abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2004 @ 22:35:15 #26
52513 whosvegas
The Trickster
pi_16443006
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:06 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Dat heb ik nou ook. Ik stotter sowieso, maar als ik weet dat ik iets MOET zeggen dan wordt het helemaal een ramp!!

Dat heet nou spreek angst!
Are you nuts??
  zaterdag 24 januari 2004 @ 07:48:51 #27
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_16538472
quote:
Dat heet nou spreek angst!
Nou...., ik stotter ook als ik tegen onze hond praat. Dat lijkt me toch geen spreekangst???
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_18532019
Ik ben helemaal nieuw hier en kwam dit topic tegen... Vandaar dat ie weer omhoog komt zweven
Ik heb jaaaren geleden ook de Del Ferro-methode gedaan en vond het helemaal niet leuk. Ik was nog heel jong en ze hakten er idd flink in...
Ik ben een meisje van 23 en mijn stotteren gaat met pieken en dalen. Op dit moment zit ik in een kleine stotter-dip. Ik zou ook wel met anderen erover wil praten, dus als je aanbod nog geldt, Automatic_Rock?
  maandag 19 april 2004 @ 16:57:04 #29
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18539538
Jazeker!!! Altijd welkom
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_18546731
Hee Starfish, ik wil er ook wel over praten. Meestal stotteren mannen en aangezien je een vrouw bent, en ik ook Lijkt me wel cool als je msn zou hebben ofzow ?
Laat maar ff weten
pi_38996175
Even een enorme schop
Ik had ff een vraagje over de Del Ferro methode... Ik stotter dus, maar niet overdreven erg, sommige weken gaat het erg goed en andere juist niet. Maar is de Del Ferro methode dan wat? Of kom ik daar tussen allemaal enorm zware stotteraars? En wat zijn de andere alternatieven?
pi_40919262
Toch nog ff schopje
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:48:43 #33
153515 JvdK
This Side Up
pi_40934327
Del ferro lijkt mij wel wat.. even een beetje gegoogled.. Ik stotter ook, heb al diversie logopodiste versleten, allemaal geen effect. Inmiddels ben ik 21 en heb ik denk wel de discipline om het te doen.. nOg meer mensen met goede ervaringen?
Gewoon proberen..
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:51:38 #34
73209 dnzl
Minimalist.
pi_40935916
Een kennis van mij is ineens gestopt met stotteren door die Speecheasy!
Ze vind het overigens wel vervelend af en toe en doet 'm thuis vaak uit.
pi_40938122
Ik heb de del ferro methode gedaan. Nog van Del Ferro zelf.
Maar mij hielp het niet zo. Het is een vrij aggressieve methode. En dat moet je maar net liggen.

Het praten op de uitademing helpt wel, maar alleen als je verder ook ontspannen bent. Anders werkt het nog niet (bij mji dan). Zelf heb ik heel erg gestotterd, en de SSDM methode gedaan. (Stiching Stottertherapie Doetinchemse Methode) (je zou maar stotteren als je dat uitspreekt )

Ben hiermee binnen anderhalve maand naar bijna vloeiend gegaan (van zwaar stotterend). Helaas bestaat hij niet meer . Deze methodiek leert je eigenlijk alle stottertherapieen die er zijn, en dan voel je zelf (onder begeleiding) welke methode het beste voor jou werkt. Daarnaast wordt er niet alleen aandacht besteed aan het spreektechnische deel (zoals bij Del Ferro), maar ook het emotionele deel.

Ik geloof dat er wel een vervanger voor is, maar ik weet niet hoe die heet.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:32:31 #36
153515 JvdK
This Side Up
pi_40938870
Hmm, oke.. Ik ben het gestotter wel een beetje beu nu.. Mijn Collega stottert nog veel erger en ik vind het bijzonder irritant. Ik hoop niet dat mijn gestotter ook zo klinkt
Gewoon proberen..
pi_40939375
ik voel vaak aankomen wanneer ik ga stotteren, dan verander ik de zinsopbouw gewoon een btje en vervang ik bepaalde woorden.
vandaag ook weer
ik wou zeggen: ik moet maandag trainen
maar ik voelde dat ik trainen niet zonder stotteren kon zeggen dus zei ik:
ik heb aanstaande maandag basketbaltraining.

het klinkt stom maar het werkt voor mij heel goed.
wat voor mij ook goed werkt is als ik begin met stotteren ff euhmm ofzo zeggen en dan het woord opnieuw zeggen.
op deze manier heb ik niet echt veel last van mijn stotteren,
trouwens als je goed naar mensen luistert, stotteren of haperen heel veel mensen. zelde hoor ik iemand echt een vloeiend verhaal vertellen.
pi_40941709
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:52 schreef xStijnBx het volgende:
ik voel vaak aankomen wanneer ik ga stotteren, dan verander ik de zinsopbouw gewoon een btje en vervang ik bepaalde woorden.
vandaag ook weer

wat voor mij ook goed werkt is als ik begin met stotteren ff euhmm ofzo zeggen en dan het woord opnieuw zeggen.
trouwens als je goed naar mensen luistert, stotteren of haperen heel veel mensen. zelde hoor ik iemand echt een vloeiend verhaal vertellen.
Ja daar ben ik ook echt de hele dag mee bezig , helpt wel maar is natuurlijk niet de oplossing
Maar leuk om allemaal te lezen
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:50:13 #39
153515 JvdK
This Side Up
pi_40954386
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:52 schreef xStijnBx het volgende:
vandaag ook weer

Volgens mij doen alle stotteraars dat, ik ook namelijk. Maar heeft als nadeel dat je soms het verkeerde zegt maar het goede bedoeld.
Als je iets kut vind, zeg je "Dat is KUT", en als je stottert en er niet uit komt, kan het soms wel eens KLOTE, Of andere ziektes... En soms kan dat erg verkeerd uitkomen
Gewoon proberen..
pi_40961037
Ik heb dat ook gedaan... Andere woorden kiezen, of 'eh' ertussen plakken. Ik klapte ook wel eens met mijn hand op m'n been, dan ging het ineens wel.

Maar op een gegeven moment kwam echt ik nergens meer uit, en zei ik om de drie woorden eh. En mensen die tegen je zeggen "Zing het maar"
Of in een winkel staan met iemand, dan vraag ik om een brood ofzo, en wordt de persoon naast me gevraagd of het wit of bruin moet zijn. Ik werd 't echt zat, en ik wilde gewoon normaal kunnen praten.

De SSDM (heb ik 17 jaar geleden gedaan) bood hiervoor echt een uitkomst. Ineens was ik bijna zuiver qua spraak, vrienden maken werd veel makkelijker, mensen namen je ineens veel serieuzer. Ik vind het nog steeds

Wat wel met elke methode (ook Del Ferro) is, is dat je eigenlijk opnieuw moet leren praten. Je moet je intuitie van hoe je normaal begint met praten veranderen. En dat is zeker de eerste maanden erg lastig. Je vervalt heel snel in je oude gedrag. Maar ten again: het wordt ook wel vrij makkelijk als je op de oude manier wel stottert, en op de nieuwe niet.
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 11:36:01 #41
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_40963286
Mijn neefje heeft die therapie ook gedaan en het heeft hem ook goed geholpen, hij praat nu vrijwel zonder stotteren. Je moet wel de discipline hebben om ook die oefeneingen thuis te doen. De training is ook best zwaar. Zij gingen ook in groepsverband naar een restaurant bijvoorbeeld en lieten dan de 'stotteraars' zelf bestellen (waarbij ze dan natuurlijk op de technieken moesten letten). Zo breng je het ook echt in de praktijk.
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
  maandag 21 augustus 2006 @ 07:33:41 #42
153515 JvdK
This Side Up
pi_41020823
discipline is het tover-woord schijnbaar! Nu nog wat muntjes bij elkaar sparen en gáán!
Gewoon proberen..
pi_41020939
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 13:13 schreef Lucille het volgende:
Ik heb hier inderdaad wel eens een stukje van op TV gezien. Ze ontzien de mensen niet echt volgens mij. Maar het werkt dus blijkbaar wel.
Ze laten je ook niet de mislukkingen zien, die zijn niet echt commericieel interessant
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_41021420
Hoe duur is de del ferro methode dan?
pi_41024155
Ik stotterde vroeger ook en ging ook op de Del Ferro Methode. Ik had alleen nooit de zin om die oefeningen steeds elke dag te doen... hehhe.. gelukkig voor mij ging het stotteren gewoon vanzelf over
pi_41184432
tttttvp

ik ben ook stotteraar.. bij mij komt het met periodes, maar stotteren doe ik al vanaf dat ik praat. Al veel geprobeerd. Maar nog geen Del Ferro. Ik zit momenteel in een betere periode, dus ik wacht even af..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_41308834
Ik stotter dus ook. Het heeft ontzettend veel met m'n gevoelens te maken. Als ik een beetje down ben en duf of als ik niet lekker in m'n vel zit dan kan ik flink stotteren. Er zijn ook periode's dat het goed gaat (niet stottervrij maar acceptabel voor mezelf). Ik heb in het verleden de Doetinchemse methode gevolgd en er wel wat baat bij gehad. Maar na verloop van tijd krijg je toch een achteruitgang (wat volgens mij wel voor de meeste therapieen geldt). Del Ferro spreekt mij niet zo aan, ik heb er al veel slechte verhalen van gehoord. De eerste weken / maanden heb je er voordeel bij maar na verloop van tijd stotter je weer op je oude niveau (soms zelfs nog meer). De Hausdorfer methode spreekt me wel aan. Iemand ervaring hiermee ?
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')