abonnement Unibet Coolblue
pi_18496497
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 19:39 schreef Trainspotter het volgende:
Zo. Nieuwe fiets besteld, .

[afbeelding]

Over twee weken moet ie de mijne zijn. Crankstel en voorderailleur worden opgeleverd met XT in plaats van LX.
Vind de kleur niet zo.. maar verder is ie wel ok wou dat ik er zo eentje had
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_18496542
Heeft iemand nog een v-brake setje liggen?
Gan mn voor rem vervangen door v-brakes (heb nou cheap ass schijfrem)
Dat bagger systeem slaat telkens vast
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  zaterdag 17 april 2004 @ 20:13:01 #253
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_18496631
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 19:39 schreef Trainspotter het volgende:
Zo. Nieuwe fiets besteld, .

[afbeelding]

Over twee weken moet ie de mijne zijn. Crankstel en voorderailleur worden opgeleverd met XT in plaats van LX.
Gefeliciteerd, Specialized: (heb er zelf ook één). Zit trouwens toch standaard al een XT crankstel in? Of bedoel je de nieuwe 2004 XT? Die is wel vet, die wil ik ook binnenkort gaan bestellen (die Specialized Strongarm II's zijn niet echt top). Mooi fietsje, wel erg lievvvv kleurtje. Alleen had je voor dat geld ook een Spesh Big Hit Comp kunnen kopen
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zaterdag 17 april 2004 @ 20:44:47 #254
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_18497347
Dit was mijn fiets origineel, zoals 'ie in de catalogus stond:


en dit is zoals ik em uit de winkel kreeg + 2 weken er zelf aan klussen:


Wat was er veranderd:
  • de kleur, wit ipv rood (het is nl een 'testbike', 2 keer gebruikt, 20% korting)
  • Manitou Mars vervangen door Rockshox Judy Race (ivm schijfremmen)
  • Avid V-brakes vervangen door Shimano XT schijfremmen
  • Shimano Rapidfire shifters (weet niet meer welke) vervangen door SRAM Attack (pers. voorkeur)
  • Kleine Specialized SPD-pedalen vervangen door Shimano PD-M545 (met kooi)
  • Bar-ends erop
  • XT disc naven erin
  • Rigida Taurus Disc velgen
  • stapeltje DT zwarte spaken
  • zadelklem (moest met inbus) vervangen door merkloze quickrelease (kon even niks beters vinden)

    En dit is 'em nu:


    Wat is er nog meer veranderd:
  • Tioga Factory DH 2.1 banden
  • Rockshox Psylo SL (80-125mm veerweg)
  • BETD achterlink (nu dus 90, 110 of 130mm veerweg ipv 76mm ofzo)
  • Woodman Deathgrip zadel-quickrelease
  • Specialized Hi-Rise riserbar
  • Planet-X grips (met mooie glittertjes!)
  • Nieuwe trapas (XT)
  • stapel nieuwe remblokken (EBC)
  • nieuwe ketting, een of andere Sachs

    En dit zit er nog aan te komen:
  • nieuw crankstel (waarschijnlijk Shimano XT 2004, is incl as en lagers etc)
  • nieuwe velgen (waarschijnlijk Mavic XM321)
  • ander, wat zachter, zadel
  • nieuwe banden, Tioga Factory DH 2.3 of Specialized Enduro Pro 2.2
  • Fietsen is gezond, eet meer fiets
    pi_18510676
    Ik wil ook een nieuwe fiets gaan kopen. Het wordt iig een frame dat ik verder zelf ga opbouwen en ik twijfel tussen het Trek 8500 frame en het Scott Team Issue frame. Iemand hier ervaringen/tips/aanbevelingen voor?

    Verder wordt ie waarschijnlijk grotendeels XTR (met V-brakes, schijfremmen schijnen niet echt veel toe te voegen aan de manier waarop ik de fiets gebruik, zie onder) afgemonteerd, maar als ik op www.mtbr.com kijk, zie ik dat nogal wat mensen uitermate positief zijn over de SRAM X.0 achterderailleur met bijbehorende shifters. Zou dit evt. een alternatief zijn voor XTR. Op mijn huidige fiets heb ik ook draaischakelaars (GripShift) maar die zijn niet altijd even vlot en accuraat. Mijn huidige fiets is een Raleigh met een mengelmoesje van STX, STX-RC, LX en XT onderdelen.

    En ik zou graag wat tips willen hebben voor de te plaatsen wielen. Die Shimano's XTR zijn erg mooi maar zijn die wel geschikt (stevig genoeg) voor mij, aangezien ik niet 1 van de lichtste ben. Zijn er merken/types wielen speciaal voor de zwaardere rijder?

    Ik gebruik de fiets voornamelijk op verhard terrein, maar wil toch ook wel eens wat bossen in met dat ding.
      zondag 18 april 2004 @ 13:05:34 #256
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_18511801
    Over die frames weet ik uit m'n hoofd niet zo heel veel. Probeer een testritje op beide te regelen, dat helpt vaak een hoop.

    Ik heb zelf geen ervaring met X.0 maar hoor er inderdaad wel goede dingen over (betere dingen dan over Shimano RapidRise ). En dat je gripshift het nu niet goed doet, kan liggen aan het feit dat het simpele/oude gripshifts zijn gecombineerd met een mengelmoes aan spul. Ik heb SRAM Attack shifters met XT voor der. en XTR achter der. en dat werkt perfect.

    Wat dacht je anders van de Mavic Crossmax Enduro wielset? Die zijn wat zwaarder maar ook wel steviger dan de XL of SL.

    Waarom trouwens allemaal XTR? XT is een stuk goedkoper. Ok, wel zwaarder maar daardoor ook robuuster (volgens mij).
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      maandag 19 april 2004 @ 18:33:19 #257
    43276 Scighera
    Ironman: Anything is possibl
    pi_18541757
    XTR is net als Dura-Ace bij race erg overdreven en geldverspilling. HEt verschil in gwicht en souplesse is miniem (kwalitiet is gewoon goed) en het verschil in prijs te groot om het waard te zijn
    In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
    - The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
      dinsdag 20 april 2004 @ 11:17:16 #258
    27148 raimen
    SPEED IS SWEET
    pi_18556281
    quote:
    Op maandag 19 april 2004 18:33 schreef Scighera het volgende:
    XTR is net als Dura-Ace bij race erg overdreven en geldverspilling. HEt verschil in gwicht en souplesse is miniem (kwalitiet is gewoon goed) en het verschil in prijs te groot om het waard te zijn
    Ik vindt het niet overdreven. Ik rij al jaren met of xtr of sram x.o of de vroegere 9.0.

    En ik heb dus nooit maar dan ook nooit problemen met de spullen gehad. Dus tot nu toe is het dus 1 keer iets kopen. Jaren lang plezier(wat dus echt wel het geld waart is) Ik ben met je eens dat de verschillen van bijv. XT en XTR niet zo heel groot zijn. Meer een gewichts kwestie.

    Ik heb wel eens een route gereden met zeer slecht weer. En dan merk je dat jongens met de 'mindere' groepen toch eerder en meer problemen krijgen. Maar dat is mijn ervaring natuurlijk
    Bruno....Ik zal je missen vriend
    To Protect and to Serve
    U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
    Toezicht is gezond!
      dinsdag 20 april 2004 @ 11:20:14 #259
    27148 raimen
    SPEED IS SWEET
    pi_18556330
    quote:
    Wat dacht je anders van de Mavic Crossmax Enduro wielset? Die zijn wat zwaarder maar ook wel steviger dan de XL of SL.
    Voor de crossmaxen xl en sl geld volgens mij. Personen niet zwaarder dan 80KG
    Bruno....Ik zal je missen vriend
    To Protect and to Serve
    U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
    Toezicht is gezond!
      dinsdag 20 april 2004 @ 11:28:59 #260
    74163 Tha_Ramsush
    Beter wel, dan niet
    pi_18556440
    netjes topic!!!

    was zelf ook altijd fanatiek mountainbiker... paar keer de zeeuwsche winter en zomer competities meegereden.. laatste jaar was ik in wintercomp. 2de in eind klassement en in de zomercomp was ben ik als 1ste geeindigd in het klassement.. verder nog twee keer meegedaan aan NK in spaarnwoude en rhenen. in spaarnwoude was ik 31ste en in Rhenen was ik 81ste..
    Heb een sintesi mountainbike, type Jade.. afgemonteerd met shimano LX en XT.

    Ciao
    Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... ©
      dinsdag 20 april 2004 @ 11:33:39 #261
    74163 Tha_Ramsush
    Beter wel, dan niet
    pi_18556518
    Als je een fiets aan gaat schaffen is het wel belangrijk je eigen eerst af te vragen wat je er mee gaat doen.. je kan er zoveel geld in steken als je zelf wilt, maar het is wel belangrijk (vindt ik) om alleen maar de dingen aan te schaffen die noodzakelijk zijn.. Zelf vindt ik achtervering overdreven en voorvering ook niet noodzakelijk.. Zelf heb ik het NK in Spaarnwoude zonder vering (dus ook geen voorvering) gereden en tijdens trainingskamp in belgische ardennen ook m'n vork eruit gehaald..
    Vooral bij korte klimmetjes tijdens een wedstrijd steek je veel van je krachten in je vering, omdat je gaat staan en dus naar voren hangt en dus veert.. alleen was het af en toe naar beneden nogal pijnlijk als je zware klappen op moet vangen, maar na poosje went dat ook wel en leer je er mee om gaan..
    Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... ©
      dinsdag 20 april 2004 @ 11:37:03 #262
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_18556579
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2004 11:17 schreef raimen het volgende:

    [..]

    Ik heb wel eens een route gereden met zeer slecht weer. En dan merk je dat jongens met de 'mindere' groepen toch eerder en meer problemen krijgen. Maar dat is mijn ervaring natuurlijk
    Ja dat klopt wel, ik heb ook een XTR achterderailleur (XT voor) en die werken top, nooit problemen mee gehad, zelfs niet in de ernstigste bagger/stof/stenen/troep terwijl 't bij anderen allemaal minder ging werken. Zat er bij mij standaard op, als ik een nieuw der. zou moeten kopen zou ik toch XT nemen ipv XTR gewoon vanwege de prijs.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      dinsdag 20 april 2004 @ 11:48:35 #263
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_18556762
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2004 11:33 schreef Tha_Ramsush het volgende:
    Als je een fiets aan gaat schaffen is het wel belangrijk je eigen eerst af te vragen wat je er mee gaat doen.. je kan er zoveel geld in steken als je zelf wilt, maar het is wel belangrijk (vindt ik) om alleen maar de dingen aan te schaffen die noodzakelijk zijn.. Zelf vindt ik achtervering overdreven en voorvering ook niet noodzakelijk.. Zelf heb ik het NK in Spaarnwoude zonder vering (dus ook geen voorvering) gereden en tijdens trainingskamp in belgische ardennen ook m'n vork eruit gehaald..
    Vooral bij korte klimmetjes tijdens een wedstrijd steek je veel van je krachten in je vering, omdat je gaat staan en dus naar voren hangt en dus veert.. alleen was het af en toe naar beneden nogal pijnlijk als je zware klappen op moet vangen, maar na poosje went dat ook wel en leer je er mee om gaan..
    Eén woord (nou ja eigenlijk 2): lock-out Heb ik op mn voorvork en dat scheelt idd redelijk wat. Op achterdempers kan je 't ook krijgen, maar daar heb je tegenwoordig ook 'pedal platform' (ofzo) dempers voor. De 'input' van het trappen en die van de hobbels hebben nl. verschillende karakteristieken en de demping is zo aangepast dat de veer dus niet inveert door trappen maar wel door hobbels. Het ontwerp van de achtervering heeft trouwens ook heel veel invloed op het 'bio-pacen' (inveren door trappen). Zo zal een single-pivot veel inveren en een 4-bar-linkage of McPherson een stuk minder (mits het hoofd-lager op de goede plek ligt).

    Ik zet op mijn demper als ik een lang stuk omhoog moet, altijd de rebound demping er vol op. Hierdoor wordt de demper een stuk trager met uitveren en hierdoor ook met inveren. Met achtervering moet je ook een lichter verzet nemen en nooit op je pedalen gaan staan, maar gewoon blijven zitten en regelmatig trappen. Groot voordeel is dat je veel meer grip hebt als het hobbelig is. Als je tijdens het klimmen bijvoorbeeld over een boomwortel of grote steen gaat, kan je gewoon blijven zitten en zal je achterwiel netjes aan de grond blijven, ipv op te springen.

    En op langere tochten word je uiteindelijk minder moe met vering (geloof me, dit is wetenschappelijk bewezen op de één of andere manier, nu geen zin om het artikel op te zoeken). Je hoeft immers geen klappen op te vangen, je kan lekker blijven zitten, veel meer controle, meer grip, je kan je beter concentreren etc. In Nederland vinden mensen het vaak onzin, maar ik vind 't heerlijk, lekker comfortabel en zoveel meer controle. Het is idd. wat je zei: "wat ga je met de fiets doen". Mij boeit het niet als ik hierdoor wat langzamer omhoog zou gaan, omlaag gaat een stuk beter
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      dinsdag 20 april 2004 @ 15:36:46 #264
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_18562002
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2004 20:13 schreef FHR het volgende:

    Gefeliciteerd, Specialized:
    Ik ben ook wel een beetje Specialized-minded. Mijn racefiets en fietsschoenen zijn er ook van en daar ben ik echt superblij mee.
    quote:
    Zit trouwens toch standaard al een XT crankstel in? Of bedoel je de nieuwe 2004 XT? Die is wel vet, die wil ik ook binnenkort gaan bestellen (die Specialized Strongarm II's zijn niet echt top).
    Ja er wordt standaard een ouwe XT gemonteerd. Ik wil natuurlijk XT 2004, . Ik heb trouwens nog even gebeld dat ik niet die irritante STI-shifters wil. Dat vind ik maar meuk voor op een MTB. Ook de cassette wordt nu XT, standaard zit er een Deore in. Daar hebben ze duidelijk op bezuinigd. In een later stadium koop ik wellicht nog eens setje geile Mavic-wielen.
    quote:
    Mooi fietsje, wel erg lievvvv kleurtje. Alleen had je voor dat geld ook een Spesh Big Hit Comp kunnen kopen


    En dan omhoog met de stoeltjeslift zeker, . En dat kleurtje zit er in het echt een stuk minder lief uit vind ik. Zeker met zo'n bikkel als ik erop, .
      woensdag 21 april 2004 @ 09:20:59 #265
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_18579145
    Aangezien dit toch al een beetje een 'pimp hier met je materiaal' topic is kan ik ook wel even melden wat ik alvast voor schandalige bestelling heb gedaan voor m'n nieuwe fiets:



    A2Z titanium snelsluitingen. Gewicht: 87 gr. Ik ga er natuurlijk niet harder van rijden, maar stoer vind ik ze wel, .
      woensdag 21 april 2004 @ 09:36:16 #266
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_18579309
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 09:20 schreef Trainspotter het volgende:
    Aangezien dit toch al een beetje een 'pimp hier met je materiaal' topic is kan ik ook wel even melden wat ik alvast voor schandalige bestelling heb gedaan voor m'n nieuwe fiets:

    [afbeelding]

    A2Z titanium snelsluitingen. Gewicht: 87 gr. Ik ga er natuurlijk niet harder van rijden, maar stoer vind ik ze wel, .
    Hoeveel wielen heb jij wel niet in je fiets? Of voor iedere dag een ander kleurtje?
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      woensdag 21 april 2004 @ 17:25:51 #267
    51671 hellmondunited
    Mountainbike Junk
    pi_18590079
    eindelijk kan ik weer op FOK! heeft even geduurd hehe maar ai em bek

    zal van de week ff wat geile foto's plaatsen van mn fiets
    OJAAJOH?
      woensdag 21 april 2004 @ 17:33:53 #268
    51671 hellmondunited
    Mountainbike Junk
    pi_18590282
    quote:
    Op woensdag 14 april 2004 20:38 schreef raimen het volgende:
    Ik ben van plan om op mijn RM een nieuw wiel setje te kopen.
    En mijn keuze is gevallen op de Crossmax sl disc [afbeelding]

    Heeft iemand ervaring met deze wielen. Zo ja bevallen ze goed. Voor en na delen.
    En als je 2de hands zoiets tegen komt van bijv. 8 maanden oud. Wat mag dat dan kosten
    Die heb iK!!!

    zitten op mijn nieuwe fietsje en die rijden echt rete goed man!

    ow je wilt ook de nadelen weten zie ik: nja heb die tot nu toe maar 1 ondervonden.. je gaat zo voorzichtig rijden omdat je bang bent dat er iets mee gebeurt

    [ Bericht 14% gewijzigd door hellmondunited op 21-04-2004 17:51:42 ]
    OJAAJOH?
    pi_18593728
    Gister nieuwe ketting eromheen gelegd (eerste keer na 1 jaar) en nou trapt t helemaal brak.
    Tandwieltjes zijn dus ingesleten ofzo ik naar de fietsenmaker wat het ging kosten.. ¤60,-..
    Kan ik niet beter mn oude ketting weer nemen en ff doorrijden tot ik weer veel centjes heb, of is er een goedkopere oplossing?
    Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
    Agnes: Yes, I know.
    Elin: But we are so fucking cool.
      woensdag 21 april 2004 @ 20:35:51 #270
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_18594261
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 20:10 schreef Mute_Me het volgende:
    Gister nieuwe ketting eromheen gelegd (eerste keer na 1 jaar) en nou trapt t helemaal brak.
    Tandwieltjes zijn dus ingesleten ofzo ik naar de fietsenmaker wat het ging kosten.. ¤60,-..
    Kan ik niet beter mn oude ketting weer nemen en ff doorrijden tot ik weer veel centjes heb, of is er een goedkopere oplossing?
    Vreemd verhaal. Die fietsenmaker wil waarschijnlijk je hele cassette (de tandwielen achter ) etc vervangen. Het is wel zo dat als je een nieuwe cassette neemt, je ook je ketting moet vervangen, maar andersom lijkt me sterk. En het lijkt me ook niet dat je cassette al versleten is na 1 jaar (of je moet echt 235223542km per week fietsen).

    Wat gaat er precies fout? Schakelt 'ie niet goed of trapt 'ie soms door? Het kan zijn dat je nieuwe ketting nog iets te lang is en dus niet strak genoeg staat. Dan moet je er een paar schakels uithalen (15min. werk) of, als het maar een klein beetje is, kan je je achterderailleur wat meer naar achter zetten (klein schroefje aan de achterkant waarmee het der. tegen het frame duwt als het ware). Hoeveel versnellingen heb je achter? Als je er 7 of 8 hebt, moet je een gewone ketting, als je er 9 hebt, moet je een smallere ketting. ¤60 is mijn inziens te veel voor even een ketting vervangen!
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
    pi_18598724
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 20:35 schreef FHR het volgende:

    [..]

    Vreemd verhaal. Die fietsenmaker wil waarschijnlijk je hele cassette (de tandwielen achter ) etc vervangen. Het is wel zo dat als je een nieuwe cassette neemt, je ook je ketting moet vervangen, maar andersom lijkt me sterk. En het lijkt me ook niet dat je cassette al versleten is na 1 jaar (of je moet echt 235223542km per week fietsen).

    Wat gaat er precies fout? Schakelt 'ie niet goed of trapt 'ie soms door? Het kan zijn dat je nieuwe ketting nog iets te lang is en dus niet strak genoeg staat. Dan moet je er een paar schakels uithalen (15min. werk) of, als het maar een klein beetje is, kan je je achterderailleur wat meer naar achter zetten (klein schroefje aan de achterkant waarmee het der. tegen het frame duwt als het ware). Hoeveel versnellingen heb je achter? Als je er 7 of 8 hebt, moet je een gewone ketting, als je er 9 hebt, moet je een smallere ketting. ¤60 is mijn inziens te veel voor even een ketting vervangen!
    Hij heeft er 8 achter, ketting heb ik op maat gemaakt door voor op het grootste blad te leggen en achter op de kleinste.
    Hij schakelt niet goed en hij trapt door, morgen zal ik de kabel wel smeren misschien dat dat helpt.
    Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
    Agnes: Yes, I know.
    Elin: But we are so fucking cool.
      woensdag 21 april 2004 @ 23:40:58 #272
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_18599070
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 23:22 schreef Mute_Me het volgende:

    [..]

    Hij heeft er 8 achter, ketting heb ik op maat gemaakt door voor op het grootste blad te leggen en achter op de kleinste.
    Hij schakelt niet goed en hij trapt door, morgen zal ik de kabel wel smeren misschien dat dat helpt.
    Hmm kan zijn dat je ketting toch nog iets te lang is, maar ik denk eigenlijk dat je per ongeluk een 9-speed ketting te pakken hebt.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      donderdag 22 april 2004 @ 00:29:34 #273
    27148 raimen
    SPEED IS SWEET
    pi_18599948
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 17:25 schreef hellmondunited het volgende:
    eindelijk kan ik weer op FOK! heeft even geduurd hehe maar ai em bek

    zal van de week ff wat geile foto's plaatsen van mn fiets
    Welcome back
    Bruno....Ik zal je missen vriend
    To Protect and to Serve
    U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
    Toezicht is gezond!
      donderdag 22 april 2004 @ 00:48:40 #274
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_18600218
    quote:
    Op donderdag 22 april 2004 00:29 schreef raimen het volgende:

    [..]

    Welcome back
    Goed punt: hoi Hellmondunited!
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      donderdag 22 april 2004 @ 15:31:52 #275
    51671 hellmondunited
    Mountainbike Junk
    pi_18611053
    quote:
    Op donderdag 22 april 2004 00:48 schreef FHR het volgende:

    [..]

    Goed punt: hoi Hellmondunited!
    hooooi raimen & FHR en de rest
    OJAAJOH?
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')