abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 september 2003 @ 14:03:07 #1
63759 leedvermaak
dat zeg ik: GOOGLE!
pi_13333300
Wie is er hier op basis van zijn BKR toetsing geweigerd voor een hypotheekaanvraag? Zo ja, hoe bont moet je het hebben gemaakt om een risico te zijn voor de hypotheeknemer?
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/386204/1] Quote me if I'm wrong...[/url]
pi_13333328
Dat zeg jij, Google

http://www.bkr.nl/vragen.html

There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  zondag 21 september 2003 @ 14:06:29 #3
14795 socko
"Have a nice day"
pi_13333386
Zodra je ergens geld leend , word je gelijk geregistreed bij bkr en krijg je dus die problemen.
pi_13333411
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:06 schreef socko het volgende:
Zodra je ergens geld leend , word je gelijk geregistreed bij bkr en krijg je dus die problemen.
Jij hebt duidelijk niet op bovenstaande link geklikt...
pi_13333519
de BKR wijst dus niets af, puur een adviesorgaan. Dat je bank het volgt. tja... heb je ooit iets niet binnen de termijn afbetaald?

Enfin, je zal het zelf wel weten, maar door verandering van omstandigheden ( nu een vaste baan, getrouwd, wat dan ook) kun je je bank altijd nog op andere gedachten proberen te brengen.

pi_13333532
Het hebben van een creditcard kan al problemen opleveren.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_13333578
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:11 schreef 700MB het volgende:
Het hebben van een creditcard kan al problemen opleveren.
als je niet genoeg geld heb wel ja. Gelukkig wordt dit bij mij iedere maand netjes verrekend met mijn bankrekening, en het komt nog uit ook.
pi_13333942
Het BKR heeft gewoon een database met namen van mensen die op de een of andere manier een krediet hebben. Het heet dan ook het Bureau Krediet Registratie.

Als je je schulden niet aflost kom je bij hun op de zwarte lijst en zal een gerenommeerd geldverstrekker je niets meer lenen.

Als je je schulden netjes afbetaalt is er dus niets aan de hand...

Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_13334037
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:30 schreef Fendy het volgende:
Het BKR heeft gewoon een database met namen van mensen die op de een of andere manier een krediet hebben. Het heet dan ook het Bureau Krediet Registratie.

Als je je schulden niet aflost kom je bij hun op de zwarte lijst en zal een gerenommeerd geldverstrekker je niets meer lenen.

Als je je schulden netjes afbetaalt is er dus niets aan de hand...

Er is geen zwarte lijst
pi_13334050
klopt ja, als je op de zwarte lijst staat, dan kun je geen hypotheek afsluiten.
I used to be schizophrenic, but we're okay now.
pi_13334059
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:34 schreef Dokter_Mo het volgende:
klopt ja, als je op de zwarte lijst staat, dan kun je geen hypotheek afsluiten.
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:33 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Er is geen zwarte lijst

pi_13334068
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:06 schreef socko het volgende:
Dit is deels waar. Je wordt wel geregistreerd bij het BKR maar het geeft niet direct problemen. Problemen ontstaan indien je een A-codering hebt bij een lening (een achterstand). Zo'n codering bij een Doorlopend Krediet heeft zeker gevolgen voor het afsluiten van een hypotheek, omdat een DK moet worden ingelost alvorens een hypotheek kan passeren. Dit zullen de meeste hypotheekverstrekkers ook mededelen.
Buitenlandse geldverstrekkers wijzen een aanvraag direct af bij een A-codering, Sommige nederlandse geldverstrekkers willen, in geval van een plausibele verklaring, bij hoge uitzondering vaak toch besluiten een hypothecaire lening te verstrekken.

En ja, voor afgifte van een offerte vindt een toetsing plaats bij het BKR, dit geldt voor alle geldverstrekkers.

Hoop dat het nu iets duidelijker is

Volgende vergadering is er weer een Bullshit-bingo !
  zondag 21 september 2003 @ 14:42:34 #13
63759 leedvermaak
pi_13334268
dan kan ik dus wel mijn hypotheek vergeten
pi_13334413
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:42 schreef leedvermaak het volgende:
dan kan ik dus wel mijn hypotheek vergeten
Als je momenteel A-coderingen hebt bij doorlopende kredieten of persoonlijke leningen wordt het heel erg lastig. :S
  zondag 21 september 2003 @ 14:54:40 #15
63759 leedvermaak
pi_13334563
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:48 schreef Safetyfirst het volgende:

[..]

Als je momenteel A-coderingen hebt bij doorlopende kredieten of persoonlijke leningen wordt het heel erg lastig. :S

Maar ik heb ook gehoord dat je jouw schuld mee kan nemen in de hypotheek. Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Ik geloof namelijk niet dat iedereen die een huis koopt, geen BKR-registratie heeft (A-codering).
  zondag 21 september 2003 @ 14:58:03 #16
63759 leedvermaak
pi_13334652
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:04 schreef mcintosh het volgende:
Dat zeg jij, Google

http://www.bkr.nl/vragen.html

Hoi mcintosh, bedankt voor jouw antwoord maar het voegt geen waarde toe aan het onderwerp.
Uiteraard heb ik eerst gegoogled om antwoord op mijn vraag te krijgen. Maar als je de vraag goed leest, vraag ik om ervaringen van mensen die afgekeurd zijn. En niet om de standaard antwoorden van de BKR site.
Toch nog bedankt dat je ook anderen wijst op de link
pi_13334824
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:54 schreef leedvermaak het volgende:

[..]

Maar ik heb ook gehoord dat je jouw schuld mee kan nemen in de hypotheek. Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Ik geloof namelijk niet dat iedereen die een huis koopt, geen BKR-registratie heeft (A-codering).

Een a-codering betekend dat je een achterstand hebt opgelopen in de aflossing van je krediet. Deze wordt pas als achterstand gemeld bij het BKR als je 3 maanden aflossing achter elkaar niet betaald hebt. Dus als je gewoon betaald elke maand dan is er niets aan de hand, je zult je krediet dan wel moeten inlossen (= extra lenen in je hypotheek, zonder aftrek van de hypotheekrente over dit bedrag!) als je een huis gaat kopen.
pi_13353010
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:58 schreef leedvermaak het volgende:

[..]

Hoi mcintosh, bedankt voor jouw antwoord maar het voegt geen waarde toe aan het onderwerp.
Uiteraard heb ik eerst gegoogled om antwoord op mijn vraag te krijgen. Maar als je de vraag goed leest, vraag ik om ervaringen van mensen die afgekeurd zijn.
En niet om de standaard antwoorden van de BKR site.
Toch nog bedankt dat je ook anderen wijst op de link

Als je echt gegoogled (of gezocht hier op Fok!) had had je een flink aantal sites en een centraal topic gevonden die prima antwoord geven op je (standaard) vraag.

Echter als je eigen "lijfspreuk" tegen je wordt gebruikt voel je je op je pik getrapt en ligt het allemaal net even anders zeker

maandag 22 september 2003 @ 11:43:20 #19
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_13354977
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:54 schreef leedvermaak het volgende:

Een BKR registratie op zich is geen probleem; het is niet meer dan een indicatie dat je een schuld hebt ergens. De bank kan daar dan rekening houden bij het bepalen van je hypotheek. Veel mensen hebben schulden en betalen die netjes af. Dat is voor de bank soms zelfs een een positief teken m.b.t. je betalingsmoraal.

Het probleem ontstaat als je de A-codering krijgt ("wanbetaler"). Dan wordt de bank huiverig en zal gaan onderzoeken hoe groot de kans is dat jij bij hen wél een goede klant bent, en bij anderen niet. Daar banken liever geen risico lopen, mag je niet lenen of maar weinig lenen zodat ze zeker zijn dat ze hun geld terugkrijgen als ze je huis gedwongen verkopen. Bij mensen met een A-codering wachten ze overigens minder lang natuurlijk met uitzetting.

Je mag oude schulden niet aflossen vanuit je hypotheek. Een hypotheek is een speciaal soort lening met andere regels (zoals gunstigere rente & zoals belastingaftrek ) Een truuk omdat toch voor elkaar te krijgen is om een paar potjes op te nemen voor kosten die pas na koop worden gemaakt zoals een badkamer en keuken. Het geld wat je daar voor reserveert en niet gebruikt kun je gebruiken om dure leningen af te lossen. Niet legaal maar er is geen controle op.

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_13355256
Mijn neefje heeft ooit zijn credit card wat te royaal gebruikt. En hij is vervolgens wat slordig geweest met het afbetalen van de schuld. De schuld heeft hij uiteindelijk wel afbetaald. Vier jaar na dato kon hij een huis kopen voor een heel leuke prijs. Helaas was het BKR advies negatief ivm die oude schuld. Het feit dat hij inmiddels geen schulden meer had en dat zijn inkomen behoorlijk goed was kon daar niet tegenop wegen.
pi_13355507
Dan moet je het toch wel behoorlijk bont gemaakt hebben?
pi_13355612
Na 5 jaar kijken ze of de situatie is verbeterd.
pi_13360249
De registratie bij het BKR gebeurd door en wordt onderhouden door geldverstrekkende instaties.

Doorlopende kredieten en Credit Cards worden idd gemeld bij het BKR. Of een hypotheekverstrekker een hypotheek verstrekt als jij een doorlopend krediet hebt hangt af van de hypotheek verstrekker in kwestie en of je een hypotheek afsluit met Nationale Hypotheek Garantie (dan moet je DK namelijk afgelost zijn). Verder zijn banken over het algemeen wat makkelijker met hypotheken dan financiele instellingen als bijvoorbeeld Aegon.

Het is misschien wel interessant om eens te gaan praten met een hypotheekadviseur, dat soort mensen zijn er huist om dit soort vragen te beantwoorden.

Verder weet ik uit eigen ervaring dat een registratie bij het BKR niet permanent is. Je kunt bij elke bank een overzicht vragen van je BKR registratie, deze zijn ze in weze ook verplicht je te laten zien. Aan de hand daarvan kun je zien of je wel of geen a status hebt. Heb je nou een a status, maar ging het om een ge-isoleerd incident, dan zou je nog naar de desbetrefefnde organistatie kunnen gaan en en is er verder niets bijzonders gebeurd (of het is inmiddels afgelost) is het heel goed mogelijk dat zij de registratie laten verwijderen.

Als het gaat om een DK is dit misschien ook een mogelijkheid :

Een DK mag bij het passeren van de hypotheek (dus de eigenlijk controle) niet meer geregistreerd staan bij het BKR. Wat je nou kunt doen om toch een hypotheek te krijgen is onderhands (ouders, vrienden, familie) het geld lenen om het DK te dichten. Dit doe je 2 of 3 dagen voordat de hypotheek wordt gecontroleerd, je laat je bank direct het krediet afmelden bij het BKR. Dan passeert de hypotheek (want het BKR heeft geen DK geregistreerd meer staan) en is alles in orde. Zodra jij je hypotheek hebt kun jij terug naar je bank en opnieuw het DK afsluiten. Met dat geld betaal je dan het geleende weer terug....

Het is misschien een wat ingewikkelde constructie, maar werkt absoluut. Ook dit soort dingen krijg je te horen bij een goede hypotheek adviseur....

I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes
pi_13360483
Hebben wij destijds ook gehad. Stond er op 1 creditcard heel lullig nog fl.80,- open. Nadat we dat rechtgetrokken hadden was alles oké.
(kan je ook niet in één keer doen als je erg hoge schulden hebt gemaakt, neem ik aan.)
  maandag 22 september 2003 @ 16:07:07 #25
63759 leedvermaak
pi_13361505
quote:
Op maandag 22 september 2003 09:58 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Als je echt gegoogled (of gezocht hier op Fok!) had had je een flink aantal sites en een centraal topic gevonden die prima antwoord geven op je (standaard) vraag.

Echter als je eigen "lijfspreuk" tegen je wordt gebruikt voel je je op je pik getrapt en ligt het allemaal net even anders zeker

En wat is nu jouw toegevoegde waarde?
Wat is JOUW ervaring wat betreft mijn vraag? Heb jij ervaring met dit soort zaken of zit jij hier op mijn 'lijfspreuk' te hameren?
Zoals ik eerder zei: Ik vraag me af of er mensen die hun ERVARINGEN willen delen. Aan standaard antwoorden (http://www.bkr.nl/vragen.html
) heb ik niks aan.

Kijk naar alle andere antwoorden. Daar heb ik (we) wel wat aan. De ervaringen in de praktijk zijn heel verschillend, en dus zeer leerzaam.

[Dit bericht is gewijzigd door leedvermaak op 22-09-2003 16:20]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')