quote:Dat is te simpel afgedaan. Ik ben zelf christen, maar toch erg anders dan de meeste anderen merk ik.. En met name wanneer er gegooid gaat worden met zware termen als satan en demonen, ben ik toch benieuwd op welke grond men dat betrekt of kan betrekken op mij.
Op vrijdag 5 september 2003 13:24 schreef Pseudos het volgende:[..]
Dat is gewoon niet vast te stellen. Net zo min dat het vast te stellen is dat god bestaat. Het zijn slechts theorieen, verzinzels. En sommige mensen geloven daarin. Van mij mogen ze.
quote:
Zeggen ze tegen jou dat je bezeten bent? cool!
quote:Ik snap niet dat mensen in hokjes geplaatst moeten worden. Zo van: jij bent moslim dus mag je niet in jezus geloven. Dat slaat nergens op. Iedereen mag zijn wie hij/zij is. Er zullen vast wel mensen zijn die zich beter voelen als ze in een groep behoren. Maar een persoon heeft ook het recht om slechts 1 religie als saladebar te gebruiken.
Op vrijdag 5 september 2003 13:30 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Maar gebruik dan niet alleen de bijbel als saladebar. Gebruik dan ook de Koran, boedhisme, tips van anderen. En pak daar uit wat je bevalt. Maar of je je dan nog katholiek of protestants of moslim kunt noemen ?
En jij hebt het recht om te vinden dat ze ook andere sla moet proeven
Je hoeft niet iedereen te maken naar jouw gedachtes.
quote:Voor mij is de Duivel het slechte in mensen. En kind hier uit de buurt vindt het bijvoorbeeld leuk om steentjes te gooien naar dieren. Een soort van appeltjes te gooien naar voorbijfietsende kinderen. Takken van bomen af te rukken en meer van dat soort asociaal gedrag. Ik denk dat dat het werk van de Duivel is, en dat dat jong zich daartoe laat verleiden. En geloof me! Die staat 16 november voorop in de kerk om zijn vormsel te doen. Kijk! Daar walg ik nou van, van zulke mensen.
Op vrijdag 5 september 2003 13:16 schreef Mariel het volgende:[..]
Sorry, hier moet ik echt even op reageren.. De duivel die kinderen slecht maakt? Dat lijkt mij ook een beetje vreemd.. Waarom zou "de duivel" (onbewust moet ik hier trouwens denken aan een grappig rood wezentje etc, maar misschien moet ik gewoon van BSD afblijven) dat kunnen/mogen/willen?
De reden dat ik zo fel reageer is omdat andere christenen mij vertellen dat ik door demonen bezeten ben en hier zelf het nodige tegen moet doen (Vooral naar de kerk gaan).
Een vraag die ik daarom ook aan jou heb is; Hoe zien de duivel en demonen er uit, en op welke wijze beinvloeden ze ons leven? En op welke manier kun je 100% vast stellen dat iemand wel of niet bezeten is?
Maar iemand beschuldigen van bezeten zijn van de Duivel, omdat die persoon niet naar de kerk gaat, wat men graag zou willen, da's van de zotte. Kerkbezoek bepaald niet hoe goed of slecht iemand is. En ik neem aan dat jij heus wel zelf weet of je een goed of een slecht mens bent.
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 13:31 schreef Mariel het volgende:[..]
Dat is te simpel afgedaan. Ik ben zelf christen, maar toch erg anders dan de meeste anderen merk ik.. En met name wanneer er gegooid gaat worden met zware termen als satan en demonen, ben ik toch benieuwd op welke grond men dat betrekt of kan betrekken op mij.
[..]
Maar de duivel is eigenlijk wel goed. Anders zouden mensen niet kunnen inzien wat god is. En daarom zal de duivel ook wel verzonnen zijn.
Maar vertel eens. Denk jij dat je bezeten bent?
quote:Zoals ik al eerder zei noem ik me Christen, omdat ik geloof in Jezus Christus. Ik ben katholiek, omdat ik zo gedoopt ben, en me in deze Christelijke stroming kan ontwikkelen zoals ik dat verkies. Als ik streng gereformeerd was opgevoed, dan had ik waarschijnlijk niet beter geweten en was ook ik een schaap geworden. Of ik had me er tijdens de puberteit of later, sterk tegen verzet, omdat ik mijn eigen denken niet aan banden wil laten leggen.
Op vrijdag 5 september 2003 13:30 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Maar gebruik dan niet alleen de bijbel als saladebar. Gebruik dan ook de Koran, boedhisme, tips van anderen. En pak daar uit wat je bevalt. Maar of je je dan nog katholiek of protestants of moslim kunt noemen ?
En iets meepikken uit de andere saladebars? Och, er zijn zoveel overeenkomsten, dat dat onvermijdelijk is. Al die boeken zijn weer gebasseerd op weer oudere boeken en daarvoor op overleveringen enz...
quote:Doe ik ook niet. Ik discussieer er alleen maar over op een forum !
Op vrijdag 5 september 2003 13:36 schreef Pseudos het volgende:En jij hebt het recht om te vinden dat ze ook andere sla moet proeven
Je hoeft niet iedereen te maken naar jouw gedachtes.
quote:Ok.. Kom ik bij het volgende (
Op vrijdag 5 september 2003 13:36 schreef Gia het volgende:[..]
Voor mij is de Duivel het slechte in mensen. En kind hier uit de buurt vindt het bijvoorbeeld leuk om steentjes te gooien naar dieren. Een soort van appeltjes te gooien naar voorbijfietsende kinderen. Takken van bomen af te rukken en meer van dat soort asociaal gedrag. Ik denk dat dat het werk van de Duivel is, en dat dat jong zich daartoe laat verleiden.
quote:Verbaast me niets. Dergelijke lui zijn er meer, maar die willen meestal op voorhand al niets met me te maken hebben, dus dat scheelt
En geloof me! Die staat 16 november voorop in de kerk om zijn vormsel te doen. Kijk! Daar walg ik nou van, van zulke mensen.
quote:Het heeft niet alleen met kerkbezoek te maken hoor, er spelen andere (psychologische) dingen mee, en ik houd het er voorlopig op dat degenen die beweren dat het bezetenheid is, dit zeggen uit onwetenheid, en te beroerd zijn om hun kennis te vergroten.
Maar iemand beschuldigen van bezeten zijn van de Duivel, omdat die persoon niet naar de kerk gaat, wat men graag zou willen, da's van de zotte. Kerkbezoek bepaald niet hoe goed of slecht iemand is. En ik neem aan dat jij heus wel zelf weet of je een goed of een slecht mens bent.
Het vet gemaakte deel vind ik interessant - Iedereen weet of zhij een goed mens of een slecht mens is stel je. Maar is dat ook zo?
(Even aangenomen dat goed en slecht als tegenpolen van elkaar werkelijk bestaan, en niet slechts wiskundig)
En als je zegt dat mensen een duivel bezitten. Dus een slechte kant hebben. Zou God dan niet goed en slecht beide zijn? God en duivel is dan 1. Want, om jullie bijbel weer te gebruiken, de bijbel zegt dat wij gemaakt zijn naar gods evenbeeld.
quote:De duivel is een schepsel van God. Wel erg echt, maar ook de duivel heeft grenzen, en heeft zich ook te houden aan bepaalde geldende wetten.
Op vrijdag 5 september 2003 13:38 schreef Pseudos het volgende:[..]
volgens de bijbel was de duivel ook eerst christelijk
een engel die "slecht" is geworden. Dus misschien is een demoon gewoon een engel alleen kun je dat niet zien. En dat zou misleidend kunnen zijn.
Maar de duivel is eigenlijk wel goed. Anders zouden mensen niet kunnen inzien wat god is. En daarom zal de duivel ook wel verzonnen zijn.
quote:Nee, of hetgene wat bezit van me heeft genomen is een prutser
Maar vertel eens. Denk jij dat je bezeten bent?
Toch ben ik er erg in geinteresseerd hoe iemand zoiets stellig kan beweren, en dit bij het volle verstand en geweten beweert.
quote:Maar dan zeg je wel dat iedereen er ideen bij heeft..
Op vrijdag 5 september 2003 13:48 schreef Pseudos het volgende:
Iedereen heeft andere ideen bij goed en slecht.
quote:Viola is geen vegetarier toch?
Op vrijdag 5 september 2003 13:46 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Doe ik ook niet. Ik discussieer er alleen maar over op een forum !
quote:nee hoor, varkenshaasje !
Op vrijdag 5 september 2003 13:52 schreef Mariel het volgende:[..]
Viola is geen vegetarier toch?
vind ik lekker dus, ben er geen één...al ben je wat je eet natuurlijk
quote:Sinds het begin is er natuurlijk wel erg veel veranderd
Op vrijdag 5 september 2003 13:48 schreef Pseudos het volgende:
hoe kan er nou eigenlijk goed en slecht bestaan? Dat is toch volkomen onlogisch? Iedereen heeft andere ideen bij goed en slecht. De een vind moorden slecht, de ander vind takken losrukken al duivels.En als je zegt dat mensen een duivel bezitten. Dus een slechte kant hebben. Zou God dan niet goed en slecht beide zijn? God en duivel is dan 1. Want, om jullie bijbel weer te gebruiken, de bijbel zegt dat wij gemaakt zijn naar gods evenbeeld.
Goed en slecht - Wiskundig gezien bestaan ze in pure vorm. In werkelijkheid zit overal wel iets goeds en iets slechts in. Wat goed en slecht is? Tja.. Ik denk dat dat van de persoon afhangt inderdaad, en van de situatie ook. Als je uitgaat van je eigen belevingswereld, zul je alleen denk ik nooit echt goed of slecht tegenkomen, maar alleen tussenvormen. Ook is alles mutabel. Wat vandaag erg slecht lijkt, kan morgen goed blijken en vice versa.
De wereld is mooi in haar paradox
quote:Hmm dus ik ben een gebakken koe?
Op vrijdag 5 september 2003 13:53 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
nee hoor, varkenshaasje !
vind ik lekker dus, ben er geen één...al ben je wat je eet natuurlijk
quote:Indoctrinatie
Op vrijdag 5 september 2003 13:51 schreef Mariel het volgende:Toch ben ik er erg in geinteresseerd hoe iemand zoiets stellig kan beweren, en dit bij het volle verstand en geweten beweert.
quote:jij zegt het !
Op vrijdag 5 september 2003 13:56 schreef Mariel het volgende:[..]
Hmm dus ik ben een gebakken koe?
quote:Maar toch, hoe weten ze zo zekere dat zij goed zitten, en dat zij niet degenen zijn die bezeten zijn? Dat is een interessante wedervraag.
Op vrijdag 5 september 2003 13:56 schreef Pseudos het volgende:[..]
Indoctrinatie
Mensen die iedere dag te horen krijgen dat vuur koud is gaan geloven dat dat ook zo is. En zo zullen zij met het volle verstand beweren dat vuur koud is.
Indoctrinatie? Iedereen maakt uiteindelijk eigen keuzes. Hoe iemand opgroeit en wordt zal altijd invloed van de omgeving aan ten grondslag liggen, het indoctrinatie noemen gaat erg ver, maar open daar een nieuw topic voor als je wilt dat ik dat onderbouw).
quote:Nietus!! Jij begon!!
Op vrijdag 5 september 2003 13:58 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
jij zegt het !
quote:ik vind het zwaaaaar overtrokken om dit kind (als het zijn vormsel nog moet doen, heo oud is hij dan? 11?) bezeten van de duivel te noemen, omdat hij zich niet netjes gedraagt. Ik zou eerder in de richting van de ouders van zo'n kind kijken, dan in de richting van god of de duivel...wat een onzin! en stigmatiserend naar zo'n kind toe. Ik hoop van ganser harte dat niemand het ooit in zijn hoofd haalt tegen dat kind te zeggen dat wat hij doet het werk van de duivel is...
Op vrijdag 5 september 2003 13:36 schreef Gia het volgende:[..]
Voor mij is de Duivel het slechte in mensen. En kind hier uit de buurt vindt het bijvoorbeeld leuk om steentjes te gooien naar dieren. Een soort van appeltjes te gooien naar voorbijfietsende kinderen. Takken van bomen af te rukken en meer van dat soort asociaal gedrag. Ik denk dat dat het werk van de Duivel is, en dat dat jong zich daartoe laat verleiden. En geloof me! Die staat 16 november voorop in de kerk om zijn vormsel te doen. Kijk! Daar walg ik nou van, van zulke mensen.
quote:Zij zitten goed omdat ze er niets aan kunnen denken dat ze "fout" zitten. Het is gewoon niet aan het verstand te brengen dat je ook open kunt staan voor andere opvattingen. Zulke mensen maken zichzelf blind. En ik weet zeker dat als er een god zou zijn dat hij zulke mensen links laat liggen. In heel veel verhalen staat dat god meer respect heeft voor de ruimdenkenden. Natuurlijk zullen de "blinde" christenen ook in de hemel komen. Maar ik heb het idee dat god dat jammer zal vinden.
Op vrijdag 5 september 2003 14:00 schreef Mariel het volgende:[..]
Maar toch, hoe weten ze zo zekere dat zij goed zitten, en dat zij niet degenen zijn die bezeten zijn? Dat is een interessante wedervraag.
Maarja, wie is god? Misschien ben ik het wel? Trouwens, iedereen op aarde denkt voor god. Iedereen denkt te weten wat god denkt. En dat brengt mij tot een soort conclusie dat we allemaal god zijn.,
quote:Effe offtopic:
Verder ben ik benieuwd hoeveel van jullie van mening zijn dat de mens van de apen afstamt en wie gelooft dat de mens nooit veel groter of kleiner is geweest dan hij nu is, hoewel ELK ander organisme dit wel geweest is.
Overigens waren koeien in de Romeinse tijd ook een stuk kleiner dan tegenwoordig. Je kunt zelfs beter spreken van "koetjes"!
Ik denk dat de grootte voor een deel ook bepaald wordt door de voeding. Tegenwoordig kan alles wat eetbaar is bijna "krachtvoer" genoemd worden als je het vergelijkt met de simpele maaltijden in de Romeinse tijd. Het feit dat mensen tegenwoordig minder vaak ziek zijn speelt ook mee. Maar of dit tot de evolutie gerekend kan worden? Nou nee.
[Dit bericht is gewijzigd door Spotmatic op 05-09-2003 14:09]
quote:Hmm.. Ikzelf denk meer dat ze het nog een keertje mogen proberen.
Op vrijdag 5 september 2003 14:04 schreef Pseudos het volgende:[..]
Zij zitten goed omdat ze er niets aan kunnen denken dat ze "fout" zitten. Het is gewoon niet aan het verstand te brengen dat je ook open kunt staan voor andere opvattingen. Zulke mensen maken zichzelf blind. En ik weet zeker dat als er een god zou zijn dat hij zulke mensen links laat liggen. In heel veel verhalen staat dat god meer respect heeft voor de ruimdenkenden. Natuurlijk zullen de "blinde" christenen ook in de hemel komen. Maar ik heb het idee dat god dat jammer zal vinden.
quote:Ik zou het niet te hard zeggen, want dan heb je denk ik wel heel wat uit te leggen
Maarja, wie is god? Misschien ben ik het wel?
quote:Hihi.. Ik denk niet dat God denkt, maar gewoon is (Ja, dat denk ik ja
Trouwens, iedereen op aarde denkt voor god. Iedereen denkt te weten wat god denkt. En dat brengt mij tot een soort conclusie dat we allemaal god zijn.,
Maar zo simpel als het klinkt is het niet. Iedereen is uiteindelijk egoistisch, en het meerendeel is blind egoistisch.
quote:Je bent er verantwoordelijk voor je niet door de duivel te laten verleiden. Oftewel, je moet je best doen om een goed mens te zijn.
Op vrijdag 5 september 2003 13:46 schreef Mariel het volgende:[..]
Ok.. Kom ik bij het volgende (
). Wat is het slechte in mensen? Wat is goed, en wat is slecht? En als de duivel al het slechte inspreekt, hoe kunnen mensen dan tegelijkertijd verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden?
quote:Je hebt natuurlijk slecht en slecht. Iemand kan mij een slecht mens vinden, omdat ik in uitzonderlijke gevallen voor de doodstraf ben. Maar ja, dat is mijn mening. Ik vind mensen slecht die moorden om de kick, die verkrachten, die moedwillig andermans eigendommen stelen of vernielen, allemaal alleen maar voor de kick. Ik denk dat die mensen heus wel weten dat ze slecht zijn.
Het heeft niet alleen met kerkbezoek te maken hoor, er spelen andere (psychologische) dingen mee, en ik houd het er voorlopig op dat degenen die beweren dat het bezetenheid is, dit zeggen uit onwetenheid, en te beroerd zijn om hun kennis te vergroten.Het vet gemaakte deel vind ik interessant - Iedereen weet of zhij een goed mens of een slecht mens is stel je. Maar is dat ook zo?
(Even aangenomen dat goed en slecht als tegenpolen van elkaar werkelijk bestaan, en niet slechts wiskundig)
Iemand die een broodje steelt, omdat zhij (leuk!) honger heeft en geen geld, door omstandigheden, vind ik niet slecht. Niet iedere dief is dus slecht.
Ook goed is betrekkelijk. Er zijn mensen die vinden dat je goed bent omdat je elke zondag naar de kerk gaat. Maar als je daarbuiten je buurman het licht in de ogen nog niet gunt, dan ben je echt niet zo goed. Afgunst is bijvoorbeeld slecht.
Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als je goed naar jezelf kijkt, dan kun je toch wel vaststellen of je een goed of een slecht mens bent?
quote:sorry, maar volgens mij is alles evolutie. Simpelweg het aanpassen in een dergelijke situatie. Dingen ontwikkelen die nodig zijn om in een omgeving te kunnen overleven. Want dat is evolutie: aanpassen aan de omgeving.
Op vrijdag 5 september 2003 14:08 schreef Spotmatic het volgende:[..]
Effe offtopic:
Archeologisch is aangetoond, door middel van opgegraven skeletmateriaal, dat de mensen in de romeinse tijd (grofweg 1500 tot 2000 jaar geleden) maar kleine mannetjes en vrouwtjes waren: het gros kwam de 1.60 meter niet te boven. Tegenwoordig is 1.80 meter al heel normaal.Overigens waren koeien in de Romeinse tijd ook een stuk kleiner dan tegenwoordig. Je kunt zelfs beter spreken van "koetjes"!
Ik denk dat de grootte voor een deel ook bepaald wordt door de voeding. Tegenwoordig kan alles wat eetbaar is bijna "krachtvoer" genoemd worden als je het vergelijkt met de simpele maaltijden in de Romeinse tijd. Het feit dat mensen tegenwoordig minder vaak ziek zijn speelt ook mee. Maar of dit tot de evolutie gerekend kan worden? Nou nee.
quote:Ik ben nog goed nog slecht. Ik ben die ik ben
Op vrijdag 5 september 2003 14:08 schreef Gia het volgende:Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als je goed naar jezelf kijkt, dan kun je toch wel vaststellen of je een goed of een slecht mens bent?
Maar ik probeer wel te handelen volgens de opvattingen van anderen over wat goed of slecht is. Anders is samenleven onmogelijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |