quote:Staat uitvoerig in het AD vanochtend.
Op woensdag 24 september 2003 13:05 schreef Phoenixx het volgende:
[UPDATE]Vandaag vernomen van een Antwerpse Tankterminal dat de dokwerkers akties hebben aangekondigd voor 29.09.03.
Wat voor akties dit precies zijn, en wat voor gevolgen deze zullen hebben voor de rest van de havens, is nog niet in te schatten.
quote:Triest.
Op woensdag 24 september 2003 13:05 schreef Phoenixx het volgende:
[UPDATE]Vandaag vernomen van een Antwerpse Tankterminal dat de dokwerkers akties hebben aangekondigd voor 29.09.03.
Wat voor akties dit precies zijn, en wat voor gevolgen deze zullen hebben voor de rest van de havens, is nog niet in te schatten.
Hopelijk zijn het illegale acties, kunnen ze mooi alle actievoerders op staande voet ontslaan.
quote:Een 24-uurs staking. Staken is niet illegaal.
Op woensdag 24 september 2003 13:08 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Hopelijk zijn het illegale acties, kunnen ze mooi alle actievoerders op staande voet ontslaan.
quote:Wel als er geen toestemming voor is aangevraagd bij de rechter.
Op woensdag 24 september 2003 13:12 schreef Coone het volgende:[..]
Staken is niet illegaal.
quote:Dan moeten de havens een kort geding aanspannen he.
Op woensdag 24 september 2003 13:14 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Wel als er geen toestemming voor is aangevraagd bij de rechter.
quote:Wel als er geen goede afspraken zijn gemaakt, niet op tijd zijn aangekondigd, bla, bla, bla.
Op woensdag 24 september 2003 13:12 schreef Coone het volgende:[..]
Een 24-uurs staking. Staken is niet illegaal.
quote:Of een ontslagvergunning aanvragen
Op woensdag 24 september 2003 13:16 schreef Coone het volgende:[..]
Dan moeten de havens een kort geding aanspannen he.
quote:Volgens mij zijn de havenarbeiders redelijk solidair met elkaar. Als er een beroepsgroep is die wel massaal gaat staken lijkt het mij altijd de groep stevige mannen. Waaronder dus de havenarbeiders.
Op woensdag 24 september 2003 13:18 schreef nossio het volgende:
het oude gezegde:
eerst zien ......
teveel mensen in de haven die te bang zijn voor hun baan....vaak genoeg geweest met stakingen in het verleden.
quote:Ik denk dat een illegale staking iig wel onder de noemer op staande voet ontslag en anders wel onder de noemer officiële waarschuwing valt. Zal niet zo moeilijk zijn om dat voor elkaar te krijgen. Vooral niet als de baas dat voor aanvang van de staking aankondigd.
Op woensdag 24 september 2003 13:20 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Of een ontslagvergunning aanvragen
quote:van mn 15e tot 22e in de haven gewerkt...
Op woensdag 24 september 2003 13:21 schreef mvt het volgende:[..]
Volgens mij zijn de havenarbeiders redelijk solidair met elkaar. Als er een beroepsgroep is die wel massaal gaat staken lijkt het mij altijd de groep stevige mannen. Waaronder dus de havenarbeiders.
quote:Dat is ook een enorm goede rede. Als ze met een legale staking meer kunnen gaan verdienen dan gaan ze wel staken.
Op woensdag 24 september 2003 13:23 schreef nossio het volgende:[..]
van mn 15e tot 22e in de haven gewerkt...
solidair gaat maar zover...
mensen zijn toch altijd het meest bezig met hun eigen hachie
Als ze inderdaad een vuist weten te maken staan ze sterk ,maar iedereen zo ver krijgen is een vak apart.
Als ze het voor elkaar krijgen heb je een heel sterk front.
de "haven branche" is qua financieel en werkgelegenheid een hele grote schakel in de economie.
Dat vergeten de "simpele" havenarbeiders wel is.
quote:De rest was niet zo belangrijk voor buitenstaanders...
Op maandag 29 september staat een demonstratie gepland van de havenarbeiders op de Wilhelminapier. I.V.M. deze demonstratie zal de Wilhelminapier vanaf ca. 08.00 tot 17.00 uur worden afgesloten voor alle verkeer. De demonstratie (vanaf de Erasmusbrug naar het WTC gebouw) zal tussen 13.30 en 15.00 uur plaatsvinden
Dus weer een bron erbij
1 de Europese privatisering van de havens en ook de mogelijkheid voor bedrijven om onervaren personeel in dienst te nemen.
In de praktijk betekent dat dat als boer Harm uit Klazinaveen een shovel heeft hij door een bedijf ingehuurd kan worden om in een ruim van een schip de laatste restjes kolen bijelkaar te vegen zodat men het met een grijper kan pakken.
Boer Harm heeft geen ervaring,kent de gavaren niet en kan dus ook gevaarlijk zijn voor andere collega's
Men is dus bang dat de veiligheid in het geding komt
Nu is het zo dat bedrijven die personeel nodig hebben de havenpool daarvoor kunnen aanspreken ,zeg maar een soort uitzendbureau voor mensen met ervaring in dit werk.
Deze pool is ook in het leven geroepen om mensen die in het verleden in de haven ontslagen zijn weer aan het werk te helpen.
Dat komt straks dus te vervallen en dat is een slechte zaak.
Kunnen de bedrijven straks lekker randstad opbellen.
2 Balkenende wil aan het havenpensioenfonds gaan morrelen en dat pikt men daar natuurlijk niet ,dat hebben de havenwerkers zelf bijelkaargewerkt en daar moet dit kabinet dus vanaf blijven
Ook staakt men vanwege het hele plaatje wat dit kabinet heeft gepresenteert
quote:
ROTTERDAM (ANP) - Duizenden havenwerkers uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en andere Europese landen worden maandag in Rotterdam verwacht voor een grote demonstratie. Zij protesteren tegen een Europees plan om het havenwerk te liberaliseren.FNV Bondgenoten verwacht dat in Rotterdam 3000 havenwerkers het werk neerleggen. Vanuit andere Europese landen worden vier tot vijfduizend havenarbeiders verwacht.
In de havenstad begint om 10.30 uur op het Zuidplein een protestmars. Via de Maastunnel en de Erasmusbrug trekken de betogers naar de Wilhelminakade waar om 13.00 uur een manifestatie plaats vindt.
De Europese havenbonden zijn bang dat de liberalisering van de havendiensten de werkgelegenheid van de havenwerkers in gevaar brengt. Werkgevers kunnen het werk dan uitbesteden aan niet-geregistreerde, goedkopere arbeidskachten. Bovendien komt de veiligheid in het geding als niet gekwalificeerd personeel het werk doet, aldus de bonden.
quote:Als je tijdens werkuren gaat demonstreren zul je toch je werk moeten staken
Op maandag 29 september 2003 09:03 schreef SunChaser het volgende:
Op het nieuws hebben ze het over een demonstratie, niet over akties of stakingen.
Havenwerkers slaags met ME in Rotterdam
Uitgegeven: 29 september 2003 12:58
Laatst gewijzigd: 29 september 2003 12:58
ROTTERDAM - De mobiele eenheid en een aantal demonstrerende havenwerkers zijn maandag weer met elkaar in botsing gekomen. Bij de Maastunnel in Rotterdam raakten de ME en de actievoerders slaags, nadat de politie iemand probeerde te arresteren.
De ME voerde een korte charge uit. Havenwerkers sloegen er met vlaggenstokken en paraplu's op los. Boven de menigte hing een politiehelikopter.
Het begin van de protestmars op het Zuidplein was ook al grimmig. Havenwerkers bekogelden de ME met bierblikjes en vuurwerk. Een aantal van hen is gearresteerd.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=211281&c=14
"De Europese havenbonden zijn bang dat de liberalisering van de havendiensten de werkgelegenheid van de havenwerkers in gevaar brengt. Werkgevers kunnen het werk dan uitbesteden aan niet-geregistreerde, goedkopere arbeidskachten"
http://www.nu.nl/news.jsp?n=211113&c=36
Ik denk dat liberalisering niet zo slecht is, overal zie je marktwerking optreden, die gene die het goedkoopst levert mag het doen.
quote:Dat heeft niks met staken/protesteren te maken. Zo krijg je terecht de publieke opinie niet achter ja
Het begin van de protestmars op het Zuidplein was ook al grimmig. Havenwerkers bekogelden de ME met bierblikjes en vuurwerk.
quote:Inderdaad, die kut M.E. ook altijd. Opzouten gewoon. Demonstreren is een recht.:(
Op maandag 29 september 2003 14:01 schreef ShaoliN het volgende:
En opnieuw vechtpartijen. Godverdomme wat een klootzakken ook he. Van mij mag de politie met scherp schieten.
quote:M.e. grijpt niet zomaar in. Zeker niet in dit land. Er werdt ingegrepen toen er arrestaties werden verricht en de demonstranten dit niet pikten.
Op maandag 29 september 2003 14:32 schreef Coone het volgende:[..]
Inderdaad, die kut M.E. ook altijd. Opzouten gewoon. Demonstreren is een recht.:(
quote:nu.nl
Havenwerkers slaags met ME in RotterdamUitgegeven: 29 september 2003 12:58
Laatst gewijzigd: 29 september 2003 13:07ROTTERDAM - De mobiele eenheid en een aantal demonstrerende havenwerkers zijn maandag weer met elkaar in botsing gekomen. Bij de Maastunnel in Rotterdam raakten de ME en de actievoerders slaags, nadat de politie iemand probeerde te arresteren.
De ME voerde een korte charge uit. Havenwerkers sloegen er met vlaggenstokken en paraplu's op los. Boven de menigte hing een politiehelikopter.
Het begin van de protestmars op het Zuidplein was ook al grimmig. Havenwerkers bekogelden de ME met bierblikjes en vuurwerk. Een aantal van hen is gearresteerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |