abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12679911
Een collega van mij heeft als het ware een hekel aan live cd's.
Als argument draagt hij aan: live moet je bij zijn, achteraf opgenomen live muziek beluisteren is niet zoals het bedoeld is.
Ik vind daarintegen het beluisteren van een live cd soms erg mooi. De muziek heeft een aparte sfeer, plus dat bepaalde nummers anders bespeeld worden dan het origineel.
Wat vind jij?
  zondag 24 augustus 2003 @ 16:47:14 #2
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_12680012
Doe mij maar studio, klinkt allemaal stukken beter
pi_12680032
Live CD's zijn gewoon lekker wisselvallig De ene keer is het een matige opname van een goed concert, dan weer een goede opname van een slecht concert, en zo af en toe staat er een briljante cover of iets soortgelijks op.
yankee charlie dinges
pi_12680042
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:47 schreef Doezelhaar het volgende:
Doe mij maar studio, klinkt allemaal stukken beter
Een live cd heeft zo ook zijn charmes.
  zondag 24 augustus 2003 @ 16:49:28 #5
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_12680086
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:48 schreef Redux het volgende:

[..]

Een live cd heeft zo ook zijn charmes.

Dat heb je mij niet horen zeggen dat het geen charmes heeft maar een studio klinkt gewoon zoveel keer beter. Live cd's zijn pas lekker als je zelf op het concert bent geweest...
pi_12680102
Hangt ervan af.
Sommige bands spelen live net zo goed als op hun studioalbums. In dat geval zijn livecd's echt een plezier. Anderen brengen dan weer prachtig studiowerk uit maar vallen live beetje tegen, en dan laat ik die albums ook liggen.

[Dit bericht is gewijzigd door Maidenfan op 24-08-2003 16:52]

pi_12680156
Ik hou ook wel van een live-cd op z'n tijd. Duizenden mensen die The Number of The Beast schreeuwen voegt wel degelijk iets toe, om maar een voorbeeld te noemen.

Er moet alleen niet al teveel aan zo'n cd gesleuteld worden om het geheel op te poetsen, liefst zo puur mogelijk net als op een concert.

Sommige dingen komen live ook beter uit de veren dan op een studioalbum (hoewel het andersom ook weleens kan gebeuren natuurlijk ).

zondag 24 augustus 2003 @ 16:53:49 #8
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_12680242
In het algemeen ben ik niet een hele grote fan van live cd's/opnames en prefereer ik vaak de 'gewone' studio versies. Er zijn echter wel uitzonderingen natuurlijk. Ik moet bijvoorbeeld gelijk denken aan The Concert In Central Park van Simon & Garfunkel en Wings Over America (van Wings, duh!). Die hebben voor mij wel net dat beetje extra waardoor ik er regelmatig naar luister.
En er zijn er nog wel een paar.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_12680306
Het wisselt een beetje, soms klinkt een live-cd veel energieker dan de studio-albums, en tegenwoordig is de techniek toch wel zover dat de geluidskwaliteit van een live-plaat meestal nauwelijks onder doet voor studio-opnames.

Aan de andere kant vind ik ze soms ook wel overbodig: wanneer bands hun studio-werk noot-voor-noot naspelen, dan zie ik de meerwaarde van een live-album niet echt. Teveel crowd-noise op een live-album vind ik trouwens vaak ook wel irritant. Neem bijv. "Babylon by bus" van Bob Marley: die plaat wordt (voor mij) compleet vergald door het publiek dat op elk nummer vreselijk uit de maat meeklapt.

Veel live-platen worden trouwens in de studio vaak nog even 'opgelapt'. Led Zeppelin heeft daar bijvoorbeeld wel een handje van, en ik las laatst ook dat er niet 1 officiele Rolling Stones live-cd is zonder overdubs.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12680547
Doe mij maar live-CD's zoals Magik 6

Prachtig die sfeer, het publiek dat uit z'n dak gaat..

zondag 24 augustus 2003 @ 17:05:36 #11
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_12680594
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:47 schreef hyperfuzz het volgende:
Live CD's zijn gewoon lekker wisselvallig De ene keer is het een matige opname van een goed concert, dan weer een goede opname van een slecht concert, en zo af en toe staat er een briljante cover of iets soortgelijks op.
Zo denk ik er ook over.
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_12681578
Ik vind Everything Everything de fijnste cd van Underworld bijvoorbeeld. Livecd. De energie stuitert er vanaf en alles. Ik wil dan ook nogsteeds een keer de DVD kopen.

.

It's my party and I'll cry if I want to.
pi_12681642
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:43 schreef Redux het volgende:
Een collega van mij heeft als het ware een hekel aan live cd's.
Als argument draagt hij aan: live moet je bij zijn, achteraf opgenomen live muziek beluisteren is niet zoals het bedoeld is.
Ik vind daarintegen het beluisteren van een live cd soms erg mooi. De muziek heeft een aparte sfeer, plus dat bepaalde nummers anders bespeeld worden dan het origineel.
Wat vind jij?
Master of Hardcore 13 .

Aansteker aaaansteeekrrr!! Zeker weten dat live cd's roeleren!

zondag 24 augustus 2003 @ 17:46:30 #14
3878 Vork
Manisch creatief
pi_12681664
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 17:43 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik vind Everything Everything de fijnste cd van Underworld bijvoorbeeld. Livecd. De energie stuitert er vanaf en alles. Ik wil dan ook nogsteeds een keer de DVD kopen.

.

Dat vind ik juist de minste, wat dat betreft ook misschien wel een perfect voorbeeld van wat die collega van de topicstarter aanhaalt.

Dit geldt niet voor alle live-cd's natuurlijk. Made in Japan is een goed voorbeeld, die heeft echt veel meer energie en passie dan al die studioalbum's van Deep Purple bijelkaar en zijn er nog wel een paar.

Hoofdzakelijk het ik met live cd's altijd dat ik bepaalde versie's van een nummer live beter vind of ze zijn totaal anders en in het laatste geval meestal een aanvulling op je collectie.

zondag 24 augustus 2003 @ 19:06:40 #15
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_12683450
Soms voegen bands een leuk effect live in hun nummers. Maar meestal is dat niet zo dus ik ga echt voor de studio albums.
  zondag 24 augustus 2003 @ 21:29:33 #16
22975 mandark2000
Roxanne (put on the red light)
pi_12686781
Sommige bands zijn live beter dan in de studio. Bij de anderen klinkt de muziek gewoon veel ruiger, bijv. een Elvis optreden voor een TV show in 1956: Shake Rattle & Roll. De studioversie is veel minder energiek. Bovendien heeft een live opname vaak geen toeters en bellen. Bij blink 182 bijv. alleen bass, 1 gitaar, drum en natuurlijk zang. Een ruwe versie van de nummers. En natuurlijk bewijst een live opname of een artiest echt goed kan performen of niet (..Avril Lavinge).
pi_12686844
Ik heb wel wat live cd's maar draai ze eik nooit. Naar mijn idee omdat ze weinig toevoegen aan de studio-uitvoeringen, enkele uitzonderingen daar gelaten.
Ik denk dan ook nog wel 2x na voor ik een nieuw livealbum aanschaf.
  zondag 24 augustus 2003 @ 21:31:31 #18
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_12686847
NIN - And all that could have been!
Prachtige live plaat!
MAar het verschilt gewoon per band.
with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_12686872
live vind ik altijd mooier
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  FOK!fossiel zondag 24 augustus 2003 @ 21:32:22 #20
8443 cptmarco
it's captain...
pi_12686879
een live-cd is gewoon erg leuk om te hebben. Soms heb je geluk en heb je een CD van goede kwaliteit, soms van bagger kwaliteit. Maar dat hoort er allemaal bij (deel van de charme..).
pi_12686902
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 17:43 schreef AudreyHepburn het volgende:

.

*die dvd heeft
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_12688423
ik vind live cd's beter. Meeste nummers klinken wat losser. Meer solowerk vaak. Langere versies met meer gevoel.

voorbeeld:
Pink Floyd - PULSE
Dire Straits - Live at BBC, aLCHEMY, On The Nigh

pi_12701119
Prince vond ik studio weinig aan maar live was die man geweldig op gitaar.

Kiss boeide me studio weinig maar op Alive I en II speelden ze prima.

Saxon boeide me studio weinig maar Live speelden de mannen van Bill Bruford de pannen van het dak op The Eagle has Landed.

Ozzy vind ik live nog beter klinken dan studio.

Bob Marley klonk live fantastisch

salva cum reverentia
  maandag 25 augustus 2003 @ 14:21:45 #24
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_12701219
Ik ken hele slechte live cd's, maar ook hele goede. Live cd's die ik zeker niet voor studio cd's onder vind doen zijn bijvoorbeeld Decade of Aggression van Slayer en Alive in Athens van Iced Earth. Beide geweldige albums!
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_12701860
Als het goeie kwaltiteit opname is lijkt het net of je in de voorste rij staat Goeie koptelefoon wil helpen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')