quote:Diafragma kan ik instellen van f2.8 tot f8.0
Op woensdag 24 september 2003 18:54 schreef portier het volgende:[..]
Diafragma instellen. Ik weet niet zeker of jij dat op je camera in kan stellen, grote kans van niet, maar daarvoor moet je het instructieboekje maar even doorlezen. Even zoeken op diafragma of scherpte-diepte.
Truckje is trouwens om de macrofunctie te gebruiken, dan komt er vaak al een goeie scherpte-diepte in je foto, maar dan moet het onderwerp waarop je scherpstelt wel dichtbij staan, anders krijg je die weer niet scherp (in het boekje staat zeker weten tot welke afstand de macro functie kan scherpstellen).
Succes ermee.
t is niet m'n bedoeling om te erg offtopic te gaan, dus weet iemand misschien een site waar het uitgelegd wordt?
quote:ik neem aan dat je met "klein" het getal bedoeld (f/2.8 bv) .. want het diafragma is dan wel "groot" nl
Op woensdag 24 september 2003 19:20 schreef portier het volgende:
Klein diafragma is veel 'blur', denk dat je daar al een end mee kan komen.
quote:Ah, dat wist je dus al
Op donderdag 25 september 2003 09:31 schreef KidPaddle het volgende:[..]
ik neem aan dat je met "klein" het getal bedoeld (f/2.8 bv) .. want het diafragma is dan wel "groot" nl
de grootte van het diafragma opening is omgekeerd evenredig met de waarde op de diafragmaring.. (pfff.. klinkt wel heel erg wiskunde leraar achtig.)
voorbij de vertikale stam
[Dit bericht is gewijzigd door Xilantof op 25-09-2003 17:39]
quote:Ja klopt idd wat je rechtsonder ziet.
Op zondag 21 september 2003 19:56 schreef Dave_Mustaine het volgende:[..]
Het is inderdaad een voorbeeld van een foto waarbij scherpte diepte centraal staat. Ik vind alleen niet dat de achtergrond bijdraagt aan wat er op de voorgrond te zien is, en andersom. Bovendien ben ik niet zo gecharmeerd van het stukje raam(?) wat rechtsonder te zien is.
[Dit bericht is gewijzigd door SpeedyGJ op 28-09-2003 00:49]
quote:Bij de eerste foto ligt scherptediepte midden in centraal.
Op donderdag 25 september 2003 17:09 schreef WaterFire het volgende:
[afbeelding]
en
[afbeelding]Geven het verschil wel aardig weer vind ik.
Of zie ik het verkeerd.
-
-
-
Bij de overige foto's voegt de onscherpe achtergrond, buiten een gevoel van diepte, dus niet echt iets extra's toe aan de foto, geen spanning.
quote:wauw ... thnx
Op zaterdag 27 september 2003 20:14 schreef Lithion het volgende:
PeanutDaan (de onscherpe zerk kun je niet lezen, de scherpe zerk kun je wel lezen, maar slechts gedeeltelijk, je krijgt dus twee keer halve informatie als het ware --> spanning
quote:Ik ben net begonnen met fotograferen en vind dit dus een mooie scherpe foto. Mijn vraag is: met welke instellingen is deze foto gemaakt?
Op zondag 21 september 2003 14:31 schreef tonja het volgende:
Het is me niet geheel duidelijk hoe je super scherpe en fijne foto's kunt maken (want die zijn dan bij de instelling op je camera altijd heel groot) en deze dan weer op een normaal formaat krijgt. Is de instelling in de camera dus gewoon minder of verklein je ze na afloop met een bewerkingsprogramma?
Beetje dubbele tekst, maar hoop dat het op deze manier duidelijk is.
Dank
Dit is de 'onbewerkte versie'. Behalve dan dat ik m verkleind heb natuurlijk. De uiteindelijke foto is dus uitgesneden, of 'gecropt'.
Om ervoor te zorgen dat het begin goed scherp is heb ik de camera laten scherpstellen terwijl ik het begin in het midden van het vlak had.
Dat doe je door de sluiterknop half in te drukken.
Als ie 'op scherp' staat beweeg je de camera in een rechte lijn opzij, zo zorg je ervoor dat de scherpte niet halverwege de hobo zit, maar in het begin.
En dit waren de camera instellingen.
Camera Model Name
Canon PowerShot A70
Shooting Date/Time
7/24/2003 3:21:40 PM
Shooting Mode
Manual
Photo Effect Mode
Neutral
Tv( Shutter Speed )
1
Av( Aperture Value )
8.0
Metering Mode
Evaluative
ISO Speed
50
Lens
5.4 - 16.2mm
Focal Length
5.4mm
Digital Zoom
None
Image Size
2048x1536
Image Quality
Superfine
Flash
Off
White Balance
Cloudy
AF Mode
Single AF
AF Range Mode
Macro
File Size
1079KB
Drive Mode
Single-frame shooting
quote:Super hier heb ik wat aan! Deze gegevens zouden verplicht moeten worden voor iedere geplaatste foto
Op donderdag 2 oktober 2003 13:04 schreef tonja het volgende:
[afbeelding]Dit is de 'onbewerkte versie'. Behalve dan dat ik m verkleind heb natuurlijk. De uiteindelijke foto is dus uitgesneden, of 'gecropt'.
Om ervoor te zorgen dat het begin goed scherp is heb ik de camera laten scherpstellen terwijl ik het begin in het midden van het vlak had.
Dat doe je door de sluiterknop half in te drukken.Als ie 'op scherp' staat beweeg je de camera in een rechte lijn opzij, zo zorg je ervoor dat de scherpte niet halverwege de hobo zit, maar in het begin.
En dit waren de camera instellingen.
Camera Model Name
Canon PowerShot A70
Shooting Date/Time
7/24/2003 3:21:40 PM
Shooting Mode
Manual
Photo Effect Mode
Neutral
Tv( Shutter Speed )
1
Av( Aperture Value )
8.0
Metering Mode
Evaluative
ISO Speed
50
Lens
5.4 - 16.2mm
Focal Length
5.4mm
Digital Zoom
None
Image Size
2048x1536
Image Quality
Superfine
Flash
Off
White Balance
Cloudy
AF Mode
Single AF
AF Range Mode
Macro
File Size
1079KB
Drive Mode
Single-frame shooting
Je hebt de foto dus in de beste kwaliteit geschoten en vervolgens uitgeknipt en verkleind. Ik heb hier het progje Fireworks, maar wat is hiervoor het beste. Gewoon de alom bekende PhotoShop?
quote:Wat een nonsens.
Op zaterdag 20 september 2003 19:19 schreef UncleJim het volgende:
't is gewoon een goude regel in de fotografie. En persoonlijk wordt ik van landschapsfoto's niet erg warm nee...
Toedeloeiiii
quote:En bijna elk (digitaal) toestel slaat deze informatie op in de foto.
Op donderdag 2 oktober 2003 13:27 schreef Versie1 het volgende:
[..]
Super hier heb ik wat aan! Deze gegevens zouden verplicht moeten worden voor iedere geplaatste foto
quote:Veel mensen zetten de originele foto niet online, maar een bewerkte versie of via 'Save for the web' waarbij die gegevens verloren gaan
Op donderdag 2 oktober 2003 13:42 schreef bakkerl het volgende:[..]
En bijna elk (digitaal) toestel slaat deze informatie op in de foto.
quote:Op welke manier is deze info te bekomen?
Op donderdag 2 oktober 2003 13:42 schreef bakkerl het volgende:[..]
En bijna elk (digitaal) toestel slaat deze informatie op in de foto.
quote:Dit is de zgn Exif informatie. Hier heb je aparte pakketjes voor (zoek in google maar eens op Exif reader), maar PSP8 of Infranview bijvoorbeeld heeft dit standaard in de Image Information staan.
[Op welke manier is deze info te bekomen?
Info:
Sony F717
76mm zoom
1/200 sec
F2.2
[Dit bericht is gewijzigd door WaterFire op 02-10-2003 18:22]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |