abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 mei 2004 @ 03:09:36 #251
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_19010513
quote:
Op maandag 10 mei 2004 00:24 schreef Kontiki het volgende:
Mja je ondersteunt mijn punt eigenlijk. Het HBO, de HvA, of in ieder geval mijn opleiding het MIM, zuigt behoorlijk naar mijn mening.

Toen ik dat realiseerde, was het al te laat om te stoppen (lees: ik was al over het punt dat 'je het net zo goed kan afmaken'). En ik heb vervolgens alles eraan gedaan om mezelf in ieder geval geestelijk en op kennis-niveau te ontplooien.

Ik ben teleurgesteld omdat ik het gevoel heb dat die 4 jaar geen enkele meerwaarde hebben boven de kennis die ik had kunnen opdoen zonder deze opleiding. Behalve het papiertje. Maar ik wil meer dan een papiertje, ik wil kennis en vaardigheden!
Wanneer heb jij examen gedaan? Straks zijn we nog jaargenoten Ik ben het trouwens met je eens. Ik zit al vanaf september zonder werk, en ik heb bij elke sollicitatie het idee "ja, wat kan ik nou eigenlijk?" *zucht*
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_19013093
Ik ben nu aan het afstuderen, hopelijk lukt dat nog voor september. Anders 5e jaars MIM'er
pi_19013166
quote:
Op maandag 10 mei 2004 00:24 schreef Kontiki het volgende:
Ik ben teleurgesteld omdat ik het gevoel heb dat die 4 jaar geen enkele meerwaarde hebben boven de kennis die ik had kunnen opdoen zonder deze opleiding. Behalve het papiertje. Maar ik wil meer dan een papiertje, ik wil kennis en vaardigheden!
Ik zit nu ongeveer halverwege het tweede jaar (in mijn eerste jaar op de hva).. en het niveau valt me eigenlijk vies tegen. Er liggen uitdagende stages, maar het theoretische gedeelte van de opleiding (CMV) is klote. Laats had ik bijvoorbeeld een tentamen waarbij het boek op middelbare school niveau was (in de inleiding stond: "dit boek zou op iedere middelbare school verplicht moeten worden".

Ik zit er over te denken om wellicht een deeltijd universitaire opleiding erbij te gaan doen, om het theoretische gemis te compenseren.
pi_19013667
quote:
Op maandag 10 mei 2004 10:57 schreef Rulin het volgende:

Ik zit er over te denken om wellicht een deeltijd universitaire opleiding erbij te gaan doen, om het theoretische gemis te compenseren.
Als je je P hebt gehaald kan je nog overstappen naar een WO-opleiding. Dan ben je maar een half jaar kwijt in principe.
pi_19014575
Hey, ik wil dus volgend jaar waarschijnlijk MIM gaan doen op de HVA, maar nu hoor ik allemaal berichten dat de opleiding heel slecht is, je er niks van leert, veel meelifters zijn die dus geen reet doen, en de docenten nergens voor open staan en alleen hun eigen mening hebben.
Is dit allemaal waar? En zo ja welke soortgelijke opleiding kan ik dan beter gaan volgen?
I wont tiptoe my way through life, only to arrive safely at death
  maandag 10 mei 2004 @ 19:47:29 #256
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_19026926
quote:
Op maandag 10 mei 2004 11:58 schreef Emerald het volgende:
Hey, ik wil dus volgend jaar waarschijnlijk MIM gaan doen op de HVA, maar nu hoor ik allemaal berichten dat de opleiding heel slecht is, je er niks van leert, veel meelifters zijn die dus geen reet doen, en de docenten nergens voor open staan en alleen hun eigen mening hebben.
Is dit allemaal waar? En zo ja welke soortgelijke opleiding kan ik dan beter gaan volgen?
Nou, al die verhalen over meelifters en zo ging geloof ik over een Informatica opleiding. Ik heb ik vier ... nou ja, drie jaar mim weinig last gehad van meelifters en de docenten vond ik ook wel geschikt. Of je er ook wat leert... als je de goede vakken kiest wel, denk ik. Maar ik heb nu dus niet het idee dat ik iets kan, zelfs na vier jaar, en de begeleiding is ook niet alles. Ligt eraan wat je wil, denk ik, volgens mij is de richting Marketing wel goed.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_19029106
quote:
Ik had er waarschijnlijk iets minder problemen mee gehad als het papiertje ook daadwerkelijk waarde had. 10 jaar geleden stelde het HBO nog relatief veel voor. Tegenwoordig kan iedereen het HBO halen. Ik heb daarom nog meer het gevoel achter de feiten aan te lopen. Voordat je naar het HBO gaat kan je het HBO niveau in je kennis niet bewijzen. Een diploma is nu eenmaal concreet en men vraagt naar die duidelijkheid. Daarom besluit je om een HBO opleiding te volgen om je te ontwikkelen en om een waardepapier te halen. Na 4 jaar blijkt er echter iets heel anders aan de hand: de opleiding heeft geen stimulans geboden tot ontwikkeling, het diploma is geen zak meer waard en als klap op de vuurpijl is kennis, vaardigheid en diploma niet meer van belang, maar vraagt men naar 5 jaar relevante werkervaring. Of te wel: je staat wederom met lege handen.

Natuurlijk werkervaring moet je opdoen, maar zie maar eens als starter aan de bak te komen. Zelfstudie zet je niet op je CV en het diploma heeft ook niet meer de waarde die het had. Ondertussen kan je je diploma zowat weggooien in de prullenbak, want een diploma uit 2003 is alweer bijna een jaar oud en er staan alweer duizenden pas afgestudeerden te wachten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_19029997
quote:
Op maandag 10 mei 2004 11:58 schreef Emerald het volgende:
Opleiding is niet heel slecht, maar je leert er inderdaad te weinig. Meelifters kom je vooral in het eerste jaar tegen, als de studenten nog wat onwennig zijn en het moeilijk vinden om een medestudent uit de groep te kicken. In het 2e jaar worden de vakken wat individueler. Zelf vind ik dat de docenten gewoon te vaag communiceren. Ze geven nooit concrete antwoorden en waar ik me gruwelijk aan erger: ze komen geen afspraken na. Deadlines zijn hier bijv. echt een lachtertje. Soms moet je meerdere keren mailen of bellen voor je antwoord krijgt. Dat kan echt niet.
pi_19030038
Overigens treden er wel langzaam verbeteringen op, die ook echt een meerwaarde hebben. Zo is de internetsite sinds een jaar behoorlijk goed: actuele roosters, mededelingen etc. En je kan nu ook online je cijfer-overzicht bekijken.
pi_19030975
Ja maar aan de ene kant ligt het ook aan je zelf of je je diploma hebt en niks kan.
Ik heb met het MBO ook niet het gevoel gehad veel geleerd te hebben.
Maar ik kan nu wel dankzij zelf studie programmeer talen als php,asp,mysql,pascal,c,c++ en ga nu java leren.
En uiteraard netwerk gerelateerde dingen enzo...

Maar het probleem is inderdaad dat je dat soort dingen op school zou moeten leren
pi_19032172
quote:
Ja maar aan de ene kant ligt het ook aan je zelf of je je diploma hebt en niks kan. Ik heb met het MBO ook niet het gevoel gehad veel geleerd te hebben. Maar ik kan nu wel dankzij zelf studie programmeer talen als php,asp,mysql,pascal,c,c++ en ga nu java leren.
Het punt is niet zo zeer of je werkelijk iets kan of niet. Het punt is dat je niks kan met je diploma. Je kan door zelfstudie inderdaad je kennis opkrikken, maar het is niet concreet bewijsbaar. Je kan misschien zelfs beter programmeren dan iemand met een universitaire opleiding. Maar als je werk zoekt en gaat solliciteren dan staat het diploma op je CV en niet wat je werkelijk kan.

Het probleem is dan dat een werkgever denkt: "Wacht eens even. Hij/zij heeft een HBO diploma. Die opleiding staat vrij laag aangeschreven. Dus die willen wij niet." En dan maakt het bij wijze van spreken echt niet uit of je de beste programmeur van Nederland bent of een studentje dat net aan zesjes heeft gehaald. De kwaliteit van het onderwijs correleert met de waarde van het diploma en die waarde houdt weer verband met wat je werkelijk met het diploma kan.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_19042050
Ik vind het ook jammer dat HBO opleidingen niet meer zo gewaardeerd worden als jaren geleden. Maar ik weet wel dat ik als MBO'er helemaal voor 'ongeschoold' wordt versleten omdat het niveau van de MBO opleidingen de laatste jaren ook enorml is gedaald. Voor mij is het dus wel degelijk belangrijk om een HBO diploma te halen. Anders hoor je bij elke salarisonderhandeling: ja je doet dan wel hetzelfde werk als je collega's, maar jij hebt alleen een MBO diploma. We kunnen je dus niet hetzelfde gaan betalen...
WesopaWarriors.tk
pi_19042554
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 12:04 schreef Vampira1976 het volgende:
Anders hoor je bij elke salarisonderhandeling: ja je doet dan wel hetzelfde werk als je collega's, maar jij hebt alleen een MBO diploma. We kunnen je dus niet hetzelfde gaan betalen...
Ja, daar had ik op mijn stage al last van. HBO'ers 230 euro per maand, WO'ers 350
  dinsdag 11 mei 2004 @ 12:22:46 #264
52099 Jornjur
uhhh ja tuurlijk
pi_19042584
'k krijg 270 eu als afstudeerder hbo maar belasting is een killer :S 33% :s
Living from vacation to vacation.
pi_19048364
Ik heb voornamelijk zonder betaling stages moeten lopen (HBO). De economie was al zo verpest dat er een "graag of niet" mentaliteit heerste.
pi_19499964
Er is natuurlijk ook een verschil in de arbeidsmarkt van toen en in die van nu....
quote:
Op maandag 10 mei 2004 20:49 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Ik had er waarschijnlijk iets minder problemen mee gehad als het papiertje ook daadwerkelijk waarde had. 10 jaar geleden stelde het HBO nog relatief veel voor. Tegenwoordig kan iedereen het HBO halen. Ik heb daarom nog meer het gevoel achter de feiten aan te lopen. Voordat je naar het HBO gaat kan je het HBO niveau in je kennis niet bewijzen. Een diploma is nu eenmaal concreet en men vraagt naar die duidelijkheid. Daarom besluit je om een HBO opleiding te volgen om je te ontwikkelen en om een waardepapier te halen. Na 4 jaar blijkt er echter iets heel anders aan de hand: de opleiding heeft geen stimulans geboden tot ontwikkeling, het diploma is geen zak meer waard en als klap op de vuurpijl is kennis, vaardigheid en diploma niet meer van belang, maar vraagt men naar 5 jaar relevante werkervaring. Of te wel: je staat wederom met lege handen.

Natuurlijk werkervaring moet je opdoen, maar zie maar eens als starter aan de bak te komen. Zelfstudie zet je niet op je CV en het diploma heeft ook niet meer de waarde die het had. Ondertussen kan je je diploma zowat weggooien in de prullenbak, want een diploma uit 2003 is alweer bijna een jaar oud en er staan alweer duizenden pas afgestudeerden te wachten.
pi_19502828
quote:
Er is natuurlijk ook een verschil in de arbeidsmarkt van toen en in die van nu....
Wat is je punt? In de door jou aangegeven quote ging het nog om werk na de studie, terwijl de laatste berichten over stage en vergoedingen ging.
pi_19817604
*schop*

zo.... kijkt iedereen al uit naar de vakantie ?
pi_19824230
Vakantie? De echte die-hard gaat gewoon door met studeren.
  zondag 13 juni 2004 @ 23:41:43 #270
72533 Ienepien
Get on with it!
pi_19869737
quote:
Op maandag 10 mei 2004 21:14 schreef Kontiki het volgende:

[..]

Opleiding is niet heel slecht, maar je leert er inderdaad te weinig. Meelifters kom je vooral in het eerste jaar tegen, als de studenten nog wat onwennig zijn en het moeilijk vinden om een medestudent uit de groep te kicken. In het 2e jaar worden de vakken wat individueler. Zelf vind ik dat de docenten gewoon te vaag communiceren. Ze geven nooit concrete antwoorden en waar ik me gruwelijk aan erger: ze komen geen afspraken na. Deadlines zijn hier bijv. echt een lachtertje. Soms moet je meerdere keren mailen of bellen voor je antwoord krijgt. Dat kan echt niet.
Alles wat jij noemt zijn problemen die op bijna elke HBO-opleiding plaatsvinden. Ik ben ook 2e jaar MIM en doe dit voor de 'lol' na het behalen van een diploma communicatie. En 1 ding kan ik je vertellen: Het voormalige Ichthus (nu INHOLLAND ) is VEEL en VEEL erger dan MIM. Onderwijs was veel slechter en begeleiding van docenten, op 3 na ofzo) was NUL. En ja er zijn een aantal docenten die ik verschrikkelijk vind, zoals Schuitemaker (die komt niet eens de afspraken met zijn collega's na, laat staan met jou) en die schijnheil van een Bertina (koe 1e klas) , maar het kan nog veel erger!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure
pi_19962093
vakantie hmmm

maar eerst maar is projectverslag verbeteren.
pi_20505469
Hmmm stil op dit topic.
Zijn alle HvA'ers aan het werk? Of op vakantie?
Wat zijn jullie goede voornemens voor het nieuwe studiejaar?
WesopaWarriors.tk
pi_20507917
vakantie tot 2 augustus, dan stage lopen en dan afstuderen
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:40:00 #274
29071 Archie
Wegmisbruiker ;)
pi_20508629
Vakantie tot 29 augustus, daarna afstuderen!!!
Laag vliegen is ook een kunst!!!
pi_20509741
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:40 schreef Archie het volgende:
Vakantie tot 29 augustus, daarna afstuderen!!!
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')