Damien Rice is een Ier die in 2002 zijn eerste solo album uitbracht, 'O' geheten. Lovende kritieken waren het gevolg, en een plaats in de cd top-10 in Ierland.
Hij heeft deze singles uitgebracht:
Cannonball, (2001, nog voor de cd)
Volcano(2002) en
Woman like a Man(2003).
De muziek word omschreven als alternatieve folk. ik ben niet zo goed in muziekstijlen, maar je kunt hier(http://www.damienrice.com/website/sound_library.htm ) verschillende nummers van hem downloaden, en met zowel Real player als Windows media player afspelen
Hij geeft voorlopig geen gigs in Nederland, maar hij komt op Pukkelpop op 28 augustus, dat is in Belgie, en op het Terromoto festival in Duitsland, op de 30e augustus.
de website is http://www.damienrice.com/ waar je informatie over zijn muziek, foto's en data van optredens kunt vinden, en nog meer.
engelse biografie:
Irish singer/songwriter Damien Rice spent his childhood fishing and daydreaming in the countryside of Celbridge, County Kildare. Painting and writing songs inspired him as a young man, motivating Rice to put a band together. The heavy, indie-rock sounds of Juniper were signed to Polygram in 1997 and "The World Is Dead" and "Weathermen" did moderately well on Irish radio. When it came time to recording a full-length album, contractual rules from the label prevented Juniper from doing so, so Rice split. He headed for the hills of Tuscany in 1999 and lived his life as a wanderer around Europe. Rice returned to Dublin within a year to focus on music once again, scrounging up enough money to record a demo. Rice sent it to producer/film composer David Arnold (Bjork, Nina Persson, Paul Oakenfold), and lucky for him, Arnold loved it. Arnold set Rice up in his very own mobile studio to make a record. His first single, "The Blower's Daughter', was an instant top 20 hit when it appeared in fall 2001. Shared gigs with McAlmont & Butler and folkie Kathryn Williams followed in summer 2002 when Rice released O in the UK.
(bron: http://www.allmusic.com )
ik heb hier twee recentie's met nog wat achtergrond informatie.
quote:
Damien Rice, 0Singer Songwriter Damien Rice zat ooit in het Ierse bandje Juniper. Ze waren heel even populair in Ierland, maar gingen uit elkaar na problemen met het platenlabel.
De gedesillusioneerde Rice vertrok voor een jaar naar Toscane om tot zichzelf te komen en begon aan solomateriaal te werken.
Zijn demo werd direct opgepikt door David Arnold, producer van Björk en een jaar later was er het debuut O. O is. Om met de deur in huis te vallen, een geniale cd. Grotendeels akoestisch, aangevuld met strijkers en de prachtige stem van Lisa Hannigan.
Rice schaart zich in één klap onder de beste Singer Songwriters van deze aardkloot. Luister naar het bloedstollend mooie Volcano, het breekbare Cannonball en naar de bombastische afsluiter Eskimo.
Zeldzaam mooie muziek.
Deze recensie is verschenen in Sum september 2003
quote:
Damien Rice - OGepubliceerd op woensdag 23 juli 2003
Vorig jaar al louter bij toeval door Music Planet opgemerkt en vanaf eind deze week ook in de Nederlandse platenwinkel: 'O' (DRM/Warner) het in februari 2001 in Ierland eigen beheer uitgebrachte solodebuut van Damien Rice, in een ver verleden lid van de Ierse hitband Juniper.
Vier jaar geleden stapte hij op omdat hij zich ongelukkig voelde in het keurslijf van een groot platenlabel en werkte vervolgens als straatmuzikant in Europa, waarna hij zich in Ierland in leven hield met live-optredens . Dat er een cd van Rice is gekomen, is vooral te danken aan de Engelse componist David Arnold die een mobiele studio voor hem financierde. Rice werkte twee jaar in alle rust aan O en toen het album uiteindelijk verscheen schoot het direct de top tien van de Ierse albumlijst in.Dat mag opmerkelijk heten, want het is beslist geen gemakkelijke plaat en bovendien van een dusdanig persoonlijk karakter dat hij voor menigeen too close for comfort zal zijn. Toch is het een geluk dat het talent van Rice nu ook buiten de Ierse grenzen opgemerkt wordt, want hij maakt prachtige liedjes. Vooral de rond akoestische gitaar en cello opgebouwde eenvoudige nummers Delicate, The Blowers Daughter en Amie zijn van een ontroerende schoonheid waar je eigenlijk zo weinig mogelijk woorden aan vuil moet maken.
Op andere tracks lijkt de invloed van zijn patroon Arnold die zijn sporen bij Björk verdiende en de kost verdient als soundtrackcomponist nadrukkelijk aanwezig. Rice schuwt althans het gebruik van 'vette' effecten niet en waagt zich aan opera en kerstliederen. Hoewel duidelijk met goede bedoelingen, neigen die nummers naar mijn smaak wat teveel naar het melodramatische, maar voor liefhebbers van het grote gebaar zal dat geen bezwaar zijn. Voor de anderen is er de repeatknop, die zich innig dankbaar laat bedienen.
Miriam Notenboom
[Dit bericht is gewijzigd door Tweater op 22-08-2003 13:15]
1. Delicate
2. Volcano
3. The Blowers Daughter
4. Cannonball
5. Older Chests
6. Amie
7. Cheers Darlin
8. Cold Water
9. I Remember
10. Eskimo
quote:graag gedaan
Op vrijdag 22 augustus 2003 13:25 schreef Hermez het volgende:
Aaah die heb ik dus gehoord in de winkel, en ik had het gevraagd aan die gozer, maar ik was de naam weer vergeten, dumbass me, Betor dat je het even meld. Vond hem erg goed klinken, ik ga maar denk cd'tje van hem halen.
quote:toen kende ik em nog niet
Op vrijdag 22 augustus 2003 13:59 schreef moondog het volgende:
is een mooie cd
hij was vorige week vrijdag in paradiso, maar kon er niet heen
Ga hem zien in Belgie volgende week...
Overigens ik weet niet of hier boven al stond, maar hij heeft gewoon tijd/geld gehad om een jaar naar toscane te gaan om te schrijven en inspiratie op te doen...hmm ik wilde dat ik dat kon, gewoon een jaar er tussen uit
quote:idd, had ik ook gelezen
Op zaterdag 23 augustus 2003 14:07 schreef Darta het volgende:
Yup erg goed artiest en zijn album is relaxt om naar te luisteren. Zo af en toe klinkt zijn stem zwaar (zoals leonnard Cohen) en dan weer veel lichter, meer als jeff buckley.
Maar in ieder geval geweldig.Overigens ik weet niet of hier boven al stond, maar hij heeft gewoon tijd/geld gehad om een jaar naar toscane te gaan om te schrijven en inspiratie op te doen...hmm ik wilde dat ik dat kon, gewoon een jaar er tussen uit
wat ik wel jammer vind in bijvoorbeeld Eskimo is dat hij dan dingen probeert te zingen die zijn stem gewoon niet kan, wat neerkomt op superzacht, fluisteren en te hoog voor zijn bereik. later maakt'ie er natuurlijk wel wat moois van, als'ie wat harder en lager mag zingen, maar ik vind het wel jammer. heeft de vrouw die zingt in demeeste liedjes, is dat eigelijk dezelfde die meezingt in eskimo? (het opera gedeelte ) weet iemand dat?
Aanrader!
quote:Ik denk het wel, want bij de credits staat Lisa Hanningan als vocals en niet expleciet voor welke tracks. Maar er staat ook nog een keer Doreen Curran...opera (track 10). Maar ik heb nog niet goed naar de stemmen geluisterd en dat zal ik nog maar een keer doen.
Op zaterdag 23 augustus 2003 15:03 schreef Tweater het volgende:[..]
idd, had ik ook gelezen
wat ik wel jammer vind in bijvoorbeeld Eskimo is dat hij dan dingen probeert te zingen die zijn stem gewoon niet kan, wat neerkomt op superzacht, fluisteren en te hoog voor zijn bereik. later maakt'ie er natuurlijk wel wat moois van, als'ie wat harder en lager mag zingen, maar ik vind het wel jammer. heeft de vrouw die zingt in demeeste liedjes, is dat eigelijk dezelfde die meezingt in eskimo? (het opera gedeelte
) weet iemand dat?
quote:dan zal het idd een andere vrouw zijn
Op maandag 25 augustus 2003 21:51 schreef Darta het volgende:[..]
Ik denk het wel, want bij de credits staat Lisa Hanningan als vocals en niet expleciet voor welke tracks. Maar er staat ook nog een keer Doreen Curran...opera (track 10). Maar ik heb nog niet goed naar de stemmen geluisterd en dat zal ik nog maar een keer doen.
Afgelopen zaterdag geluisterd, maar het was het laatste exemplaar en die was in de ' special edition'-uitvoering (waarvan de hoes lelijker en van een slechtere kwaliteit schijnt te zijn dan de normale versie), dus maar effe gewacht.
Maar hij staat bovenaan mijn 'to buy' -list.
V.
quote:oei, dat is goed nieuws, dat paradiso ding gaan we ook meteen effe checken!
Op woensdag 1 oktober 2003 16:57 schreef MCH het volgende:
Hij komt naar Ned. in Tivoli, Utrecht weet alleen niet wanneer.
Tickets
11 euro
Box Office numbers +31 (0)30-2313499
www.ticketservice.nl
www.Tivoli.nl
quote:Maar wat is de Heling eigenlijk of waar zit het nu? Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar in iedergeval relaxt dat hij naar Nederland komt.
Op woensdag 1 oktober 2003 23:59 schreef bigshadow het volgende:
26 Oct
Utrecht
De Heling
greetsz
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |