quote:Een live cd heeft zo ook zijn charmes.
Op zondag 24 augustus 2003 16:47 schreef Doezelhaar het volgende:
Doe mij maar studio, klinkt allemaal stukken beter
quote:Dat heb je mij niet horen zeggen dat het geen charmes heeft maar een studio klinkt gewoon zoveel keer beter. Live cd's zijn pas lekker als je zelf op het concert bent geweest...
Op zondag 24 augustus 2003 16:48 schreef Redux het volgende:[..]
Een live cd heeft zo ook zijn charmes.
[Dit bericht is gewijzigd door Maidenfan op 24-08-2003 16:52]
Er moet alleen niet al teveel aan zo'n cd gesleuteld worden om het geheel op te poetsen, liefst zo puur mogelijk net als op een concert.
Sommige dingen komen live ook beter uit de veren dan op een studioalbum (hoewel het andersom ook weleens kan gebeuren natuurlijk ).
Aan de andere kant vind ik ze soms ook wel overbodig: wanneer bands hun studio-werk noot-voor-noot naspelen, dan zie ik de meerwaarde van een live-album niet echt. Teveel crowd-noise op een live-album vind ik trouwens vaak ook wel irritant. Neem bijv. "Babylon by bus" van Bob Marley: die plaat wordt (voor mij) compleet vergald door het publiek dat op elk nummer vreselijk uit de maat meeklapt.
Veel live-platen worden trouwens in de studio vaak nog even 'opgelapt'. Led Zeppelin heeft daar bijvoorbeeld wel een handje van, en ik las laatst ook dat er niet 1 officiele Rolling Stones live-cd is zonder overdubs.
quote:Zo denk ik er ook over.
Op zondag 24 augustus 2003 16:47 schreef hyperfuzz het volgende:
Live CD's zijn gewoon lekker wisselvalligDe ene keer is het een matige opname van een goed concert, dan weer een goede opname van een slecht concert, en zo af en toe staat er een briljante cover of iets soortgelijks op.
.
quote:Master of Hardcore 13
Op zondag 24 augustus 2003 16:43 schreef Redux het volgende:
Een collega van mij heeft als het ware een hekel aan live cd's.
Als argument draagt hij aan: live moet je bij zijn, achteraf opgenomen live muziek beluisteren is niet zoals het bedoeld is.
Ik vind daarintegen het beluisteren van een live cd soms erg mooi. De muziek heeft een aparte sfeer, plus dat bepaalde nummers anders bespeeld worden dan het origineel.
Wat vind jij?
Aansteker aaaansteeekrrr!! Zeker weten dat live cd's roeleren!
quote:Dat vind ik juist de minste, wat dat betreft ook misschien wel een perfect voorbeeld van wat die collega van de topicstarter aanhaalt.
Op zondag 24 augustus 2003 17:43 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik vind Everything Everything de fijnste cd van Underworld bijvoorbeeld. Livecd. De energie stuitert er vanaf en alles. Ik wil dan ook nogsteeds een keer de DVD kopen.
.
Dit geldt niet voor alle live-cd's natuurlijk. Made in Japan is een goed voorbeeld, die heeft echt veel meer energie en passie dan al die studioalbum's van Deep Purple bijelkaar en zijn er nog wel een paar.
Hoofdzakelijk het ik met live cd's altijd dat ik bepaalde versie's van een nummer live beter vind of ze zijn totaal anders en in het laatste geval meestal een aanvulling op je collectie.
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 17:43 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik vind Everything Everything de fijnste cd van Underworld bijvoorbeeld. Livecd. De energie stuitert er vanaf en alles. Ik wil dan ook nogsteeds een keer de DVD kopen.
.
voorbeeld:
Pink Floyd - PULSE
Dire Straits - Live at BBC, aLCHEMY, On The Nigh
Kiss boeide me studio weinig maar op Alive I en II speelden ze prima.
Saxon boeide me studio weinig maar Live speelden de mannen van Bill Bruford de pannen van het dak op The Eagle has Landed.
Ozzy vind ik live nog beter klinken dan studio.
Bob Marley klonk live fantastisch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |