abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37925280
Bij de polderbaan is een niet officiele spotters plek, daar sta je goed, die is bijna altijd in gebruik. Bij de mac Donalds vliegen ze meestal niet, vaak alleen met wester storm, is dan overigens wel tof om te kijken En anders de kaagbaan, daar is een grote officiele spottersplek, te bereiken vanaf de A4.
  woensdag 17 mei 2006 @ 21:30:47 #27
148942 JB100-plus
Fumbling Towards Ecstasy
pi_37931066
Voor de volledigheid (routeplanner of zo): De spottersplaatsen bij de Polderbaan liggen aan het einde van de Vijhuizerweg en de IJweg. Vanaf de N205 bij de stoplichten ter hoogte van Vijfhuizen afslaan en dan zie je vanzelf wel op welke plek je het beste kan gaan staan. Persoonlijk vind ik die aan de IJweg het mooist, daar kan je ook nog een eind langs het fietspad lopen.
Je kan ook de andere kant van de Polderbaan bekijken, dan is het de IJweg vanaf Boesingheliede (N232).
Natuurlijk kan je ook gewoon proberen de baan over te steken, maar de kans bestaat dat er dan een paar mensen zenuwachtig worden......
"Ach, je moet toch wat te klooien hebben."
"If you have never stood at the end of a track and experienced a twin Rolls Royce Griffon tractor coming at you full throttle, you are missing something very special!!"
  donderdag 18 mei 2006 @ 12:35:12 #28
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37947207
hm, bedankt voor alle tips! ECHTER....;-) kon het vliegtuig voor me neus zien staan op het bezoekersplatform...stond aan gate D2 en dat is pal naast dat platform. Ook het taxieen en het opstijgen heb ik helemaal kunnen volgen vanaf dat punt (restaurant schiphol) dus twas een geslaagde dag....overigens hoorde ik van mijn broertje dat het vliegtuig een doorstart heeft gemaakt bij landing op Miami, er ging iets fout en de piloot is toen weer opgestegen ofzo.....is dat normaal???
Ben zeker van plan om binnenkort eens naar zo een spottersplek te gaan, want tis wel indrukwekkend hoor, al die grote machines die met gebrul het luchtruim kiezen! Mooi om dat eens van dichtbij te gaan bekijken!
pi_37948000
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:41 schreef Backdoorman het volgende:

[..]

ja maar ik kan toch van tevoren wel ergens navragen van welke startbaan ze vertrekken als ik het vluchtnummer heb, of is dat niet mogelijk? en weet je ook hoe ik bij die banen kan komen met de auto??
Ervan uitgaande dat je geen geintje maakt het volgende:

Ze weten niet van te voren welke baan open is, en als ze het al weten mogen ze het niet vertellen. Want dan ga jij met je luchtdoel raket langs die baan staan om het ding tijdens het stijgen uit de lucht te knallen.
Mijn glas is half leeg, maar gelukkig is de fles nog vol. PROOST !!!
pi_37948933
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:59 schreef ABC-tje het volgende:
Ze weten niet van te voren welke baan open is, en als ze het al weten mogen ze het niet vertellen. Want dan ga jij met je luchtdoel raket langs die baan staan om het ding tijdens het stijgen uit de lucht te knallen.
wat een onzin zeg, ik kan nu toch ook langs de baan gaan staan met m'n luchtdoel raket

Het is gewoon niet van te voren bekend van welke baan er vertrokken wordt. Dit hangt af van allerlei omstandigheden, zoals het weer, baancondities en hoeveelheid verkeer. Voor dat een vliegtuig van de gate vertrekt, wordt een zogenaamde clearence aangevraagd. Hierin wordt door de verkeersleider verteld welke baan, vertrek route en de transpondercode de piloot moet gebruiken. Dit is totaal geen geheim, iedereen met een scanner kan gewoon meeluisteren en waarschijnlijk zijn er zelfs op internet wel sites met deze informatie te vinden. Een clearence wordt dus enkele minuten voor vertrek afgegeven, eerder is het gewoon niet bekend.
  † In Memoriam † donderdag 18 mei 2006 @ 13:27:01 #31
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_37949027
Aalsmeerderweg (Rozenburg)! Mits niet ingebruik natuurlijk
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_37949142
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:35 schreef Backdoorman het volgende:
....overigens hoorde ik van mijn broertje dat het vliegtuig een doorstart heeft gemaakt bij landing op Miami, er ging iets fout en de piloot is toen weer opgestegen ofzo.....is dat normaal???
Normaal is het niet, maar het gebeurt regelmatig. Overigens is een doorstart niet zoals veel mensen denken dat een vliegtuig de baan raakt en daarna weer opstijgt. Een doorstart is gewoon dat de landingspoging wordt afgebroken. Kan verschillende redenen hebben, technisch probleem, ander verkeer op de baan, afwijking van de course van het vliegtuig, etc. Doorgaans niets ernstigs. Ik heb het zelf weleens gehad op r'dam airport, dat was toen omdat er ander verkeer op de baan was.
pi_37952370
Vandaag kan je bij de McDonalds kijken. Vanochtend met de bus vlogen de 737's weer om de oren
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:02:52 #34
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_37952412
Welk deel van PLANES,trains and automoblies was te lastig? .

--->PTA
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:12:56 #35
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_37952695
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 15:02 schreef HeatWave het volgende:
Welk deel van PLANES,trains and automoblies was te lastig? .

--->PTA
Het topic is 3 jaar oud
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:18:42 #36
149271 Je-Weet-Toch
Of Toch Niet?!?
pi_37952844
Echt super gaaf vliegtuigen!!!
Ben een tijdje terug meegeweest om op de landings en start banen van Schiphol de vogels te verjagen met Border Collies... Echt helemaal geweldig om daar rond te rijden!!! Wat een enorm oppervlakte!!!
Zeker als je op 30 meter afstand staat van een vliegtuig die opstijgt, wat een lawaai!!!

(toen die net gas ging geven belde ik mijn broer en zei: je raad nooit waar ik nu ben... wat denk je dat die zegt?? Op een trein station??? Duhhh

Maar zeker een ervaring rijker!!!
Ik Denk Altijd Eerst Goed Na Voordat Ik Iets Stoms Zeg...
pi_37953663
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:08:44 #38
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_37954507
ik ga ook nog binnen een paar weken kijken naar vliegtuigen op schiphol
pi_37963551
K vind de Kaagbaan altijd wel een mooie plek en anders de Polderbaan, kom ik sowieso altijd wel langs als ik naar Schiphol ga, vanuit mijn richting met de racefiets/scooter. Bij de McDonalds sta ik altijd wat minder, omdat die baan mijnder vaak in gebruik is. Ik neem soms ook mn scanner mee, en die staat meestal gewoon op Tower of Approach als ze gaan landen. Als je wil weten vanaf welke baan ze gaan opstijgen moet je niet naar de Clearence luisteren, maar naar de Taxi frequency.

Heb hier nog wel een klein overzichtje voor de frequencys voor de mensen met een scanner:

121.9700 Start frequency en clearance delivery
121.7000 Ground control West
121.8000 Ground control East
118.1000 Tower (departing traffic)
119.2250 Tower (approaching traffic)
118.4000 Incoming traffic (arrival)
121.2000 Incoming traffic (approach)
119.0500 Departing traffic (departure)
122.2000 Departure weather information (ATIS)
132.9750 Arrival weather information (ATIS)
123.7000 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
123.8500 Amsterdam radar CTA A’dam south, below FL245
124.8700 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
125.7500 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
129.3000 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
118.8000 SUGOL holding, waiting area
120.5500 ARTIP holding, waiting area
130.9500 RIVER holding, waiting area
127.6200 Maastricht Eurocontrol: SUB sector A’dam FL300 and higher
135.4500 Maastricht Eurocontrol: SUB sector FL300 and higher

Je kunt hier ook live ATC luisteren voor de mensen die geen scanner hebben kun je vast thuis luisteren welke baan ze landen/opstijgen
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. (Albert Einstein)
pi_38123931
toen ik nog taxichauffeur was, moest ik vaak op klanten wachten op schiphol ( soms wel 6 uur ) .

toen hadden de taxichauffeurs een buffer vlak aan een landingsbaan , vlak bij de mac ( afslag langparkeren ) Er ligt daar ook veel niet gebruikte spullen van het vliegveld .
slurven enz. Daar kan je zeer goed spotten , het is tevens een lekker gevoel als z'on boing ofzo opstijgt en dan begint het in je middenrif behoorlijk te trillen.

ps : als je daar toch bent moet je gaan kijken in die portocabin waar al die chauffeurs zitten , kan je tv kijken koffie drinken en een snack halen.
relaxe plek daar
pi_38126608
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 20:41 schreef Halvor het volgende:
K vind de Kaagbaan altijd wel een mooie plek en anders de Polderbaan, kom ik sowieso altijd wel langs als ik naar Schiphol ga, vanuit mijn richting met de racefiets/scooter. Bij de McDonalds sta ik altijd wat minder, omdat die baan mijnder vaak in gebruik is. Ik neem soms ook mn scanner mee, en die staat meestal gewoon op Tower of Approach als ze gaan landen. Als je wil weten vanaf welke baan ze gaan opstijgen moet je niet naar de Clearence luisteren, maar naar de Taxi frequency.

Heb hier nog wel een klein overzichtje voor de frequencys voor de mensen met een scanner:

121.9700 Start frequency en clearance delivery
121.7000 Ground control West
121.8000 Ground control East
118.1000 Tower (departing traffic)
119.2250 Tower (approaching traffic)
118.4000 Incoming traffic (arrival)
121.2000 Incoming traffic (approach)
119.0500 Departing traffic (departure)
122.2000 Departure weather information (ATIS)
132.9750 Arrival weather information (ATIS)
123.7000 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
123.8500 Amsterdam radar CTA A’dam south, below FL245
124.8700 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
125.7500 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
129.3000 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
118.8000 SUGOL holding, waiting area
120.5500 ARTIP holding, waiting area
130.9500 RIVER holding, waiting area
127.6200 Maastricht Eurocontrol: SUB sector A’dam FL300 and higher
135.4500 Maastricht Eurocontrol: SUB sector FL300 and higher

Je kunt hier ook live ATC luisteren voor de mensen die geen scanner hebben kun je vast thuis luisteren welke baan ze landen/opstijgen
Jammer dat veel ervan alleen vaak in piektijden open is, maarja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')