abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 september 2003 @ 15:37:01 #1
33042 Jyadeezz
zwaar undercover
pi_13120815
Mijn idee is dus dat ik ook in de winter wil zwemmen in zee. Heerlijk baantjes trekken

Nee zonder gein, het zwembad is me te druk om lekker te zwemmen. Ik wil voor in zee zwemmen dus een soort wetsuit of surfpak wat mij warm houdt.

Mn vraag is dan ook: Zon surfpak houdt dat je goed warm? Ook als het zeewater in de winter koud is? En een andere vraag is: Dat zeewater is niet zo fris, de noordzee iig. Is daar iets tegen te doen? Is het handig om met een soort snorkel te zwemmen om het water niet in te slikken?

Ben ook benieuwd of er meer mensen zijn die dit doen, en dan heb ik het niet alleen over de nieuwjaarsduik

pi_13120942
een wetsuit zou kunnen maar zee is bijzonder koud je kunt dan beter naar een binnenmeer gaan
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 12 september 2003 @ 15:42:02 #3
33042 Jyadeezz
zwaar undercover
pi_13120976
Daar dacht ik ook al aan, maar heb het idee dat dat nog ranziger is..
pi_13121005
Je hebt ook waterdichte wetsuits alleen dan moet je ook nog voorkomen dat je ijshanden krijgt en een ijskoud gezicht.

Ik heb ook wel gewindsurft in de winter met een normale wetsuit en dat is er koud kan ik je vertellen als het buiten maar een graadje of 5 is en het water een graad of 8 ofzo.

vrijdag 12 september 2003 @ 15:45:06 #5
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_13121048
Warm is anders....
Maar als jij met grote regelmaat in de zee gaat zwemmen koelt het water zo gelijkmatig af dat je het amper door zal hebben, je weerstand zal zich daar ook op instellen....

lijkt mij

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  vrijdag 12 september 2003 @ 15:46:54 #6
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_13121099
Ik denk dat je je wel helemaal met vet moet insmeren wil het een beetje draaglijk zijn, zo'n pak zal nooit alles tegenhouden. Ik denk dat je toch beter een zwembad kan zoeken wat rustig is?
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
pi_13121161
Als je inderdaad geregeld gaat zwemmen dan heb je er niet zo last van dat het water koud is. Je moet wel onthouden dat je de lengte van het zwemmen wel relateerd aan het seizoen. Dus in de winter minder lang dan in dezomer. Je merkt namelijk niet dat je onderkoeld raakt. Het zeewater is best wel ok hoor alleen zout.
  zondag 14 september 2003 @ 15:19:46 #8
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_13159764
En naakt onder wetsuit/surfpak?
pi_13161142
He,

Je weet ongetwijfeld wel dat zee langzamer afkoelt, maar ook langzamer opwarmt? In het najaar/ begin van de winter is de zee warmer dan de meeste meren. In het voorjaar/einde van de winter is een meer al snel warmer.

Zwemmen in een surfpak is ruk. Je hebt totaal geen vrijheid. Hoe dunner het pak, hoe kouder, maar wel hoe soepeler. Koop in ieder geval een goed pak, de neilpryde 5000 serie bijvoorbeeld. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Een droogpak is niet zo'n goed idee. Daarin is het sowieso al knap om te zwemmen, laat staan lekker zwemmen.

Onder het pak kun je:

naakt (persoonlijk vind ik dat het meest comfortabel)
strakke zwembroek
lycra shirtje/ broekje (in de winter is dit een goed idee, het zorgt voor een extra isolatie laag en is merkbaar warmer zonder dat het oncomfortabel wordt.)

Wat links erbij:

Erg goed pak, maar duur (369 euro uit mijn hoofd):
http://www.neilpryde.com/product/2004/wwear04/product/ws01.php?int_parentID=2

Andere goede merken zijn o.a. oxbow, sola, north sails etc.

Lees goed na je geen woorden vergeten bent.
pi_13182000
zwemmen in surfpak gaat niet zo lekker hoor...
pi_13189878
als je in de winter wilt gaan zwemmen, raad ik je aan om een 7 mm wetsuite, schoentjes, handschoentjes, lycra(tegen het schuren) en een hoedje te kopen. Ook dan zal je het waarschijnelijk nog niet eens zo lang uithouden.
zelf surf ik en heb ik een 4/3mm wetsuite en ga ik rond eind oktober eruit omdat het te koud word
  dinsdag 16 september 2003 @ 11:45:43 #12
67138 wrongturn
Geen ondertiteling beschikbaar
pi_13203740
ik zou toch niet voor een surfpak gaan, deze zijn voorgevormd voor de surfhouden, lijkt me niet echt lekker zwemmen.

en eerlijk gezegd, ik vind het water nu al koud als ik ga surfen, laat staan in de herfst/winter

Yamahahahahaha YZF-R6
  dinsdag 16 september 2003 @ 11:49:31 #13
58281 Bertin
Please disturb me!
pi_13203854
Ik lees hier in de winter wel dat een of andere gek met een wet suite is verdronken door onderkoeling.
pi_13220674
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 11:45 schreef wrongturn het volgende:
en eerlijk gezegd, ik vind het water nu al koud als ik ga surfen, laat staan in de herfst/winter
wat heb jij dan een short ofzo ik houd het nu nog wel effe uit hoor
  woensdag 17 september 2003 @ 21:37:51 #15
67138 wrongturn
Geen ondertiteling beschikbaar
pi_13247702
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:22 schreef squarepants het volgende:

[..]

wat heb jij dan een short ofzo ik houd het nu nog wel effe uit hoor

te weinig vet was meer als grapje bedoelt, ik heb een 3mm/4mm pak, das tot oktober goed te doen. ik begin meestal in maart/april weer met surfen.
Yamahahahahaha YZF-R6
  donderdag 25 september 2003 @ 11:42:13 #16
68711 CdFMarshall
What goes around...
pi_13430143
En in de winter lekker ijssurfen!! Alhoewel de laatste mogelijkheid hiertoe ook alweer van zo'n 4 a 5 winters geleden stamt...
Zodra wij geloven dat de aarde plat is, staan we zelf op het randje...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')