Ik ben nog niet zover, mijn zoontje is bijna 2.
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 12:11 schreef Greyfox het volgende:
Sja, een beetje laten gaan maar duidelijke regels stellen en daar ook aan vasthouden denk ik.Ik ben nog niet zover, mijn zoontje is bijna 2.
Dat ze in jouw ogen nu al zover is, had je kunnen voorkomen door strenger op te treden.
"Met harde hand.. "
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 12:16 schreef Oksel het volgende:
Jij bent de moeder. Ze woont in JOUW huis, dus leeft ze maar naar JOUW regels.Dat ze in jouw ogen nu al zover is, had je kunnen voorkomen door strenger op te treden.
"Met harde hand.. "
quote:Mee eens en ook zeker aan vasthouden
Jij bent de moeder. Ze woont in JOUW huis, dus leeft ze maar naar JOUW regels.
[/quote]
Dat ze in jouw ogen nu al zover is, had je kunnen voorkomen door strenger op te treden.
"Met harde hand.. "
[/quote]
Bull shit, sommige tieners zijn nu eenmaal verder dan anderen in hun ontwikkeling en interesses.
Dat heeft niets met 'met harde hand' opvoeden te maken.
[Dit bericht is gewijzigd door Greyfox op 09-09-2003 12:19]
Je doet er als ouder niks aan : dingen verbieden etc. hebben een averrechtse werking. ze alles laten doen is ook weer niet goed.
het enige wat helpt is zorgen dat je een zeer open relatie heb met je kinderen, dat alles bespreekbaar is.
en verder laat het een beetje gaan. je bent zelf ook jong geweest
Verder lijkt het me alleen maar een gezonde meid hoor, beetje make-up, vriendje, eigengereid etc...
quote:Bull shit, sommige tieners zijn nu eenmaal verder dan anderen in hun ontwikkeling en interesses.
Op dinsdag 9 september 2003 12:18 schreef Greyfox het volgende:[..]
"Met harde hand.. "
De ene is 18, haar kindje is 2.
De andere is 17, haar kindje is 1. (zij woont met vriend en kind bij haar ouders in.)
Je hebt alle reden om je ongerust te maken als je een dochter hebt die er 'vroeg' bij is. Het enige wat je kan doen is zorgen dat zij weet dat ze met alle vragen bij jullie terecht kan. Dus ook als het over sex gaat, of over de pil. Ik was zelf 15 toen ik aan de pil ging, en dat is 25 jaar geleden, kan me voorstellen dat sommigen er nog vroeger bij zijn. Daarbij durfden wij dat vroeger niet zelf bij de dokter te gaan halen, maar die meiden tegenwoordig doen dat vlot. Moeder hoeft het niet te weten.
Verder, is het maar afwachten en hopen dat ze goed door deze periode doorkomt, want haar ergens toe dwingen zal niet werken, denk ik.
Succes.
Oh ja, mijn moeder hield vroeger van alledrie de dochters een lijstje bij waarop de eerste dag van iedere menstruatie stond. Dat moesten we dus altijd even melden. Dit was voor het geval er ooit iets zou zijn, omdat de dokter dan altijd vraagt hoe de menstruatiecyclus is. Als je zoiets bijhoudt van je dochter en ze wordt precies om de vier weken ongesteld, dan kan het weleens zijn dat ze de pil gebruikt.
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 09-09-2003 12:26]
quote:ja hallo dat werkt dus helemaal niet heh, gevolg is dat ze zich steeds verder gaat afzetten, en als ze 16 is heb je een lekker opgefokte situatie.
Jij bent de moeder. Ze woont in JOUW huis, dus leeft ze maar naar JOUW regels.Dat ze in jouw ogen nu al zover is, had je kunnen voorkomen door strenger op te treden.
"Met harde hand.. "
Wat ik me afvraag : ik zou me kunnen voorstellen dat het niet het enige is waar moeders zich zorgen over maakt ? spelen zaken als : roken,drinken, drugs gebruik geen rol in de 'zorgen'?
[Dit bericht is gewijzigd door CIXX op 09-09-2003 12:23]
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 12:19 schreef NullPointer het volgende:[..]
ja hallo dat werkt dus helemaal niet heh, gevolg is dat ze zich steeds verder gaat afzetten, en als ze 16 is heb je een lekker opgefokte situatie.
dit is natuurlijk ook afhangkelijk van haar karakter, ik ken haar niet. Duidelijk aangeven waarom je over zulke dingen druk maakt, en duidelijk maken dat een kind van 13 nog helemaal niet weet hoe alles in elkaar zit ook al denkt ze zelf van wel..
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 12:22 schreef CIXX het volgende:
ik merk dat het tot nu toe vooral "seks" gerelateerd is.Wat ik me afvraag : ik zou me kunnen voorstellen dat het niet het enige is waar moeders zich zorgen over maakt ? spelen zaken als : roken,drinken, drugs gebruik niet voor in de 'zorgen'?
quote:Tuurlijk, het is net een hond die je kan vertellen waar en wanneer te schijten. Niets menselijks aan zo'n kind. Dat zoeken ze maar uit als ze uit huis gaan. Wat waarschijnlijk op jonge leeftijd gebeurt aangezien er een onoverbrugbare kloof ontstaat tussen ouder en kind als je alleen maar streng optreed. Als het dan toch misgaat dan heb je gefaald en ben je te zacht geweest.
"Met harde hand.. "
Het lijkt me erg raar (ook al ben ik zelf net begin 20 en heb ik geen kinderen) om te moeten zien dat een kind een eigen leven gaat leiden. Steeds minder dingen waar je als ouder invloed op hebt, steeds meer keuzes die je dochter zelf maakt.
Puberteit is enerzijds een tijd van rebelse kinderen, maar anderzijds ook een tijd waarin ouders die ouderlijke "grip" moeten versoepelen. Moeilijk voor beiden lijkt me.
quote:Helemaal onderin. Reageer op dit topic.
Op dinsdag 9 september 2003 12:22 schreef mom_wurry het volgende:
Allemaal bedankt voor raad en advies, hoe kan ik hier antwoorden zonder te quoten ??
quote:
"Met harde hand.. "
quote:Dat denk ik wel, maar die zorgen heeft iedereen met een tiener, jongen of meisje, alto of niet. Heb zelf een zoon van 11, gelukkig nog veel thuis en nog echt een jochie. Volgend jaar gaat hij naar de middelbare school. Ik verwacht dat hij dan ook wel erg zal veranderen. Heb dus nog één 'zorgeloos' jaartje voor de boeg.
Op dinsdag 9 september 2003 12:22 schreef CIXX het volgende:
ik merk dat het tot nu toe vooral "seks" gerelateerd is.Wat ik me afvraag : ik zou me kunnen voorstellen dat het niet het enige is waar moeders zich zorgen over maakt ? spelen zaken als : roken,drinken, drugs gebruik geen rol in de 'zorgen'?
Ik dacht dus in dit geval speciaal aan sex-gerelateerde problemen, gezien de beschrijving van het meisje. 13 jaar, vroegrijp, make-up, beetje alto en al een vriendje.
quote:Helemaal mee eens. Ook ik ben met "harde hand" opgevoed, en er is niks mis met me. Ik zie het overal om me heen, ouders zijn te soft. Nee = nee. en niet misschien na een potje janken, klieren of schelden.....
"Met harde hand.. "
Wil ze er achterkomen of ze een meisje is? Mooi, dan kan dat als ze 15 is. Je hoeft ook niets te verbieden, maar ffs ze is 13! Kan ze nog ze ver wezen als ze denkt, maar 13! dan ga je net naar de brugklas!
Je kind is niet je gelijke en je hoeft ze al helemaal niet overal hun zin in te geven. Je kind is je kind, en daar mag je een beetje respect van verwachten.
Nog ff, en ouders gaan hier vragen: Mijn dochter is 11 en ze wil aan de pil want ze heeft een vriendje.
Wil ze trouwens ook al uit?
[Dit bericht is gewijzigd door trekdrop op 09-09-2003 12:34]
quote:als jij het zo goed weet en het bij jou kinderen wel werkt misschien wil jij dan alle pubers wel opvoeden.
Op dinsdag 9 september 2003 12:34 schreef trekdrop het volgende:[..]
Helemaal mee eens. Ook ik ben met "harde hand" opgevoed, en er is niks mis met me. Ik zie het overal om me heen, ouders zijn te soft. Nee = nee. en niet misschien na een potje janken, klieren of schelden.....
Wil ze er achterkomen of ze een meisje is? Mooi, dan kan dat als ze 15 is. Je hoeft ook niets te verbieden, maar ffs ze is 13! Kan ze nog ze ver wezen als ze denkt, maar 13! dan ga je net naar de brugklas!
Je kind is niet je gelijke en je hoeft ze al helemaal niet overal hun zin in te geven. Je kind is je kind, en daar mag je een beetje respect van verwachten.Nog ff, en ouders gaan hier vragen: Mijn dochter is 11 en ze wil aan de pil want ze heeft een vriendje.
Wil ze trouwens ook al uit?
[Dit bericht is gewijzigd door pffffffff op 09-09-2003 12:37]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |