnen ze niet betalen, en buiten europa wordt zoiezo niks vergoedt), en eentje in Moskou, waar ze er iets aan kunnen doen, dat ze in ieder geval met een hele dikke bril nog zal kunnen zien en zo.

heel leuk meisje, ik moet zeggen dat ze ook heel dapper tegen het perspectief aankeek en kijkt, dat er de mogelijkheid is dat ze over 10 jaar niks meer ziet.

Toen ik mijn amandelen trouwens uitgehaald kreeg, lag daar een vrouw die niks kon horen sinds haar 17de of zo. Ze had toen neporen geimplanteerd gekregen, dat ze nog een beetje horen kon. En toen ik daar lag moest er dus eentje vervangen worden van die neporen want die dingen gaan maar beperkt mee.
Maar zij haalde er alleen voordelen uit dat zij half doof was. Zij praatte heel hard (omdat het voor haar dus helemaal niet zo hard leek) en daardoor kwam ze heel pittig en leidinggevend over. Dankzij haar doofheid had ze dus ook in een leidinggevende functie bij een omroep carriere gemaakt. (naja niet omroep... maar hoe zeg je dat... zo'n bedrijf dat programmas voor omroepen produceert)

donderdag 2 oktober 2003 @ 13:17:13 #67
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_13594965
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 23:13 schreef Annastacia het volgende:
spotmatic, het is niet helemaal waar wat je zegt. Ik ben doof vanaf mijn geboorte, maar ik kan geen gebarentaal. Bij veel audiologisch centra stimuleren ze gebarentaal bij doven, maar niet in Nijmegen. Daar gaan ze uit van het principe dat mensen die slechts gebarentaal kunnen in een sociaal isolement komen. Want wie kunnen gebarentaal? Slechts doven zelf, of mensen die altijd met doven te maken hebben. Ik ben blij dat mijn ouders de keuze gemaakt hebben om mij te leren praten, anders was het me een stuk minder makkelijk afgegaan in dit leven!
Ik zie aan je schrijfstijl dat je gewoon erg goed nederlands kunt schrijven. Dat verbaast me wel, ook omdat je als dove pas jaren na je geboorte iets van taal kunt leren. Horende baby's krijgen taal bij wijze van spreken met de paplepel ingegoten (ze vangen met hun gehoor immers overal woorden op). Jouw schrijfstijl verbaast me des te meer, omdat vrijwel alle doven die ik ken moeite hebben met de taal (vooral schriftelijk). Voor een deel zal dit wel komen doordat er bij veel doven in de kindertijd een grote nadruk is gelegd op gebarentaal, wat een andere zinsopbouw heeft. Hoe zit dit bij jou?
  donderdag 2 oktober 2003 @ 13:19:23 #68
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_13595007
Als je doof bent kun je nog fokken , als je blind bent niet
pi_13595034
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 13:19 schreef Tiemie het volgende:
Als je doof bent kun je nog fokken , als je blind bent niet
Wat zei je?
Elk uur een frietuur
Lang leve de doodstraf
pi_13595582
Spotmatic> het is wel duidelijk dat je iets afweet van de dovenwereld
Het klopt inderdaad dat doven/slechthorenden moeite hebben met taal.
Ik ben bijna geheel doof (dat had ik al neergezet geloof ik), en heb vrij laat leren praten, op mijn 3e. Gelukkig heb ik een lieve en nogal vasthoudende moeder, zij heeft mij met veel geduld leren praten, en meteen leren lezen. Vandaar dat ik de taalachterstand snel heb weggewerkt, ik lees nog steeds heel erg veel (Ja je moet toch een beetje op de hoogte blijven!)
Ook heb ik nogal wat jaren elke donderdag op het audiologisch centrum doorgebracht, waar ik ook de hele dag moest oefenen. Was vreselijk, maar ik heb er wel wat aan gehad.
Ik heb af en toe moeite met de intonatie, en de uitspraak van bepaalde woorden, die ik nooit gehoord heb, en alleen maar ken van lezen. Het is af en toe ook moeilijk om in te schatten hoe hard ik moet praten.
Er zijn maar weinig mensen die aan mijn spraak horen dat ik doof ben, en vaak geloven ze me niet eens (heel erg irritant)
pi_16209868
Toevallig reageerde ik net in een ander topic op deze stelling.

Ik sluit me compleet bij je aan, muziek is echt mijn 2e zuurstof. Dan maar blind... liever dat beelden een herinnering worden dan muziek.

dinsdag 13 januari 2004 @ 06:37:37 #72
80564 missymouse
Lieve muisje :)
pi_16209913
quote:
Op maandag 29 september 2003 03:10 schreef Proto het volgende:
Onderzoek bij mensen die blind EN doof waren toonde aan dat van die groep de meesten hun gehoor als de grootste handicap ervaarden (sorry geen bron). Het gehoor is bij de mens veel beter ontwikkeld dan het gezichtsvermogen, en geeft meer informatie over de omgeving waarin men zich bevindt.
Als je niks hoort, weet je ook niet waar je moet kijken om de relevante dingen te zien. Bovendien is het sociale isolement van doven groter omdat ze niet aan gesprekken kunnen deelnemen e.d.
Daarnaast zijn er voor visuele informatie alternatieven om een deel ervan te ervaren (bijv. tast), wat niet geldt voor het gehoor.

Maar het lijkt me allebei vreselijk.

Edit: voordat ik lastige vragen krijg, ik heb geen idee hoe mensen die blind en doof tegelijk zijn leren communiceren

Die mensen leren 4 hand gebaren... Hoe leg ik dat nu ff simpel uit... eehh de ene persoon gaat in gebarentaal praten en de doofblinde persoon pakt dan de handen van andere persooon vast en volgd zo de gebaren die gemaakt worden... Is zeer moeilijk te uitleggen als je het ziet is het beter te snappen.... maar mag altijd vragen over blijven stellen aan me (heb ermee gewerkt met doofblinden)

en over de vraag van deze toppic... is voor mij simpel

DOOF

Ben namelijk zwaar slechthorend en geniet dat ik veel dingen kan zien met me oogjes en toch aardig onafhankelijk ben..

dinsdag 13 januari 2004 @ 06:41:15 #73
80564 missymouse
Lieve muisje :)
pi_16209931
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 23:16 schreef LeFTBuRN het volgende:
Ik zie somige mensen reageren die ook doof zijn hebben die ook een CI ?
Nee die heb ik niet, wouden me ouders mij niet aandoen.
Wel is het zo dat ik er altijd nog voor kan kiezen als ik dat wil...
Heb nu digitale apparaten en die bevallen me zeer goed dat ik geen ci meer wil....
pi_16216476
Lijkt me ontzettend moeilijk om daar tussen te moeten kiezen. Heb er ook vaak over nagedacht. Ik denk dat ik liever doof ben...ik moet dan wel alle mooie geluiden missen, muziek, stemmen. Maar mijn grootste passies en hobbies kan ik uitvoeren vanwege mijn ogen (ik zou er echt niet tegen kunnen niet meer te kunnen gamen...Je kunt verder dan ook niet echt fietsen, scooter rijden, auto rijden en dat soort dingen...zou dat echt niet kunnen.
pi_16218803
Hoi, je kunt beter doof zijn dan blind. Ten eerste, als je trommelvlies nog werkt kun je prima vibraties opvangen en dat interpreteren als geluid. Geluid kun je echt voelen. Ten tweede, kun je kiezen voor een implantaat. Dus echt doof ben je nooit.

Blind moet je elk beeld, elke voorstelling, elk glimpje licht missen. Je kunt geen film meer kijken, je kunt niet schrijven of schilderen, en je bent feitelijk erg afhankelijk. Ga maar eens een film kijken met je ogen dicht, besef dan eens hoe moeilijk het is om je voor te stellen wat er gebeurt.

Heb je ooit wel eens iets adembenemends gezien? Daar tegenover, heb je ooit wel eens iets adembenemends gehoord? Zo ja, weegt dat op tegen het zien?

Ik ben zelf ook doof, met behulp van een apparaatje hoor ik nog wat. Doof zijn valt best mee.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')