FOK!forum / Gaming / GBA development
Swetseneggerdinsdag 9 september 2003 @ 22:35
Met de komst van de flashlinkertjes, is er nu plotseling voor hobbyisten ook de mogelijkheid om eigen gemaakte frutsels op je GBA te bekijken. Ondertussen is er al een hele scene ontstaan van mensen welke demootjes en speelbare games programmeren voor GBA.

Op internet zijn diverse freeware development kitjes, tutorials, sources, register beschrijving, tooltjes, emulators, etc te downloaden om zelf GBA software te kunnen ontwikkelen.

Nu heb ik in een heel grijs verleden in Assembley geprogrammeerd voor mijn MSX computertje en ik ben serieus van plan om eens te gaan rommelen met de GBA. Helaas weet ik ook dat je in je eentje al snel klem loopt, de tutorial niet goed begrijpt, etc.

Waarom dus dit topic. Om te inventariseren of er meer mensen interesse hebben in development voor de GBA, en ook van plan zijn om dat ten uitvoer te brengen. Dan kunnen we eens in simpel Hollands ideeen uitwisselen. Blijkt er weinig animo te zijn, kan dit topic als nog op slot

Zooidinsdag 9 september 2003 @ 23:05
Lijkt me wel wat. Ben er een twee jaar geleden ofzo al eens mee bezig geweest, maar toen stond het nog echt in de kinderschoenen. Wat zitten prutsen via een emulator, maar wellicht dat ik binnenkort ook wel eens zo'n flashlinker koop.

Ik weet iig nog wel dat het verdomd moeilijk was om iets leuks te kunnen krijgen.

Swetseneggerwoensdag 10 september 2003 @ 08:45
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 23:05 schreef Zooi het volgende:
Lijkt me wel wat. Ben er een twee jaar geleden ofzo al eens mee bezig geweest, maar toen stond het nog echt in de kinderschoenen. Wat zitten prutsen via een emulator, maar wellicht dat ik binnenkort ook wel eens zo'n flashlinker koop.

Ik weet iig nog wel dat het verdomd moeilijk was om iets leuks te kunnen krijgen.


Mooi, dat is al 1.

Ik heb dus nog geen flauw idee. Gisteren een development kitje gedownload, wat sources en tutorials. Wanneer ik wat tijd heb ga ik er eens mee aan de slag.

Het zal inderdaad niet al te simpel zijn, maar wanneer je de juiste instructieset's heb en registers van geluid, video en processor moet het te doen zijn.

Overigens lijkt het me sowieso verstandig eerst een en ander op een emulator te draaien voordat je het op je GBA pompt

Strolie75woensdag 10 september 2003 @ 08:49
Over de minder legale toepassingen van een flashlinker gaan we het niet hebben hé?

Is het eigenlijk mogelijk om je GBA hiermee tot een soort PDA om te bouwen? Bijvoorbeeld met Agenda en Adresboek?

Swetseneggerwoensdag 10 september 2003 @ 09:30
quote:
Op woensdag 10 september 2003 08:49 schreef Strolie75 het volgende:
Over de minder legale toepassingen van een flashlinker gaan we het niet hebben hé?

Is het eigenlijk mogelijk om je GBA hiermee tot een soort PDA om te bouwen? Bijvoorbeeld met Agenda en Adresboek?


Ik zie niet in waarom dit niet mogelijk zou zijn. Je hebt immers geheugenslots op de flashlinkerkaartjes, welke je zou kunnen gebruiken voor je databases. Ik denk wel dat dat ERG veel coding gaat vragen

Ik snap uberhaupt niet dat Nintendo zoiets nog niet heeft. Zeker niet nu ze de SP voor de 'oudere jongere' in de markt zetten.

Strolie75woensdag 10 september 2003 @ 09:36
quote:
Op woensdag 10 september 2003 09:30 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik snap uberhaupt niet dat Nintendo zoiets nog niet heeft. Zeker niet nu ze de SP voor de 'oudere jongere' in de markt zetten.
Inderdaad, volgens mij zou dat nog best goed verkopen. De reden dat ik nu geen PDA koop is dat ik geen zin hem om elke dag een GSM, PDA en GBA naar mijn werk te slepen.
beanywoensdag 10 september 2003 @ 09:40
quote:
Op woensdag 10 september 2003 09:36 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Inderdaad, volgens mij zou dat nog best goed verkopen. De reden dat ik nu geen PDA koop is dat ik geen zin hem om elke dag een GSM, PDA en GBA naar mijn werk te slepen.


Misschien omdat je je GBA gewoon thuis moet laten omdat je op je werk moet werken
Strolie75woensdag 10 september 2003 @ 09:42
quote:
Op woensdag 10 september 2003 09:40 schreef beany het volgende:
Misschien omdat je je GBA gewoon thuis moet laten omdat je op je werk moet werken
Ik zit 2 uur per dag in de trein, daar neem ik mijn GBA voor mee (en voor tijdens het poepen).
beanywoensdag 10 september 2003 @ 09:44
quote:
Op woensdag 10 september 2003 09:42 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik zit 2 uur per dag in de trein, daar neem ik mijn GBA voor mee (en voor tijdens het poepen).


Sorry.... ik vergeet nog wel eens dat er ook nog mensen zijn die met het ov reizen...
RetepVwoensdag 10 september 2003 @ 12:41
quote:
Op woensdag 10 september 2003 09:30 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom dit niet mogelijk zou zijn. Je hebt immers geheugenslots op de flashlinkerkaartjes, welke je zou kunnen gebruiken voor je databases. Ik denk wel dat dat ERG veel coding gaat vragen


Je hebt natuurlijk wel het probleem hoe je letters en cijfers in gaat voeren. Er zit geen digitizer of toetsenbord in. Moet je met de joypad dus letters en cijfers gaan kiezen op een virtueel toetsenbordje. Er is een hele goede reden waarom 'echte' PDA's dat niet doen, het is namelijk te ziek voor woorden in het gebruik .

Wat wel een plan zou kunnen zijn is een cartridge met daarop een toesenbordje of digitizer pad (a-la die van de Palm's) en een iRDA poort (je wil ook kunnen communiceren). Als je er ook nog een SD slot (ofzo) in maakt, dan zou het nog wel eens wat kunnen worden.

Wat je ook nog wil is dat je GBA ook alarms kan leveren als 'ie uit staat. Er moet dus nog een klein en simpel alarmklokje in die meerdere alarms aan kan. In feite komt er natuurlijk een low-power processortje in (PIC processor?) met een stukje geheugen en zijn eigen batterij, die deze dingen ondersteund.

Krijg je alleen nog wel problemen met Nintendo, want die houd alles wat voor de GBA uitgebracht wordt heel strak in de hand (voor zo ver ze dat kunnen/mogen).

RetepVwoensdag 10 september 2003 @ 12:44
Ik zou zeggen: maak hier een [CENTRAAL] topic van en post eens wat linkjes . Ik ben ook wel benieuwd. 'Ouderwetse' arcade games maken is eigenlijk niet zo moeilijk (wel om de gameplay goed te krijgen, maar het programmeer- en graphics werk valt wel mee).
RetepVwoensdag 10 september 2003 @ 12:47
Ik zou trouwens ook beginnen met ontwikkelen op een emulator. Maar de emulator moet natuurlijk wel een low-level emulator zijn zodat de code direkt uitgevoerd wordt. High-level emulators emuleren doorgaans precies net genoeg om bepaalde games aan de praat te krijgen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of er al GBA emulators zijn die de processor en de hardware goed en in real-time emuleren.

mvtwoensdag 10 september 2003 @ 13:00
quote:
Op woensdag 10 september 2003 08:49 schreef Strolie75 het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om je GBA hiermee tot een soort PDA om te bouwen? Bijvoorbeeld met Agenda en Adresboek?
Dat is zeker mogelijk. Het is zelfs al (deels) gedaan
http://www.tweakers.net/nieuws/21285/?highlight=gameboy

Zelfs als webserver is hij geschikt
http://www.tweakers.net/nieuws/21383/?highlight=gba
of Mediaspeler
http://www.tweakers.net/nieuws/22384/?highlight=gameboy

Naaien kon je trouwens al met je GBC
http://www.tweakers.net/nieuws/14312/?highlight=gameboy
iig kon je steekpatronen aan je naaimachine sturen met dat ding

Swetseneggerwoensdag 10 september 2003 @ 14:12
www.gbadev.org

Emulators, turtorials, sources en development kits en tools

Swetseneggerwoensdag 10 september 2003 @ 14:14
quote:
Op woensdag 10 september 2003 12:41 schreef RetepV het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk wel het probleem hoe je letters en cijfers in gaat voeren. Er zit geen digitizer of toetsenbord in. Moet je met de joypad dus letters en cijfers gaan kiezen op een virtueel toetsenbordje. Er is een hele goede reden waarom 'echte' PDA's dat niet doen, het is namelijk te ziek voor woorden in het gebruik .

Wat wel een plan zou kunnen zijn is een cartridge met daarop een toesenbordje of digitizer pad (a-la die van de Palm's) en een iRDA poort (je wil ook kunnen communiceren). Als je er ook nog een SD slot (ofzo) in maakt, dan zou het nog wel eens wat kunnen worden.

Wat je ook nog wil is dat je GBA ook alarms kan leveren als 'ie uit staat. Er moet dus nog een klein en simpel alarmklokje in die meerdere alarms aan kan. In feite komt er natuurlijk een low-power processortje in (PIC processor?) met een stukje geheugen en zijn eigen batterij, die deze dingen ondersteund.

Krijg je alleen nog wel problemen met Nintendo, want die houd alles wat voor de GBA uitgebracht wordt heel strak in de hand (voor zo ver ze dat kunnen/mogen).


Yep, invoer en syncen is het grootste probleem natuurlijk.
Mjah goed, simpele agenda functie zou wel handig zijn.
mvtwoensdag 10 september 2003 @ 14:25
quote:
Op woensdag 10 september 2003 14:14 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Yep, invoer en syncen is het grootste probleem natuurlijk.
Mjah goed, simpele agenda functie zou wel handig zijn.


hoezo? Dat zou je via je flashkit kunnen doen.
Swetseneggerwoensdag 10 september 2003 @ 14:39
quote:
Op woensdag 10 september 2003 14:25 schreef mvt het volgende:

[..]

hoezo? Dat zou je via je flashkit kunnen doen.


Niet als commerciele toepassing natuurlijk
En de invoer, dan gaat het over afspraken in je agenda erbij zetten. Dat wordt dus met de joypad browsewn door de karakterset en dan op het juiste lettertje. Dat is gepijpzeik natuurlijk
Mr.Noodlewoensdag 10 september 2003 @ 14:39
quote:
Op woensdag 10 september 2003 09:36 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Inderdaad, volgens mij zou dat nog best goed verkopen. De reden dat ik nu geen PDA koop is dat ik geen zin hem om elke dag een GSM, PDA en GBA naar mijn werk te slepen.


Volgens mij heb je daar de Nokia N-Gage voor die binnenkort op komst is. Daar kan je mee gamen en volgens mij zat daar ook een mikmak van PDA-functies in. Maar als ik toch zou kiezen gebruik ik de GBA liever om een spelletje op reis te spelen
mvtwoensdag 10 september 2003 @ 14:41
quote:
Op woensdag 10 september 2003 14:39 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Niet als commerciele toepassing natuurlijk
En de invoer, dan gaat het over afspraken in je agenda erbij zetten. Dat wordt dus met de joypad browsewn door de karakterset en dan op het juiste lettertje. Dat is gepijpzeik natuurlijk


Valt opzich wel mee natuurlijk, maar het beeld is te klein voor 26 letters +meer. Dat zou je een mobieltjes toetsenbord moeten maken + T9 systeem.

En je zou eigenlijk via de USB poort moeten kunnen werken met de standaard GBA kabel

mvtwoensdag 10 september 2003 @ 14:45
en dit kwam ik even tegen naar de zoektocht hoe die webserver verbonden was met het internet
http://www.xs4all.nl/~abvuijk/http://darkfader.net/gba/main.html
koeiwoensdag 10 september 2003 @ 14:55
zo'n organizer bestaat al voor de oude GB (color?). Die heb ik een paar weken terug nog zien liggen bij de gameshop in Den Haag. Natuurlijk is het zelf knutselen wel leuker lijkt mij. Naar wat ik heb gehoord moet je wel zorgen dat je een cart hebt met RTC (real time clock?) om een alarm te laten werken, anders loopt de klok van de gameboy niet verder als het apparaat uit staat (dit heb ik me ook maar laten vertellen, maar het klonk wel alsof het waar is).
mvtwoensdag 10 september 2003 @ 15:02
quote:
Op woensdag 10 september 2003 14:55 schreef koei het volgende:
zo'n organizer bestaat al voor de oude GB (color?). Die heb ik een paar weken terug nog zien liggen bij de gameshop in Den Haag. Natuurlijk is het zelf knutselen wel leuker lijkt mij. Naar wat ik heb gehoord moet je wel zorgen dat je een cart hebt met RTC (real time clock?) om een alarm te laten werken, anders loopt de klok van de gameboy niet verder als het apparaat uit staat (dit heb ik me ook maar laten vertellen, maar het klonk wel alsof het waar is).
zal best wel kunnen. Ik weet van Pokemon dat die gebruikt maakt van een klok. Het is wel zo dat bij beide cards de klok anders kan lopen (heb zowel Gold, Ruby als Saphire, draaien alle 3 op een andere tijd)
RetepVwoensdag 10 september 2003 @ 17:51
quote:
Op woensdag 10 september 2003 15:02 schreef mvt het volgende:
zal best wel kunnen. Ik weet van Pokemon dat die gebruikt maakt van een klok. Het is wel zo dat bij beide cards de klok anders kan lopen (heb zowel Gold, Ruby als Saphire, draaien alle 3 op een andere tijd)
Alle RTC chips die ik ken hebben hooguit 2 alarms, dus zal het toch iets meer moeten worden dan dat. Daarom noemde ik een low-power microcontroller met een stukje RAM dat een tijd lang op een batterij kan lopen. Die batterij kan dan opgeladen worden als de GBA aan staat (ten koste van de main batterij van de GBA natuurlijk).

Ik vraag me af of je de GBA aan kan zetten vanuit de cartridge (met een electronisch signaaltje dus). Zo niet, dan zul je ook nog iets in de cartridge moeten stoppen om geluid te maken (een stil alarm heeft niet zo veel zin ).

Het kan ook nog dat het geluid doorgelust kan worden, hoe werken die GBA radio's? Kun je radio luisteren terwijl je GBA uit staat?

Muizigwoensdag 10 september 2003 @ 21:08
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 22:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom dus dit topic. Om te inventariseren of er meer mensen interesse hebben in development voor de GBA, en ook van plan zijn om dat ten uitvoer te brengen. Dan kunnen we eens in simpel Hollands ideeen uitwisselen. Blijkt er weinig animo te zijn, kan dit topic als nog op slot
Ik probeer zelf regelmatig ook wat te programeren voor de Gba en dan met name het creeren van filmpjes edz

Ik zelf vind Vham en Dragon basic de twee beste compilers voor de gba. Dragon basic is simpel in het gebruik, je kan er veel kanten mee op en de roms werken ook best goed.. helaas zit er een groot nadeel op en dat is dat het shareware is Zonder een reg key kom je niet veel verder dan 32kb en dat is te weinig als je echt iets moois wilt maken

Vham is daar integen gratis, maakt gewoon gebruik van C code en werkt ook best goed en komt samen met veel extra programmatjes

Het is mogelijk om ook een agenda functie te maken in je flash kaart, hiervoor is het wel aan te raden om de Ez II te hebben aangezien die een klokje ingebouwd heeft

Swetseneggerwoensdag 10 september 2003 @ 22:21
quote:
Op woensdag 10 september 2003 21:08 schreef Muizig het volgende:

[..]

Ik probeer zelf regelmatig ook wat te programeren voor de Gba en dan met name het creeren van filmpjes edz

Ik zelf vind Vham en Dragon basic de twee beste compilers voor de gba. Dragon basic is simpel in het gebruik, je kan er veel kanten mee op en de roms werken ook best goed.. helaas zit er een groot nadeel op en dat is dat het shareware is Zonder een reg key kom je niet veel verder dan 32kb en dat is te weinig als je echt iets moois wilt maken

Vham is daar integen gratis, maakt gewoon gebruik van C code en werkt ook best goed en komt samen met veel extra programmatjes

Het is mogelijk om ook een agenda functie te maken in je flash kaart, hiervoor is het wel aan te raden om de Ez II te hebben aangezien die een klokje ingebouwd heeft


Je werkt dus in C?
Zijn er ook assemblers? C heb ik nog nooit wat mee gedaan eigenlijk

Goede tutorials? Sources?

Muizigwoensdag 10 september 2003 @ 22:46
quote:
Op woensdag 10 september 2003 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je werkt dus in C?
Zijn er ook assemblers? C heb ik nog nooit wat mee gedaan eigenlijk

Goede tutorials? Sources?


http://www.ngine.de/site/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=1 Hier kan je Vham iig downloaden, op de site staan ook tutorials en anders kan je er nog meer vinden op http://www.aaronrogers.com

Ik moet bekennen dat ik niet echt een heel erg fanatieke gba developer ben Mijn C kennis is naast dit zeer beperkt en aangezien veel van de (goeie ) hulpprogramma's met dos commands werken en aangezien Win xp nou niet echt een ster in dos is (Win xp draait bij mij maar 1/10 van alle dos programma's ) schiet bijv het converteren van de benodigde plaatjes ook niet erg op
Al hoewel ik het wel leuk vind om te zien welke mogelijkheden de gba heeft (oa dankzij de flashlinker) hou ik het nu nog even bij het echt heel simpele werk, misschien dat als ik later nog wat meer tijd heb, me er echt veel meer in ga verdiepen, tot nu is het gewoon leuk om er met enig regelmaat een beetje mee te klooien en wat te oefenen

Maar goed, als je liever niet met C werkt kan je ook gebruik maken van Dragon Basic (http://www.simforth.com ), dit werkt gewoon met basic en is oa daardoor heel veel makkelijker dan Vham maar levert vaak wel hetzelfde soort producten op
Alleen jammer van die 50¤ kosten die er aan vast zitten

ShadoW17woensdag 10 september 2003 @ 22:48
Ben er zeer in geinteresseerd. Maarja al dat leren en die tutorials...
Swetseneggervrijdag 12 september 2003 @ 13:00
quote:
Op woensdag 10 september 2003 22:48 schreef ShadoW17 het volgende:
Ben er zeer in geinteresseerd. Maarja al dat leren en die tutorials...
Daarom dit topic, dan kan je elkaar helpen.

Maar tot nu toe weinig concreets

RetepVvrijdag 12 september 2003 @ 13:10
quote:
Op woensdag 10 september 2003 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Je werkt dus in C?
Zijn er ook assemblers? C heb ik nog nooit wat mee gedaan eigenlijk
NEEEE! Er zit een RISC processor in. Tenzij je heel goed bent in het optimaliseren van assembly code (jump prediction, cache thrashing prevention (of hoe ze dat tegenwoordig noemen), etc.) moet je het niet doen. Het is geen recht-toe-recht-aan 8-bit processortje, zelfs niet een recht-toe-recht-aan 32-bit processortje.

De C-compiler zal jouw code beter kunnen optimaliseren dan jij ooit met de hand kan, zeker in het geval van een RISC processor.

Ik zou gewoon voor dat GCC development pakket gaan. Die GCC cross compiler is helemaal zo gek niet, ik heb er vroeger mee voor CD-i ontwikkeld. Het kan altijd beter omdat de GCC compiler niet specifiek is voor één bepaalde processor, maar de code die eruit komt is heel acceptabel.

Leer C, dan kun je later ook nog eens wat met je aangeleerde skills . Je moet er in het begin even doorheen worstelen, vooral met die header-files. De grootste moeilijkheid is uitvinden welke functies in welke header-files zitten (en daarmee uit welke libraries gehaald worden).

Ik heb helaas ook nog effe niks concreets, maar ik heb nog niet eens een flash-cartridge. Weet iemand waar ik een betaalbare kan kopen? De prijs van die flash-cartridges lijkt niet in relatie te staan met de productie- en onderdelenkosten. 150 euro voor een 64Mb flash kaartje! Een USB flash kaartje kost nog geen 40 euro en daar zit vrijwel hetzelfde in!

DaCabronvrijdag 12 september 2003 @ 21:32
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:10 schreef RetepV het volgende:

[..]


Ik heb helaas ook nog effe niks concreets, maar ik heb nog niet eens een flash-cartridge. Weet iemand waar ik een betaalbare kan kopen? De prijs van die flash-cartridges lijkt niet in relatie te staan met de productie- en onderdelenkosten. 150 euro voor een 64Mb flash kaartje! Een USB flash kaartje kost nog geen 40 euro en daar zit vrijwel hetzelfde in!


Je kunt ze ook zelf maken
http://www.ziegler.desaign.de/GBA/gba.htm
Swetseneggervrijdag 12 september 2003 @ 23:04
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:10 schreef RetepV het volgende:

[..]

NEEEE! Er zit een RISC processor in. Tenzij je heel goed bent in het optimaliseren van assembly code (jump prediction, cache thrashing prevention (of hoe ze dat tegenwoordig noemen), etc.) moet je het niet doen. Het is geen recht-toe-recht-aan 8-bit processortje, zelfs niet een recht-toe-recht-aan 32-bit processortje.

De C-compiler zal jouw code beter kunnen optimaliseren dan jij ooit met de hand kan, zeker in het geval van een RISC processor.

Ik zou gewoon voor dat GCC development pakket gaan. Die GCC cross compiler is helemaal zo gek niet, ik heb er vroeger mee voor CD-i ontwikkeld. Het kan altijd beter omdat de GCC compiler niet specifiek is voor één bepaalde processor, maar de code die eruit komt is heel acceptabel.

Leer C, dan kun je later ook nog eens wat met je aangeleerde skills . Je moet er in het begin even doorheen worstelen, vooral met die header-files. De grootste moeilijkheid is uitvinden welke functies in welke header-files zitten (en daarmee uit welke libraries gehaald worden).

Ik heb helaas ook nog effe niks concreets, maar ik heb nog niet eens een flash-cartridge. Weet iemand waar ik een betaalbare kan kopen? De prijs van die flash-cartridges lijkt niet in relatie te staan met de productie- en onderdelenkosten. 150 euro voor een 64Mb flash kaartje! Een USB flash kaartje kost nog geen 40 euro en daar zit vrijwel hetzelfde in!


Dan zal ik maar eens dikke C boeken bij Donner gaan aanschaffen

Ik heb voor mijn linkertje 145 euro betaald met 256Mbits flash kaartje.

Tja, aan flashmemory kost het geen reet natuurlijk

koeivrijdag 12 september 2003 @ 23:11
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:10 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik heb helaas ook nog effe niks concreets, maar ik heb nog niet eens een flash-cartridge. Weet iemand waar ik een betaalbare kan kopen? De prijs van die flash-cartridges lijkt niet in relatie te staan met de productie- en onderdelenkosten. 150 euro voor een 64Mb flash kaartje! Een USB flash kaartje kost nog geen 40 euro en daar zit vrijwel hetzelfde in!


http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=336&p=f&t=1739

Deze zijn iets betaalbaarder. 150 euro voor 512 mbit of 100 euro voor 256 mbit. Misschien komt er nog een inkoopactie waarbij je een flashkaartje met RTC kan scoren want die zijn niet over (en dat heb je nodig om een klok/alarm te kunnen maken volgens mij)

RetepVdonderdag 18 september 2003 @ 12:40
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 23:11 schreef koei het volgende:
Misschien komt er nog een inkoopactie waarbij je een flashkaartje met RTC kan scoren want die zijn niet over (en dat heb je nodig om een klok/alarm te kunnen maken volgens mij)
Hmm, je hebt wel iets meer nodig dan alleen een RTC. Je wil wel dat je organiser ook een alarm geeft als je GBA uit staat . En je wilt natuurlijk meer dan 1 alarm kunnen opzetten. Er moet dus gewoon een low-power processortje bij die vanuit een eigen batterij gevoed kan worden.

Ik heb deze processor gevonden: PIC16C745-I/SP. Een vrij simpel processortje met een 8K on-chip flashrom voor code (14 bits op-codes) en 256 bytes aan on-chip geheugen en een USB 1.1 port.

Blablabla, als je de datasheet bekijkt, is dit de meest perfecte low-cost oplossing voor zo'n cartridge.

Je moet dus ook nog een digitizer-input op de cartridge hebben (hoe krijg je anders tekst ingevoerd, met zo'n virtual keyboardje en de pijltjestoetsen? Dacht 't niet ). Daar kun je mooi wat I/O pinnen voor gebruiken.

Digitizer-input is nog wat lastig. Je zou op de cartridge zo'n soort digitizer-pad kunnen zetten zoals je dat wel bij laptops ziet. Of je zou misschien de mensen een digitizer-folie over het display van de GBA kunnen laten plakken. Of een digitizer in de vorm van een opklapbaar doorzichtig dekseltje. Als je dan spellen wil spelen kun je de digitizer samen met de cartridge verwijderen.

Persoonlijk denk ik dat de afstand tussen de digitizer en het display niet te groot moet zijn, anders gaan mensen naast dingen klikken als ze niet helemaal recht bovenop het display kijken.

Ik zie ook op lik-sang dat ze nieuwe 'lenses' verkopen, het plaatje dat over het display heen zit om het te beschermen. Die is dus vervangbaar (voor als er echt te diepe krassen in zitten), maar je zou er ook een digitizer-schermpje voor in de plaats kunnen plakken.

Of nog beter, een compleet nieuw frontje mee leveren met ingebouwde digitizer zodat je die dichter op het display kunt laten zitten en de montage ook nog eens altijd goed is (mensen kunnen het niet scheef plakken).

Maar goed, alle plannen op een stokje: denk je serieus dat er op dit moment iemand is die liever zijn GBA ombouwt naar een organizer dan een echte organizer koopt? Ik denk het eigenlijk niet. Organisers zijn statussymbolen en een GBA is dat nou eenmaal niet .

RetepVmaandag 22 september 2003 @ 13:12
Nou goed dan.

Ik heb gisteren DevKit Advance gedownload, ik zal eens wat gaan proberen te maken. Iets simpels met een scrollende achtergrond en wat sprites moet toch wel in een middagje te maken zijn, zou je zeggen.

Ik heb geen flash kaartje. Welke emulator is een beetje Ok? Ik heb nu BGB en BoycottAdvance gedownload.

Ik heb ook bij www.microchip.com samples aangevraagd van de PIC16C745 processor (PIC processor met USB 1.1 interface). Vooralsnog ga ik niet beginnen aan een organiser, maar misschien is er nog wat leuks mee te doen .

RetepVdinsdag 30 september 2003 @ 10:52
quote:
Op maandag 22 september 2003 13:12 schreef RetepV het volgende:
Ik heb ook bij www.microchip.com samples aangevraagd van de PIC16C745 processor (PIC processor met USB 1.1 interface). Vooralsnog ga ik niet beginnen aan een organiser, maar misschien is er nog wat leuks mee te doen .
Well, ik kan melden dat afgelopen vrijdag 2xPIC16C54 en 2xPIC 16C745 processortjes op de deurmat lagen . Gratis ende voor niets.

Eens kijken of ik er sowieso niet iets leuks mee kan doen m.b.t. de GBA. De PIC16C745 heeft een USB 1.1 compatible interface, dus kan ik simpelweg data uitwisselen met de PC. Misschien de GBA als statusdisplay gebruiken voor de PC. GBA's worden vanzelf wel goedkoper dan losse LCD displays .

Edit:

Oeps, ze zijn OTP, one-time programmable dus. Hmz, had ik toch de duurdere moeten sampelen , die is schijnbaar UV erasable. Naja, ze zijn lekker makkelijk met samples, dus dat komt volgende maand dan wel .

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 30-09-2003 11:28]

Kondrosdinsdag 18 november 2003 @ 20:19
Hoe lossen jullie op dat je met je oude 128 kaartjes nog op de SP kan uitproberen? bij mij past ie er niet in (door de verbreding bovenaan)