abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18683733
Ja oke wil je niet afkraken maar zou het echt zo erg zijn ?
Niet dat ik je niet geloof ofzo maar als iemand het bevestigd weet ik genoeg
pi_18684916
70 % is daar meelifter. Voor die mensen is het niet erg. Gratis punten verdienen en gegarandeerd je diploma. Ben je echter een harde werker, wil je veel leren, maak je je druk als je punten dreigt te verliezen en ben je een rechtschapen en eerlijk iemand? Dan is het wel erg. Ik ben als 1 van de weinigen uit de tweede groep, dus vind ik het erg.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_18687574
Clarinca uit Peking Express heeft ook MIM gedaan
pi_18688817
Ik ben ook iemand uit die 2e groep en dat wil ik dus echt niet mee maken....
Heb het nu al dat ik een php opdracht heb voor een bedrijf en iedereen wel alle credits opvangt maar ik als enigste de hele site aan het coden ben
  maandag 26 april 2004 @ 14:22:55 #230
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_18693502
quote:
Op zondag 25 april 2004 01:58 schreef -recon- het volgende:
iemand die toevallig wat over Informatica kan bijvoegen ?
Hogere Informatica?
Wat wil je allemaal weten? Ik heb niet zo zin om een lang verhaal op te hangen.
Op zich zitten er wel interessante elementen binnen de opleiding als projectwerk, maar het blijft een beetje op hetzelfde niveau. En vandaag een audit gehad (soort keuring) over bepaalde ontwerpen voor een project. Het is een beetje raar, omdat de ene docent het ene voorschrijft en zegt en het andere het andere. Dat is wel meer met de opleiding. Bij het programmeergedeelte krijg je Java
Denk dat je beter iets zonder Java kan zoeken. Tenzij je het leuk vind.
Maar de opleiding is geloof aan het vernieuwen in het eerste jaar is dat al. Je krijgt themas ofzo. Ik dacht dat ik hoorde dat het lastiger was geworden.
pi_18693977
En what about meelifters
Zoals Neuralnet aangaf
  maandag 26 april 2004 @ 15:03:42 #232
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_18694431
quote:
Op maandag 26 april 2004 14:44 schreef -recon- het volgende:
En what about meelifters
Zoals Neuralnet aangaf
Tsja, er zit wel een deel die mee gaan liften. Maar valt ergens nog mee. Die vallen na het eerste jaar wel af voor het grootste deel.
pi_18694859
Een groot aantal meelifters zijn hardnekkig. Ze worden beschermd door de opleiding. Ze kunnen gedurende de eerste 2 jaar meeliften in de projecten. Een aantal krijgt daarna vrijstelling voor de praktijkstage als ze op het MBO hebben gezeten. En voila, ze zitten in de afstudeerfase.

Laat je echter niet teveel afschrikken. Het is met zoveel dingen in het leven pas een probleem als je ertegen aan loopt. De ene persoon maakt extreme dingen mee, de ander ontspringt de dans.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 26 april 2004 @ 15:31:18 #234
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_18695103
quote:
Op maandag 26 april 2004 15:22 schreef Neuralnet het volgende:
Een groot aantal meelifters zijn hardnekkig. Ze worden beschermd door de opleiding. Ze kunnen gedurende de eerste 2 jaar meeliften in de projecten. Een aantal krijgt daarna vrijstelling voor de praktijkstage als ze op het MBO hebben gezeten. En voila, ze zitten in de afstudeerfase.

Laat je echter niet teveel afschrikken. Het is met zoveel dingen in het leven pas een probleem als je ertegen aan loopt. De ene persoon maakt extreme dingen mee, de ander ontspringt de dans.
Nou die van de MBO zijn niet perse meelifters hoor en het is logisch dat ze vrijstelling krijgen. Aangezien ze al een stage gedaan hebben meestal. Maar er zouden wel sommige weggestuurd moeten worden omdat ze hun best gewoon niet doen
pi_18695321
Sommigen? Dat is wel zwak uitgedrukt.
pi_18718238
Samen moeten werken met een groepje meelifters is ook mijn grootste angst. Ik hoop er maar het beste van.
WesopaWarriors.tk
pi_18748133
Mijn ervaring met meelifters is dat je in het groepscontract een clausule opneemt waarbij mensen die zich niet aan afspraken houden en niet meewerken uit de groep worden verwijderd.
pi_18748439
quote:
Op woensdag 28 april 2004 16:42 schreef dennisdotcom het volgende:
Mijn ervaring met meelifters is dat je in het groepscontract een clausule opneemt waarbij mensen die zich niet aan afspraken houden en niet meewerken uit de groep worden verwijderd.
Vreselijk kinderachtig, maar in sommige groepen echt de enige oplossing
pi_18750714
quote:
In groepen met extreem veel meelifters krijg je dat dus niet erdoor. Bovendien zijn er allerlei uitzonderingssituaties waar ze handig gebruik van maken. Ze hebben 2 oma's en 2 opa's en die overlijden allemaal precies in het half jaar dat je een project doet. Als je begrijpt wat ik bedoel...
pi_18766482
Zo'n clausule lijkt me inderdaad de enige oplossing
WesopaWarriors.tk
pi_18781433
Je komt zo onder zo'n clausule uit. Want afspraken maak je samen en degene die er onderuit wil komen kent daar vele slinkse truukjes voor. Stel dat je morgen een deadline hebt. Dan komt zo'n figuur je doodleuk vertellen dat hij helaas voor morgen niks meer kan doen. Hij wil wel, maar het duurt minimaal een aantal dagen. Hij doet net genoeg om als "bereidwillend" aangemerkt te worden. Je hebt ze zelfs in een variant die het werk van anderen pikken en inleveren. Kom je nog in de problemen ook. Of ze worden ziek, hebben problemen thuis, sterfgevallen en dergelijke. Denk je echt dat je iemand uit het team kan gooien als hij met het zielige verhaal komt dat er iemand is overleden? Anders willen ze zelf ook nog wel even depressief zijn en dreigen dat ze zichzelf voor de trein gooien.
  zondag 2 mei 2004 @ 14:50:49 #242
71017 Bijltje
* * * * *
pi_18832418
Kunnen jullie niet zelf kiezen bij wie je in de groep zit?
Bij mij werdt de groep in het eerste jaar nog samengesteld door de opleiding, vanaf het tweede jaar mag je die zelf kiezen.
Wel meelifters gehad in dat eerste jaar en een beetje in het tweede jaar (we waren met 7 man dus werd er steeds een 8e man bijgedaan) maar die gingen dan ook niet langer dan één project mee

Er werd door de begeleiding ook aangeraden mensen na 2 keer afwezigheid bij de vergaderingen uit de groep te gooien, tenzij ze natuurlijk een goede reden hadden die ook na te gaan was.

Maar het klinkt altijd wel erg, over dat meeliften enz. Toch heb ik er erg weinig last van gehad. De docenten zagen meestal ook wel in dat de ene persoon wel werkt en de andere niet, ook werd het na het eerste jaar een stuk rustiger
Canon eos 30D - eos 300D - eos 30
Canon ef 20mm f/2.8 - 50mm f/1.8 - 85mm f/1.8 - 200mm f/1.8 - 420EX
pi_18981428
*schop*
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
pi_18983752
quote:
Op donderdag 29 april 2004 11:12 schreef Vampira1976 het volgende:
Zo'n clausule lijkt me inderdaad de enige oplossing
volgens mij is dat op mim zo ongeveer standaard ongeschreven afspraak. In de 1e hebben we 1 keer iemand 'eruit gezet' omdat die echt nix deed (eerste week superactief daarna nix meer) en er bijna nooit was. En toen hadden we ook een begeleider die dat de beste oplossing vond, toen kreeg diegene gewoon een extra opdracht zodat ie alsnog punten kon halen.
pi_18985899
Als je het niveau van die extra opdrachten ziet ga je zowat huilen. HBO met het niveau wat je vroeger niet eens LBO wilde noemen.
pi_18986315
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 23:24 schreef Neuralnet het volgende:
Als je het niveau van die extra opdrachten ziet ga je zowat huilen. HBO met het niveau wat je vroeger niet eens LBO wilde noemen.
Tja, vaak valt er wel veel meer uit de odpracht te halen, maar veel studenten willen niet zo diep gaan lijkt het wel. Vooral niet in grote groepen.
Het schiet gewoon niet op als je elk wissewasje moet gaan verdelen en evalueren. Dat is de hele strop van dat 'leren leren'-systeem. Het verpest creativiteit. De mooiste en leukste resultaten heb ik behaald met kleine groepjes of zelfs alleen.

Ik erger me persoonlijk erg aan studenten die klagen over de inhoud van de lessen, maar er zelf niets aan doen. Zoek dan een oplossing. Als je niet weet hoe iets moet, bel dan de docent of zoek op Google.
pi_18987411
quote:
Tja, vaak valt er wel veel meer uit de odpracht te halen, maar veel studenten willen niet zo diep gaan lijkt het wel. Vooral niet in grote groepen.
De wil bij studenten is er wel degelijk. Alleen is het werken in groepen zo inefficient dat het er niet van komt. Je bent als goede student continu bezig het project in goede banen te leiden omdat je medeteamgenoten een stelletje profiteurs zijn. Verder heb je te maken met het kennisniveau van je teamgenoten. Ik heb met mensen in teams moeten zitten die op een Informatica-opleiding niet eens wisten hoe ze een bestand op een diskette moeten opslaan. Laat staan dat je met zulke mensen dieper in het project kan gaan. Je zit soms met 6 man een project te doen van een half jaar die 1 student makkelijk in een maandje red. Wat zeg ik? 2 weken zelfs als je meteen de juiste aanpak weet te hanteren.

Als je alleen aan een opdracht werkt heb je meer mogelijkheden. Dat wordt vaker niet dan wel gewaardeerd. Vaak realiseerde ik twee versies van producten tijdens een project. Een versie die precies was zoals de docent het elk jaar graag ziet en een versie waarin meer creativiteit, moeite en kennis is gestopt. Ik kan je wel vertellen dat de tweede versie nooit geaccepteerd werd en dat de punten bijgeschreven werden op basis van een lulverhaal over hoe lief je teamgenoten wel niet waren. Of, als het een individueel project was, een verhaaltje over hoe goed de begeleider jou wel niet de kansen heeft geboden tot ontplooiing.
quote:
Ik erger me persoonlijk erg aan studenten die klagen over de inhoud van de lessen, maar er zelf niets aan doen. Zoek dan een oplossing.
Wat voor oplossing wil je aandragen voor de inhoud? Er staat een docent voor de klas die zo stom is als het achtereind van een varken. Wat wil je dan? Onderwerpen aandragen? Ideeën aandragen? Ik dacht het niet. De docenten waarbij het in de colleges echt aan kwaliteit ontbreekt zijn vrijwel nooit bereid te luisteren. Laat staan dat ze veranderingen toestaan. Ze zeggen al jaren hetzelfde en ze geven al jaren dezelfde opdracht. Die opdracht moet je uitvoeren. Zo niet? Geen punten. Creativiteit? No way dude. Dat is extra nakijkwerk voor zo'n docent. Dacht je dat dat hij moeite gaat doen?

Oplossingen zoeken? Mijn oplossing: oprotten met dat soort docenten. Voor dat geld ga ik zelf voor de klas staan. Maar ja, dan ben ik weer te hard en dan zeg ik iets wat niet kan.
quote:
Als je niet weet hoe iets moet, bel dan de docent
Ik weet juist wel hoe het moet, maar daar heb je geen ruk aan. Eigen inbreng mag niet van veel docenten. "Je doet maar wat je gezegd wordt" is het motto. Doe je het niet, dan heb je grote kans op een onvoldoende.
quote:
of zoek op Google.
Dat verandert de inhoud van de colleges niet. De colleges blijven van slechte kwaliteit. Al print ik de hele database van Google uit. De kwaliteit van de opleidingen blijven laag. Dan kan je zelf wel extra dingen gaan doen, maar begeleiding op dat niveau is er niet aanwezig. Bij een aantal opleidingen heeft het merendeel van de docenten zelf niet eens een titel van een opleiding in het Hoger Onderwijs. Hoezo zelf een oplossing zoeken? Ik pleit voor het schoonvegen van het hele onderwijssysteem, om daarna eens wat deskundige mensen in te brengen.
pi_19002123
Neuralnet, sorry mijn post was niet als kritiek op jou bedoeld, maar op HBO in het algemeen. Zo te zien zijn we het zelfs met elkaar eens.
quote:
Op zondag 9 mei 2004 00:46 schreef Neuralnet het volgende:
Oplossingen zoeken? Mijn oplossing: oprotten met dat soort docenten. Voor dat geld ga ik zelf voor de klas staan. Maar ja, dan ben ik weer te hard en dan zeg ik iets wat niet kan.
Met oplossingen zoeken bedoelde ik eigenlijk: oplossingen voor jezelf.
Voorbeeldje: bij het MIM zou je moeten leren opmaken, DTP'en zeg maar. Dat college stelt echt geen ruk voor. Een scholier kan beter met Quark omgaan dan een gemiddeld MIM'er.

Wat heb ik zelf vervolgens gedaan? Goede Quark tutorials gezocht op internet, een mooi Quark boek gekocht en Quark (niet helemaal legaal, maar je moet het toch leren) van internet gehaald. Vervolgens heb ik me in het programma verdiept en nu kan ik op redelijk professioneel niveau Quarken.

En zo gaat het met wel meer vakken. Je moet jezelf ontplooien, want de opleiding doet het niet voor je. Maar dat brengt mij op mijn conclusie na 4 jaar hbo: je kan beter zelf goede boeken kopen en aan zelfstudie doen. Daar leer je veel meer van dan tijdens de gemiddelde opleiding. Bij het hbo leer je samenwerken in een team, maar daar heb je echt geen 4 jaar voor nodig.
pi_19006064
quote:
Met oplossingen zoeken bedoelde ik eigenlijk: oplossingen voor jezelf.
Voorbeeldje: bij het MIM zou je moeten leren opmaken, DTP'en zeg maar. Dat college stelt echt geen ruk voor. Een scholier kan beter met Quark omgaan dan een gemiddeld MIM'er.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik was ook continu bezig om zelf oplossingen te zoeken als ik wat wilde leren. Dat neemt echter niet weg dat ik vind dat ik mag klagen over de slechte kwaliteit van de colleges. Mijn punt is dat aan die slechte colleges door een student niet zoveel gedaan kan worden. Mensen zeggen wel: zoek een oplossing, maar dat werkt dus niet. Ik zocht dan wel oplossingen voor mezelf, maar dat voorkomt niet dat de opzet van het onderwijs belemmerde om te leren. Je moet toch aanwezig zijn, je moet toch voldoen aan wat de docent wil en je moet toch doen wat de opleiding zegt. Dat kost allemaal tijd. En het ergste is: ik betaal toch voor enige mate van kwaliteit. Dan wil ik het hebben ook.
quote:
Wat heb ik zelf vervolgens gedaan? Goede Quark tutorials gezocht op internet, een mooi Quark boek gekocht en Quark (niet helemaal legaal, maar je moet het toch leren) van internet gehaald. Vervolgens heb ik me in het programma verdiept en nu kan ik op redelijk professioneel niveau Quarken.
Dit is heel interessant, maar ik klaag juist omdat ik vind dat een opleiding hier (al dan niet gedeeltelijk) in moet voorzien. Het is allemaal heel leuk en aardig dat je door middel van zelfstudie het jezelf kan aanleren, maar eenmaal afgestudeerd merk ik dat je dat moeilijk kan bewijzen. Stel dat je solliciteert bij een bedrijf op een vacature. Bedrijven kennen de lage kwaliteit van de opleiding en je kan in een sollicitatiebrief en CV moeilijk hard maken dat jij zo'n ijverige student was die wel meer heeft gedaan dan de opleiding wilde.
quote:
En zo gaat het met wel meer vakken. Je moet jezelf ontplooien, want de opleiding doet het niet voor je. Maar dat brengt mij op mijn conclusie na 4 jaar hbo: je kan beter zelf goede boeken kopen en aan zelfstudie doen. Daar leer je veel meer van dan tijdens de gemiddelde opleiding. Bij het hbo leer je samenwerken in een team, maar daar heb je echt geen 4 jaar voor nodig.
Ik ben diep teleurgesteld in het HBO. Zelfstudie en leren kan ik gerust wel. Dat staat echter niet op je diploma. De meerwaarde van een diploma is naar mijn idee juist het kunnen aantonen dat je 4 jaar op HBO niveau bent bezig geweest. Anders had ik net zo goed 4 jaar lang thuis kunnen zitten, de stof kunnen leren en dan zat ik op min of meer hetzelfde niveau. Dan zeggen werkgevers: "ja dag, HBO niveau, kan je dat bewijzen?" Dan is het zonder diploma geen bewijs, maar met diploma kan je dan ook niet veel. Wat is de meerwaarde vraag ik me vaak af.
pi_19008685
Mja je ondersteunt mijn punt eigenlijk. Het HBO, de HvA, of in ieder geval mijn opleiding het MIM, zuigt behoorlijk naar mijn mening.

Toen ik dat realiseerde, was het al te laat om te stoppen (lees: ik was al over het punt dat 'je het net zo goed kan afmaken'). En ik heb vervolgens alles eraan gedaan om mezelf in ieder geval geestelijk en op kennis-niveau te ontplooien.

Ik ben teleurgesteld omdat ik het gevoel heb dat die 4 jaar geen enkele meerwaarde hebben boven de kennis die ik had kunnen opdoen zonder deze opleiding. Behalve het papiertje. Maar ik wil meer dan een papiertje, ik wil kennis en vaardigheden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')