Hogere Informatica?quote:Op zondag 25 april 2004 01:58 schreef -recon- het volgende:
iemand die toevallig wat over Informatica kan bijvoegen ?
Tsja, er zit wel een deel die mee gaan liften. Maar valt ergens nog mee. Die vallen na het eerste jaar wel af voor het grootste deel.quote:Op maandag 26 april 2004 14:44 schreef -recon- het volgende:
En what about meelifters
Zoals Neuralnet aangaf
Nou die van de MBO zijn niet perse meelifters hoor en het is logisch dat ze vrijstelling krijgen. Aangezien ze al een stage gedaan hebben meestal. Maar er zouden wel sommige weggestuurd moeten worden omdat ze hun best gewoon niet doenquote:Op maandag 26 april 2004 15:22 schreef Neuralnet het volgende:
Een groot aantal meelifters zijn hardnekkig. Ze worden beschermd door de opleiding. Ze kunnen gedurende de eerste 2 jaar meeliften in de projecten. Een aantal krijgt daarna vrijstelling voor de praktijkstage als ze op het MBO hebben gezeten. En voila, ze zitten in de afstudeerfase.
Laat je echter niet teveel afschrikken. Het is met zoveel dingen in het leven pas een probleem als je ertegen aan loopt. De ene persoon maakt extreme dingen mee, de ander ontspringt de dans.
Vreselijk kinderachtig, maar in sommige groepen echt de enige oplossingquote:Op woensdag 28 april 2004 16:42 schreef dennisdotcom het volgende:
Mijn ervaring met meelifters is dat je in het groepscontract een clausule opneemt waarbij mensen die zich niet aan afspraken houden en niet meewerken uit de groep worden verwijderd.
In groepen met extreem veel meelifters krijg je dat dus niet erdoor. Bovendien zijn er allerlei uitzonderingssituaties waar ze handig gebruik van maken. Ze hebben 2 oma's en 2 opa's en die overlijden allemaal precies in het half jaar dat je een project doet. Als je begrijpt wat ik bedoel...quote:Mijn ervaring met meelifters is dat je in het groepscontract een clausule opneemt waarbij mensen die zich niet aan afspraken houden en niet meewerken uit de groep worden verwijderd.
volgens mij is dat op mim zo ongeveer standaard ongeschreven afspraak. In de 1e hebben we 1 keer iemand 'eruit gezet' omdat die echt nix deed (eerste week superactief daarna nix meer) en er bijna nooit was. En toen hadden we ook een begeleider die dat de beste oplossing vond, toen kreeg diegene gewoon een extra opdracht zodat ie alsnog punten kon halen.quote:Op donderdag 29 april 2004 11:12 schreef Vampira1976 het volgende:
Zo'n clausule lijkt me inderdaad de enige oplossing
Tja, vaak valt er wel veel meer uit de odpracht te halen, maar veel studenten willen niet zo diep gaan lijkt het wel. Vooral niet in grote groepen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 23:24 schreef Neuralnet het volgende:
Als je het niveau van die extra opdrachten ziet ga je zowat huilen. HBO met het niveau wat je vroeger niet eens LBO wilde noemen.
De wil bij studenten is er wel degelijk. Alleen is het werken in groepen zo inefficient dat het er niet van komt. Je bent als goede student continu bezig het project in goede banen te leiden omdat je medeteamgenoten een stelletje profiteurs zijn. Verder heb je te maken met het kennisniveau van je teamgenoten. Ik heb met mensen in teams moeten zitten die op een Informatica-opleiding niet eens wisten hoe ze een bestand op een diskette moeten opslaan. Laat staan dat je met zulke mensen dieper in het project kan gaan. Je zit soms met 6 man een project te doen van een half jaar die 1 student makkelijk in een maandje red. Wat zeg ik? 2 weken zelfs als je meteen de juiste aanpak weet te hanteren.quote:Tja, vaak valt er wel veel meer uit de odpracht te halen, maar veel studenten willen niet zo diep gaan lijkt het wel. Vooral niet in grote groepen.
Wat voor oplossing wil je aandragen voor de inhoud? Er staat een docent voor de klas die zo stom is als het achtereind van een varken. Wat wil je dan? Onderwerpen aandragen? Ideeën aandragen? Ik dacht het niet. De docenten waarbij het in de colleges echt aan kwaliteit ontbreekt zijn vrijwel nooit bereid te luisteren. Laat staan dat ze veranderingen toestaan. Ze zeggen al jaren hetzelfde en ze geven al jaren dezelfde opdracht. Die opdracht moet je uitvoeren. Zo niet? Geen punten. Creativiteit? No way dude. Dat is extra nakijkwerk voor zo'n docent. Dacht je dat dat hij moeite gaat doen?quote:Ik erger me persoonlijk erg aan studenten die klagen over de inhoud van de lessen, maar er zelf niets aan doen. Zoek dan een oplossing.
