Melatonine werkt wel degelijk, alleen zijn de concentraties in de preparaten erg laag, dat is omdat men hier in Nederland doodsbenauwd is voor te hoge concentraties. Dat is met simpele multi vitamines ook al zo.
Erg bizar, want sigaretten verkopen mag wel, maar hogere concentraties Melatonine nie, want ' het zou wel's schadelijk kunnen zijn..' terwijl de nicotine in sigaretten tien keer zo schadelijk is en erg radicale verslavende effecten met zich mee brengt.. maf he.. (sterker nog, loop een willekeurige supermarkt in, en daar staan producten die veel schadelijker zijn dan welk preparaat dan ook.. maar goed..)
zeggen dat melatonine niet werkt is onzin, tis een lichaamseigen stof ja, en nog een belangrijke ook, want het regelt het dag/nacht ritme van mensen! Kan zijn dat de preparaten niet goed opgenomen worden, das wat anders...... Daarbij, ieder mens reageert weer anders op preparaten...
Punt is dat veel mensen hoge verwachtingen hebben en denken dat ze as een blok in slaap vallen, maar zo werkt dat nie.. as je zware stress hebt of andere 'remmende' factoren dan helpt melatonine ook nie... tis geen 'wonderdrug'... maar doet niet af aan het feit dat het voor sommigen (de meesten) wel degelijk werkt...
Info linkje
http://www.nutrimed.com/MELA.HTMFeit dat Radar of Kassa zeggen dat het nie werkt, is voor mij nooit een argument. Ik ben niet zo'n fan van die programma's, zijn nl. niet zo objectief as ze willen zijn. Veelal is er al een stelling ingenomen, en ik heb wel's de indruk dat gasten en deskundigen nogal sterk geselecteerd zijn... Meestal hanteren ze daarnaast een nogal prekerige insteek, is men bijv. tegen een stelling van een ander, dan is de manier van vragen nogal zeikerig, zelfs een beetje een beetje afzeiken....