(net gehoord in het journaal)
- als iemand straks het stukje plaatst die de telegraaf electronisch heeft...
Eindelijk, mijn gebeden zijn verhoord
De andere kant denkt echter dat we hiervoor ruimschoots op een ander punt terug worden gepakt !
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 07:46 schreef oYo het volgende:
Koop de Telegraaf vandaag.
Daar staat in dat de bijtelling omlaag gaat, alle verkeer (ook boven 30km enkel) zakelijk is naar je werk, etc(net gehoord in het journaal)
- als iemand straks het stukje plaatst die de telegraaf electronisch heeft...
Ik kan niet eens op kilometeradministratie gaan rijden omdat ik meer dan 60 dagen op 1 werkplek zit bij een klant. Moet dus wel bijtellen, en dan maar meteen de volle mep rijden met de auto van de zaak....
Ben benieuwd!
Deze regeling is ingevoerd omdat iemand met een eigen auto ook maar 30 km vergoed krijgt. En omdat we in nederland NIET boven het maaiveld uit mogen steken is de leaseregeling aangepast.
Niet helemaal onterecht mijns inziens.
Er zijn mensen die een auto krijgen op basis van hun functie en die daarmee gewoon elke dag naar hetzelfde kantoor rijden. Die moeten gewoon onder de 30 km regeling vallen.
Er zijn echter ook mensen die een zgn. ambulant beroep hebben. Ik rij per jaar zo'n 45.000 km naar allerlei klanten door heel nederland. Gelukkig meestal minder dan 60 dagen. Maar ik heb ook collega's (vaak zijn dat projectmanagers, die zitten meestal langer) die WEL over de 60 dagen heengaan, en die zijn dus goed de lul.
Ik ben benieuwd.
quote:
Bijtelling fors lagerBelasting auto zaak op schop
door Bob Sebes
DEN HAAG, woensdag
De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak van de vele
honderdduizenden leaserijders in ons land wordt radicaal gewijzigd.Vanaf l januari 2004 daalt het tarief voor de bijtelling van 25 naar
20 procent van de cataloguswaarde van de au-to.Tevens wordt het
gehele woon-werkverkeer en niet slechts een gedeelte daarvan voortaan
als zakelijke ritten be-schouwd, die niet worden meegerekend voor de bij-telling. Daardoor
wordt de administratieve rompslomp van de huidige autoregeling in één
klap van tafel geveegd.Privé
Verder kunnen werknemers met een auto van de zaak alleen nog onder de
nieuwe bijtelling van 20 procent uitkomen wanneer zij privé minder
dan 500 kilometer per jaar rijden. In dat geval hebben zij helemaal
geen bijtelling. Wel moet dan een gedetailleerde
kilometeradministratie worden bijgehouden waarin alle zakelijke
ritten zijn gespecificeerd.
quote:
Auto van de zaakVERVOLG VAN PAGINA 1
Opmerkelijk is dat de nieuwe autoregeling, die dezer dagen door de
ministerraad wordt vastgesteld, grotendeels wordt betaald door
werknemers die met hun eigen auto voor de baas rijden. De
belastingvrije vergoeding van 28 eurocent per zakelijke kilometer
wordt namelijk verlaagd en mogelijk zelfs gehalveerd.De nieuwe autoregeling is vrijwel gelijk aan de oude regeling, die
enkele jaren werd vervangen door een uiterst ingewikkeld systeem dat
een gruwel is voor leaserijders en ook voor loodgieters, monteurs en
bouwvakkers die in het busje van de baas met een grijs kenteken
rijden.In de huidige regeling wordt het woon-werkverkeer voor een groot
gedeelte als privé beschouwd, waardoor hetzeer moeilijk is onder de fiscale bijtelling van 25 procent uit te
komen. Alleen werknemers die tussen tien en dertig kilometer van de
zaak wonen, mogen deze ritten als zakelijk beschouwen. De
reisafstanden naar de zaak onder de tien en boven de dertig kilometer
worden door de fiscus als privé beschouwd.De bijtelling kan wel worden verlaagd tot 20, 15 of 10 procent. Maar
dat is weer afhankelijk van het aantal privé-kilometers dat op
jaarbasis wordt gereden. Weliswaar geldt voor 2002 en 2003 een
overgangsperiode, waardoor de privé-kilometers minder hard meetellen
voor de bijtelling, maar in 2004 zou de huidige autoregeling een
forse lastenverzwaring betekenen voor veel leaserijders.Niet alleen 'gewone' werknemers met een lease-auto, maar juist ook
monteurs en dergelijke zien nu al door de bomen het bos niet meer.
Vandaar dat de huidige regelingeen wagonlading aan kritiek heeft gekregen van werkgeversorganisaties
en vakbonden.Op voorstel van staatssecretaris Wijn (Financiën) voert het kabinet
met ingang van komend jaar een autoregeling in die veel eenvoudiger
is. Verwacht wordt dat de administratieve lasten voor bedrijven en
werknemers hierdoor fors zullen dalen.Bronnen rond het kabinet
bevestigen dat er over de nieuwe autoregeling geen politieke
problemen zijn te verwachten, ook al wijzen sommige ingewijden erop
dat de rekening wel komt te liggen bij werknemers die met hun eigen
auto voor de baas rijden.
Helemaal belachelijk is dat!! Bijtelling is compensatie voor de kosten die je niet maakt met een lease auto. Een eigen bijdrage zijn weer extra kosten die je hebt, het voordeel van de lease auto wordt dus deels teniet gedaan, dus is het logisch dat je minder bijtelling betaald (zoals nu het geval is)
Als die regel geschrapt wordt, dan gaat het princiepe van bijtelling de deur uit, en is bijtelling weer gewoon een "normale" extra belasting geworden.. Raaahw!!
Daarnaast heb ik net een nieuwe auto besteld die 70 euro boven mijn budget uit komt, tja, daar betaal ik liever de helft dan dat ik het hele bedrag betaal natuurlijk!
Wordt het nu of niks of 20% ???
Als ik het goed begrijp verdwijnen wel de stappen, maargoed, bijna iedere leaserijder die ik ken houd geen kilometers bij, of zit in de <500 catagorie.
Zowaar het klink alsof ik een lastenverlichting krijg van dit kabinet.... Kan toch niet
quote:Aftrek voor eigen kosten wordt vaak misbruikt door een luxe toeslag af te trekken.
Op woensdag 27 augustus 2003 08:17 schreef overhyped het volgende:
de geruchten gaan dat het jaar daarop, of mischien al dit jaar! de aftrek voor eigen bijdrage er uit gaat!!Helemaal belachelijk is dat!! Bijtelling is compensatie voor de kosten die je niet maakt met een lease auto. Een eigen bijdrage zijn weer extra kosten die je hebt, het voordeel van de lease auto wordt dus deels teniet gedaan, dus is het logisch dat je minder bijtelling betaald (zoals nu het geval is)
Als die regel geschrapt wordt, dan gaat het princiepe van bijtelling de deur uit, en is bijtelling weer gewoon een "normale" extra belasting geworden.. Raaahw!!
Daarnaast heb ik net een nieuwe auto besteld die 70 euro boven mijn budget uit komt, tja, daar betaal ik liever de helft dan dat ik het hele bedrag betaal natuurlijk!
Je mag namelijk in principe alleen echte kosten aftrekken. En dat ik zonodig een tiptronic wil in plaats van een 6bak dat is een luxe toeslag en die mag je eigenlijk niet aftrekken. Iedereen doet dat echter wel.
Ik vindt dit dus een echte VVD actie.....
(p.s.: Ook mij gaat dit sloten met geld opleveren hoor, maar ik heb er wel een erg duaal gevoel bij....)
quote:Dat is geen misbruik, je moet het vergelijken met de kosten die je prive gehad zou hebben. Je moet zelf extra betalen voor die tiptronic, jouw baas doet dat voor jou, maar verlangt een eigen bijdrage. Door die eigen bijdrage is het voordeel dat jou hebt door jouw leaseauto kleiner. De bijtelling is een compensatie voor dat voordeel, dus als dat voordeel kleiner is, wordt de compensatie ook minder.
Op woensdag 27 augustus 2003 08:21 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Aftrek voor eigen kosten wordt vaak misbruikt door een luxe toeslag af te trekken.
Je mag namelijk in principe alleen echte kosten aftrekken. En dat ik zonodig een tiptronic wil in plaats van een 6bak dat is een luxe toeslag en die mag je eigenlijk niet aftrekken. Iedereen doet dat echter wel.
Ik ga er trouwens 45 euro op vooruit met deze nieuwe regeling, als de eigen bijdrage ophoud alsnog 15 euro. Wel aardig van balkenende.. compenseert de rest weer een beetje
quote:Dat ben ik met je eens! Het is goed voor de loodgieters, monteurs etc. die met het busje van de zaak rondrijden. Maar ik, ach, in vindt die 45 euro leuk (mijn winst per maand met deze plannen) maar ik had liever gewoon de pil en de tandarts in het ziekenfonds gezien. Die 45 euro per maand is voor mij een stuk minder dan die twee tandarts bezoekjes per jaar voor een bijstandsmoeder. Maargoed, das offtopic
Op woensdag 27 augustus 2003 08:27 schreef Croga het volgende:
Maar hoe gaan ze nu aan De Bevolking uitleggen dat de tandarts en de pil uit het ziekenfonds moet omdat ze anders de lease rijders niet tevreden kunnen stellen?......Ik vindt dit dus een echte VVD actie.....
(p.s.: Ook mij gaat dit sloten met geld opleveren hoor, maar ik heb er wel een erg duaal gevoel bij....)
Hier ben ik dus weer mooi klaar mee. Ik ben "verplicht" om met eigen vervoer (of openbaar vervoer) te gaan, aangezien mijn werkgever niet aan lease auto's doet. Openbaar vervoer werkt niet echt prettig als je regelmatig van werklocatie moet wisselen. En om dan ook meteen die mensen aan te pakken.. Beetje vervelend.
Mensen die een lease auto hebben, hebben vaak ook een tankpas tot hun beschikking, ik moet de brandstof en afschrijving zelf betalen. Om het maar niet eens te hebben over onderhoudskosten.
Maar helaas, als ik een leaser wil, dan zal ik een andere werkgever moeten zoeken en om dat met de huidige economie te doen.... Kijk volgend jaar wel eens op me heen..
quote:Jij hebt een leuke manier om met getallen te spelen...
Op woensdag 27 augustus 2003 08:31 schreef overhyped het volgende:[..]
Dat is geen misbruik, je moet het vergelijken met de kosten die je prive gehad zou hebben. Je moet zelf extra betalen voor die tiptronic, jouw baas doet dat voor jou, maar verlangt een eigen bijdrage. Door die eigen bijdrage is het voordeel dat jou hebt door jouw leaseauto kleiner. De bijtelling is een compensatie voor dat voordeel, dus als dat voordeel kleiner is, wordt de compensatie ook minder.
al zou jij voor die tiptronic het volle bedrag betalen, dan zou nog je voordeel gelijk blijven... Dit is in de meeste gevallen niet eens zo, en je baas betaald zelfs nog een deel van die 'luxe'.
Het voordeel voor jouw wordt dan niet kleiner, het wordt zelfs groter... je rijdt immers in een luxe auto, die laten we zeggen 500 euro per maand kost voor een bedrag van bijvoorbeeld 50 euro.
zonder die luxe zou die auto misschien 400 euro per maand kosten, en hoefde je helemaal niets te betalen... bij de luxe auto heeft de lease rijder dus een extra voordeel van 50 euro...
quote:Op dit moment is het zo dat ALS jouw baas jou verplicht om die tiptronic te nemen en er voor te betalen, DAN mag je het ook aftrekken van de belasting die je betaald.... ALS jij ZELF bepaald dat jij tiptronic wil, moet je dat ook ZELF betalen.....
Op woensdag 27 augustus 2003 08:31 schreef overhyped het volgende:
Dat is geen misbruik, je moet het vergelijken met de kosten die je prive gehad zou hebben. Je moet zelf extra betalen voor die tiptronic, jouw baas doet dat voor jou, maar verlangt een eigen bijdrage. Door die eigen bijdrage is het voordeel dat jou hebt door jouw leaseauto kleiner. De bijtelling is een compensatie voor dat voordeel, dus als dat voordeel kleiner is, wordt de compensatie ook minder.
quote:Lekker dan, als ik naar mijn werk rij gaat dat echt zélden harder dan 30 km/h... En dan nog rekeningrijden ook
Daar staat in dat de bijtelling omlaag gaat, alle verkeer (ook boven 30km enkel) zakelijk is naar je werk, etc
Zo betaal je op een lease auto van 25000 euro (incl 2596 accijns, en 3417 btw) in totaal met een bijtelling over 4 jaar van 25.000 euro op een inkomensbelasting van 37.5% 9375 netto aan belasting. Incl accijns en btw kom ik totaal op (2596 + 3417 + 9375) 15388!!! Vi'n'k eigenlijk dat ik best wel veel betaal (als je de opvatting erbij neem dat als je geen lease auto neem, dat je dan bruto meer verdien. Wij hebben namelijk de keuze of een dikke 500 euro meer bruto loon of een lease auto).
Dussuh... lease auto-rijders hebben een luxe, en betalen daar DIK voor...
quote:linkje http://www.dft.nl/servlet/ArticleByID?ID=5185902§ion=00
Op woensdag 27 augustus 2003 08:49 schreef TheScorpio het volgende:
Ik wil een bron met link voordat ik blij ben met een dode mus... 'k zie niets op de telegraaf.nl
quote:Mee eens vooral als ze dan de gezondheidszorg aan gaan passen om dit mogelijk te maken.
Op woensdag 27 augustus 2003 08:33 schreef overhyped het volgende:[..]
Dat ben ik met je eens! Het is goed voor de loodgieters, monteurs etc. die met het busje van de zaak rondrijden. Maar ik, ach, in vindt die 45 euro leuk (mijn winst per maand met deze plannen) maar ik had liever gewoon de pil en de tandarts in het ziekenfonds gezien. Die 45 euro per maand is voor mij een stuk minder dan die twee tandarts bezoekjes per jaar voor een bijstandsmoeder. Maargoed, das offtopic
Liever een goede gezondheidszorg dan een lagere bijtelling!!!
quote:onderhoudskosten zit idd vaak in het leasecontract, maar de brandstof niet hoor. die betaal je met het pasje en dan schiet de leasemaatschappij het voor.
Op woensdag 27 augustus 2003 08:39 schreef vixen_2000 het volgende:
Mensen die een lease auto hebben, hebben vaak ook een tankpas tot hun beschikking, ik moet de brandstof en afschrijving zelf betalen. Om het maar niet eens te hebben over onderhoudskosten.
quote:Okay dan, even klein reken sommetje. Stel je baas geeft je een lease vergoeding voor een doorsnee middenklasser. Deze kost ongeveer, laten we zeggen, ¤ 20'000 (en dan schat ik het hoog in...). De bijtelling hiervoor is dan ¤5000 per jaar, op 42% kost dit dus ¤2100. Per maand komt dit neer op 175 eurotjes.... Ik wil het jou zien doen om voor dat geld een vergelijkbare auto te rijden.... inclusief alle brandstof en verzekering en bijbehorende diensten (zoals een vervangende auto na één telefoontje....)
Op woensdag 27 augustus 2003 09:05 schreef TheScorpio het volgende:[blablabla geknipt]
Dussuh... lease auto-rijders hebben een luxe, en betalen daar DIK voor...
Ofwel: effe nie zeiken heh! Wij lease rijders hebben een ENORM voorrecht.... En dat verhaaltje dat het anders bij je salaris komt geld lang niet voor alle mensen.... Zelfs dan: Zo'n lease auto kost zo'n 600 euro per maand, dat krijg je vervolgens bruto uitbetaald, levert je dus 350 euro netto per maand op... totale kosten van de auto zijn dan zo'n 500 euro per maand... Alleen de benzine en verzekering zou je dat al bijna kosten, heb je er nog geen auto bij.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |