abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13553462
Apeldoorn is een stad:

Inwoners: 165.000
2 ziekenhuizen
Binnekort het grootste Theater in de stedendriehoek. Orpheus
1 bioscoop
5/6 bibliotheken
Verschillende wijken waar meer dan 20.000 inw wonen.
Betaald voetbalclub: AGOVV
Heel wat kroegen en een aantal discotheken
Apeldoorn heeft een V&D
2of3 MC Donalds
Een ringweg
26 Amateurvoetbalclubs weliswaar gemeente Apeldoorn
De beste volleybalclub van Nederland Dynamo
Apeldoorn heeft wel degelijk hoogbouw ( wijken zevenhuizen, Osseveld-Noord, Centrum ) Hoogste gebouw is 106 m in Apeldoorn Noord geloof ik.
etc.etc.etc.etc.etc.

Apeldoorn is zeker weten een stad al oogt het en is de sfeer een beetje te vergelijken met een dorp. Maar dit verandert ook steeds meer, Apeldoorn wordt steeds meer volwassener.

pi_13555389
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 20:16 schreef Dizpalesco het volgende:
Apeldoorn is een stad:

opsomming
etc.etc.etc.etc.etc.

Een echte stad heeft geen opsomming van wapenfeiten nodig.
quote:
Apeldoorn is zeker weten een stad al oogt het en is de sfeer een beetje te vergelijken met een dorp. Maar dit verandert ook steeds meer, Apeldoorn wordt steeds meer volwassener.
Dus is Apeldoorn een dorp .
123
pi_13555682
quote:
Apeldoorn is een stad:

155.000. Volgens apeldoorn.nl. 10.000 inwoners verschilt wel behoorlijk hoor.
For great justice!
pi_13555862
quote:
Hoogste gebouw is 106 m in Apeldoorn Noord geloof
La Tour is 75 meter.

Met valse feiten draag je niet bij aan het verdedigen van de stelling dat apeldoorn een stad is.

For great justice!
pi_13556072
geen dorp, een stad

aangezien apeldoorn 150.000 > inwoners heeft, ben je een aap als je het een dorp vindt

Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_13557727
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 14:08 schreef Natalie het volgende:
Deze er dan ook nog maar even bij

stads·recht (het ~)
1 [gesch.] elk van de door de landsheer aan een stad verleende vrijheden en privileges, zoals eigen bestuur en rechtspraak

In het verleden gaf de aanduiding 'stad' evenals het begrip 'gemeente' een bepaalde juridische status weer. Stadsrechten die door daartoe bevoegde burgerlijke of kerkelijke gezagsdragers aan gemeenschappen werden toegekend, waren gedurende een lange periode de enige mogelijkheid om als lokale gemeenschap wetgeving uit te vaardigen en bestuur uit te oefenen (Gerbenzon en Algra, 1975). Zwolle bijvoorbeeld heeft in deze zin in 1230 stadsrechten verworven bij het bisschoppelijk gezag (Streng, 1997)
De bijzondere status van de stad is echter al bijna anderhalve eeuw uit het Nederlandse recht verdwenen. Er bestaan nog slechts gemeenten en de uniformiteit daarvan is sinds de gemeentewet van 1851 een dragend constitutioneel beginsel. Ook bij de totstandkoming van de (nieuwe) Gemeentewet van 1994 is dit beginsel nog eens onderschreven.

http://www.bestuurskunde.nl/bestuurskunde/jg8/nr3/1999,,8,3,2.php?style=print

[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  woensdag 1 oktober 2003 @ 09:34:05 #57
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_13564256
Goeie copy uit het andere topic. Maar daar had je zelf al eerder naar verwezen.
Het stukje wat je quote is de verklaring van het woord 'stadsrecht', da's altijd handig om even te vermelden.

De eigenlijke discussie was trouwens of we Apeldoorn als stad of dorp moesten zien. Gezien het -in vroegere tijden- geen stadrechten heeft verworven zou het geen stad zijn. Maar (voor de luitjes gaan steigeren) de regels zijn veranderd en dus is Apeldoorn tegenwoordig een gemeente (die we qua inwonersaantal etc etc) best een stad mogen noemen.

Iedereen happy?

(Un)masking for the greater good.
pi_13564327
Ik heb tijdens mijn aardrijkskundelessen ooit eens een werkje gezien van iemand die er verstand van schijnt te hebben (titel en naam inmiddels allang kwijt) gelezen dat in Nederland geld dat iets een stad mag worden genoemd als het meer dan 10.000 (zo weinig ja) inwoners heeft en er niet meer dan zoveel procent in de landbouw werkt, exact percentage weet ik niet meer, maar ik gok zo rond de 10
bij grotere inwonersaantallen, werd de hardheid van dat percentage minder belangrijk, maar over het algemeen zal het nog steeds wel gelden, omdat de meeste steden nou eenmaal weinig boerderijen huisvesten
In Denemarken is het inwonersaantal zelfs maar iets van 350, maar in Japan zou Apeldoorn dan weer geen stad zijn geloof ik

Dit is me altijd bijgebleven omdat hiermee mijn woonplaats een stad(je) mocht worden genoemd
Apeldoorn mag zich dus volgens deze leer een stad noemen!

House is a feeling. And if you don't feel it, it can't be house
Nu ook Zuid Afrika
  Admin donderdag 2 oktober 2003 @ 08:38:09 #59
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13589265
Stadsrechten en zo

In dit topic is alles al heel duidelijk uitgelegd

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13678164
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 21:22 schreef K3 het volgende:
Apeldoorn is volgens de regeltjes een stad, omdat er een regeltje bestaat dat iets over 100.000 inwoners rept in combinatie met "grote steden".

Apeldoorn ziet er - net als Ede overigens - inderdaad uit als een dorp.
Er is wel een centrum, maar dat is niet duidelijk afgebakend. De winkelstraten in het centrum doen dorps aan (je zou je net zo goed in een dorp in Salland kunnen wanen).
De uitvalswegen lopen niet tot in het centrum, het verkker is meestal een ramp in de buurt van het centrum.
En, (en dat is wel het belangrijkste) het gemeentebestuur heeft het steevast over een stad en vergaderen in een stadhuis (Apeldoor iig, en daar is nog een relletje over geweest indertijd).

Apeldoorn is een dorp en het heeft een raadhuis.

• Punt

• De Arnhemseweg én de Deventerstraat lopen wel tot in het centrum of ben jij soms nooit bij Appie Heijn Deventerstraat geweest?
    Ok, ik geef toe die "voorzieningen" die hier zitten hebben de groei van apeldoorn van dorp naar stad de afgelopen 25 jaar ofzo niet bijgehouden.
    Kijk maar naar die kutkleine Mac, De 1-2-3-4-5 Bios Tivoli met een kleine zaal ter grootte van een slaapkamer in dat rijp voor de sloop gebouwtje en nog wel meer van die te klein uitgevoerde dingen hier. Wanneer krijgen ze een keer grootheidswaan?
    Maar daar tegenover staat dat we CODA krijgen, Orpheus straks in de top5 van NEDERLAND zit qua grootte en zelfs de 1tm5 bios uitgebreid wordt met hopelijk niet nog meer van die slaapkamers....
    Trouwens, komt er geen megabios bij de Americahal???^O^
    En ons STADhuis kan je echt niet een raadhuis noemen, die staat er al naast.
    Hoezo moet een centrum afgebakend zijn, waar is dat dan wel het geval?

Apeldoorn is een stad! PUNT UIT!

quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 13:09 schreef Ultrawuft het volgende:
    Apeldoorn is een dorp. Alles op de veluwe is een dorp.
    Oh dus apeldoorn wordt nu vergeleken met gehuchten als Ermelo, Putten, Nunspeet enzo? whahaha en Arnhem is dus ook een dorp, oke! zullen de Arnhemmers leuk vinden!
    quote:
    Apeldoorn is een stad:

2 ziekenhuizen
    Binnekort het grootste Theater in de stedendriehoek. Orpheus
    1 bioscoop
    5/6 bibliotheken
    Verschillende wijken waar meer dan 20.000 inw wonen.
    Betaald voetbalclub: AGOVV
    Heel wat kroegen en een aantal discotheken
    Apeldoorn heeft een V&D
    2of3 MC Donalds
    Een ringweg
    26 Amateurvoetbalclubs weliswaar gemeente Apeldoorn
    De beste volleybalclub van Nederland Dynamo
    Apeldoorn heeft wel degelijk hoogbouw ( wijken zevenhuizen, Osseveld-Noord, Centrum ) Hoogste gebouw is 106 m in Apeldoorn Noord geloof ik.
    etc.etc.etc.etc.etc.

Maar wat vinden jullie nou van dat NS Station?
    Mijn mening: afbreken die zooi! het ziet er niet uit en het is al helemaal niet zo historisch en mooi als bijv het CS in Amsterdam of Groningen ofzo. Het NS Station is ook al zo'n ding wat Apeldoorn onwaardig is

dinsdag 7 oktober 2003 @ 08:38:59 #61
    59369 8PacK
    Alé god, benne ge daar?
    pi_13705982
    quote:
    Op vrijdag 26 september 2003 15:27 schreef RaVeDaVe het volgende:
    Tis een dorp officieel, maar Apeldoorn heeft wel de grootste oppervlakte qua gemeente als ik me niet vergis..
    Dat heeft LelySTAD al.
    Dusse hij zegt zo van je hiehohahondekots....
      dinsdag 7 oktober 2003 @ 09:17:44 #62
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_13706515
    quote:
    Op zondag 5 oktober 2003 23:29 schreef rubinio het volgende:

[..]

Maar wat vinden jullie nou van dat NS Station?
    Mijn mening: afbreken die zooi! het ziet er niet uit en het is al helemaal niet zo historisch en mooi als bijv het CS in Amsterdam of Groningen ofzo. Het NS Station is ook al zo'n ding wat Apeldoorn onwaardig is

Idd, afbreken die rotzooi en zet er iets neer zoals in Amersfoort .

Oh, het station van Enschede mag ook wel plat, prutserig wederopbouw dorpsig kutstationnetje. En dat voor een echte stad.

Station Apeldoorn:

Lekker plat gooien dat ding. .

For great justice!
    pi_13715248
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 09:17 schreef QyRoZ het volgende:
    Station Apeldoorn:

[afbeelding]
    Lekker plat gooien dat ding. .

BAH en dat zou dan belangrijk geweest zijn voor de historie van Apeldoorn??? Laat me raden: dat was in de tijd dat er nog minder en nog kleinere treinen langskwamen dan nu
    Die in Amersfoort is idd een stuk bter...maar ja welk station is er niet beter dan dat geval! En die achterlijke stationsoverkapping staat zelfs al op de monumentenlijst Gelukkig het station zelf nog niet WEG DRMEE
    pi_13715424
    Als ze zoiets nou ook ff in Apeldoorn zouden neerpleure....

pi_13715471
    het stond tot voorkort in de top10 van grootste steden van nederland

en het gedoe over "stadsrechten" is ook al lang niet meer van toepassing

[b]Iedereen is gelijk[/b][br]Maar sommige zijn iets gelijker dan anderen
    pi_13715577
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 15:21 schreef Marijnissen het volgende:
    het stond tot voorkort in de top10 van grootste steden van nederland

en het gedoe over "stadsrechten" is ook al lang niet meer van toepassing

hehe ff dimmen jan, we staan op 10.....
    pi_13715657
    quote:
    Op zaterdag 27 september 2003 21:22 schreef K3 het volgende:
    Apeldoorn is volgens de regeltjes een stad, omdat er een regeltje bestaat dat iets over 100.000 inwoners rept in combinatie met "grote steden".

Apeldoorn ziet er - net als Ede overigens - inderdaad uit als een dorp.
    Er is wel een centrum, maar dat is niet duidelijk afgebakend. De winkelstraten in het centrum doen dorps aan (je zou je net zo goed in een dorp in Salland kunnen wanen).
    De uitvalswegen lopen niet tot in het centrum, het verkker is meestal een ramp in de buurt van het centrum.

wat een onzin, alle grote winkelketens zitten er: V&D, Hema, H&M, C&A, etc etc
    Daarnaast is de Oranjerie een van de grootste winkelcentra van Nederland.. en de hoofdstraat is toch vrij duidelijk herkenbaar
    pi_13715711
    Apeldoorn heeft meer inwoners dan bijvoorbeeld Arnhem of Nijmegen.. dus dat zijn ook dorpen neem ik aan?
    Het enige wat eigenlijk ontbreekt in Apeldoorn zijn een paar grote hogescholen, zodat er wat meer studenten komen
    [url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
    pi_13715763
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 15:29 schreef Wisp het volgende:
    Apeldoorn heeft meer inwoners dan bijvoorbeeld Arnhem of Nijmegen.. dus dat zijn ook dorpen neem ik aan?
    Het enige wat eigenlijk ontbreekt in Apeldoorn zijn een paar grote hogescholen, zodat er wat meer studenten komen
    psies....
    Hogescholen in Nederland, kom toch naar Apeldoorn!!!
    Jeehjj er is al een hotelschool
    pi_13722522
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 15:25 schreef rubinio het volgende:

[..]

hehe ff dimmen jan, we staan op 10.....

Hmm nummer 9 zelfs
    quote:
    1. Amsterdam 735.328 inwoners
    2. Rotterdam 598.467 inwoners
    3. Den Haag 442.400 inwoners
    4. Utrecht 260.639 inwoners
    5. Eindhoven 206.174 inwoners
    6. Tilburg 197.351 inwoners
    7. Groningen 177.200 inwoners
    8. Breda 156.000 inwoners
    9. Apeldoorn 154.860 inwoners
    10. Nijmegen 154.581 inwoners
    pi_13780537
    Apeldoorn is gewoon een groot dorp.
    klaar punt topic kan dicht.
      vrijdag 10 oktober 2003 @ 04:19:52 #72
    41286 Price
    The Abominable Dr. Phibes
    pi_13781954
    Is heel moeilijk om te zeggen. Stadsrechten kunnen we afschrijven i.v.m. 'officiele' steden van minder dan 1000 inwoners. Het meest belangrijk is het karakter van de plaats. Apeldoorn doet mij idd. denken aan een groot dorp. Wageningen met zijn 35.000 inwoners is weer echt een stad. Ede (70.000 inwoners) is nog dorpser dan dorps. Wat dacht je van Almere?
    Misschien dat het aantal inwoners per km2 een stad van een dorp kan onderscheiden?
    You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
    pi_13781969
    het is een buurtschap
    Refuse/Resist/Innerself
    pi_15802296
    quote:
    Op vrijdag 26 september 2003 15:27 schreef RaVeDaVe het volgende:
    Tis een dorp officieel, maar Apeldoorn heeft wel de grootste oppervlakte qua gemeente als ik me niet vergis..
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 08:38 schreef 8PacK het volgende:

[..]

Dat heeft LelySTAD al.

[edit]: N ???
    Ik vond net een site waarin idd Lelystad stond.. hehe Bron[/edit]
    quote:
    Bron
    Terschelling kan met trots zeggen de grootste gemeente van Nederland te zijn, met een totaal oppervlak van 71.298 hectare.
    quote:
    Bron
    Dat is niet zo verwonderlijk. Wat landoppervlakte betreft, is de Noordoostpolder namelijk de grootste gemeente van Nederland.

[Dit bericht is gewijzigd door Kluupkluup op 29-12-2003 18:41]

Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
    pi_15802726
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 15:13 schreef rubinio het volgende:

[..]

Gelukkig het station zelf nog niet WEG DRMEE

Helaas:

Tien jaar later: station Apeldoorn mag blijven

quote:
    Eindelijk, na tien jaar lijkt de kogel dan door de kerk: Apeldoorn behoudt zijn oude, uit 1876 daterende, stationsgebouw. Het gebouw met vroeger een koninklijke wachtkamer waar leden van het Huis van Oranje en hun gasten de tijd doodden alvorens de stoomtrein hen naar Paleis Het Loo of elders zou brengen.

Het was 1993 toen deze krant voor het eerst op de voorpagina meldde, dat Apeldoorn niet alleen een nieuw stationsgebied zou krijgen maar ook een nieuw stationsgebouw. Daarna heeft een voortdurend wisselend beleid van de Spoorwegen ertoe geleid dat de berichtgeving met grote regelmaat moest worden bijgesteld.

Na de weigering van NS om voldoende geld voor een ambitieus en futuristisch nieuw station onder de titel Villa Velo uit te trekken, kon Apeldoorns gemeentebestuur weinig anders besluiten dan het oude station te behouden.

Uit een enquête van deze krant is gebleken dat een ruime meerderheid van de Apeldoorners een dergelijk besluit zou toejuichen. Wat zou een indrukwekkend stuk nieuwbouw van glas en staal ook meer zijn dan lucht als zelfs de menselijke kaartverkoper het veld heeft geruimd. En daarmee de laatste toezichthouder die waakt over sociale veiligheid en openbare ruimte.

Bepaald geen luxe tegenwoordig, zon wakend oog, niet zijnde een camera. In tal van plaatsen waar de laatste NSer het licht heeft uitgedaan en het publiek uitsluitend op automaten is aangewezen, is te zien waar dat toe leidt: vernielde wachtruimtes waar geen ruit meer in zit en de reiziger elke beschutting tegen weer en wind ontbeert, grafitti en andere vervuiling, uitpuilende prullenbakken - kortom een mistroostige sfeer.

Strijdig
    Een situatie die volstrekt strijdig is met de uitgangspunten geformuleerd door NS-bedrijf ProRail in de beleidsnota Stations in Balans waarin allerlei maatregelen voor verbetering van de sociale veiligheid en de publieke ruimte worden bepleit en aangekondigd. Waarin Apeldoorn in de niet onbelangrijke categorie plus-stations wordt ingedeeld en daarmee een positie inneemt die haaks staat op het uitkleden van de service die de Spoorwegen nu overwegen.
    Maar Apeldoorn houdt in ieder geval zijn oude stationsgebouw. Te herstellen in zijn oorspronkelijke staat, met verwijdering van die foeilelijke jaren zeventig-luifel, met een behoorlijke rijwielstalling en onderdoorgang voor fietsers en wandelaars. Het wordt hoog tijd. Ook om de stagnerende woningbouw rondom het nieuwe stationsplein vlot te trekken. Immers, het stationsgebied is het visitekaartje van een stad. Apeldoorns visitekaartje is er al vele jaren bepaald niet meer één om over naar huis te schrijven.

[Dit bericht is gewijzigd door QyRoZ op 03-01-2004 10:16]

For great justice!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')