| Tr0ublegum | donderdag 21 augustus 2003 @ 17:53 |
| Ja beetje wazig topictitel, maar ik wist effe niks beters. Mijn vraag, ik rij in een citroen BX (geen commentaar Ik wilde de motor starten, dus ik trap de koppeling in, begint dat geval terug te rollen Maar nu is dan de vraag, is het normaal dat ik he-le-maal geen remkracht meer heb als de motor niet loopt? | |
| #ANONIEM | donderdag 21 augustus 2003 @ 17:55 |
| De rembekrachtiging werkt niet dan als je flink hard stampt,remt ie wel. | |
| trance40 | donderdag 21 augustus 2003 @ 17:56 |
quote: en idd. Rembekrachtiging werkt totaal niet als je motor niet draait. Geen druk | |
| Oosthoek | donderdag 21 augustus 2003 @ 17:59 |
| Uhh in principe zouden zowel de handrem (duh) als je normale remmen gewoon moeten werken als de motor uitstaat. Denk niet dat zo'n oude BX echt rembekrachtiging heeft. | |
| Oosthoek | donderdag 21 augustus 2003 @ 17:59 |
quote:Een hydrolisch systeem zou in principe gewoon moeten werken. | |
| #ANONIEM | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:01 |
quote:Je hebt er echt verstand van. | |
| Oosthoek | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:04 |
quote:Okay hydrolisch is misschien niet het goeie woord, maar als je remmen hebt die op oliedruk werken (geen kabels dus), zouden ze altijd moeten werken als er genoeg olie in de leidingen zit. Bij een motor heb je remkracht ongeacht of de motor draait of niet. Bij een auto zou dit niet anders moeten zijn. Handrem zou ALTIJD moeten werken aangezien die bij een BX vast en zeker met een kabel of stang werkt. | |
| WcB0rSt3l | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:06 |
| Remmen doen het niet of nauwelijks als je motor uitvalt, das een algemeen bekend feit lmd. Niets voor niets moet je ook niet in N een berg af sjeezen, als je motor uit valt ben je de lul. | |
| #ANONIEM | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:07 |
| De handrem zal wel versleten zijn en bij een citroen BX zitten rembekrachtiging,stuurbekrachtiging en hydraulische vering op 1 systeem waarvan de pomp wordt aangedreven door de motor. | |
| jasperious | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:09 |
| je had niet eerst moeten spelen, als je motor niet draait kan je je rempendaal een stuk of 3 keer gebruiken en daarna kan je hem niet eens meer intrappen. probeer maar eens uit. tenminste bij niet citroens, maar probeer eens uit | |
| Oosthoek | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:10 |
quote:Dat heeft er meer mee te maken dat je niet op de motor afremt en zo je remmen oververhit raken. Als hij af zou slaan kun je hem in een versnelling proppen, zo de pomp aan de praat krijgen, en alsnog remkracht hebben. Ik dacht toch echt dat mits de hoeveelheid olie in de leidingen voldoende was, je altijd remkracht had. Waarom is dit dan op een motor wel het geval, en bij een auto niet. | |
| Tr0ublegum | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:22 |
| Hmm ik ga nog wel ens wat testen op een minder gevaarlijk stuk weg De auto moet toch volgende maand apk-gekeurd worden, dus als er iets fout zit komt het dan wel aan het licht. Ik rij toch niet veel in de auto, maar lijkt me behoorlijk teleurstellend als ik op de snelweg ineens in de ankers moet en los door het rempedaal heen trap ofzo in elk geval bedankt voor de reacties | |
| trance40 | donderdag 21 augustus 2003 @ 18:53 |
quote:Je heb ook wel remkracht alleen moet je zelf onwijs veel kracht zetten om de auto te laten remmen. Als de motor draait werkt de rem bekrachtiging en is het dus veel makelijker om te remmen. | |
| Scrutinizer | donderdag 21 augustus 2003 @ 19:05 |
quote:Precies, Citroën is wat dat betreft een uitzondering. Zo ken ik het verhaal van iemand die alvast de motor van zijn DS uitdeed op de sterk aflopende helling naar zijn, onder het huis gelegen, garage. Geen goed idee... | |
| mdeen | donderdag 21 augustus 2003 @ 19:16 |
| Citroëns met hydopneumatische vering maken de remdruk ook met de hydraulische olie. Daardoor werkt de rem niet of nauwelijks als de motor uit staat. Hetzelfde fenomeen heb je ook bij sommige andere auto's, dan merk je dat je op gegeven moment het rempedaal niet meer kunt induwen en je ook geen remkracht hebt. Daarbij remmen auto's met rembekrachtiger duidelijk slechter als de motor niet draait. | |
| #ANONIEM | donderdag 21 augustus 2003 @ 19:17 |
quote:Haha,ik ken het effect. Als de hogedrukslang knapt is de vering weg en is alle kracht nodig om te remmen en te sturen. | |
| mdeen | donderdag 21 augustus 2003 @ 19:18 |
quote:Oud en het niet hebben van rembekrachtiging heeft weing met elkaar te maken. Mijn Peugeot 404 van 40 jaar oud heeft ook rembekrachtiging. BTW: handrem werkt meestal mechanisch en werkt dan altijd. De vertraging met handrem is echter altijd maar beperkt. | |
| Lexie | donderdag 21 augustus 2003 @ 19:20 |
| Dat heb ik ook een keertje gehad in de Maza 323 F van vader, terwijl hij en mijn moeder naast me zaten Ik had pas net mijn rijbewijs gehaald. Ik wilde een parkeergarage inrijden, die ondergronds lag. Voordat je de helling afreed moest je al op een knopje duwen. Daar was ik per ongeluk langsgereden, en ik stond dus al op de helling, zonder kaartje. Doordat het even mis ging sloeg de motor af. De auto rolde vrolijk naar beneden, en ik probeerde te remmen, wat dus niet lukte. Ik heb toen echt met alle kracht op het rempedaal moeten drukken om hem te stoppen, wat tien centimeter voor de slagboom lukte | |
| smash789 | vrijdag 22 augustus 2003 @ 00:13 |
| Ik was ook eens zo stom, ik had net een maandje m'n rijbewijs, en ik reed op een hoog punt ergens in de veluwe. Toen ging ik dus heuveltje af, een heel lang eind. Dus dom als ik was zette ik de motor uit | |
| Googolplexian | vrijdag 22 augustus 2003 @ 00:17 |
quote:Nog geluk dat je stuur niet in stuurslot sprong | |
| legacy81 | vrijdag 22 augustus 2003 @ 09:15 |
quote:Nou omdat een motor ietsjepietsje minder weegt als een auto?!! Je hebt dus minder remkracht nodig om te remmen. iig met mijn auto is het zo dat ik met afgestelde motor maar een keer of 3 kan remmen dan is het uit met de pret. | |
| SoCoReBu | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:04 |
quote:Tuurlijk heeft die auto wel een rembekrachtiger. Remassistentie zal er niet opzitten,dat hebben auto's van nu niet eens allemaal. De bekrachtiger werkt echter pas als de motor draait. Pomp maar eens op de rem,houd em daarna ingedrukt en start dan de motor.Je voelt het pedaal dan iets verder zakken. Dat komt omdat de motor druk op de rembekrachtiger zet. Ik weet niet of bij deze auto de handrem mechanisch of hyraulisch is maar even na laten kijken kan geen kwaad. | |
| Shadow_Smile | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:07 |
quote:Yep,..... de remmen werken alleen als de motor draaiend is ! Als de motor uitvalt werken de remmen nog maar van korte duur, daarna ben je over geleverd aan de handrem. Werkt de handrem niet goed, of totaal niet zoals het hoort,................................................... | |
| ik_hier | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:21 |
| Voor zover ik het weet (iig voor oude saab) werken de remmen wel gewoon, alleen moet je veel harder trappen en rem je per saldo minder hard. Anders zou je ook nooit een auto kunnen slepen waarvan de motor het niet meer doet. (en het zou idd kunnen dat je handrem het niet meer goed doet (kwestie van afstelling meestal)). Ik durf dit niet te algemeniseren naar jou auto, maar ik weet dat toen ik de eerste keer gesleepd werd, ik ook dacht dat de remmen het niet deden. Maar ik moest gewoon heel hard trappen. | |
| Shadow_Smile | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:23 |
quote:Bij mijn Polo, en Marbella ( ja ik weet het) was het dus niet zo !!! dat heeft wel eens voor leuke situaties gezorgd | |
| ik_hier | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:25 |
quote:dan is het beter mijn verhaal niet te algemeniseren | |
| jogie | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:46 |
quote:Hangt er vanaf of die BX van jou wel rembekrachtiging heeft ( o nee, stom ik bedoelde remkrachtverdeling, laat maar), daarnaast werken remmen beter bij hogere temperaturen, dus als ze koud zijn kan het zijn dat je remvermogen bijna nul is. | |
| PNG | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:54 |
| Handrem aan, zou al voldoende moeten zijn, werkt niet ? koppeling in, zet hem in 1, koppeling los, voila. | |
| Shadow_Smile | vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:57 |
quote:dat had een 3e optie geweest, maar toen zat ik al in die dure BMW voor me | |
| Chilly_Willy | vrijdag 22 augustus 2003 @ 11:45 |
