FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vraagje
airwolf_donderdag 4 september 2003 @ 15:10
Mischien heb ik wel een hele domme vraag....
maar ja ik weet ook niet alles he...

wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen uitlijnen en balanceren
alvast bedankt

[Dit bericht is gewijzigd door airwolf_ op 04-09-2003 15:13]

Tjabbodonderdag 4 september 2003 @ 15:12
Owkey

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 04-09-2003 15:15]

jurndonderdag 4 september 2003 @ 15:13
andere letters
MercedesCLdonderdag 4 september 2003 @ 15:14
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:10 schreef airwolf_ het volgende:
Mischien heb ik wel een hele domme vraag....
maar ja ik weet ook niet alles he...

wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen uitlijnen en uitbalanceren
alvast bedankt


Uitlijnen is dat alle banden goed staan om recht vooruit te rijden dacht ik
Balanceren is zorgen dat een band overal even zwaar is zodat als hij snel draaid hij lekker blijft rijden ipv schudden omdat het zwaartepunt niet in het midden ligt
DJ_Scuffdonderdag 4 september 2003 @ 15:14
uitlijnen is zorgen dat alle wielen in 1 lijn staan,
balanceren is zorgen dat het wiel precies recht ronddraait
(er kan een deuk in je velg zitten en dan plaatsen ze een
loodje in je band)
Jereondonderdag 4 september 2003 @ 15:15
Het ene is per wiel een paar loodjes plaatsen zodat het wiel in evenwicht is, het ander is zorgen dat je auto over een grote afstend een rechte lijn blijft volgen (mits vlakke weg zonder bochten) en je stuur minder gaat trillen
Greyfoxdonderdag 4 september 2003 @ 15:15
Uitlijnen is dat je wielen in 1 spoor rijden en balanceren is dat je wiel van stukjes lood wordt voorzien om te zorgen dat hij overal even zwaar is.
Balanceren = 1 wiel
Uitlijnen = meer wielen
airwolf_donderdag 4 september 2003 @ 15:15
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:14 schreef DJ_Scuff het volgende:
uitlijnen is zorgen dat alle wielen in 1 lijn staan,
balanceren is zorgen dat het wiel precies recht ronddraait
(er kan een deuk in je velg zitten en dan plaatsen ze een
loodje in je band)
okee dan weten we dat ook weer bedankt
Tanjaatjedonderdag 4 september 2003 @ 15:15
Balanceren is loodjes aan de velg zodat je banden niet gaan trillen

Uitlijnen is dat de voorwielen recht worden gezet, zodat je rechtvooruit gaat ingeval van stuur los.

Doegie!!

Musiquencedonderdag 4 september 2003 @ 15:17
Uitlijnen is volgens mij dat ze je (voor)wielen weer recht zetten, zodat ze niet in een V staan zeg maar...

... en balanceren is dat ze zorgen dat ze netjes ronddraaien, met van die gewichtjes aan je velgen eventueel omdat ze anders uit balans zijn.

Ik leg het wat krom uit, maar daar komt het wel op neer...

Viper_74donderdag 4 september 2003 @ 15:17
En als je beide niet heb gedaan rijdt je auto als dikke scheit

Balanceren doen ze dus alleen bij nieuwe banden of als deze geplakt worden.

Uitlijnen wordt vaak gedaan zodra ze iets veranderd hebben aan of de wielophanging of de banden/velgen.
Dus als je schade hebt gehad, of nieuwe velgen, of andere schijfremmen etc.

airwolf_donderdag 4 september 2003 @ 15:17
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:17 schreef Musiquence het volgende:
Uitlijnen is volgens mij dat ze je (voor)wielen weer recht zetten, zodat ze niet in een V staan zeg maar...

... en balanceren is dat ze zorgen dat ze netjes ronddraaien, met van die gewichtjes aan je velgen eventueel omdat ze anders uit balans zijn.

Ik leg het wat krom uit, maar daar komt het wel op neer...


geeft niet hoor maar snap het wat je bedoeld
flat_erikdonderdag 4 september 2003 @ 15:19
Domme vragen bestaan niet
Tjabbodonderdag 4 september 2003 @ 15:20
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:17 schreef Viper_74 het volgende:
En als je beide niet heb gedaan rijdt je auto als dikke scheit

Balanceren doen ze dus alleen bij nieuwe banden of als deze geplakt worden.


Klopt niet.
Laatst met mijn velg iets te hard een stoepie geraakt. De velg was daarna in onbalans en moest dus worden gebalanceerd. Velg + auto meer dan 3 jaar oud en er hoefde niet iets geplakt te worden.
MercedesCLdonderdag 4 september 2003 @ 15:21
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:19 schreef flat_erik het volgende:
Domme vragen bestaan niet
Wel topicnamen die onduidelijk zijn
MercedesCLdonderdag 4 september 2003 @ 15:22
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:20 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Klopt niet.
Laatst met mijn velg iets te hard een stoepie geraakt. De velg was daarna in onbalans en moest dus worden gebalanceerd. Velg + auto meer dan 3 jaar oud en er hoefde niet iets geplakt te worden.


Wie zegt iets over plakken? het is OF het een OF niet ander. Na balanceren hoeft er meestal geen band geplakt te worden hoor
ook_gekdonderdag 4 september 2003 @ 15:23
Uitlijnen moet je doen als je auto naar 1 kant toe trekt tijdens het rijden op een rechte vlakke weg.

Balanceren moet gebeuren wanneer je auto rijd als een vibo. Je trilt echt weg. Vaak is dat bij een bepaalde snelheid over. Zo heb ik mee gereden met iemand in een BMW waar bij je tot de 130 als een gek schudde En boven de 130 niks aan de hand was. Dus we moesten wel 140 rijden

Nappydonderdag 4 september 2003 @ 15:23
Ehh bij het uitlijnen worden de banden volgens mij niet exact rechtuit gezetn maar iets naar buiten of naar binnen afhankelijk of het voorwiel- of achterwielaandrijving is.

effe zoeken zo update

Edit: http://home.wanadoo.nl/moerenho/uitlijning.htm

Leef je uit zou ik zeggen toespoort, askanteling, wielvlucht als je dit lees weet je alles

airwolf_donderdag 4 september 2003 @ 15:26
bedankt allemaal we zijn weer helemaal bij
airwolf_donderdag 4 september 2003 @ 15:27
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:23 schreef Nappy het volgende:
Ehh bij het uitlijnen worden de banden volgens mij niet exact rechtuit gezetn maar iets naar buiten of naar binnen afhankelijk of het voorwiel- of achterwielaandrijving is.

effe zoeken zo update

Edit: http://home.wanadoo.nl/moerenho/uitlijning.htm

Leef je uit zou ik zeggen toespoort, askanteling, wielvlucht als je dit lees weet je alles


en bedankt
Tjabbodonderdag 4 september 2003 @ 15:28
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:22 schreef MercedesCL het volgende:

[..]

Wie zegt iets over plakken? het is OF het een OF niet ander. Na balanceren hoeft er meestal geen band geplakt te worden hoor


heb je de post ook goed gelezen die ik gequote heb?
Daarin wordt gesteld dat er gebalanceerd wordt bij a) nieuwe banden of b) na het plakken van de band.

En bij mij was dus geen van beide gebeurt terwijl er wel gebalanceerd moest worden.

Zucht...

ook_gekdonderdag 4 september 2003 @ 15:32
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:28 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

heb je de post ook goed gelezen die ik gequote heb?
Daarin wordt gesteld dat er gebalanceerd wordt bij a) nieuwe banden of b) na het plakken van de band.

En bij mij was dus geen van beide gebeurt terwijl er wel gebalanceerd moest worden.

Zucht...


Moet een vleugel met een auto er aan ook gebalanceerd worden dan
Tjabbodonderdag 4 september 2003 @ 15:35
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:32 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Moet een vleugel met een auto er aan ook gebalanceerd worden dan


Het ging om mijn corolla.
Je doet als of je me kent. Maar je valt nu door de mand. Want ik heb 2 auto's.

Nappydonderdag 4 september 2003 @ 15:36
Balanceren moet als het wiel niet in balans is. (klinkt dat lullig;))

Dus nieuwe band, geplakte band, velg beschadigd, loodje verloren

MercedesCLdonderdag 4 september 2003 @ 15:38
quote:
Op donderdag 4 september 2003 15:28 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

heb je de post ook goed gelezen die ik gequote heb?
Daarin wordt gesteld dat er gebalanceerd wordt bij a) nieuwe banden of b) na het plakken van de band.

En bij mij was dus geen van beide gebeurt terwijl er wel gebalanceerd moest worden.

Zucht...


Je hebt gelijk, k dacht iets anders te hebben gelezen.

TOen k 4 andere banden op andere velgen liet leggen werden die ook opnieuw gebalanceerd. Ook geen nieuwe banden