abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13238394
Die bedoel ik inderdaad.

Edhel of zoiets? .. of toch niet

Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_13240324
quote:
Op woensdag 17 september 2003 16:14 schreef Asschen_sukar het volgende:
Die bedoel ik inderdaad.

Edhel of zoiets? .. of toch niet

Heten ze niet gewoon de elders ofzo? Misschien dat ik het later vanavond nog eens nazoek. Ik ga nu uit eten.

I don't need a bath. I just bathed a year ago (Battlerager Phewt in The Legacy of the drow van R.A. Salvatore)[br][url]http://www.fantasycave.nl[/url]
pi_13240375
Elders .. kwam dat niet uit een of ander spelletje

.. nazoeken gaat hier lastig, aangezien die boeken uitgeleend zijn aan me opa

pi_13244560
wat vinden jullie van Weis&hickman- de poort des doods

is het een goede serie of is het bagger

pi_13244817
quote:
Op woensdag 17 september 2003 20:00 schreef Jan-jaap het volgende:

Ik vond het een erg leuke serie en heb het ook diverse keren gelezen. Geloof trouwens dat ze voor erg goedkoop bij dat err goedkope winkeltje te krijgen zijn. Weet alleen ff niet meer hoe die heet...
Too soon, too late I could not see[br]Perhaps in time you will return to me[br]And if you wont, I still won't be alone[br]Your touch lingers, giving me a small sense of being home
  woensdag 17 september 2003 @ 20:26:33 #81
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_13245354
quote:
Op woensdag 17 september 2003 20:00 schreef Jan-jaap het volgende:

goede serie!

erg origineel, en dat vind ik best belangrijk tussen al die cliche-fantasy die ook geschreven wordt....

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 17 september 2003 @ 20:27:50 #82
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_13245399
Ik heb die serie pasgeleden "verslonden".
Heerlijke boeken!!
Wat mij betreft een regelrechte aanrader.
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
pi_13245435
Ik heb van W&H alleen Bron van duisternis. Maar daar moet je voor gaan zitten. Althans, ik wel.

Ik ben dan ook eigenlijk alleen fan van Feist, en schrijvers die net als hem "kinderlijk" schrijven. Lekker luchtig, maar toch de spanning en humor erin houden.

pi_13254740
Poorten des doods was 1 van mijn eerste fantasieboeken die ik verslonden heb. Echte boeken die je gelezen moet hebben als fantasy liefhebber vind ik.
I don't need a bath. I just bathed a year ago (Battlerager Phewt in The Legacy of the drow van R.A. Salvatore)[br][url]http://www.fantasycave.nl[/url]
  donderdag 18 september 2003 @ 08:11:44 #85
51124 Amethist
See shadows gathering around
pi_13254807
quote:
Op donderdag 18 september 2003 08:00 schreef Werik het volgende:
Poorten des doods was 1 van mijn eerste fantasieboeken die ik verslonden heb. Echte boeken die je gelezen moet hebben als fantasy liefhebber vind ik.
Waarom heb je me die niet als eerste boek laten lezen dan? Zien er kleiner uit.
Why was I one of the chosen ones? Until the fight I could not see,[br]The magic and the strength of my power, It was beyond my wildest dreams,[br] One by one they are falling, Every time they try to strike us down.
pi_13254858
Assie, ik had het bijna goed.

Eldar of Kelewan elves.

http://gotelves.bravepages.com/concerning_elves.html

Volgens die link.

pi_13255230
quote:
Op woensdag 17 september 2003 20:28 schreef Asschen_sukar het volgende:
Ik heb van W&H alleen Bron van duisternis. Maar daar moet je voor gaan zitten. Althans, ik wel.

Ik ben dan ook eigenlijk alleen fan van Feist, en schrijvers die net als hem "kinderlijk" schrijven. Lekker luchtig, maar toch de spanning en humor erin houden.

Wij hebben net de doodszwaarden serie gehaald ben er nog niet aan begonnen (sorrie vonnie ) maar heb er wel zin in
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_13255301
quote:
Op donderdag 18 september 2003 08:55 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

Wij hebben net de doodszwaarden serie gehaald ben er nog niet aan begonnen (sorrie vonnie ) maar heb er wel zin in

Deel 1,2 en 3 zijn heel goed! Deel 4 hebben ze pas later geschreven omdat veel fans vonden dat de serie niet af was en die vond ik persoonlijk wat minder.
pi_13255402
quote:
Op woensdag 17 september 2003 16:08 schreef Asschen_sukar het volgende:
Een hele andere vraag.

Feist hanteert vier elfen soorten

De Moredhel; De oorspronkelijke elven. Gecreeërd door de valheru. Van dit ras zijn de andere elven ontstaan. De moredhel zijn de donkerste van de 4 "soorten". Je komt veel over hun leefwijze te weten in Deel 2 van de Krondor serie.

De Glamredhel; Ook wel de gekke elven genoemd. Ze hebben eeuwen in eenzaamheid gewoond. Strijdlustig, maar vreedzamer dan de moredhel. Ze hebben een iets vriendelijkere uitdrukking. Maar ze zijn voor gewone stervelingen niet te vertrouwen.

Maar nu laat mijn geheugen me in de steek. Er waren geloof ik nog de Eledhel ( "gewone elven" Vreedzaam, boomknuffelaars. Ze worden nu geleid door Aglaranna en Tomas ( die de kracht van Asschen Sukar heeft)

Maar hoe heette die elven op Tsurani ook alweer? Dat waren toch de "opper" elven?

Glamredhel, Eledhel en Moredhel zijn idd de drie bekende.

Bedoel je niet de Elven van Novindus? ipv Tsuranni. Zover ik in de Empire trilogie ben heb ik nog geen elf gezien.

De Elven die zover van het elf zijn zijn afgeraakt dat ze zelfs niet meer hun eigen taal spreken?

spoiler:

Miranda neemt van Novindus drie Elven mee (moeder en tweeling). Later "trouwt" Callis met
haar.

[Dit bericht is gewijzigd door ToBe op 18-09-2003 09:14]

pi_13256876
quote:
Op donderdag 18 september 2003 09:09 schreef ToBe het volgende:

[..]

Glamredhel, Eledhel en Moredhel zijn idd de drie bekende.

Bedoel je niet de Elven van Novindus? ipv Tsuranni. Zover ik in de Empire trilogie ben heb ik nog geen elf gezien.

De Elven die zover van het elf zijn zijn afgeraakt dat ze zelfs niet meer hun eigen taal spreken?

spoiler:

Miranda neemt van Novindus drie Elven mee (moeder en tweeling). Later "trouwt" Callis met
haar.

Zie mijn post van iets hierboven ToBe
pi_13259764
quote:
Op donderdag 18 september 2003 10:26 schreef Werik het volgende:

[..]

Zie mijn post van iets hierboven ToBe

Dan ben ik die nog niet tegen gekomen?!

En de Elven van Novindus zijn natuurlijk ook gewone Eledhel...

donderdag 18 september 2003 @ 13:03:39 #92
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_13260803
quote:
Op woensdag 17 september 2003 10:10 schreef Werik het volgende:
WIE? (Grote-ogen opzet smiley)
Donna Tart heeft naar mijn weten 2 boeken geschreven De verborgen geschiedenis
en De kleine vriend
Absoluut de moeite van het vermelden waard, ik zal van de verborgen geschiedenis weleens
een samenvatting maken en als ik de kleine vriend uit heb ook daarvan, kom ik nog op terug
quote:
Maar Faat, ik begrijp dus dat je het leuk vind om levensverhalen te lezen? Heb je nog andere interessante boeken/onderwerpen die je leuk vind? Stephen King ofzo bijvoorbeeld?
Ik heb een hele brede interesse in boeken, levensverhalen, erotiek en psychologische thrillers
hebben mijn voorkeur, maar mijn boekenkast is zelfs na de laatste koninginnedag opruiming
nog gigantisch en zeer divers qua genres

Van Stephen King heb ik ook heel wat gelezen, maar dat was meer omdat mijn
exhubbie een Stephen King en Robert Ludlum tik had en ik bij periodes zo'n beetje
alles verslind wat ik maar voor handen krijg. Ik vond Misery één van zijn beste boeken.

Ik zit mijn boekenkast nu eens zo te bekijken en zie titels als Griekse Mythologie en
Heksen en Demonen verhalen en vraag me ineens af of dat niet ook onder fantasy valt?

Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
  donderdag 18 september 2003 @ 13:08:05 #93
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_13260884
quote:
Op woensdag 17 september 2003 12:53 schreef Phoenixx het volgende:
Waarom lees ik fantasy boeken? Eigenlijk is het allemaal LD's schuld...

Hij kwam bij mij in huis en nam een stapel boeken mee om helemaal misselijk te worden. Toevallig had ik rond die tijd net weer een dikke pil van Tom Clancy uit en het was tijd voor wat nieuws. Een boek van LD gepakt en gaan lezen. En toen was ik verkocht!

Het is voor mij een aanvulling op mijn eigen fantasie, mijn eigen droomwereldje. Een inspiratie bron voor de website die LD en ik maken, en voor mijn leven hier op het Eiland

Dit vind ik dus heel erg leuk om te lezen, ik had jou ingeschat als iemand die haar
hele leven al "aan de fantasy" zat

Nu ik er zo over nadenk, zo zou dat met mij ook kunnen gaan. Wat ik hierboven al schreef
bijvoorbeeld een schrijver als Ludlum zou ik uit mezelf nooit een boek van gekocht hebben,
maar dan is er iemand die daar een waanzinnige tik van heeft en zie je stapels van die
boeken liggen en denk je ach laat ik ook maar eens eentje lezen en boeit het dus wel degelijk

Was it so hard Achilles
So very hard to die
So much the happier I
pi_13260944
..
  donderdag 18 september 2003 @ 13:15:36 #95
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_13261018
quote:
Op woensdag 17 september 2003 10:24 schreef Abbadon het volgende:
Faat, mijn excuses dat ik geen antwoord had gegeven op je algemene vraag wat mij in fantasy aantrekt...

de reden daarvoor was dat ik weinig had toe te voegen aan wat anderen al gezegd hebben....dwz niet zonder te verzanden in zeer theoretisch/filosofisch gebral over dingen als Waarheid/Werkelijkheid/Goed/Kwaad/Psychologie etc. en daar had ik gewoon niet zo'n zin in

hou het voor mij dus ook maar op escapisme, in combinatie met een afkeer van zgn. 'literatuur'

Geen excuses noodzakelijk

Gaat mij er ook niet om of iemand iets "toe te voegen" heeft, vind het gewoon leuk
ieders beweegredenen te horen.

Bij jou is het me trouwens nog niet geheel duidelijk escapism kun je dmv bijna
elk boek wel vinden denk ik, zolang het maar boeit.
Maar hoezo een afkeer van zogenaamde literatuur? Doel je op de droogheid en
arrogantie van de Nederlandse literatuurschrijvers? Of door de saaie boeken die
wellicht op de middelbareschoollijsten stonden?

Een schrijfster als Donna Tart valt ook onder literatuur, maar ik durf erom te wedden
dat velen van jullie de verborgen geschiedenis in één adem uitlezen terwijl dat dus
absoluut niets met fantasy te maken heeft. Yep, hoog tijd dat ik daar eens een verslag van maak

Was it so hard Achilles
So very hard to die
So much the happier I
pi_13261126
quote:
Op donderdag 18 september 2003 12:17 schreef ToBe het volgende:

[..]

Dan ben ik die nog niet tegen gekomen?!

En de Elven van Novindus zijn natuurlijk ook gewone Eledhel...

Ze komen ook niet in de Empire serie voor. In welk boek ze precies voorkomen weet ik niet. Maar je komt ze tegen als Puc,Milamber, naar Tsurani reist, om daar naar hen te zoeken. Om zo meer te weten te komen over zichzelf, en hun vijand. ( Als ik me niet vergis Nalar, oftewel, de naamloze)

En de elven van Novindus zijn inderdaad de Eledhel. Alleen "vermenselijkt"

klote cookies.

Asschen

[Dit bericht is gewijzigd door Arutha op 18-09-2003 13:21]

Optimist, een slecht geïnformeerde pessimist
  donderdag 18 september 2003 @ 13:20:42 #97
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_13261128
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:11 schreef cinnamongirl het volgende:
..
Strakke reply
Was it so hard Achilles
So very hard to die
So much the happier I
pi_13261155
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:03 schreef Faat het volgende:

[..]

Donna Tart heeft naar mijn weten 2 boeken geschreven De verborgen geschiedenis
en De kleine vriend
Absoluut de moeite van het vermelden waard, ik zal van de verborgen geschiedenis weleens
een samenvatting maken en als ik de kleine vriend uit heb ook daarvan, kom ik nog op terug
[..]

Ik heb een hele brede interesse in boeken, levensverhalen, erotiek en psychologische thrillers
hebben mijn voorkeur, maar mijn boekenkast is zelfs na de laatste koninginnedag opruiming
nog gigantisch en zeer divers qua genres

Van Stephen King heb ik ook heel wat gelezen, maar dat was meer omdat mijn
exhubbie een Stephen King en Robert Ludlum tik had en ik bij periodes zo'n beetje
alles verslind wat ik maar voor handen krijg. Ik vond Misery één van zijn beste boeken.

Ik zit mijn boekenkast nu eens zo te bekijken en zie titels als Griekse Mythologie en
Heksen en Demonen verhalen en vraag me ineens af of dat niet ook onder fantasy valt?

Zie je wel. Je bent ook een fantasy liefhebber. De ene vindt boeken van Stephen King meer naar de horror kant gaan. De ander meer richting Fantasy. De scheidslijn vind de 1 vlinterdun, voor de ander zit er een wereld van verschil in.

Dus om op je eerdere vraag terug te komen van wat de fantasy liefhebbers nou trekt om een fantasy boek te lezen kun je dus vergelijken met wat jou trekt om een boek van dus bijvoorbeeld Stephen King te pakken.

Maar je kunt het dus ook terugvoeren naar bijvoorbeeld levensverhalen. Jij leest ze waarschijnlijk omdat jij het interessant vind om te kijken hoe mensen hun leven hebben ingevuld. Misschien om te verzinnen, hoe je sommige dingen anders gedaan zou hebben. Misschien om je in te leven in een bepaalde omgeving. Ik weet het niet, dat is iets persoonlijks. Maar in ieder geval, zoiets kun je je ook voorstellen bij Fantasy boeken. Het inleven in een levensverhaal van een aantal personen op een bepaalde wereld.

Griekse Mythologie vind ik persoonlijk een twijfelgeval. Je zult vast wel een aantal verhalen hebben die gebaseerd zijn op verzinsels, maar de meeste zijn redelijk te verklaren. Maar je zou ze als Fantasy kunnen zien idd.

Heksen en Demonen ken ik niet en dus weet ik niet wat de inhoud is. Maar als er dus echt verhalen in staan dan zal het volgens mij idd onder Fantasy vallen.

Hmmm, heel verhaal geworden. Misschien dat je je nu nog wat beter kunt voorstellen wat mensen trekt om fantasyboeken te lezen.

Overigens vind ik boeken van Michael Crighton (Schrijver van o.a. Jurassic Park en Disclosure) en Steve Alten (MEG en Beet) ook heel goed. En die boeken plaats ik meer onder thrillers dan onder fantasy. Hoewel sommige twijfelgevallen zijn.

pi_13261303
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:20 schreef Faat het volgende:

[..]

Strakke reply

Heu...ik had er een recensie van een non-fantasyboek ingegooid heh heh.
  donderdag 18 september 2003 @ 13:32:58 #100
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_13261416
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:15 schreef Faat het volgende:
Geen excuses noodzakelijk
quote:
Gaat mij er ook niet om of iemand iets "toe te voegen" heeft, vind het gewoon leuk ieders beweegredenen te horen.

Bij jou is het me trouwens nog niet geheel duidelijk escapism kun je dmv bijna elk boek wel vinden denk ik, zolang het maar boeit.

Ik lees ook niet alleen maar fantasy hoor, Faat
ook heel veel thrillers, horror, SF, historische boeken etc...
quote:
Maar hoezo een afkeer van zogenaamde literatuur? Doel je op de droogheid en arrogantie van de Nederlandse literatuurschrijvers? Of door de saaie boeken die wellicht op de middelbareschoollijsten stonden?
dan heb ik het vooral over de nederlandse 'literatuur' idd....oninteressant pretentieus gewauwel....kleurloos en doorzichtig, naar mijn mening....maar goed, smaken verschillen
quote:
Een schrijfster als Donna Tart valt ook onder literatuur, maar ik durf erom te wedden dat velen van jullie de verborgen geschiedenis in één adem uitlezen terwijl dat dus absoluut niets met fantasy te maken heeft. Yep, hoog tijd dat ik daar eens een verslag van maak
De verborgen geschiedenis heb ik gelezen, en ik moet zeggen dat het me beter beviel dan de meeste literatuur....'t enige jammere van dat boek vond ik dat de schrijfster af en toe wel heel erg bezig was met te laten zien hoe slim ze wel niet was....een kwaaltje waar wel meer schrijvers van 'literatuur' last van hebben, en misschien wel mijn grootste bezwaar er tegen.

Ik heb altijd de indruk dat schrijvers van 'literatuur' vooral bezig zijn met zichzelf, en in mindere mate met het verhaal....dat is misschien wel wat me trekt in een stroming als fantasy. Het verhaal staat hier (bijna) altijd voorop. Bij een schrijver als Stephen King staat alles in dienst van het verhaal, terwijl bijvoorbeeld Harry Mulisch zich regelmatig verliest in allerlei verhandelingen die er meer lijken te zijn om te laten zien hoe slim meneer mulisch wel niet is dan dat ze daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal....

maar da's mijn mening

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')