quote:Bron: Planet
'Skype me even' is binnenkort een gevleugelde uitdrukking, mits pc-gebruikers zich over de mentale drempel kunnen heenzetten om ook spraak via de pc af te handelen.
Over peer-to-peer telefonie van Skype publiceerden we twee weken geleden. Het fenomeen krijgt snel meer aandacht, zoals blijkt uit een uitgebreid interview met Janus Friis, de Deen die vanuit Amsterdam met Skype in de weer is, en in Radio Online.Skype, zegt Riis, is geen grappige rijm op 'hype' - de Kazaamakers hadden nooit zo veel gevoel voor ironie - maar is bedoeld om gemakkelijk in het gehoor te liggen en om als werkwoord te gaan gebruiken: 'skypen', net als MSN'en en ICQ'en.
We hebben de software de afgelopen dagen even getest, en de indruk is simpel: het werkt als een trein, als personen het gaan gebruiken. Kennelijk is dat laatste geen automatisme. Mensen meldden dat ze verkeerde besturing hadden (apple, Linux, in elk geval geen windows 2000 of XP, zoals vereist) en dat ze geen microfoon bezitten. Of ze mogen het niet downloaden en installeren op een bedrijfs-pc.
Er stond trouwens op de site een vereiste die verwarring kan wekken: Dial-up Internet connection (minimum 33.6 Kbps modem). Dat is het minimum. Echt interessant is enkel breedband gebruik.
Een andere genoemde reden was: "Ik bel al jaren naar familie in het buitenland met Net2Phone. Dat is ook gratis." Een ander weer zei dat je ook in MSN en ICQ kunt converseren.
De meerwaarde van Skype blijkt gelegen in de kwaliteit die opvallend goed is. Het is voortreffelijk te gebruiken als ondersteuning van de chat: je kunt intikken en er over praten. Met een koptelefoon met microfoon kun je handsfree bellen en ondertussen wat intikken.
Een ander voordeel is dat je kunt zien wie er online is en beschikbaar is. Dat kan een nadeel worden als je dat niet wilt laten weten aan anderen. Ook kunnen derden zomaar gaan bellen in hun eenzaamheid, spammen kan ook. Nu kunnen mensen dat aan dehand van telefoongidsen ook doen, maar dat kost geld en dat doet men niet zomaar. Ook in dit geval biedt internet drempelverlaging.
De technologie is goed, centrales noch centrale servers zijn er nodig. Boardwatch schrijft dat er voor het omzeilen van een firewall-beveiliging een derde persoon wordt aangeroepen.
Het duurt even alvorens mensen eraan wennen om dit te gebruiken, want praten met de pc is geen gewoonte en wordt dat wellicht ook voorlopig niet. Maar vooralsnog is het een aanrader. Tot op heden konden de gewone telefoniebedrijven een aanval van interettelefonie met Rits.Tele.com gemakkelijk afslaan. De marketing van dit bedrijf werkt niet optimaal, voor een werkelijk optimale betrouwbaarheid zou het bedrijf meer geld nodig hebben van bijvoorbeeld de partner Belcompany die nog niet veel abonnementen verkoopt. Maar Rits werkt wel gewoon via de telefoon, je kunt iedereen direct bellen.
Maar juist internettelefonie zou het eerst een klap kunnen krijgen van deze Skype, daar deze gebruikers toch al interesse hebben in IP-spraakverkeer en met het overstappen op Skype weinig moeite zullen hebben.
Echt interessant is het misschien als je met bluetooth en/of wifi ook van je pc kunt weglopen om te bellen, maar dan heb je geen zicht meer op het begeleidende beeldscherm. Je kunt overigens met Skype lang niet iedereen bereiken, al waren er al 160.000 downloads.
Providers gaan stap-voor-stap wel over naar heffing van Megabytes bij breedband, waardoor het voordeel op den duur zal verminderen. Ook Skype zelf zal vrij snel geld voor gebruik van de dienst laten betalen, want er zijn (gelukkig) geen inkomsten uit advertneties en spyware.
Skype heeft de potentie om een hit te worden. Het zou wel leuk zijn, ook een hulp voor de Opta die er maar niet slaagt om met marktregulering de dominante partij een kopje kleiner te maken.
Samengevat: Skype is een beetje zoals MSN maar dan met spraak; je kunt met andere mensen over de hele wereld gratis met elkaar praten. Het enige wat je nodig hebt is een microfoon en speakers (en geluidskaart natuurlijk..).
Ik gebruik het nu meer dan een maand en het bevalt prima. Heb al met mensen gepraat uit Amerika, Estland etcetc.
De kwaliteit is perfect
Ik gebruik het nu af en toe en heb het gisteren geprobeerd op een 56k lijntje.
Zelfs dat was met perfecte geluidskwaliteit!
quote:Staat ook in de tekst. En er staat ook waarom je volgens hun voor 'skype' zou moeten kiezen.
Op maandag 22 september 2003 21:06 schreef Skull-splitter het volgende:
Met MSN en een beetje upload kan dat ook
En die upload valt wel mee. 't is die webcam die steeds 't internet op z'n gat schopt, hier...
quote:Als ze skype zouden kunnen integreren in (of compatible maken met) MSN, zou het wel 'ns een succes kunnen worden... Maar ik verwacht niet dat mensen speciaal overstappen op skype om over het internet te lullen. Zeker niet als ze een goeie upload hebben en daardoor prima kwaliteit over MSN kunnen behalen.
Op maandag 22 september 2003 21:09 schreef DaForZz het volgende:[..]
Staat ook in de tekst. En er staat ook waarom je volgens hun voor 'skype' zou moeten kiezen.
quote:Maar dat is marketing, dat weggestreept, blijft er eigenlijk nix meer over.
Op maandag 22 september 2003 21:09 schreef DaForZz het volgende:[..]
Staat ook in de tekst. En er staat ook waarom je volgens hun voor 'skype' zou moeten kiezen.
quote:
En dan heb je nog beeld ook
quote:Met skype kun je ook heel makkelijk mensen zoeken en er ff mee lullen. Met MSN kan dit veel moeilijker. Het leuke van Skype is dus gewoon dat het heel makkelijk wordt om met mensen uit compleet andere landen of continenten te ouwehoeren. Je kunt gewoon iedereen bellen zonder dat diegene zn toestemming heeft gegeven. Ik kan je 1 ding zeggen: ik heb al een hoop vreeeeemde gesprekken gehad
quote:test test
Op maandag 22 september 2003 21:34 schreef ELTino het volgende:
Wie kan ik eens bellen om te testen?Mijn username is eltino
Goed geluid en het werkt gewoon via P2P dus maakt niks uit of je achter een router zit
aanradertje dus
quote:Helemaal niet, ik gebruik dit al lang, en veel samen met een vriend van me. We kunnen gewoon praten en tegelijkertijd andere dingen doen op de pc. Ik hoef dus niet steeds bv een chatscherm van trillian voor me te hebben, ik kan gewoon praten. Echt ideaal, en je praat ook veel sneller dan je typt.
Op maandag 22 september 2003 23:57 schreef Parafernalia het volgende:
ja da's effe 2 x leuk, maar dan ben je het toch beu
Ik heb voIP gedaan via MSN, en via Netmeeting, maar Skype heerst alles eruit. NIets installeren, geen settings instellen. Gewoon dat progje installeren en het werkt. De kwaliteit is schrikbaren goed.
Zucht...skype...
Veel vrienden hebben het inmiddels ook.. en de kwaliteit is 10x beter als met msn !!
Hulde
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |