quote:Voor Latijn-Nederlands kun je natuurlijk ook nog gebruik maken van de quotes van A. Uderzo, uitgegeven door Dargaud.
Op 02 april 2001 12:24 schreef w.o.r. het volgende:
...(Nederlands-Latijn is er alleen van Travlang = kut, maar Engels-Latijn heb je best wat opties)...
* Alea iacta est
* Morituri te salutant
quote:sub = onder
Op 02 april 2001 21:06 schreef Meneer_Aart het volgende:
Een docent vertelde es dat het Latijn voor wortel 'penis' is.En subtrahere betekent aftrekken.
Ow ja dat van Cato... staat in het topic 'Favoriete kwoot uit de geschiedenis' in Cultuur & Geschiedenis
EDIT: ik had 'Latijns' neergezet
quote:Lama. Aart heeft trouwens gelijk.
Op 02 april 2001 21:35 schreef veekeend het volgende:
sub = onder
trahere is trekken, je hebt het dus over ondertrekken
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 02-04-2001 21:48]
quote:zit je toevallig op het SGA??? (sted. gym. arnhem)
Op 01 april 2001 14:51 schreef koel_kast het volgende:
Hallo allemaal,Voor het vak Latijn moet ik en een paar klasgenoten van mij een presentatie in het Duitse Xanten houden.....
ik wel namelijk, en dan ga je in de 2e naar Xanten
quote:Sjorrie...
Op 02 april 2001 19:10 schreef Meneer_Aart het volgende:
Dat had ik willen vertellen
quote:Errare humanum est
Op 02 april 2001 21:30 schreef Cynix ® het volgende:
Voor Latijn-Nederlands kun je natuurlijk ook nog gebruik maken van de quotes van A. Uderzo, uitgegeven door Dargaud.
* Alea iacta est
* Morituri te salutant
Maar goed, iets minder bruikbaar als je een Nederlandse tekst probeert te vertalen, toch?
Dit is een aardig portret van Cato: http://www.geocities.com/~kashalinka/cato_bio.html
Ik voel me wel verwant met Cato. Hij streed voor de republiek en leverde zijn bijdrage aan het voortbestaan van zijn taal.
Verder een suggestie: ita est.
Ik zou er niet aan beginnen om een latijnse zin letterlijk naar het Nederlands te vertalen. Houd het dan maar op Cato en zijn Carthago. Da's wel humor.
quote:Neej hoor wij gingen alleen in de vijfde klas naar Rome, nooit in Xanten geweest
Op 03 april 2001 11:07 schreef Ripley het volgende:
Volgens mij gaat iedereen die latijn heeft in de tweede of derde klas naar Xanten (en Trier).
quote:Inderdaad, in de 2e naar Xanten en in de 4e naar Trier. Dat was dan ook de enige reden dat ik in de 4e nog Latijn deed. En dat 5 uur in de week...
Op 03 april 2001 11:07 schreef Ripley het volgende:
Volgens mij gaat iedereen die latijn heeft in de tweede of derde klas naar Xanten (en Trier).
quote:Same here! Ik weet niet eens wat er in Xanten is!
Op 03 april 2001 11:10 schreef TheGoldenGirl het volgende:
Neej hoor wij gingen alleen in de vijfde klas naar Rome, nooit in Xanten geweest
Tja, ook daar kun je je verhaaltje natuurlijk mee afsluiten...
* w.o.r. zat even te bedenken wanneer die spreuk van Smike ooit toepasselijk zou kunnen zijn
Er zijn namelijk hele handige sites (zoeken op +latin +proverbs) met gevleugelde uitspraken voor ieder onderwerp!
quote:Erg weinig, maar het is lekker dichtbij...
Op 03 april 2001 11:13 schreef w.o.r. het volgende:
Same here! Ik weet niet eens wat er in Xanten is!
quote:Jaa daar was ik ook benieuwd naar, heb het even opgezocht in een Via Nova
Op 03 april 2001 11:13 schreef w.o.r. het volgende:
Same here! Ik weet niet eens wat er in Xanten is!
quote:Nee, als ik het me nog goed kan herinneren waren er twee gebouwen (waaronder een badhuis ofzo
Op 03 april 2001 11:21 schreef TheGoldenGirl het volgende:
Jaa daar was ik ook benieuwd naar, heb het even opgezocht in een Via Nova
Er is een colonia gesticht voor de oudgedienden naar model van de Romeinse legerkampen en het heet Colonia Ulpia Traiana.
Maar ik mag aannemen dat er nog wel iets meer te zien is?
Quod licet Iovi, non licet bovi
(Wat Jupiter mag, mag een rund nog niet)
Die vond ik altijd wel leuk
quote:He! Daar heb ik ook op gezeten. In mijn tijd (eindexamen '92) gingen we in ieder geval niet naar Xanten in de 2e, maar wat we wel deden weet ik niet meer. Volgens mij wat Romeinse dingen in Nederland. Rest weet ik nog wel zeker, namelijk 1e: brugklaskamp, 3e: zeilkamp (gaaf!!!) 4e: Keulen en 5e: ROME!!!! Goh wat een boel herinneringen opeens. Heb je toevallig latijn van Steiner of Stam?
Op 02 april 2001 23:33 schreef da_mod het volgende:
zit je toevallig op het SGA??? (sted. gym. arnhem)ik wel namelijk, en dan ga je in de 2e naar Xanten
Anyway, on topic: ik zou gewoon voor het vernietigen van Carthago gaan. Leuke optie. Hora est is niet geschikt. Wordt gebruikt bij promotie-plechtigheden en dan gezegd door de pedel om aan te geven dat de tijd op is.
Lijkt me ook wel leuk om te converseren met iemand in het latijn.
quote:Ook de sfeer was uitstekend bij onze reis: Lola zingen en het braafste jongetje van de klas is met een fles wijn opgepakt door de politie (openbare dronkenschap of toch in de Trevi gesprongen, ik weet het niet meer).
Op 03 april 2001 17:35 schreef Meneer_Aart het volgende:
Rome in de 5e, was wel vet (de stad dan... de sfeer niet zo)
quote:Meneer Aart vond de sfeer 'niet zo'. Voor mij was Rome één van de mooiste, boeiendste, gezelligste en leerzaamste weken uit mijn leven.
Op 03 april 2001 17:35 schreef Meneer_Aart het volgende:
Wij zijn voor tekenen in de 4e naar Xanten geweest. Ik moet zeggen dat dat park me behoorlijk tegenviel. Rome in de 5e, was wel vet (de stad dan... de sfeer niet zo)
[Dit bericht is gewijzigd door Apollo op 12-04-2001 19:44]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |