quote:Fijn dat je weet waar je het over hebt.....
Op zondag 21 september 2003 18:22 schreef Macamba het volgende:
Jongens wat dnek je zelf...
De mensen die denken dat je een bus met een knopje start zijn nie helemaal goed bij hun hoofd denk ik....
Dus voordat de discussie verder gaat: morgen vraag je het zelf maar aan de busschauffeur...
TUURLIJK hebben ze sleutels.
er kan een slotje op hoor, komop zeg, ander zouden we de ene na de andere "grappenmaker" hebben die een bus jat.
Omdat je het blijkbaar niet kan bevatten waarom OV-bussen met knoppen gestart worden zal ik het even proberen uit te leggen:
Omdat er zoveel verschillende chauffeurs met zoveel verschillende bussen per dag rijden zou het bij het gebruik van sleuteltjes een grote chaos worden.
Als er 1 sleuteltje in een broekzak zou blijven zitten zou dit een domino-effect veroorzaken waarbij in een paar uur tijd de helft van alle bussen uit zouden vallen.
Grtz.
Heb t zien gebeuren, leuk gezicht .
quote:alles veschilt per vestiging zie ik al.
Op zondag 21 september 2003 15:15 schreef daanbba het volgende:[..]
Nee, dit is ook volslagen onzinnig natuurlijk. Het gebeurt zelden tot nooit dat er een bus gekaapt wordt of iets in deze richting, dus zo'n investering om een bus via een knoopcel te gaan beveiligen (hier heb ik overigens nog nooit van gehoord) is puur weggegooid geld.
Ben je niet in de war met de knoopcellen voor het kopen van de chauffeurs-strippenkaarten bij automaten in de kantines?
Ik rij zelf bij de BBA, maar ik ken diverse collega's bij andere busbedrijven en we hebben geen van allen van het starten via een knoopcel gehoord.
toen wij na de fusie als "centraal nederland" NZH werden....
kregen wij in de vestiging "amstel III" ( amsterdam) knoopcellen om de bussen te kunnen starten.
ik meen te herinneren dat de vestigingen hoofddorp en uithoorn dat ook hadden.
* ff off-topic* de NZH is samen met een aantal andere streekvervoersbedrijven connexxion geworden zoals je wel weet.
bijv. lijn 120 van a`dam muiderpoort ns, naar utrecht cs wat eigenlijk een connexxion lijn was, wordt nu gereden door de BBA
wat ik hiermee wil zeggen is: er is niks zo veranderlijk als het streekvervoer, en elke vestiging is eigenlijk een klein bedrijfje opzich in het grote geheel!
quote:daar ik zelf al 3 jaar niet meer werk bij connexxion, heb ik ff een collega gebeld hierover.
Op maandag 22 september 2003 00:39 schreef laffer het volgende:[..]
alles veschilt per vestiging zie ik al.
bijv. strippenkaarten konden wij alleen maar kopen bij de dienstindeling.toen wij na de fusie als "centraal nederland" NZH werden....
kregen wij in de vestiging "amstel III" ( amsterdam) knoopcellen om de bussen te kunnen starten.
ik meen te herinneren dat de vestigingen hoofddorp en uithoorn dat ook hadden.
quote:Top dan rij ik morgen dus wel zelf als de chauffeur weer eens te laat is.
nu zijn dus in deze regio de bussen gewoon als vanouds te starten zonder sleutel!
quote:doe ff niet te stoer joh!
Op dinsdag 23 september 2003 22:13 schreef scollon het volgende:[..]
Top dan rij ik morgen dus wel zelf als de chauffeur weer eens te laat is.
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 22:13 schreef scollon het volgende:[..]
Top dan rij ik morgen dus wel zelf als de chauffeur weer eens te laat is.
Nee serieus wij hebben het echt geprobeerd (want een stadsbus is uitermate geschikt voor het rammen van pinhokjes..) en waren nog best ver gekomen ook. Het was wel zo'n oude bus die nu nog met regelmaat worden gebruikt voor school-zwembad vervoer e.d.
We zijn op twee manieren binnengekomen. Als eerst klom er iemand op het dak om de nooduitgang open te maken en hoppa.. die stond dus in no time in de bus. Toen kwamen wij erachter dat de normale deuren gewoon met geringe kracht opengeduwd konden worden!
Dit had te maken met het pneumatische/hydraulische systeem van de bus. Hoe en wat helemaal precies weet ik niet, want ik ben niet zo heel erg technisch. Het kwam er in iedergeval op neer dat de benodigde druk volledig was weggevallen. Na het lezen van het stukje over de handrem vallen er voor mij een aantal puzzelstukjes op hun plaats.
Wat was het geval? Eenmaal in de bus, plaatsgenomen op de chauffeursstoel. Inderdaad twee switches omhalen en startknop indrukken. Ok, dat ding deed het maar hij kwam niet vooruit.. de remmen blokkeerden.. Na het lezen van enige informatie over stadsbussen en hun techniek kwamen wij tot de conclusie dat het luchtdruksysteem "opgepompt" moest worden, mede ook doordat er geen luchtdruk op die deuren stond.. Die pomp je dus op door de motor in vrij te laten draaien op half gas gedurende een korte periode
(je ziet ze dat wel eens doen bij een station/remise). Had bij ons dus
geen effect... wij zelfs nog, met "hij is wel echt leeg heh" als achterliggende gedachte, een baksteen op dat gaspedaal gelegd en een rondje gaan lopen in afwachting... Maar niets.. dat ding bleef "leeg" en dus op zijn plaats staan.
Pas jaren later lees ik nu hier in dit topic dat zo'n bus dus een handrem heeft die alle druk uit het systeem opeist.. ik heb zowieso geen handrem gezien.. dus daar zit ook weer zo'n ongewone handeling achter.
Kortom, een wat oudere bus starten.. NO PROBLEM.. en idd zonder sleutel. Rijden met een bus moet ook nog wel kunnen als je een redelijke algemene voertuigbeheersing hebt, kleine straatjes/krappe bochten uitgezonderd. Alleen het WEGrijden met een zojuist gestarte bus... daar moet je wel iets meer van weten.. je zit met dat ingewikkelde luchtdruksysteem..
Takumi (ex-proffesioneel extreem straatschoffie
)
quote:Excuses, hihih uit "ergernis" heb ik het maar nagevraagd, en het blijkt geen sleutel te zijn maar een soort magneetje, zeg maar een startonderbreker.
Op zondag 21 september 2003 20:33 schreef daanbba het volgende:[..]
Fijn dat je weet waar je het over hebt.....
Omdat je het blijkbaar niet kan bevatten waarom OV-bussen met knoppen gestart worden zal ik het even proberen uit te leggen:
Omdat er zoveel verschillende chauffeurs met zoveel verschillende bussen per dag rijden zou het bij het gebruik van sleuteltjes een grote chaos worden.
Als er 1 sleuteltje in een broekzak zou blijven zitten zou dit een domino-effect veroorzaken waarbij in een paar uur tijd de helft van alle bussen uit zouden vallen.Grtz.
[Dit bericht is gewijzigd door mregeling op 01-10-2003 15:36]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |