abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13176779
Altijd al heb ik er een beetje last van,
maar nu ik momenteel hele dagen op kantoor zit, is het buiten des te vervelender...

Mijn ogen reageren langzaam op licht,
als het donker is en er gaat een lampje aan, dan doen mijn ogen er altijd lang over om hieraan te wennen, zeker langer als bij andere mensen. Als ik dan al naar het licht zou kijken, dan krijg ik een beetje een "alsof je direct naar de zon kijkt"-gevoel, niet fijn dus.
Wat ik hieruit altijd opmaak is dat mijn pupillen er lang over doen om kleiner te worden. (andersom, naar donker, gaat veel beter, 2/3 keer knipperen)
Dit is heel vervelend.

Ook bij schijnende zon heb ik hiervan last, dan op een andere manier. Ik zit dan al in de zon, dus hoef niet meer over te schakelen van donker naar licht. Maar op een bepaald (laag) niveau schijnen mijn pupillen dan ook al te stoppen met nauwer worden. Het kleinste beetje zon hoeft maar in mn gezicht te schijnen en ik loop al flink te knijpen met mn ogen, terwijl anderen nog gewoon normaal rond kunnen kijken...

Dit is lastig. Zeker ook de combinatie, fel licht én overgangen van donder naar licht zijn behoorlijk iritant... Denk maar aan een stroboscoop die in een donkere disco aanspringt, of wanneer je autorijd langs een rij bomen waar de zon doorheen komt...
niet leuk...

Zijn er anderen die hier last van hebben/ hadden?
wat heb je ertegen gedaan/ wat kan ik ertegen doen?

(altijd met een zonnebril oplopen vind ik geen oplossing, werkt ook niet optimaal...)
verder zijn mijn ogen in goede staat btw. kan er bij normale omstandigheden goed mee kijken, heb geen bril nodig

pi_13176893
Ik heb er ook wel last van maar ik heb het vooral andersom..
Meer last als ik van licht naar donker ga.

Dokter zei dat het gewoon aan je oogspieren lag en dat je er niet zoveel aan kon doen

pi_13176915
Vreemd. Meestal hoor je dat mensen moeite hebben met donker. Dat ligt dan vaak niet aan de pupil, maar het netvlies. Maar kennelijk eet jij voldoende vitamine A want in het donker gaat het goed.

Lijkt inderdaad of jou pupil reflex langzamer is. Kun je zelf misschien ook testen. Eerst in donker dan voor een spiegel met een zaklampje in de ogen schijnen. Als je dat bij iemand anders ook doet kun je vergelijken. Maar wat je eraan kunt doen als dat zo is geen idee.

Misschien toch iets om even mee langs de huisarts of oogarts te gaan.

pi_13177081
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:53 schreef Mad_Scientist het volgende:
Vreemd. Meestal hoor je dat mensen moeite hebben met donker. Dat ligt dan vaak niet aan de pupil, maar het netvlies. Maar kennelijk eet jij voldoende vitamine A want in het donker gaat het goed.

Lijkt inderdaad of jou pupil reflex langzamer is. Kun je zelf misschien ook testen. Eerst in donker dan voor een spiegel met een zaklampje in de ogen schijnen. Als je dat bij iemand anders ook doet kun je vergelijken. Maar wat je eraan kunt doen als dat zo is geen idee.

Misschien toch iets om even mee langs de huisarts of oogarts te gaan.

donker gaat goed ja...
zodra ik in het donder ben en er val maar het minste beetje licht ergens op (bv maanlicht) dan zie ik alles (donker tinten enzo)
maar wanneer er dan 'echt' licht schijnt ineens... niet fijn...

Ja, ben me gek...
ik ga een beetje met een zaklamp plotseling in mn ogen schijnen...
weet je hoe klote dat dat voelt? ik zeg al, dat is soms net als even recht in de zon kijken... (blijf dan ook altijd een tijdje van die vlekken op mn netvlies houden)

Vervelend zijn ook altijd flitsers bij het maken van foto's...
kan je je voorstellen natuurlijk, flinke flits ineens...
vooral bij pasfoto's maken (flits dichtbij en op mij gericht) komt het vaak voor dat ze een aantal keer over moeten omdat ik 'moet' knipperen zodra die flits komt (en dat is dan altijd natuurlijk net iets voor de foto, dus daar sta ik dan met half open ogen op...)
(gelukkig is het een kennis die ik mijn pasfoto's laat maken, dus die doet er niet zo moeilijk over als het over moet)

pi_13179496
Lijkt me erg vevelend om te hebben.

Als je er mee naar een arts gaat zal die waarschijnlijk ook ff met een lampje in de oog schijnen.

maandag 15 september 2003 @ 16:12:26 #6
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_13183510
Heb je blauwe ogen? Hiermee kan het te maken hebben namelijk...

Ik heb het vaak in de bioscoop, als er een donker stuk in de film zit. Wanneer er dan veel wit in beeld is (of een andere lichte kleur) krijg ik echt zere ogen, ook zo'n gevoel alsof je in de zon kijkt of middenin een lamp.

Geluk is een richting, geen punt
pi_13183891
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:12 schreef Yvonnetje het volgende:
Heb je blauwe ogen? Hiermee kan het te maken hebben namelijk...
groen/ grijs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')