quote:Het antwoord geef je eigenlijk zelf al. De motor drijft de pomp aan die weer zorgt voor de rembekrachtiging. Wanneer de motor uit staat moet je zelf die druk opbouwen. Met één voet kan je ergens tussen de 100 en 150 kilo druk uitoefenen op het rempedaal, dit niet voldoende. Normaal word je voetdruk vergroot door het hydraulische systeem, nu moet je zelf die druk creëren. | |
| mdeen | vrijdag 22 augustus 2003 @ 12:09 |
quote:Nou... juist andersom. Warme remmen remmen slechter. Daarom wordt bij een autotest ook altijd vaak geremt en gekeken of de remwerking verminderd na vaak remmen. | |
| Chilly_Willy | vrijdag 22 augustus 2003 @ 12:40 |
quote:Dit klopt. Maar dan wel voor stalen remmen. Keramische remmen, zoals in de F1 en op de Enzo werken beter wanneer ze warm zijn. Dit komt omdat de wrijving groter word bij hogere temperaturen. Remmen zetten kinetische energie om in warmte-energie. | |
| glasbak | zaterdag 23 augustus 2003 @ 16:15 |
quote:Als je de motor uitzet, mag het stuurslot niet in werking treden zolang de sleutel er nog inzit. Zodra je deze eruit haalt, kan het stuurslot het stuur pas blokkeren. Als het stuurslot in werking in, wordt deze pas gedeblokkeerd zodra het contact in de 1e stand gezet wordt, dus niet meteen na het insteken van de sleutel quote:Dat is dus duidelijk niet waar. De remmen van een auto moeten altijd werken. Als de motor uitvalt en je bent je remhulpje kwijt (in de vorm van de bekrachtiger) dan moeten de remmen het gewoon blijven doen. Het is alleen zo dat je het pedaal wat harder in moet trappen, maar de werking moet ten aller tijde gehandhaafd blijven. Ook de handrem moet het in alle omstandigheden gewoon doen. Motor aan of uit, warm of koud, kabel of hydraulisch maakt geen zak uit quote:Dit is bij beiden het geval, alleen heeft een motor (voorzover ik weet) geen rembekrachtiger, dus is het verschil tussen een draaiende en stilstaande motor niet te merken. Bij een auto is dat verschil er wel door de wel of niet werkende rembekrachtiger. | |
| BalderX | zaterdag 23 augustus 2003 @ 16:20 |
| Citroen BX Aangezien je remvloeistof uit je hydrolische systeem komt en de pomp daarvan alleen werkt als je motor draait klopt het dat je rembekrachtiging niet werkte (JA een BX heeft rembekrachtiging!) Tijdje geleden was alle HML-vloeistof uit mijn BX gelekt, dan heb je ook geen rembekrachtiging meer, maar de handrem deed het nog wel (best lastig remmen M.a.w. waarschijnlijk is je handremkabel een beetje opgerekt, dus kort 'm in, of trap de volgende keer wat harder op je rem. | |
| Youp | zaterdag 23 augustus 2003 @ 16:28 |
| was het niet toevallig zo dat de handrem NOOIT hydrolisch ofzo mag zijn en altijd gewoon met een simpel kabeltje moet werken omdat bij verlies van druk in de leidingen er altijd nog een rem over moet zijn... ik dacht dat dit verplicht was... en als ik gelijk heb... is dus gewoon jou handrem versleten... | |
| Youp | zaterdag 23 augustus 2003 @ 16:30 |
quote:zucht... op de motor remmen wil niet zeggen dat je op een motor ( 2-wieler ) zit maar dat je het gas loslaat waardoor de auto afremt omdat het motorblok niet meer gevoerd wordt en niet meer hard wilt draaien... om t maar ff simpel te brengen... | |
| Garbageman | zondag 24 augustus 2003 @ 01:45 |
| Als het goed is, zit er een beveiliging in je BX die ervoor zorgt dat je voorremmen het altijd blijven doen. Of dat vaker is dan drie keer weet ik niet... Je handrem is zelfstellend, kabel inkorten zou niet nodig moeten zijn. (maar ja, na >10 jaar...) Je BX heeft trouwens 4 bekrachtigde remschijven, aardig luxe destijds. Terwijl bij de meeste auto's geldt; pedaal verder naar beneden drukken is harder remmen, gaat het bij de BX om de kracht waarmee je het pedaal indrukt. (of andersom? weet het niet meer precies Bij de Xantia is trouwens het veer en het remcircuit gescheiden, zodat je rembekrachtiging het goed blijft doen, mocht de vering stuk gaan. | |
| Tr0ublegum | zondag 24 augustus 2003 @ 11:58 |
quote:Klopt, het pedaal kan zoveel centimeter naar beneden gedrukt worden, maar ook niet verder. Als je harder wilt remmen moet je inderdaad meer kracht zetten, is effe wennen in 't begin. Is dat niet in alle citroëns? In de DS volgens mij in ieder geval wel (gister nog in gereden). Heb tijdje terug ook nog in een AX gereden maar ik kan me niet herinneren hoe die remde | |
| Garbageman | zondag 24 augustus 2003 @ 23:54 |
quote:Ik denk dat het alleen bij de modellen is met het hydraulische veersysteem. (dus niet bij AX) | |
| Tr0ublegum | maandag 25 augustus 2003 @ 00:09 |
quote:makes sense |