abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 maart 2001 @ 22:43:32 #1
862 Arcee
Look closer
pi_858956
Hoewel het winnen van een Oscar niks zegt, ben ik er toch altijd weer erg benieuwd naar. Zo ook naar de winnaars van het verleden en dat met name de winnaars van Best Picture. Dat een dergelijk grote organisatie een bepaalde film tot beste van het jaar uitroept maakt mij toch wel heel benieuwd naar deze film. Vreemd genoeg had ik relatief eigenlijk maar weinig van die Best Picture winnaars gezien. De films spraken me blijkbaar niet genoeg aan. Tijd dus voor een inhaalslag (inmiddels al weer een tijdje terug). Ik heb nu alle winnaars van de afgelopen 30 jaar gezien. Een actie die veel voldoening gaf, kan ik wel zeggen. Ten eerste al het feit dát je ze gezien hebt en ten tweede zat er een aantal aangename verrassingen tussen. Verreweg de meeste films konden toch wel op een ruime voldoende rekenen minimaal. Een drietal vond ik gemiddeld.

Wat zijn de kenmerken van een Best Picture winnaar? Nou, wat zeker opvalt is dat het vrijwel altijd lange films zijn. Films van dik 2 en half uur zijn geen uitzondering. Een 6-tal gaat zelfs over de 3 uur. De kortste film is Annie Hall die iets langer dan anderhalf uur duurt. De gemiddelde duur is 2 uur en 25 minuten. Aan de lange kant dus.

Wat verder opvalt is dat het acteerwerk vaak op hoogniveau is. Ik heb toch een aantal van de beste rollen ooit gezien (Ben Kingsley in Gandhi, George C. Scott in Patton). Dat vind ik toch wel één van de opvallendste zaken. Dat hoewel alle films niet even boeiend zijn, het acteerwerk altijd goed is. Erg goed vaak zelfs.

Het historisch aspect is ook belangrijk. Vele winnaars gaan over een of andere belangrijke historische gebeurtenis: de Tweede Wereld Oorlog, de Vietnam Oorlog, het leven van Gandhi, de ondergang van de Titanic, etc.

Hieronder volgt een overzicht van alle winnaars en mijn beoordeling. De lijst loopt van minst tot meest favoriete.

30. The Last Emperor (1987) - 6.5

Het verhaal over de laatste keizer van China is een interessant gegeven, maar het levert geen boeiende film op. De film vertelt nauwlijks iets en het verhaal kan in een paar regels verteld worden. De film liet me koud. Ik leefde met geen van de karakters mee, zelfs niet met de arme keizer. Des te langer ik over de film nadenk des te verder-ie wegzakt. Gewoon een saaie film.

29. Out of Africa (1985) - 6.5

In de bioscoop zijn de beelden van het Afrikaanse land was nog mooier dan op TV. Veel meer heeft de film echter niet te bieden, voor mij niet in elk geval. Trage film, die nauwelijks wist te boeien. Een scène met een aanstormende tijger/leeuw was wel heel sterk.

28. Shakespeare In Love (1998) - 6.5

Helaas, dit is niet mijn soort film. Ik heb me er behoorlijk bij verveeld, ondanks een zeer charmante Gwyneth Paltrow. De Shakespeare citaten zijn sterk in het script verwerkt, dat moet gezegd worden.

27. Unforgiven (1992) - 7.0

Western waarin Clint Eastwood zich nog 's in de stoeremannen rol drukt. Weinig enerverend, maar zeker niet slecht. Eastwood had geluk dat 1992 een mager filmjaar was, anders had-ie de hoofdprijs nooit gepakt, volgens mij.

26. The Godfather: Part II (1974) - 7.0

Volgens velen nog beter dan deel 1, volgens mij zeer zeker niet. Het heen en weer geflits in de tijd vond ik verwarrend en zat daarom niet lekker in de film. Het acteerwerk is wel erg goed.

25. The French Connection (1971) - 7.0

Eén van de allereerste Oscar winnaars die ik ooit zag. Zal een jaartje of 15 geleden zijn. Ik kan me er helaas niets meer van herinneren. De 7.0 had ik er wel voor staan, dus dat neem ik dan maar aan.

24. The Sting (1973) - 7.0

Vooral het slot zou erg verrassend zijn, maar ik vond de film nogal voorspelbaar. Typisch een gedateerde jaren 70 film. Paul Newman vond ik wel erg op dreef. Goed doordachte film wel, dat wel, maar ik werd er niet heel erg warm of koud van.

23. Amadeus (1984) - 7.0

De film ziet er fraai uit en de muziek is mooi. De film heeft echter niet zo heel veel te vertellen. Het had allemaal wel wat korter gemogen. Het spel van hoofdrolspeler Tom Hulce is aanstekelijk. Dat idiote lachje van 'm... ik vond het wel erg grappig, moet ik zeggen. De film was lang niet de vervelende film die ik er altijd in dacht te zien. Sterker nog, des te meer ik er over nadenk, des te beter ik 'm nog ga vinden, maar ik hoef 'm niet nog een keer te zien.

22. Chariots of Fire (1981) - 7.0

1981 zal ook vast een matig filmjaar geweest zijn met deze film als winnaar. De beelden van de sportwedstrijden in de film zijn mooi en spraken me zeer aan. De muziek van Vangelis is natuurlijk overbekend, maar vooral erg mooi. Interessante film, maar wel een beetje voorspelbaar. Beetje tam allemaal ook wel. Een degelijke film, dat wel.

21. The English Patient (1996) - 7.5

Fraai gefilmd, vooral de scenes in de woestijn. Jammer dat ik die niet in de bioscoop heb gezien, dat was vast een prachtig gezicht geweest. Het verhaal op zich is niet bijster boeiend (er blijft ook maar weinig van hangen), maar is wel op een zeer boeiende wijze geconstrueerd. Dat vond ik het beste aspect aan de film. De film was in ieder geval aanzienlijk beter dan ik verwacht had.

20. Platoon (1986) - 7.5

Wat is oorlog toch volkomen onzinnig. Dat is nog maar weer 's de conclusie. Platoon geeft dit perfect weer. Heel schokkend vond ik het allemaal niet, maar wel redelijk indringend. Vooral de onderlinge spanningen tussen de soldaten is schrijnend. Maar het is zeker niet één van de beste oorlogsfilms die ik gezien heb. Erg raakte 't me dus niet, maar aan 't einde meende ik toch nog een koud rillinkje te voelen. Of zou dat gekomen zijn door het prachtige Adagio For Strings? Waarschijnlijk wel.

19. Patton (1970) - 7.5

De film vertelt simpelweg het verhaal van George S. Patoon tegen te achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Interessant, boeiend, maar wel wat aan de lange kant voor hetgeen de film vertelt. Beste aan de film is George C. Scott, die als Patton zeer overtuigend is. Absoluut één van de betere rollen ooit. Hij heeft er dan ook een Oscar voor gewonnen. Hij heeft 'm echter niet in ontvangst genomen. Hij vond dat-ie zo goed was dat-ie uberhaupt niet met vier andere acteurs genomineerd had hoeven zijn. Tikje arrogant, maar waarschijnlijk had-ie wel gelijk...

18. Ordinary People (1980) - 7.5

Goed drama met een zeer sterke rol van Timothy Hutton. Boeiend en goed geacteerd, maar haalt het niet bij de indringende drama's van tegenwoordig. Je kunt goed merken dat de film 20 jaar oud is.

17. Braveheart (1995) - 7.5

Typisch zo'n film die mij niet aanspreekt, maar ik vond 'm verrassend boeiend. Visueel sterk en ook de muziek is fraai. Vooral de veldslagen zijn uitermate sterk.

16. Terms of Endearment (1983) - 7.5

Een goed drama/comedy waarin de nodige jaren verstrijken (en de hoofdspelers nauwelijks zichtbaar ouder worden). Het verhaal zit fraai in elkaar en de karakters boeien. Waarom maakt het dan toch niet de gevoelens los van een jaren 90 drama a la American Beauty? Net als Ordinary People is ook Terms of Endearment gewoon te jaren tachterig. Allemaal net ff te slap, niet scherp genoeg. Wel degelijk een goeie film, maar ook niet meer dan dat. Oscar winnares Shirley MacLaine is speelt een overtuigende rol inderdaad. Jack Nicholson was ook erg op dreef (hilarisch is de scene in de auto op het strand). Ik denk dat de film wel bij 't beste wat 1983 te bieden had hoorde, hoewel het naar de huidige maatstaven wat aan de magere kant is (voor een Oscar winnaar). Gewoon een goeie film, dat dus wel.

15. Gandhi (1982) - 8.0

Ik wist eigenlijk niets van de beste man, Mahatma Gandhi, maar nu wel en ik ben onder de indruk. Gandhi geloofde in een geweldloze strijd voor zijn idealen en dat kan ik zeer waarderen. Een zeer innemende man, ijzersterk neergezet door Ben Kingsley, die er terecht een Oscar voor kreeg. Zeker één van de betere rollen ooit. Ook bijzonder knap gedaan hoe hij gedurende de film zo'n 50 jaar ouder wordt. Erg overtuigend. Ik had enorm veel sympathie voor de hoofdpersoon dus. Het had allemaal wel wat korter gekund, hoewel de film bleef toch boeien. Als film niet direct de beste (zou de Academy E.T. uberhaupt wel gezien hebben?), maar historisch gezien zeer interessant.

14. Dances with Wolves (1990) - 8.0

De laatste uit het rijtje die ik gezien heb. Was er al een aantal maal ik begonnen, maar het kon me niet boeien. Nu dan doorgezet en ik vond 'm zowaar boeien, zeker naar het einde toe. De groeiende relatie tussen Kostner en de indianen is mooi om te zien. Ook is het triest te zien hoe de blanken met de indianen omgingen. De film die er mooi uit en vertelt een boeiend verhaal.

13. Annie Hall (1977) - 8.0

Leuke, originele romantische comedie. Naast enkele originele vondsten bevat de film vooral spitsvondige dialogen. Er valt redelijk wat te lachen en het niveau blijft hoog. Diane Keaton speelt een erg aanstekelijke (titel)rol. Annie Hall is trouwens vooral ook de film die er voor zorgde dat Star Wars niet de Oscar won in 1977. Je kunt je afvragen of dat terecht is, maar ik zelf vond Annie Hall veel leuker en ben sowieso blij met de keuze van de Academy.

12. Rain Man (1988) - 8.0

Sympathieke film met Hoffman in een uitstekende rol.

11. The Silence of the Lambs (1991) - 8.0

Erg sfeervol en creepy, hoewel het lang niet die angstaanjagende film was die men zei dat het was. Anthony Hopkins is briljant als Hannibal the Cannibal.

10. Driving Miss Daisy (1989) - 8.0

De film vertelt een aandoenlijk verhaal op een oprechte en warme manier. De relatie tussen Tandy en Freeman is erg aanstekelijk. Er verstrijken zo'n 25 jaar gedurende de film en karakters veranderen ook zeer natuurlijk mee. Dat is wel 's anders. Jessica Tandy kreeg de Oscar voor Best Actress en ze zet inderdaad een prachtige rol neer. Absoluut een leuke film.

9. Kramer vs. Kramer (1979) - 8.0

Erg goed drama met een sterke rol van de nog zeer jonge Justin Henry. De film vertelt een meeslepend verhaal. IJzersterk vond ik de ontbijt scene tussen vader en zoon waarin geen woord werd gesproken.

8. The Godfather (1972) - 8.0

Dé klassieker van Francis Coppola. Een boeiende film met een zeer sterke cast. Marlon Brando is ijzersterk als Vito Corleone. Al Pacino's karakterontwikkeling in de film is magistraal en één van de allerbeste die ik ooit gezien heb.

7. Forrest Gump (1994) - 8.5

Zijn de meningen wat over verdeeld, maar ik vond het een aandoenlijke film. Tom Hanks op z'n allerbest. Fraai is ook de openingsscene met het veertje.

6. The Deer Hunter (1978) - 8.5

Ook erg lang geleden dat ik deze film gezien heb, maar

5. One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) - 8.5

Ontroerende en meeslepende film. Jack Nicholson is ijzersterk. Absoluut hilarisch vond ik de scene waarin één van de patiënten (Christopher Lloyd) een ander bij een borspelletje zit te treiteren ("knock off the bullshit, play the games!). Vele malen teruggespoeld die scene.

4. Rocky (1976) - 9.0

Zeer meeslepend verhaal. Kan me er verder weinig concreet van herinneren maar de film behoort nog altijd mij m'n grootste favorieten.

3. Schindler's List (1993) - 9.0

Het meesterwerk van Steven Spielberg die hem dan eindelijk een Oscar op leverde, en terecht. De gruwelijkheden van de WOII worden indringend in beeld gebracht en lieten mij met een brok in de keel zitten. Huiveringwekkend is de plezierjacht waarin Raplh Fiennes voor de lol op gevangen schiet. Technisch gezien is de film welhaast perfect. Visueel één van de meest verbluffende films aller tijden. Elk beeldje lijkt rechtstreeks van een ansichtkaart te komen.

2. Titanic (1997) - 9.5

Vanaf het openingsbeeld met de prachtige muziek (de soundtrack van Titanic vind ik één van de mooiste ooit gemaakt) hield de film me in z'n greep. De films is een genot om naar te kijken en te luisteren. De muziek, de decors, de kostuums, het camerawerk, de regie, het realisme van de ramp en het acteerwerk maken het voor mij tot één van de tien mooiste films ooit gemaakt is.

1. American Beauty (1999) - 10.0

Aangezet en pas aan het eind van de aftiteling weer uitgedaan. Dat zegt veel. Vanaf het moment dat de film inzoomt op de straat en voor het eerst dat prachtige stukje pianomuziek klinkt laat de film je tot ver in de endcredits niet meer los. Eén van die zeldzame films waar eigenlijk geen saai moment inzit. Wat een film... heel intens en sfeervol. En de muziek is ook zo prachtig mooi... Alles is gewoon perfect aan de film: het acteerwerk (een magistrale cast), de montage (naadloze scène-overgangen), de scherpe dialogen en de film vindt echt de perfecte balans tussen comedy en drama. Het einde vind ik ook zo prachtig. De prachtige beelden, de schitterende muziek en de mooie woorden van Spacey (zie mijn sigje) bezorgden me rillingen en ik ben de hele aftiteling blijven zitten om nog na te genieten. Echt een buitengewoon mooi einde. Ik heb er elke keer erg van genoten. Wat kan film toch mooi zijn.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 maart 2001 @ 22:56:48 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_858991
Wat jammer nou dat je de 31ste film niet in het lijstje vermeldt,

Midnight cowboy uit 1969.

Grandioos melodrama, heb je hem gezien Arcee?
Zo ja toch minimaal een 81/2 ?!

Verder vind ik het wel geinig dat ik alle films heb gezien, regelmatig ben ik het niet eens met jouw subjectieve oordeel. Maar mijn complimenten voor weer een magnifiek lijstje.

Arcee, vaak ben ik teleurgesteld met de uiteindelijke Oscar-winnaar, daarom lijkt het mij leuk om te weten wie in de desbetreffende jaren de Oscar niet won.

Welke klassiekers waren wel genomineerd maar wonnen hem uiteindelijk niet?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_859182
Braveheart verdient veeeeeel beter!...alhoewel de competitie best sterk is
pi_859193
En waar the fok is Saving Private Ryan??? snik...die had er ook wel tussen mogen staan van mij! Had die ook nie veel oscars??
pi_859222
Van het hele lijstje vind ik dan 'Schindler's List' het beste, met vlak daarachter 'American Beauty'.

Alleen heb ik bij 'Schindler's List' altijd wel het probleem, dat het geen film is om jezelf mee te vermaken. Het is juist een document om mensen niet te laten vergeten hoe zwart die pagina in onze geschiedenis is geweest, maar wel op een sublieme maniet op film gezet.
Dus of je dat gewoon als een film moet beoordelen, ik ben er nog niet uit....

pi_859238
Allemaal gezien (op Titanic na). Kan me er verder niet zo in vinden, maar dat kan ik in geen enkel lijstje...

Opmerking van mijn kant... Ik denk eigenlijk dat je net even iets te jong bent om sommige films echt op hun waarde te kunnen schatten... (met name: The Sting, French Connection ed.)

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 maart 2001 @ 00:17:04 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_859248
Ik vond schindler's list Spielberg op zijn slechts. Een moraliserende Spielberg, die ook eens een Oscar wilde winnen.

Alle Oscar ingrediënten op een hoop, een boek met bewezen diensten verfilmen en klaar is Kees.

Er was niet 1 personage in de film waar je affiniteit mee kon hebben, ook de hoofdrolspeelster wekte niet veel sympathie op.
Goeie film hoor, maar geen Oscar winnaar, en al zeker geen klassieker.

Volgens tong dan.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_859252
quote:
Op 24 maart 2001 00:17 schreef tong80 het volgende:
Volgens tong dan.
Het belangrijkste zinnetje van het hele verhaal.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 maart 2001 @ 00:31:15 #9
862 Arcee
Look closer
pi_859298
quote:
Op 23 maart 2001 22:56 schreef tong80 het volgende:
Midnight cowboy uit 1969.

Grandioos melodrama, heb je hem gezien Arcee?
Zo ja toch minimaal een 81/2 ?!

Noop, nog niet. Komt aan bod wanneer ik aan de jaren 60 begin qua Best Picture winnaars.
quote:
Maar mijn complimenten voor weer een magnifiek lijstje.
Dank je
quote:
Arcee, vaak ben ik teleurgesteld met de uiteindelijke Oscar-winnaar, daarom lijkt het mij leuk om te weten wie in de desbetreffende jaren de Oscar niet won.

Welke klassiekers waren wel genomineerd maar wonnen hem uiteindelijk niet?

Hier kun je ze allemaal bekijken. ff bladeren daar dus.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 maart 2001 @ 00:35:12 #10
862 Arcee
Look closer
pi_859309
quote:
Op 23 maart 2001 23:59 schreef Retarded het volgende:
En waar the fok is Saving Private Ryan??? snik...die had er ook wel tussen mogen staan van mij! Had die ook nie veel oscars??
Ja, maar SPR verloor de hoofdprijs aan Shakespeare in Love.
quote:
Op 24 maart 2001 00:13 schreef BooBooSan het volgende:
Opmerking van mijn kant... Ik denk eigenlijk dat je net even iets te jong bent om sommige films echt op hun waarde te kunnen schatten... (met name: The Sting, French Connection ed.)
Ik ben oud genoeg om een film op waarde te kunnen schatten hoor. Wat wel zo is is dat ik minder affiniteit heb met oudere films, maar dat ligt niet aan m'n leeftijd.
quote:
Op 24 maart 2001 00:17 schreef tong80 het volgende:
Ik vond schindler's list Spielberg op zijn slechts. Een moraliserende Spielberg, die ook eens een Oscar wilde winnen.

Er was niet 1 personage in de film waar je affiniteit mee kon hebben, ook de hoofdrolspeelster wekte niet veel sympathie op.

Daar zit wel wat in ja... het goeie van SL zit 'm wat mij betreft vooral in 't technische en 't trieste beeld dat de film geeft. Want hoewel geen enkele hoofdrolspeler sympathie opwekt, doen de mensen aan het eind van de film dat des te meer. Ik kreeg er iig een brok van in de keel.
  zaterdag 24 maart 2001 @ 01:12:40 #11
5981 Ettepet
Schrijft veelzeggend weinig
pi_859572
quote:
Op 24 maart 2001 00:08 schreef Lamon het volgende:
Van het hele lijstje vind ik dan 'Schindler's List' het beste, met vlak daarachter 'American Beauty'.

Alleen heb ik bij 'Schindler's List' altijd wel het probleem, dat het geen film is om jezelf mee te vermaken. Het is juist een document om mensen niet te laten vergeten hoe zwart die pagina in onze geschiedenis is geweest, maar wel op een sublieme maniet op film gezet.
Dus of je dat gewoon als een film moet beoordelen, ik ben er nog niet uit....

Ik had dat ook: is dit een film of een herschepping van toen? Aan het einde van de film stoorde de aftiteling me, die leek ongepast, de enige keer dat ik dat heb gehad bij een film. En dan doel ik niet op of het verhaal precies klopt met de werkelijkheid, maar juist de sfeer.

Bij Saving Private Rian had ik dat gevoel waarschijnlijk ook gehad, zonder die zoektocht dan.. (had de film wel een andere titel moeten hebben )

Deze zin loopt dood. Deze gaat door...
  maandag 26 maart 2001 @ 11:08:14 #12
7114 incubus
The Cult DIVX king
pi_865456
------edit-------
ho te lui om heel het verhaal van arcee te lezen

[Dit bericht is gewijzigd door incubus op 26-03-2001 19:27]

010
  maandag 26 maart 2001 @ 11:37:28 #13
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_865510
quote:
Op 26 maart 2001 11:08 schreef incubus het volgende:
ik mis toch echt:
1. lola rennt
2. the matrix

ook al zijn het films van het vorige decenia vind ik ze wel in de top 30 horen

Tsja, of je hebt totaal niks van de strekking van het topic begrepen....

Ikzelf kan hierover helaas geen goede mening geven, daar heb ik er nog te weinig voor gezien, *schaam* uiteraard.

FOK!-Schrikkelbaas maandag 26 maart 2001 @ 14:04:06 #14
862 Arcee
Look closer
pi_865812
quote:
Op 26 maart 2001 11:37 schreef Trainspotter het volgende:
Ikzelf kan hierover helaas geen goede mening geven, daar heb ik er nog te weinig voor gezien, *schaam* uiteraard.
Dat had ik tot halverwege vorig jaar ook en toen ben ik maar 'es met een inhaalslag begonnen. Ik kan het je van harte aanbevelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')