quote:ziekte van Crohn is toch een darmziekte? Dan kan ze toch nog wel dik worden?
Op 04 april 2001 12:36 schreef Catootje het volgende:
Nee, ze heeft de ziekte van Crohn, waardoor ze heel mager blijft.
quote:niet spotten met iemand anders' ziektes!
Op 04 april 2001 18:18 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Als ik Lingo zou presenteren zou ik ook geen hap door m'n keel krijgen...
quote:
Op 04 april 2001 18:18 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Als ik Lingo zou presenteren zou ik ook geen hap door m'n keel krijgen...
quote:Heel erg moeilijk. Vet eten is bijvoorbeeld uit den boze voor Crohnpatiënten. Kan ernstige darminfecties opleveren. Met vet eten moet ze ontzettend oppassen. Varkensvlees kan niet, patat of andere frituurdingen zijn zo'n beetje uit den boze. In principe kunnen alleen sommige diëetproducten VEILIG genuttigd worden.
Op 04 april 2001 13:40 schreef Herald het volgende:
ziekte van Crohn is toch een darmziekte? Dan kan ze toch nog wel dik worden?
Lijkt me niet dat 't helemaal fair is iemand op zijn of haar ziekte aan te vallen.
quote:Ow dus das echt waar dat Nance die ziekte heeft? Arme meid.. ze wordt er niet mooier op.
Op 04 april 2001 21:09 schreef Danny het volgende:
Lijkt me niet dat 't helemaal fair is iemand op zijn of haar ziekte aan te vallen.
Ik dacht eigenlijk ook aan anorexia, ze is wel erg mager.
quote:naar mijn weten is het chronisch
Op 05 april 2001 02:43 schreef beelzebub het volgende:
En kan de ziekte van Crohn weer overgaan?
quote:het was niet mijn bedoeling om d'r op aan te vallen, ik ben niet zo thuis in de ziekte van Crohn.
Op 04 april 2001 21:09 schreef Danny het volgende:
Heel erg moeilijk. Vet eten is bijvoorbeeld uit den boze voor Crohnpatiënten. Kan ernstige darminfecties opleveren. Met vet eten moet ze ontzettend oppassen. Varkensvlees kan niet, patat of andere frituurdingen zijn zo'n beetje uit den boze. In principe kunnen alleen sommige diëetproducten VEILIG genuttigd worden.Lijkt me niet dat 't helemaal fair is iemand op zijn of haar ziekte aan te vallen.
V.
quote:Ligt er een beetje aan in welke mate je het hebt. Je kunt er maanden lang geen last van hebben en dan opeens komt het terug en lig je weer een paar dagen/weken dubbel van de pijn.
Op 06 april 2001 10:13 schreef postinggirl het volgende:
Je hòeft er niet persé ongezond uit te gaan zien hoor, als je de ziekte van Crohn hebt. Kijk maar naar die zangeres Anastacia, die heeft het ook (Dat zei ze ooit in een interview). Maar die ziet er gewoon goed uit. Daar zie je het absoluut niet aan.
Nance heeft idd geen stoma trouwens en Crohn is idd Chronisch. Met middelen als Prednison kan de pijn tegengegaan worden, maar dat verkort dat weer je levensduur.
Het hangt er dus ook wel een beetje vanaf of je al dan niet besluit prednison te slikken in hoeverre je er last van hebt.
Crohn is niets anders dan continu een ontsteking hebben in je darmen, een ontsteking die alleen maar geremd kan worden door medicatie. (Medicatie wil trouwens niet altijd zeggen dat het beter is, ontstekingsremmers zijn zwaar, ontnemen ook de mogelijkheden tot een normaal leven en kunnen het zelfs verkorten; een veel gebruikt medicijn is het paardemiddel Prednison).
Crohn kun je helpen door op je voeding te letten, door aan jezelf te denken, door op jezelf te passen en je leven lief te hebben. (Dat moet iedereen trouwens, maar wij in iets grotere mate). Door een aangepast voedingspatroon kom je een heel eind, het probleem is namelijk dat veel voedingsstoffen je kunnen brengen in een actieve fase. Een fase die je na 1 keer meegemaakt te hebben liever nooit meer mee wil maken. Tijdens een actieve fase heb je giga pijn aanvallen, verlies je veel bloed, slijm en ontlasting(diarree). Loop je de kans op bloedarmoede, ben je vreselijk moe (levensmoe) ga je sukkelen en krijg je veel andere klachten. Je raakt vatbaarder voor andere kleine griepjes, je weerstand is wat zwakker. Vaak val je ook Gigantisch af.
Afvallen gaat trouwens vaak heel gemakkelijk, door dat je Crohn hebt heb je niet de mogelijkheid om alle voedingsstoffen op te nemen, om te zetten naar vetten. Met als gevolg dat die pondjes er NOG makkelijk vanaf gaan in zware perioden (stresserige perioden, of in de actieve perioden).
Dat sommige Crohn patienten wel dik zijn is puur bedrog. Medicatie maakt dik, Medicatie houdt vocht vast, Medicatie kan vetaanzetting veroorzaken.
Genoeg geluld dacht ik zo......kom nog wel een paar keer langs om te kijken of er vragen zijn...
Ben je soms een lopende medische encyclopedie? Ik zie je af en toe dingen posten waarvan ik denk ... hoe weet ze dat allemaal
quote:Nope geen lopende medische encyclopedie...
Op 06 april 2001 13:47 schreef Atrimar het volgende:
*staart Knorretje aanBen je soms een lopende medische encyclopedie? Ik zie je af en toe dingen posten waarvan ik denk ... hoe weet ze dat allemaal
Bovenstaande was puur op basis van eigen ervaringen...
quote:Bedoelde het niet kwaad hoor ... het viel me alleen op ...
Op 06 april 2001 14:09 schreef Knorretje het volgende:
Nope geen lopende medische encyclopedie...
Was het maar waar, kan soms verdomd handig zijn lijkt me...Bovenstaande was puur op basis van eigen ervaringen...
maar ontopic ... ik vind het wel knap dat Nance dan toch nog zoveel gezongen en presenteerd met zoiets
quote:weet ik
Op 06 april 2001 14:18 schreef Atrimar het volgende:
Bedoelde het niet kwaad hoor ... het viel me alleen op ...
quote:Met zoiets...klinkt behoorlijk negatief, en in een hokje gedrukt: "zij heeft iets, dus..." Dat in hokjes geduwd worden gebeurt al veel te vaak. (denk maar aan sollicitaties)
maar ontopic ... ik vind het wel knap dat Nance dan toch nog zoveel gezongen en presenteerd met zoiets
Dit is geen aanval hoor, maar vond die regel zo vreemd. Je vindt het knap dat ze nog zo veel gedaan ondanks Crohn. Als ze geen Crohn had gehad dan was het niet knap geweest ? Waarom een manier van benaderen in een zogenaamd "voorkeurspositie"??
quote:Ik had het inderdaad iets genuanceerder kunnen zeggen, wat ik bedoelde is het volgende. Ik vind het knap dat je met Crohn, wat blijkbaar toch een grote impact op je levensstijl heeft, zoveel wilskracht kan opbrengen om een toch wel zware baan te hebben.
Op 06 april 2001 14:24 schreef Knorretje het volgende:
Met zoiets...klinkt behoorlijk negatief, en in een hokje gedrukt: "zij heeft iets, dus..." Dat in hokjes geduwd worden gebeurt al veel te vaak. (denk maar aan sollicitaties)
Ja we zijn ziek, maar hebben voor een leven gekozen die vlak naast dat van ieder ander ligt. En proberen en doen zo veel mogelijk ons best om niet op te vallen, om niet betitelt te worden met "Ow ja, das die met...."Dit is geen aanval hoor, maar vond die regel zo vreemd. Je vindt het knap dat ze nog zo veel gedaan ondanks Crohn. Als ze geen Crohn had gehad dan was het niet knap geweest ? Waarom een manier van benaderen in een zogenaamd "voorkeurspositie"??
Maar dat vond ik ff teveel tiepwerk eik
Voortaan zal ik op mijn woorden letten mevrouw
(hm nu heb ik mezelf zitten verdedigen tegen een niet bestaande aanval)
Nu ik dit alles zo lees vind ik mijn eigen gekozen topic-titel niet zo netjes gekozen. Ik merk ook dat, stel dat ze anorexia had gehad, de manier waarop ik het stelde ook niet erg aardig was.
Van zulke dingen leer je wel dus. Eigenlijk had ik iets minder suggestief moeten zijn en gewoon moeten vragen: "Waarom is Nance zo mager?". Maar op zich is het soms ook wel weer goed om op een forum suggestief te zijn, om zo reacties te ontlokken.
Hoe dan ook... het is van mijn kant niet kwetsend bedoeld, dat wilde ik gewoon ff kwijt. Het viel me gewoon op.
Ik weet dat niemand me aanvalt ofzo, maar ik vond het zelf na het teruglezen van de reacties gewoon niet zo'n aardige topic-titel.
quote:jij ook al?
Op 06 april 2001 14:33 schreef Atrimar het volgende:
(hm nu heb ik mezelf zitten verdedigen tegen een niet bestaande aanval)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |