FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Spotten op Schiphol
Dr_Flashvrijdag 19 september 2003 @ 20:44
Ik heb zin om zondag vliegtuigen te gaan spotten op Schiphol. Weet er niet zzo veel van, maar het lijkt me gewoon ontzettend cool

Wie weet een goeie plek om te gaan staan? Of gaan er misschien nog meer fok!kers zondag naar schiphol (om te spotten dus)?

JohnnyKnoxvillevrijdag 19 september 2003 @ 20:45
Aan de zuidkant van Schiphol is een veldje naast een van de startbanen.
Dr_Flashvrijdag 19 september 2003 @ 20:48
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 20:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Aan de zuidkant van Schiphol is een veldje naast een van de startbanen.
Langs de N201 Aalsmeer-Hoofddorp bedoel je? Dat is toch in het verlengde van zo'n baan?
modestusvrijdag 19 september 2003 @ 21:07
langs de fokkerweg (bij oude meer) zie je vaak spotters staan
(zie terradesk.nl WE 113517.02 NS 476472.32)
dutchmagevrijdag 19 september 2003 @ 21:09
kom bij mij in de achtertuin zitten.. zit onder de aanvliegroute van schiphol
Paszvrijdag 19 september 2003 @ 21:11
Op schiphol.nl effies zoeken op spotten.

Directe Link

Ligt aan de wind op welke baan ze opstijgen en/of landen.

Bastardvrijdag 19 september 2003 @ 21:12
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:09 schreef dutchmage het volgende:
kom bij mij in de achtertuin zitten.. zit onder de aanvliegroute van schiphol
Ja dat heb ik dus altijd willen vragen aan een bewoner aldaar...

Waarom ga je dan in godsnaam daar wonen?? Stille hoop dat de luchtvaart een flop zou worden ofzo?

dutchmagevrijdag 19 september 2003 @ 21:15
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:12 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja dat heb ik dus altijd willen vragen aan een bewoner aldaar...

Waarom ga je dan in godsnaam daar wonen?? Stille hoop dat de luchtvaart een flop zou worden ofzo?


nee.. woning aanbod in de haarlemmermeer is nogal krapjes.. en ach ik woon hier al 8 jaar.. ik hoor die dingen geeneens...
Visionvrijdag 19 september 2003 @ 21:17
je kan ook op 't dakterras gaan staan
Dr_Flashvrijdag 19 september 2003 @ 21:23
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:17 schreef Vision het volgende:
je kan ook op 't dakterras gaan staan
Okee dat ziet er helemaal über-cool uit. Geen gezeik met vervoer, de trein stopt eronder, en koffie met appeltaart onder handbereik dit gaat een goed weekend worden
Youssefvrijdag 19 september 2003 @ 21:24
Je hebt ook een macdonalds met uitzicht op de landingsbaan
Scorpionsworldvrijdag 19 september 2003 @ 21:28
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:24 schreef Youssef het volgende:
Je hebt ook een macdonalds met uitzicht op de landingsbaan
Dat is de MacDonalds op de Loevesteijnse Dwarsweg/Cateringweg, parallel naast de Buitenveldertbaan.
De Fokkerweg, naast het bolletjesslikkerscentrum is ook een erg mooie spot als de Aalsmeerbaan open is.

Werkt zelf op het Fokker Business Park met een eerste klas spot op het platform, maar heeft na 2 jaar al meer dan genoeg vliegtuigen zien stijgen en landen

modestusvrijdag 19 september 2003 @ 21:34
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:28 schreef Scorpionsworld het volgende:Werkt zelf op het Fokker Business Park met een eerste klas spot op het platform, maar heeft na 2 jaar al meer dan genoeg vliegtuigen zien stijgen en landen
yep... ik ook...
dutchmagevrijdag 19 september 2003 @ 21:42
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:34 schreef modestus het volgende:

[..]

yep... ik ook...


heb op schiphol gewerkt (platform) en sta elke keer weer te kijken als er een kist de lucht in gaat..
het gewicht / vracht / passagiers/ kerosine ed.. is toch wel een machtig gezicht
Dr_Flashvrijdag 19 september 2003 @ 22:21
Ik zie ze zelf vanuit Aalsmeer vaak opstijgen. Dan kijk ik ze soms erg lang na en word ik helemaal jaloers op al die mensen die erin zitten die naar exotische oorden gaan
Backdoormanwoensdag 17 mei 2006 @ 00:30
morgen ga ik naar schiphol om mijn broertje uit te zwaaien naar Amerika...als ie door de douane is wil ik naar een plek buiten schiphol rijden om zijn vliegtuig te zien opstijgen! Weet iemand mischien hier DE goede plek voor, dus met uitzicht op de startbaan (banen?!) van Schiphol.....hoe kom ik daar? Of zijn ze ook goed te zien vanaf het dakterras op Schiphol??
Drassswoensdag 17 mei 2006 @ 01:04
Je weet dat schiphol meer dan 1 baan heeft... en vaak met 2 startbanen actief is op een dag? Succes!
arnold-dwoensdag 17 mei 2006 @ 01:24
er is tog een parkeerplaats bij schiphol endaarnaast zit een landingsbaan dacht ik.. of stijging..
beetje lang geleden
Backdoormanwoensdag 17 mei 2006 @ 01:41
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:04 schreef Drasss het volgende:
Je weet dat schiphol meer dan 1 baan heeft... en vaak met 2 startbanen actief is op een dag? Succes!
ja maar ik kan toch van tevoren wel ergens navragen van welke startbaan ze vertrekken als ik het vluchtnummer heb, of is dat niet mogelijk? en weet je ook hoe ik bij die banen kan komen met de auto??
Likwitswoensdag 17 mei 2006 @ 05:52
Ik zal het donderdag wel eens vanuit de lucht gaan bekijken...!
TheThirdMarkwoensdag 17 mei 2006 @ 06:20
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:09 schreef dutchmage het volgende:
kom bij mij in de achtertuin zitten.. zit onder de aanvliegroute van schiphol
Tof man, kan je ze elke dag spotten.

Niet klagen, je bent er zelf gaan wonen joh
-Trinity-woensdag 17 mei 2006 @ 08:18
Er zijn verschillende plekken, afhankelijk van de baan, en welke baan ze gebruiken is, zoals eerder gezegd, afhankelijk van het weer. Als je een scanner hebt kan je hem afstellen op het kanaal van schiphol waarop wordt gezegd waar er wordt geland en vertrokken, en de weersomstandigheden, enz. Maar dan moet je wel een scanner hebben. Voor de rest kan je op het panorama terras op schiphol zelf gaan zitten natuurlijk, maar daar zie je ze alleen wegtaxi'en, en heb je een zicht van bovenaf. Vlakbij taxibaan Victor is vaak een goeie plek, en Victor loopt volgens mij over de A4 heen, daar loopt een weggetje parallel aan, aan de niet-schiphol kant van de A4 (ingewikkeld, ik weet het). Verder heb je ook nog de algemene spottersplaats, maar daar stikt het in het weekend van de dagjesmensen. En de eerdergenoemde MacDonalds is ook een goeie plek als de baan die eraan ligt in gebruik is.
't Is altijd wel een beetje zoeken hoor. SVeel plezier in ieder geval .
Jaguarizedwoensdag 17 mei 2006 @ 08:23
Buitenveldertbaan mag ik graag komen.
TC_Artemiswoensdag 17 mei 2006 @ 16:10
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:04 schreef Drasss het volgende:
Je weet dat schiphol meer dan 1 baan heeft... en vaak met 2 startbanen actief is op een dag? Succes!
Ligt aan de tijd.. in een outbound peak gebruiken ze inderdaad 2 banen ja.. maar buiten de peak times om nóóit.
_dirkjan_woensdag 17 mei 2006 @ 16:19
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 16:10 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Ligt aan de tijd.. in een outbound peak gebruiken ze inderdaad 2 banen ja.. maar buiten de peak times om nóóit.
waarom willen ze dan nog een baan extra? Vliegveld eindhoven heeft ook maar 1 baan, en de weersomstandigheden zorgen er toch zelden voor dat je daar nietr kunt landen? (Ik begrijp dat het dus niks met capaciteit te maken heeft)
Schuifpuiwoensdag 17 mei 2006 @ 19:10
Bij de polderbaan is een niet officiele spotters plek, daar sta je goed, die is bijna altijd in gebruik. Bij de mac Donalds vliegen ze meestal niet, vaak alleen met wester storm, is dan overigens wel tof om te kijken En anders de kaagbaan, daar is een grote officiele spottersplek, te bereiken vanaf de A4.
JB100-pluswoensdag 17 mei 2006 @ 21:30
Voor de volledigheid (routeplanner of zo): De spottersplaatsen bij de Polderbaan liggen aan het einde van de Vijhuizerweg en de IJweg. Vanaf de N205 bij de stoplichten ter hoogte van Vijfhuizen afslaan en dan zie je vanzelf wel op welke plek je het beste kan gaan staan. Persoonlijk vind ik die aan de IJweg het mooist, daar kan je ook nog een eind langs het fietspad lopen.
Je kan ook de andere kant van de Polderbaan bekijken, dan is het de IJweg vanaf Boesingheliede (N232).
Natuurlijk kan je ook gewoon proberen de baan over te steken, maar de kans bestaat dat er dan een paar mensen zenuwachtig worden......
Backdoormandonderdag 18 mei 2006 @ 12:35
hm, bedankt voor alle tips! ECHTER....;-) kon het vliegtuig voor me neus zien staan op het bezoekersplatform...stond aan gate D2 en dat is pal naast dat platform. Ook het taxieen en het opstijgen heb ik helemaal kunnen volgen vanaf dat punt (restaurant schiphol) dus twas een geslaagde dag....overigens hoorde ik van mijn broertje dat het vliegtuig een doorstart heeft gemaakt bij landing op Miami, er ging iets fout en de piloot is toen weer opgestegen ofzo.....is dat normaal???
Ben zeker van plan om binnenkort eens naar zo een spottersplek te gaan, want tis wel indrukwekkend hoor, al die grote machines die met gebrul het luchtruim kiezen! Mooi om dat eens van dichtbij te gaan bekijken!
ABC-tjedonderdag 18 mei 2006 @ 12:59
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:41 schreef Backdoorman het volgende:

[..]

ja maar ik kan toch van tevoren wel ergens navragen van welke startbaan ze vertrekken als ik het vluchtnummer heb, of is dat niet mogelijk? en weet je ook hoe ik bij die banen kan komen met de auto??
Ervan uitgaande dat je geen geintje maakt het volgende:

Ze weten niet van te voren welke baan open is, en als ze het al weten mogen ze het niet vertellen. Want dan ga jij met je luchtdoel raket langs die baan staan om het ding tijdens het stijgen uit de lucht te knallen.
Schuifpuidonderdag 18 mei 2006 @ 13:24
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:59 schreef ABC-tje het volgende:
Ze weten niet van te voren welke baan open is, en als ze het al weten mogen ze het niet vertellen. Want dan ga jij met je luchtdoel raket langs die baan staan om het ding tijdens het stijgen uit de lucht te knallen.
wat een onzin zeg, ik kan nu toch ook langs de baan gaan staan met m'n luchtdoel raket

Het is gewoon niet van te voren bekend van welke baan er vertrokken wordt. Dit hangt af van allerlei omstandigheden, zoals het weer, baancondities en hoeveelheid verkeer. Voor dat een vliegtuig van de gate vertrekt, wordt een zogenaamde clearence aangevraagd. Hierin wordt door de verkeersleider verteld welke baan, vertrek route en de transpondercode de piloot moet gebruiken. Dit is totaal geen geheim, iedereen met een scanner kan gewoon meeluisteren en waarschijnlijk zijn er zelfs op internet wel sites met deze informatie te vinden. Een clearence wordt dus enkele minuten voor vertrek afgegeven, eerder is het gewoon niet bekend.
Skaaidonderdag 18 mei 2006 @ 13:27
Aalsmeerderweg (Rozenburg)! Mits niet ingebruik natuurlijk
Schuifpuidonderdag 18 mei 2006 @ 13:30
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:35 schreef Backdoorman het volgende:
....overigens hoorde ik van mijn broertje dat het vliegtuig een doorstart heeft gemaakt bij landing op Miami, er ging iets fout en de piloot is toen weer opgestegen ofzo.....is dat normaal???
Normaal is het niet, maar het gebeurt regelmatig. Overigens is een doorstart niet zoals veel mensen denken dat een vliegtuig de baan raakt en daarna weer opstijgt. Een doorstart is gewoon dat de landingspoging wordt afgebroken. Kan verschillende redenen hebben, technisch probleem, ander verkeer op de baan, afwijking van de course van het vliegtuig, etc. Doorgaans niets ernstigs. Ik heb het zelf weleens gehad op r'dam airport, dat was toen omdat er ander verkeer op de baan was.
Freak187donderdag 18 mei 2006 @ 15:01
Vandaag kan je bij de McDonalds kijken. Vanochtend met de bus vlogen de 737's weer om de oren
HeatWavedonderdag 18 mei 2006 @ 15:02
Welk deel van PLANES,trains and automoblies was te lastig? .

--->PTA
JosvGdonderdag 18 mei 2006 @ 15:12
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 15:02 schreef HeatWave het volgende:
Welk deel van PLANES,trains and automoblies was te lastig? .

--->PTA
Het topic is 3 jaar oud
Je-Weet-Tochdonderdag 18 mei 2006 @ 15:18
Echt super gaaf vliegtuigen!!!
Ben een tijdje terug meegeweest om op de landings en start banen van Schiphol de vogels te verjagen met Border Collies... Echt helemaal geweldig om daar rond te rijden!!! Wat een enorm oppervlakte!!!
Zeker als je op 30 meter afstand staat van een vliegtuig die opstijgt, wat een lawaai!!!

(toen die net gas ging geven belde ik mijn broer en zei: je raad nooit waar ik nu ben... wat denk je dat die zegt?? Op een trein station??? Duhhh

Maar zeker een ervaring rijker!!!
PNGdonderdag 18 mei 2006 @ 15:43
http://www.scramble.nl/airports/publish/eham.htm
jorienvdherikdonderdag 18 mei 2006 @ 16:08
ik ga ook nog binnen een paar weken kijken naar vliegtuigen op schiphol
Halvordonderdag 18 mei 2006 @ 20:41
K vind de Kaagbaan altijd wel een mooie plek en anders de Polderbaan, kom ik sowieso altijd wel langs als ik naar Schiphol ga, vanuit mijn richting met de racefiets/scooter. Bij de McDonalds sta ik altijd wat minder, omdat die baan mijnder vaak in gebruik is. Ik neem soms ook mn scanner mee, en die staat meestal gewoon op Tower of Approach als ze gaan landen. Als je wil weten vanaf welke baan ze gaan opstijgen moet je niet naar de Clearence luisteren, maar naar de Taxi frequency.

Heb hier nog wel een klein overzichtje voor de frequencys voor de mensen met een scanner:

121.9700 Start frequency en clearance delivery
121.7000 Ground control West
121.8000 Ground control East
118.1000 Tower (departing traffic)
119.2250 Tower (approaching traffic)
118.4000 Incoming traffic (arrival)
121.2000 Incoming traffic (approach)
119.0500 Departing traffic (departure)
122.2000 Departure weather information (ATIS)
132.9750 Arrival weather information (ATIS)
123.7000 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
123.8500 Amsterdam radar CTA A’dam south, below FL245
124.8700 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
125.7500 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
129.3000 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
118.8000 SUGOL holding, waiting area
120.5500 ARTIP holding, waiting area
130.9500 RIVER holding, waiting area
127.6200 Maastricht Eurocontrol: SUB sector A’dam FL300 and higher
135.4500 Maastricht Eurocontrol: SUB sector FL300 and higher

Je kunt hier ook live ATC luisteren voor de mensen die geen scanner hebben kun je vast thuis luisteren welke baan ze landen/opstijgen
siekmandinsdag 23 mei 2006 @ 15:04
toen ik nog taxichauffeur was, moest ik vaak op klanten wachten op schiphol ( soms wel 6 uur ) .

toen hadden de taxichauffeurs een buffer vlak aan een landingsbaan , vlak bij de mac ( afslag langparkeren ) Er ligt daar ook veel niet gebruikte spullen van het vliegveld .
slurven enz. Daar kan je zeer goed spotten , het is tevens een lekker gevoel als z'on boing ofzo opstijgt en dan begint het in je middenrif behoorlijk te trillen.

ps : als je daar toch bent moet je gaan kijken in die portocabin waar al die chauffeurs zitten , kan je tv kijken koffie drinken en een snack halen.
relaxe plek daar
TC_Artemisdinsdag 23 mei 2006 @ 16:13
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 20:41 schreef Halvor het volgende:
K vind de Kaagbaan altijd wel een mooie plek en anders de Polderbaan, kom ik sowieso altijd wel langs als ik naar Schiphol ga, vanuit mijn richting met de racefiets/scooter. Bij de McDonalds sta ik altijd wat minder, omdat die baan mijnder vaak in gebruik is. Ik neem soms ook mn scanner mee, en die staat meestal gewoon op Tower of Approach als ze gaan landen. Als je wil weten vanaf welke baan ze gaan opstijgen moet je niet naar de Clearence luisteren, maar naar de Taxi frequency.

Heb hier nog wel een klein overzichtje voor de frequencys voor de mensen met een scanner:

121.9700 Start frequency en clearance delivery
121.7000 Ground control West
121.8000 Ground control East
118.1000 Tower (departing traffic)
119.2250 Tower (approaching traffic)
118.4000 Incoming traffic (arrival)
121.2000 Incoming traffic (approach)
119.0500 Departing traffic (departure)
122.2000 Departure weather information (ATIS)
132.9750 Arrival weather information (ATIS)
123.7000 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
123.8500 Amsterdam radar CTA A’dam south, below FL245
124.8700 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
125.7500 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
129.3000 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
118.8000 SUGOL holding, waiting area
120.5500 ARTIP holding, waiting area
130.9500 RIVER holding, waiting area
127.6200 Maastricht Eurocontrol: SUB sector A’dam FL300 and higher
135.4500 Maastricht Eurocontrol: SUB sector FL300 and higher

Je kunt hier ook live ATC luisteren voor de mensen die geen scanner hebben kun je vast thuis luisteren welke baan ze landen/opstijgen
Jammer dat veel ervan alleen vaak in piektijden open is, maarja