abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13068107
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 20:55 schreef Leng het volgende:
Voor een volledig overzicht van de door R.A. Salvatore geschreven boeken kunt u natuurlijk altijd even bij De *Magische* Bibliotheek van Leng gaan kijken!

Verder heb ik helaas bijzonder weinig aan deze discussie toe te voegen, daar ik de boeken van Salvatore verder niet ken.

De beschrijving van een wereld waarin de vrouw het voor het zeggen heeft en de man in dienst staat van de vrouw doet me eerlijk gezegd wel een klein beetje denken aan de Aes Sedai aan de boeken van Robert Jordan.... Werik, ik weet bijna wel zeker dat je ook wel eens Het Rad des Tijds hebt gelezen. Is er een overeenkomst te trekken tussen Salvatores drows en Jordans Aes Sedai?

Sorry, hoewel ik de serie van Jordan wel heb staan en ik ooit in het eerste deel ben begonnen vind ik dat een serie waar ik eens rustig in een vakantie aan moet beginnen. Te veel details om snel te kunnen lezen. Dus ik kan die vergelijking niet trekken.
I don't need a bath. I just bathed a year ago (Battlerager Phewt in The Legacy of the drow van R.A. Salvatore)[br][url]http://www.fantasycave.nl[/url]
  woensdag 10 september 2003 @ 20:16:14 #27
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_13078551
Geeft niet - Abbadon had de vraag al beantwoord!

Salvatore ken ik verder niet als schrijver. Natuurlijk kan ik best wel een aardig beetje speuren op het internet, en nou viel het mij op dat als je een "luie lezer" bent - zoals ik - en gewoon lekker in het Nederlands wil lezen, je met R.A. Salvatore toch een probleem hebt. Het enige boek dat ik van zijn hand kon vinden dat gewoon "in m'n moers taal" is geschreven, is "Star Wars - Episode II - Attack of the Clones". Zonder enige twijfel pure "fantasy", maar toch niet helemaal op zijn plaats hier.

Goed, mijn vraag is dus: zijn de boeken van Salvatore ook in het Nederlands verschenen?

En: er is een nieuw boek op komst, heb ik begrepen. "The Lone Drow", gaat 'ie heten. Of heb je die al, Werik?

The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
pi_13079873
quote:
Op woensdag 10 september 2003 20:16 schreef Phoenixx het volgende:
Geeft niet - Abbadon had de vraag al beantwoord!

Salvatore ken ik verder niet als schrijver. Natuurlijk kan ik best wel een aardig beetje speuren op het internet, en nou viel het mij op dat als je een "luie lezer" bent - zoals ik - en gewoon lekker in het Nederlands wil lezen, je met R.A. Salvatore toch een probleem hebt. Het enige boek dat ik van zijn hand kon vinden dat gewoon "in m'n moers taal" is geschreven, is "Star Wars - Episode II - Attack of the Clones". Zonder enige twijfel pure "fantasy", maar toch niet helemaal op zijn plaats hier.

Goed, mijn vraag is dus: zijn de boeken van Salvatore ook in het Nederlands verschenen?

En: er is een nieuw boek op komst, heb ik begrepen. "The Lone Drow", gaat 'ie heten. Of heb je die al, Werik?

Nee, nog niet. Ik moet zeggen dat Salvatore in het engels lekker wegleest. Weinig onduidelijkheden en veel actie. Kortom nee, ze zijn niet in het Nederlands verschenen.

Phoenixx, dit zijn de eerste 10 boeken die hij heeft geschreven er zijn er ondertussen nog 5 uit en binnenkort dus de 6e. Ach, je kent het wel he. De financien...

En inderdaad heeft Salvatore ook veel Starwars geschreven.

I don't need a bath. I just bathed a year ago (Battlerager Phewt in The Legacy of the drow van R.A. Salvatore)[br][url]http://www.fantasycave.nl[/url]
pi_13087789
quote:
Op woensdag 10 september 2003 12:33 schreef Lord_Dreamer het volgende:

[..]

Beetje een groep Amazones lijkt het wel.. maar als men ondergronds zit als drow .. hoe zit het met de voedselvoorziening.. zuurstof etc ??

Voedselvoorziening werkt hetzelfde als bovengronds. Jagen, landbouw. etc. Volgens mij waren er een bepaald soort planten die voor voldoende zuurstof in de grotten van de drow zorgden. Maar dit weet ik niet helemaal zeker meer. Iemand anders misschien.
pi_13088695
quote:
Op donderdag 11 september 2003 08:52 schreef Werik het volgende:

[..]

Voedselvoorziening werkt hetzelfde als bovengronds. Jagen, landbouw. etc. Volgens mij waren er een bepaald soort planten die voor voldoende zuurstof in de grotten van de drow zorgden. Maar dit weet ik niet helemaal zeker meer. Iemand anders misschien.

vergeet de fungus niet
eetbaar en/of lichtgevend
Onrecht doen is een groter schande dan het te lijden. [br] Ook een wijze vergist zich wel eens, [br] maar alleen een dwaas volhardt in zijn vergissing. [br] (joodse wijsheden)
pi_13088753
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:04 schreef Bar_the_Grey het volgende:

[..]

vergeet de fungus niet
eetbaar en/of lichtgevend

Paddestoelen/schimmels toch ???
Ik heb geen kloon nodig om me zelf kenbaar te maken[BR]Verwacht het onverwachte en blijf scherp. [BR][BR] [b]S.E[/b]
pi_13088812
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:07 schreef Lord_Dreamer het volgende:

[..]

Paddestoelen/schimmels toch ???

Ja, precies. Die bedoelde ik.
pi_13088880
en verder geldt het recht van de sterkste daar. eet of wordt gegeten.
Onrecht doen is een groter schande dan het te lijden. [br] Ook een wijze vergist zich wel eens, [br] maar alleen een dwaas volhardt in zijn vergissing. [br] (joodse wijsheden)
pi_13089039
Wat dus ook nog wel leuk is om te vermelden is dat ze dus een soort zespotige hagedis achtige wezens gebruiken als rijdieren en die kunnen dus ook verticaal en ondersteboven tegen de rotsen opklauteren.
pi_13089272
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:26 schreef Werik het volgende:
Wat dus ook nog wel leuk is om te vermelden is dat ze dus een soort zespotige hagedis achtige wezens gebruiken als rijdieren en die kunnen dus ook verticaal en ondersteboven tegen de rotsen opklauteren.
Ohw grappig ,, vertel ?? plaatje ??

Maar wat maakt Het verhaal van de Drowelf tot een serie die gewoon gelezen moet worden door fantasy liefhebbers, en kunnen aankomende fantasy liefhebbers dat soort boeken ook lezen of is dat te zware kost ?

Ik heb geen kloon nodig om me zelf kenbaar te maken[BR]Verwacht het onverwachte en blijf scherp. [BR][BR] [b]S.E[/b]
pi_13089424
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:38 schreef Lord_Dreamer het volgende:

[..]

Ohw grappig ,, vertel ?? plaatje ??

Maar wat maakt Het verhaal van de Drowelf tot een serie die gewoon gelezen moet worden door fantasy liefhebbers, en kunnen aankomende fantasy liefhebbers dat soort boeken ook lezen of is dat te zware kost ?

Ik weet niet of er plaatjes van bestaan, zal vanavond eens zoeken.

Zoals ik eerder al zei, vind ik van niet. Hoewel ze enkel in het engels te verkrijgen zijn vind ik het verhaal vrij simpel te volgen en gebeurd er altijd wel wat. Wat maakt iets tot een goede serie? Ik weet het eigenlijk niet. Persoonlijk vind ik het beschrijven van een leven dat met een geboorte begint en uiteindelijk vanuit een soort van slavernij tot volledige vrijheid komt zeer interessant om te lezen. In zijn verder leven helpt hij diverse rassen, personen e.d. omdat hij dus een strijder van het goede is. Dit slaat meestal ook wel aan. Wat ik dus ook een zeer interessante ontwikkeling vind is dat Drizzt op een gegeven moment verliefd wordt op Catti-brie, een mens.

pi_13089693
quote:
Op zondag 7 september 2003 16:54 schreef Faat het volgende:
Wat is er in het algemeen nu zo boeiend aan fantasy en om dan maar geheel
ontopic te bijven in het specifiek aan de fantasy van meneer Salvatore
De boeken van meneer Salvatore ken ik dus niet Stom he .. ja LD dat is stom .. hmmpffff bedankt maar weer

Oke.. fantasy zijn de spinselen van de flexibele geest. Als ik boeken lees, Ik scan ze dus meer dan ik lees dan verzin ik er van alles bij.

Het verhaal krijgt kleur en dimensie. De schrijver mag dan zeggen dat de hoofdpersoon blauwe sokken draagt, maar ik vind dat hij groene sokken draag en ik zie hem dan ook met groene sokken. wat de schrijver er verder dan van maakt. Eigenlijk is het verhaal van de schrijver de leidraad voor het verhaal dat ik er van maak en hoe ik het dus lees.

In fantasy verhalen gaat dat ook makkelijker dan in normale boeken. In fantasy verhalen moet je vaak je eigen fantasie gebruiken om invulling te geven aan de details. Dat maakt voor mij fantasy boeiend. Het zelf creëren van de details en vooral de opbouw van de omgeving.

Daarom vind ik het een leuk topic, dat verschillende mensen ook vertellen wat ze van de boeken van een schrijver vonden en wat hun verhaal er achter tesamen met het origineel krijg je dan een bont verhaal wat misschien aantrekkelijk genoeg is om zelf de boeken ook te gaan lezen.

pi_13157407
subtiele kick..

zijn er meer mensen die van een andere schrijver boeken lezen of en de boeken en de wereld er omheen kennen en die hier hun verhaal kwijt willen Het is nl tijd (ongeveer tijd) voor een nieuwe schrijver

Als je met maat 46 al van subtiel kan spreken

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  zondag 14 september 2003 @ 14:18:59 #39
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_13158470
quote:
Op zondag 14 september 2003 13:21 schreef Lord Dreamer het volgende:
subtiele kick..

zijn er meer mensen die van een andere schrijver boeken lezen of en de boeken en de wereld er omheen kennen en die hier hun verhaal kwijt willen Het is nl tijd (ongeveer tijd) voor een nieuwe schrijver

Als je met maat 46 al van subtiel kan spreken

Ho-ho, Lord Dreamer!!
Eventjes kleine correctie

Het is inderdaad weer zondag, dus hij/zij die zich geroepen voelt, kan een nieuw "discussie onderwerp" in de groep gooien. Maar dit is dus niet noodzakelijkerwijs een schrijver/ster! Als iemand het interessant vindt om een week te kletsen over waarom een elf puntoortjes heeft, en met z'n allen wil uitvogelen wie dat ooit eens heeft bedacht, dan is dat ook een goed onderwerp!

The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
  zondag 14 september 2003 @ 18:27:05 #40
47739 DrowElves
Chaos & Darkness will rule
pi_13163541
Jullie hadden het over ons?
Creating Chaos and Darkness, the Drow Elves will rule.[br] Sliding through the night, silence is there weapon.[br] Beware of what lies in the Shadow, waiting for a chance to take the control.
  zondag 14 september 2003 @ 19:04:16 #41
26706 Kjeldoran_Knights
We're not afraight to die
pi_13164262
quote:
Op zondag 14 september 2003 18:27 schreef DrowElves het volgende:
Jullie hadden het over ons?
Hoeveel zeiden jullie ook al weer hoe veel je oortjes waard waren..;)

Geef ons even wat tijd en we posten wat leuks hier , althans wij hopen dat het leuk is. rond een uurtje of 21:00

From the cold of the north we come.. Prepare to die...
pi_13166009
Drakenrijders van Pern serie van Anne McCaffrey

Het hele stuk tekst over de boeken vindt u hier : De *Magische* Bibliotheek van Leng

Het gaat namelijk over de drakenrijders van Pern. Vaak genoeg is een technologie opbouwend, maar kan het ook afbouwend zijn ? Dat technologisch hoogwaardige rassen op een planeet neerstrijken en langzamerhand de techniek afzweren en back to basic gaan.

"De Drakenrijders van Pern verhalen over de verre planeet Pern die wordt bedreigt door "zilveren strengen" die uit de lucht komen vallen en alles op hun weg vernietigen. De enigen die zijn opgewassen tegen deze "draden" zijn vliegenden en vuurspuwende draken. De Pernesianen hebben dan ook samenwerking moeten zoeken met deze machtige dieren"

De draken zijn in dit geval genetisch gemanipuleerde afstammelingen van vuurhagedissen en deze draken hebben de mogelijkheid om tussen tijd en ruimte te springen. Welke eigenschappen ik dus ook de draak Quantarianth in de eilandverhalen heb meegegeven. Quantarianth als draak is voor een deel ontstaan uit de boeken van Anne McCaffrey.

Nou is het landschap waarin het zich speeld net zo iets als de aarde, behalve dat er een rode planeet erg dichtbij zich bevind die de veroorzaker is van de parasitaire sporen, die het oppervlak van pern om de zoveel jaar tijsterd. het geheel is middeleeuws opgezet. En de ontwikkeling van techniek is meer het ontdekken van een kind dat een kamer vindt met speeltjes die nog leuk zijn ook.

Zelf is het een serie die ik hier in de kast heb staan , en die ik toch wel met regelmaat lees. het is fantasy , real life met een stukje SF. Met in de hoofdrol de draken en hun berijders.

Wat denken jullie ervan , dat fantasy uit technologie ontstaat, zoals in deze serie de grote vuurspugende draken zijn ontstaan uit kleine vliegnde hagedissen. Zoals ook het hele ras der drakenrijders gemanipuleerd is in de eeuwen voor hun taak als berschermers van Pern. ?

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
pi_13174811
Drakenrijders van Pern ken ik zelf niet. Maar het geheel doet me enigszins denken aan de boeken van Robin Hobb en dan vooral de serie de boeken van de zieners. Daar kan een mens met behulp van het vermogen zichzelf verplaatsen in een soort geboetseerde draak. Een overdracht van de ziel zeg maar.

Een andere serie die dus direct in mijn gedachten komt is de doodszwaard serie van Weiss en Hickmann. Hierbij zijn het dus de tovenaars die de strijdt moeten aanbinden met machines, maar uiteindelijk blijkt dus een zwaard gesmeed van een bepaald materiaal het enige wapen dat weerstand kan bieden.

Tsja, ik weet niet of de schrijvers het echt op technologie hebben gebaseerd. Ik denk dat genetische manipulatie en bijvoorbeeld de overdracht van gedachten dat niet echt zijn en dat deze gedachten al eeuwen bestaan. De kunst is gewoon om erop voort te borduren. En zoals al vaak eerder gezegd is het aan de schrijver om er een logisch geheel van te maken.

pi_13175412
Vaak is het dus fantasy tegen technologie, maar in dit verband is fantasy ontstaan uit technologie, en na verloop van tijd herondekt de fantasy de technologie weer.

Het leuke is dat de Barden, de taak als onderwijzer krijgen, en de enige zijn die een beetje normaal met de computers om kunnen gaan. En zodoende de leermeerster van het volk zijn geworden. Van uitgelachen figuren met hun maffe verhalen tot kennis dragende professoren.

maandag 15 september 2003 @ 10:28:13 #45
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_13175478
het goede aan die serie vind ik dat de eerste boeken pure fantasy zijn....de draken, de samenleving etc....en dat het in de loop van die boeken langzamerhand SF wordt, met de ontdekking van de ruimteschepen enzo...

heerlijke boeken iig!

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_13175764
quote:
Op maandag 15 september 2003 10:28 schreef Abbadon het volgende:
het goede aan die serie vind ik dat de eerste boeken pure fantasy zijn....de draken, de samenleving etc....en dat het in de loop van die boeken langzamerhand SF wordt, met de ontdekking van de ruimteschepen enzo...

heerlijke boeken iig!

Dat vind ik ook de kracht van de boeken, vooral als aan het eind duidelijk wordt dat het einde eigenlijk ook weer het begin is Wanneer de computer er mee kaptomdat die de samenleving zodanig aanpast dat de bewoners van Pern de computer als een godheid zien ipv een hulpmiddel.

Er had van mij best een vervolg op mogen komen, die weer een tijdspronge had gemaakt. ben altijd wel benieuwd hoe de ontwikkeling verder is gegaan.

maandag 15 september 2003 @ 10:52:56 #47
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_13175833
inderdaad, maar dat heb ik wel met meer series. dat ik als het verhaal 'af' is, zoiets heb van 'ja, maar dan...? wat gebeurt er daarna?'

is wel een teken dat je goede boeken te pakken hebt, I guess...

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_13175922
quote:
Op maandag 15 september 2003 10:52 schreef Abbadon het volgende:
inderdaad, maar dat heb ik wel met meer series. dat ik als het verhaal 'af' is, zoiets heb van 'ja, maar dan...? wat gebeurt er daarna?'

is wel een teken dat je goede boeken te pakken hebt, I guess...

Of een goede schrijver. Het verhaal heeft je blijkbaar zo in zijn greep dat je meer wilt. Er zijn ook zat schrijvers die een verhaal maken met een strak einde. Hele mooie boeken maar het laat niets aan je eigen fantasy over.
  woensdag 17 september 2003 @ 08:39:15 #49
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_13228306
Dingdongding.....ik kom weer even stoorzenderen

Althans die indruk krijg ik zelf, ik heb het idee gekregen dat een aantal van de posters
in dit topic er in het geheel niet op zitten te wachten om algemene vragen te beantwoorden

Met uitzondering van enkelen, dank daarvoor, worden vrij simpele vragen als wat trekt zozeer
in fantasy blijkbaar liever genegeerd. Mag wat mij betreft best, maar ik wil hierbij wel even
zeggen dat dit topic voor beginnende fantasyliefhebbers en/of mensen die niets van
fantasy begrijpen zijn aantrekkingskracht tegen het einde van pagina 1 al begint te verliezen.

Hierbij deponeer ik dus weer even een algemene vraag, hebben jullie dit ook liever?
Ik vrees zelf dat op deze manier het topic eigenlijk alleen interessant is voor het reeds
bestaande fantasygroepje dat al op het eiland vertoeft en zich al behoorlijk ingelezen heeft.

Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_13228398
quote:
Op woensdag 17 september 2003 08:39 schreef Faat het volgende:
Dingdongding.....ik kom weer even stoorzenderen

Althans die indruk krijg ik zelf, ik heb het idee gekregen dat een aantal van de posters
in dit topic er in het geheel niet op zitten te wachten om algemene vragen te beantwoorden

Dat was volgens mij het nut van dit hele topic. Mensen met vragen over boeken, of de schrijver die besproken werd, te helpen.
Dat nu alleen de vaste kliek hier zit is jammer.
quote:
Met uitzondering van enkelen, dank daarvoor, worden vrij simpele vragen als wat trekt zozeer
in fantasy blijkbaar liever genegeerd. Mag wat mij betreft best, maar ik wil hierbij wel even
zeggen dat dit topic voor beginnende fantasyliefhebbers en/of mensen die niets van
fantasy begrijpen zijn aantrekkingskracht tegen het einde van pagina 1 al begint te verliezen.
Ook voor mensen die wel geregeld fantasy lezen wordt dit topic een beetje saai.
Het gaat over 1 onderwerp, en er is voor nieuwe mensen weinig ruimte om iets anders te vragen. Of ze moeten net zo brutaal als jou zijn
quote:
Hierbij deponeer ik dus weer even een algemene vraag, hebben jullie dit ook liever?
Ik vrees zelf dat op deze manier het topic eigenlijk alleen interessant is voor het reeds
bestaande fantasygroepje dat al op het eiland vertoeft en zich al behoorlijk ingelezen heeft.
Ik zou dit topic het liefst gebruiken voor twee dingen.
  • Het beantwoorden van algemene vragen over fantasyboeken.
  • Discussie starten over 1 bepaalde schrijver.

Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')