Ik weet juist wel hoe het moet, maar daar heb je geen ruk aan. Eigen inbreng mag niet van veel docenten. "Je doet maar wat je gezegd wordt" is het motto. Doe je het niet, dan heb je grote kans op een onvoldoende.quote:Als je niet weet hoe iets moet, bel dan de docent
Dat verandert de inhoud van de colleges niet. De colleges blijven van slechte kwaliteit. Al print ik de hele database van Google uit. De kwaliteit van de opleidingen blijven laag. Dan kan je zelf wel extra dingen gaan doen, maar begeleiding op dat niveau is er niet aanwezig. Bij een aantal opleidingen heeft het merendeel van de docenten zelf niet eens een titel van een opleiding in het Hoger Onderwijs. Hoezo zelf een oplossing zoeken? Ik pleit voor het schoonvegen van het hele onderwijssysteem, om daarna eens wat deskundige mensen in te brengen.quote:of zoek op Google.
Met oplossingen zoeken bedoelde ik eigenlijk: oplossingen voor jezelf.quote:Op zondag 9 mei 2004 00:46 schreef Neuralnet het volgende:
Oplossingen zoeken? Mijn oplossing: oprotten met dat soort docenten. Voor dat geld ga ik zelf voor de klas staan. Maar ja, dan ben ik weer te hard en dan zeg ik iets wat niet kan.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik was ook continu bezig om zelf oplossingen te zoeken als ik wat wilde leren. Dat neemt echter niet weg dat ik vind dat ik mag klagen over de slechte kwaliteit van de colleges. Mijn punt is dat aan die slechte colleges door een student niet zoveel gedaan kan worden. Mensen zeggen wel: zoek een oplossing, maar dat werkt dus niet. Ik zocht dan wel oplossingen voor mezelf, maar dat voorkomt niet dat de opzet van het onderwijs belemmerde om te leren. Je moet toch aanwezig zijn, je moet toch voldoen aan wat de docent wil en je moet toch doen wat de opleiding zegt. Dat kost allemaal tijd. En het ergste is: ik betaal toch voor enige mate van kwaliteit. Dan wil ik het hebben ook.quote:Met oplossingen zoeken bedoelde ik eigenlijk: oplossingen voor jezelf.
Voorbeeldje: bij het MIM zou je moeten leren opmaken, DTP'en zeg maar. Dat college stelt echt geen ruk voor. Een scholier kan beter met Quark omgaan dan een gemiddeld MIM'er.
Dit is heel interessant, maar ik klaag juist omdat ik vind dat een opleiding hier (al dan niet gedeeltelijk) in moet voorzien. Het is allemaal heel leuk en aardig dat je door middel van zelfstudie het jezelf kan aanleren, maar eenmaal afgestudeerd merk ik dat je dat moeilijk kan bewijzen. Stel dat je solliciteert bij een bedrijf op een vacature. Bedrijven kennen de lage kwaliteit van de opleiding en je kan in een sollicitatiebrief en CV moeilijk hard maken dat jij zo'n ijverige student was die wel meer heeft gedaan dan de opleiding wilde.quote:Wat heb ik zelf vervolgens gedaan? Goede Quark tutorials gezocht op internet, een mooi Quark boek gekocht en Quark (niet helemaal legaal, maar je moet het toch leren) van internet gehaald. Vervolgens heb ik me in het programma verdiept en nu kan ik op redelijk professioneel niveau Quarken.
Ik ben diep teleurgesteld in het HBO. Zelfstudie en leren kan ik gerust wel. Dat staat echter niet op je diploma. De meerwaarde van een diploma is naar mijn idee juist het kunnen aantonen dat je 4 jaar op HBO niveau bent bezig geweest. Anders had ik net zo goed 4 jaar lang thuis kunnen zitten, de stof kunnen leren en dan zat ik op min of meer hetzelfde niveau. Dan zeggen werkgevers: "ja dag, HBO niveau, kan je dat bewijzen?" Dan is het zonder diploma geen bewijs, maar met diploma kan je dan ook niet veel. Wat is de meerwaarde vraag ik me vaak af.quote:En zo gaat het met wel meer vakken. Je moet jezelf ontplooien, want de opleiding doet het niet voor je. Maar dat brengt mij op mijn conclusie na 4 jaar hbo: je kan beter zelf goede boeken kopen en aan zelfstudie doen. Daar leer je veel meer van dan tijdens de gemiddelde opleiding. Bij het hbo leer je samenwerken in een team, maar daar heb je echt geen 4 jaar voor nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |