abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 17:39:21 #1
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_12636239

Saxon is net als Maiden een Britse Heavy Metal band uit het einde der jaren 70 en begin jaren 80 die het heeft overleefd en nog steeds volop aan het touren is. Hun shows worden overal warm ontvangen door de fans, zowel jong als oud. Ze spelen voornamelijk typische NWOBHM-nummers, maar ook veel recht doorzee heavy metal muziek.

Vooral hun oude albums zijn erg goed en ook hun albums uit het einde van de jaren 90, daartussen zaten ze ook een beetje in een dipje, net als een aantal andere oudgedienden. Ze hebben ook behoorlijk wat personeelswisselingen doorstaan.

De band bestaat nu uit:

Biff Byford (zang)
Paul Quinn (gitaar)
Nibbs Carter (bas)
Doug Scarratt (gitaar)
Fritz Randow (drums)

Hun discografie is:

Saxon
Strong Arm of The Law
Wheels of Steel
Denim & Leather
The Eagle Has Landed
Power and The Glory
Crusader
Innocence Is No Excuse
Rock The Nations
Rock and Roll Gypsies
Solid Ball of Rock
Forever Free
Dogs of War
Unleash The Beast
Live at Donnington 1997
The Eagle Has Landed 2
Metalhead
Live at Donnington 1980
Diamonds and Nuggets
Killing Ground
Heavy Metal Thunder

Officiële site: http://www.saxon747.com/

Hun mascotte is min of meer de "Eagle", die terug is te vinden op veel van hun covers en in enkele nummers.

Dit is de Eagle op tour met daarvoor Biff.

Live vind ik ze stukken beter dan op cd eigenlijk en heb ze nu al twee keer gezien.

Sinds vorige week is er ook een live dubbel-dvd uit die erg de moeite waard is.

vrijdag 22 augustus 2003 @ 18:39:07 #2
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_12637596
Heb ik wat mp3'tjes van staan goede band, stuk beter dan bijvoorbeeld Rhapsody
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 18:44:39 #3
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_12637747
Een keertje gezien in het voorprgramma van Deep Purple. Ik kende het toen helemaal niet en het viel niet tegen. Best geinige NWOBHM muziek. Ik hoorde dat ze dit jaar op bospop alleen maar oude nummers speelden tot vreugde van het publiek.
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_12638440
Ik heb een dubbel Cd met daarop de albums 'Wheels Of Steel' en 'Strong Arm Of The Law', beide stammend uit 1980 geloof ik, erg goede muziek en stevig ook nog es, best apart bijna met een punk benadering af en toe, maar op een manier zoals Motörhead dat bijvoorbeeld ook doet. Saxon was harder dan de meeste andere 'New Wave Of British Heavy Metal' -bands uit die tijd denk ik...

Saxon (Biff dus) is okee

Sib | Dab | Dua
pi_12638842
Bij tijd en wijle is de muziek van Saxon heerlijk om wat spinnewebben te verjagen uit je hoofd, lekkere "Workman's Metal" ...
B Red Ten
  zondag 24 augustus 2003 @ 13:10:39 #6
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_12674927
Wat is trouwens hun beste werk?
pi_12675725
Als je een kwalitatief goed beeld wil, zou ik even kijken naar welke nummers erop Heavy Metal Thunder staan. Dat is een zeer goede best-off waarvoor ze de oude nummers opnieuw hebben opgenomen.
  zondag 24 augustus 2003 @ 13:53:32 #8
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_12675847
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 13:47 schreef Seborik het volgende:
Als je een kwalitatief goed beeld wil, zou ik even kijken naar welke nummers erop Heavy Metal Thunder staan. Dat is een zeer goede best-off waarvoor ze de oude nummers opnieuw hebben opgenomen.
Ik houd eigenlijk niet zo van best ofs
pi_12675858
Princess of the night is een heerlijk nummer
Da's toch nie normaal, das abnormaal, tis gewoon nie te gleuven!!!
pi_12675949
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 13:53 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ik houd eigenlijk niet zo van best ofs

Dan heb je dikke pech.
pi_12675965
Saxon
Strong Arm of The Law
Wheels of Steel
Denim & Leather
The Eagle Has Landed

Dit zijn mijn favoriete albums.

pi_12741218
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 13:47 schreef Seborik het volgende:
Op die compilatie staan re-recordings van klassiekers, is voor de echte fans vast wel intressant en zal wel beter klinken, maar ik hoor liever de originele stukken.
Sib | Dab | Dua
pi_12741344
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 21:37 schreef Wezli het volgende:

[..]

Op die compilatie staan re-recordings van klassiekers, is voor de echte fans vast wel intressant en zal wel beter klinken, maar ik hoor liever de originele stukken.

Hehe, heb hem liggen. Het klinkt vooral zoals Saxon nu de nummers live speelt en niet echt zozeer als een nieuwe studio-opname.

Luister hem best wel vaak, vooral ook omdat ik zelf nog wat albums mis in m'n collectie.

pi_14414880
December 12th 2003 Podium (WITHOUT DORO) Hardenberg Netherlands
December 23rd 2003 Hof Ter Lo(WITHOUT CIIC and DORO) Antwerp Belgium
  vrijdag 28 mei 2004 @ 21:42:25 #15
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_19482770
Heavy metal thunder is toch een meesterlijke plaat, de nummers klinken echt een stuk harder en de video die er bij zit is ook erg cool in elkaar gezet.
Wel een beetje jammer dat dat concert ontzettend slecht is, ik heb het idee dat het meer aan de omstandigheden en geluidskwaliteit ligt dan aan de band zelf.
Killing ground is ook wel een leuke cd, ik moet hem denk ik iets vaker luisteren.

Best kut dat ze maar 45 minuten spelen op graspop dat zijn maar 8 nummers
  vrijdag 28 mei 2004 @ 23:36:55 #16
87112 Laxe
weet geen ondertitel
pi_19485369
Ha, volgens mij was Saxon de band waarnaar Spinal Tap is gemodelleerd. Heb ik eens ergens gelezen.....
pi_19571317
Het enige dat ik daarover kan vinden is dit:

Derek Smalls bass-playing technique (playing with one hand, so the other is free to point in the air) is based on the bass player from Saxon.
Sib | Dab | Dua
  dinsdag 1 juni 2004 @ 22:10:06 #18
9613 Seborik
I, Voyager
pi_19574303
Ja, Spinal Tap is op een heleboel bands gebaseerd.
  dinsdag 1 juni 2004 @ 23:41:39 #19
87112 Laxe
weet geen ondertitel
pi_19577123
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 20:38 schreef Wezli het volgende:
Het enige dat ik daarover kan vinden is dit:

Derek Smalls bass-playing technique (playing with one hand, so the other is free to point in the air) is based on the bass player from Saxon.
Klopt, dat was het. En die bassist was er reuze trots op dat zijn skillz werden gekopieerd
@Seborik: ja, het is idd een soort grootste gemene deler van alle 'grote Britse bands' uit die periode...
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:38:37 #20
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_19911420
quote:
SAXON Name New Album - June 14, 2004

Long-running British heavy metallers SAXON have set "Lionheart" as the title of their new album, due on September 20 through SPV Records. Taking care of all drumming duties on the CD is Jörg Michael (STRATOVARIUS), who will also join the group on their upcoming tour, according to Germany's Rock Hard magazine. Previous SAXON skinsman Fritz Randow has reportedly left the band in order to concentrate on other projects and may rejoin the group at some point in the future.

SAXON's last studio album, "Killing Ground", was released in September 2001.
Hopen dat het album net zo goed word als Killing ground.
pi_19928010
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 13:10 schreef Djaser het volgende:
Wat is trouwens hun beste werk?
Ik heb alles van Saxon. ( ach ik ben ook van die tijd, zucht).

Beste albums:

Wheels Of Steel
Power and the Glory
Strong Arm of The Law
Metalhead
Killing Ground

Kijk uit voor de band "Oliver Dawsons Saxon" dit is de voormalige gitarist die probeert onder die naam nog een graantje mee te pikken. Dit zuigt.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:15:17 #22
9613 Seborik
I, Voyager
pi_19931303
Oliver Dawsons Saxon speelde pas hier in de buurt, maar helaas kon ik er niet heen. Was eigenlijk wel benieuwd. Graham Oliver is trouwens de ex-gitarist en Steve Dawson de ex-bassist.

Volgende week Saxon voor de 4de keer zien en hopelijk ook weer tijdens hun tour voor het nieuwe album.

Bij die dvd zit een uitgebreide bandhistorie en veel andere informatie over de band.
pi_19943672
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:15 schreef Seborik het volgende:
Oliver Dawsons Saxon speelde pas hier in de buurt, maar helaas kon ik er niet heen. Was eigenlijk wel benieuwd. Graham Oliver is trouwens de ex-gitarist en Steve Dawson de ex-bassist.
Je hebt gelijk, zou ik dan toch dement worden????

Maarreh die band speelt lang niet zo goed als de echte saxon hoor!!!!

Ik vond trouwens de laatste albums van Saxon weer een stuk beter dan het gemiddelde jaren 90 spul wat ze uitbrachten.
Killing Ground is echt goed!
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  woensdag 16 juni 2004 @ 18:44:21 #24
1573 Kipman
www.kangoeroerene.nl yeah!
pi_19944187
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:15 schreef Seborik het volgende:
Als je een echte Saxon fan bent, boycot je die band!!! Nieuwsgierig of niet.
Kipman legt hier de eieren! Maar nu vanuit Australie!
  woensdag 16 juni 2004 @ 19:26:18 #25
9613 Seborik
I, Voyager
pi_19945157
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 18:44 schreef Kipman het volgende:

[..]

Als je een echte Saxon fan bent, boycot je die band!!! Nieuwsgierig of niet.
Wat een onder de gordel argument.

Ik vind Killing Ground ook hun beste album van de afgelopen vijftien jaar. De andere albums uit de jaren negentig hebben meer fillers, hoewel er ook wel een aantal goede tracks op staan, zoals bijvoorbeeld Dogs of War, Forever Free en Requiem.

Het live-album The Eagle Has Landed Vol. 2 (1998) heb ik ook liggen, maar echt supergoed is die niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')