Wij hebben ook een limiet, die is gesteld op 250 euro. Dat wil zeggen dat je totale korting 250 mag bedragen. Dat duurt toch wel ff voordat je daar doorheen bent hoor.
Van een wettelijke verplichting weet ik verder niks, maar het zou kunnen. Maar ff voor de duidelijkheid: bedoel je dus dat je net als ik een totale korting van 450 euro mag krijgen (dat vind ik namelijk wel veel ) en ben je daar niet blij mee? Of bedoel je dat je produkten mag kopen die tot een waarde van 450 euro gaan, en dat daar die korting van afgaat.
een behoorlijk verschil vind ik wel
ik heb vroeger ook bij een groot concern gewerkt waar we per jaar 3000 gulden korting kregen. de korting werd als volgt berekend :
stel ik koop een monitor van 1500 gulden dan kreeg ik em voor 1000 en ging er 500 piek van die 3000 af. je kreeg dus 33% korting en dat was met sommige dingen best wel nijs. soms kreeg je dus dingen die ver onder de inkoopsprijs lagen.
Het bedrijf waar ik nu voor werk , doet het anders.
ik mag alles kopen voor inkoopsprijs maar ze letten wel op hoeveel ik koop. aantrekkelijk is het wel , alleen koop ik niet iedere maand pc onderdelen. ik maak dus niet echt gebruik van de korting. tenzij ik iets nodig heb zoals een grotere harddisk enzo.
en aangezien het vaste personeel allemaal een pc van de zaak krijgt en om de 3 maanden moet wisselen voor een nieuw systeem wordt er aan et personeel niet veel van de kortingen gebruikt.
maar das dan ook een kleine zelfstandige. Dus die zullen wel nie zo een regeling hebben.
Maja me ouders hebben soort BV dus bij grote aankopen als computers ed kan ik de btw terugvorderen
quote:klopt helemaal wat je zegt, als je namelijk meer korting krijgt gaat de belastingdiens het zien als verkapt loon, en dan mag je er belasting over betalen. officieel hoort elk bedrijf zich er aan te houden.
Op zaterdag 20 september 2003 00:34 schreef jojo1977 het volgende:
Het klopt wat de Mediamarkt zegt. Je mag per jaar een korting krijgen van maximaal 20% van de waarde (winkelwaarde), tot een maximum korting van EUR 450. Staat in de wet... Als je overigens in een bepaald jaar die EUR 450 niet volmaakt, mag je het restant meenemen gedurende 2 jaar. Oftewel, je kan in jaar drie éénmalig een korting van EUR 1,350 krijgen.
trouwens de media markt had eerst een andere kortingsregeling, namelijk inkoopsprijs + btw + 4%
quote:helemaal toch niet onredelijk toch? Het blijft nog steeds je werk. Alle korting die je krijgt is mooi meegenomen.
Op zaterdag 20 september 2003 00:41 schreef jojo1977 het volgende:
Klopt dus wel: max 20% korting, en EUR 450 p.j. Oftewel je mag voor maximaal EUR 2,250 besteden waar je korting op krijgt, en dan is het einde oefening.
Die korting bij ons is zelfs nog helemaal niet zo lang, vroegah moesten we gewoon voor alles de normale prijs betalen (zelfs onze eigen eten enzo).
Geen idee wat je allemaal van plan bent te kopen binnen een jaar, maar ik vind de korting die ze bieden echt netjes. En al helemaal als dat de wettelijke max is...
quote:Je kunt natuurlijk ook vragen of ze je ipv 20% korting op de eerste 2250 euro gewoon 10% korting op de eerste 4500 euro geven. In beide gevallen krijg je 450 euro korting. Het verschil is dat je in het eerste geval ook 450 euro korting krijgt als je 2250 euro besteedt, in het tweede geval krijg je dan slechts 225 euro korting.
Op zaterdag 20 september 2003 00:53 schreef The-Rock het volgende:
ja maar...
Wat heb je dan in hemelsnaam aan die korting als je zo een laag bedrag als limiet hebt..??
Grote aankopen zijn vrijwel uitgesloten..Bij Dixons heb ik dit nooit meegemaakt...ook al heb ik daar niet zoveel gekocht..maar toch...
Maar dat van dat je maximaal zoveel procent korting per jaar mag hebben omdat dat een regel is, dat zegt mij helemaal niets. Danny is jou dat bekend???
dat maakt het natuurlijk een stuk minder aantrekkelijk...
quote:
Producten uit eigen bedrijf
Als u aan uw werknemers een korting verstrekt bij de aankoop van producten (goederen of diensten) uit eigen bedrijf, dan wordt deze korting onder bepaalde voorwaarden niet tot het loon gerekend. Dit geldt ook voor overeenkomstige vergoedingen. Vergoedingen voor de aanschaf bij derden van branche-eigen producten zijn wel onbelast. De voorwaarden voor een vrije vergoeding of verstrekking zijn:
De producten zijn voor het bedrijf niet branchevreemd.
De producten worden niet in een grotere hoeveelheid verstrekt dan een gezin zoals dat van de werknemer gewoonlijk consumeert.
De prijs die de werknemer betaalt, is ten minste gelijk aan de integrale kostprijs van de producten (dat is de kostprijs inclusief bijkomende kosten voor opslag, vervoer, BTW en dergelijke). Als de integrale kostprijs hoger is dan de waarde in het economische verkeer, mag ook worden uitgegaan van de waarde in het economische verkeer.
De regeling geldt ook als de korting wordt verstrekt door een met u als inhoudingsplichtige verbonden vennootschap. Onder verbonden vennoot wordt verstaan:
een vennootschap waarin de werkgever voor ten minste een derde gedeelte belang heeft;
een vennootschap die voor ten minste een derde gedeelte belang heeft in de werkgever;
een vennootschap waarin een derde partij voor ten minste een derde gedeelte belang heeft, terwijl deze derde partij ook voor minimaal een derde gedeelte belang heeft in de werkgever.
Als niet is voldaan aan alle voorwaarden, moet u van geval tot geval beoordelen of er sprake is van een voordeel dat tot het loon moet worden gerekend.Nieuwe regeling vanaf 1 januari 2003
De regeling voor korting die u aan uw werknemers geeft bij de aankoop van producten uit eigen bedrijf, is in de loop van 2003 gewijzigd. De korting die een werknemer ontvangt, hoeft u niet tot het loon te rekenen voorzover deze korting niet meer bedraagt dan 20% van de waarde van de producten in het economische verkeer. De maximale vrijstelling die een werknemer op deze manier kan krijgen, bedraagt ¤ 450 per jaar.De maximale vrijstelling per jaar wordt verhoogd met het vrijstellingsbedrag dat de werknemer in de voorgaande twee kalenderjaren niet heeft gebruikt. In 2003 mag u de maximale vrijstelling van ¤ 450 ook al verhogen voorzover de onbelaste korting die u in 2001 en 2002 gaf, minder is geweest dan ¤ 450 per jaar. Als uw werknemer in 2001 ¤ 100 korting heeft gekregen en in 2002 ¤ 300, dan is het maximale vrijstellingsbedrag in 2003 dus ¤ 350 + ¤ 150 + ¤ 450 = ¤ 950.
De nieuwe regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2003. In 2003 mag u echter kiezen of u de nieuwe regeling al toepast of dat u de oude regeling blijft gebruiken. Als u in 2003 de oude regeling blijft gebruiken, dan geldt de nieuwe regeling vanaf 1 januari 2004. In dat jaar mag u de maximale vrijstelling van ¤ 450 verhogen met het vrijstellingsbedrag dat de werknemer in 2002 en 2003 niet heeft gebruikt.
Moet ik er wel bij zeggen dat dit een franchiser was die zeer veel zaken zelf deed dus geen regels van een hoofdkantoor, maar goed.
quote:Dan zette je baas alle inkopen van de persooneelsleden op zijn naam.
Op zaterdag 20 september 2003 10:34 schreef tisauch het volgende:
Oh, daar heb ik in het verleden geen last van gehad.
Heb in het verleden voor Expert gewerkt en bijna alles gekocht tegen
inkoopprijs + BTW, scheelde gemiddeld een procent of 20.
Ktv, combikast, dvd, you name it.Moet ik er wel bij zeggen dat dit een franchiser was die zeer veel zaken zelf deed dus geen regels van een hoofdkantoor, maar goed.
Totale jaar korting is iets 600-700 (weet niet precies uit t hoofd)
Werk zelf bij MM Zwolle, wij krijgen maximaal de helft van het totale jaar bedrag aan korting, omdat die nieuwe wet midden dit jaar in is gegaan. Jullie (Utrecht neem ik aan) zijn net open en krijgen nog 450 euro.
Ik vind het ook wel een beetje zielig dat je niet tevreden bent met de korting die je krijgt. Voorheen kon je kopen tegen middelnetto, mits de marge positief was, anders betaalde je de normale verkoopprijs. Het is maar net wat je aanschaft maar per saldo maakt t niet heel veel uit.
Wees eens tevreden met wat je krijgt, alles is beter dan niets.
En ja elk bedrijf moet deze regeling aan houden anders wordt het gezien als loon in natura en moet je aan het eind van het jaar over het te veel aan korting nog weer belasting betalen (houd je er nog wat aan over)
Bij AH is dit trouwens 300 euro.
quote:Zo laag? Vind het wel meevallen!
Op zaterdag 20 september 2003 00:53 schreef The-Rock het volgende:
ja maar...
Wat heb je dan in hemelsnaam aan die korting als je zo een laag bedrag als limiet hebt..??
450 euro wil zeggen dat (als je 20% korting krijgt) voor bijna 2.300 euro aan spullen hebt gekocht bij je baas!
Bijna 5.000 ouderwetse guldens!
Wees blij dat je iig nog een korting hebt, dat zijn die bedrijven, lijkt me, helemaal niet verplicht.
En volgens mij had ik 7 jaar terug ook al een maximum aan korting toen ik bij V&D werkte.
(Niet dat ik er werk ofzow)
[/offtopic]
quote:er is bij ons geen limiet qua bedrag op aankopen.
Op zaterdag 20 september 2003 10:28 schreef Sonja27 het volgende:
Ik werk zelf (net als Danny) bij BCC! Vroeger was er een hele rekensom die we moesten toepassen op de gemiddelde inkoopprijs om onze personeelsprijs te berekenen. Nu werken ze met tabellen. Bij de ene produktgroep gaat er maar 5% van de verkoopprijs, bij de andere 10% en er is een groep met ik dacht 20%. Soms kan het leuk zijn, maar soms praat je ook maar over een paar euro.... Ik heb wel toen ik een eigen huis kreeg een hoop spullen besteld bij BCC en uiteindelijk op de totale prijs ook nog een leuke korting gehad!Maar dat van dat je maximaal zoveel procent korting per jaar mag hebben omdat dat een regel is, dat zegt mij helemaal niets. Danny is jou dat bekend???
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |