abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12609482
Ja beetje wazig topictitel, maar ik wist effe niks beters.

Mijn vraag, ik rij in een citroen BX (geen commentaar ) en deze stond laatst op onze oprit geparkeerd (staat ie normaal niet) en die loopt nogal bergop. Hij stond in de eerste versnelling en op de handrem (die er niet goed op zat, zo bleek later).

Ik wilde de motor starten, dus ik trap de koppeling in, begint dat geval terug te rollen Ok ik trek de handrem helemaal aan, helpt niet, uiteraard ook meteen de voet op de rem gezet, helpt ook niet?!? (vlak voordat ik beneden was dus de koppeling maar laten opkomen had geen zin om zo de weg op te rollen)

Maar nu is dan de vraag, is het normaal dat ik he-le-maal geen remkracht meer heb als de motor niet loopt?
De auto heeft maar een paar uur zo gestaan.

watch like nobody's dancing
pi_12609531
De rembekrachtiging werkt niet dan als je flink hard stampt,remt ie wel.
  donderdag 21 augustus 2003 @ 17:56:53 #3
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_12609546
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:53 schreef Tr0ublegum het volgende:
ik rij in een citroen BX (geen commentaar )

en idd. Rembekrachtiging werkt totaal niet als je motor niet draait. Geen druk

pi_12609597
Uhh in principe zouden zowel de handrem (duh) als je normale remmen gewoon moeten werken als de motor uitstaat. Denk niet dat zo'n oude BX echt rembekrachtiging heeft.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_12609615
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:56 schreef trance40 het volgende:
Rembekrachtiging werkt totaal niet als je motor niet draait. Geen druk
Een hydrolisch systeem zou in principe gewoon moeten werken.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_12609644
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:59 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Een hydrolisch systeem zou in principe gewoon moeten werken.


Je hebt er echt verstand van. .
pi_12609715
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 18:01 schreef sig000 het volgende:
Je hebt er echt verstand van. .
Okay hydrolisch is misschien niet het goeie woord, maar als je remmen hebt die op oliedruk werken (geen kabels dus), zouden ze altijd moeten werken als er genoeg olie in de leidingen zit. Bij een motor heb je remkracht ongeacht of de motor draait of niet. Bij een auto zou dit niet anders moeten zijn.

Handrem zou ALTIJD moeten werken aangezien die bij een BX vast en zeker met een kabel of stang werkt.

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_12609761
Remmen doen het niet of nauwelijks als je motor uitvalt, das een algemeen bekend feit lmd.

Niets voor niets moet je ook niet in N een berg af sjeezen, als je motor uit valt ben je de lul.

pi_12609771
De handrem zal wel versleten zijn en bij een citroen BX zitten rembekrachtiging,stuurbekrachtiging en hydraulische vering op 1 systeem waarvan de pomp wordt aangedreven door de motor.
pi_12609812
je had niet eerst moeten spelen, als je motor niet draait kan je je rempendaal een stuk of 3 keer gebruiken en daarna kan je hem niet eens meer intrappen.

probeer maar eens uit.

tenminste bij niet citroens, maar probeer eens uit

pi_12609832
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 18:06 schreef WcB0rSt3l het volgende:
Remmen doen het niet of nauwelijks als je motor uitvalt, das een algemeen bekend feit lmd.

Niets voor niets moet je ook niet in N een berg af sjeezen, als je motor uit valt ben je de lul.


Dat heeft er meer mee te maken dat je niet op de motor afremt en zo je remmen oververhit raken. Als hij af zou slaan kun je hem in een versnelling proppen, zo de pomp aan de praat krijgen, en alsnog remkracht hebben.

Ik dacht toch echt dat mits de hoeveelheid olie in de leidingen voldoende was, je altijd remkracht had. Waarom is dit dan op een motor wel het geval, en bij een auto niet.

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_12610034
Hmm ik ga nog wel ens wat testen op een minder gevaarlijk stuk weg

De auto moet toch volgende maand apk-gekeurd worden, dus als er iets fout zit komt het dan wel aan het licht. Ik rij toch niet veel in de auto, maar lijkt me behoorlijk teleurstellend als ik op de snelweg ineens in de ankers moet en los door het rempedaal heen trap ofzo

in elk geval bedankt voor de reacties

watch like nobody's dancing
  donderdag 21 augustus 2003 @ 18:53:15 #13
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_12610522
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 18:04 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Okay hydrolisch is misschien niet het goeie woord, maar als je remmen hebt die op oliedruk werken (geen kabels dus), zouden ze altijd moeten werken als er genoeg olie in de leidingen zit. Bij een motor heb je remkracht ongeacht of de motor draait of niet. Bij een auto zou dit niet anders moeten zijn.

Handrem zou ALTIJD moeten werken aangezien die bij een BX vast en zeker met een kabel of stang werkt.


Je heb ook wel remkracht alleen moet je zelf onwijs veel kracht zetten om de auto te laten remmen. Als de motor draait werkt de rem bekrachtiging en is het dus veel makelijker om te remmen.
pi_12610783
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 18:07 schreef sig000 het volgende:
De handrem zal wel versleten zijn en bij een citroen BX zitten rembekrachtiging,stuurbekrachtiging en hydraulische vering op 1 systeem waarvan de pomp wordt aangedreven door de motor.
Precies, Citroën is wat dat betreft een uitzondering. Zo ken ik het verhaal van iemand die alvast de motor van zijn DS uitdeed op de sterk aflopende helling naar zijn, onder het huis gelegen, garage. Geen goed idee...
pi_12610998
Citroëns met hydopneumatische vering maken de remdruk ook met de hydraulische olie. Daardoor werkt de rem niet of nauwelijks als de motor uit staat. Hetzelfde fenomeen heb je ook bij sommige andere auto's, dan merk je dat je op gegeven moment het rempedaal niet meer kunt induwen en je ook geen remkracht hebt.

Daarbij remmen auto's met rembekrachtiger duidelijk slechter als de motor niet draait.

pi_12611038
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 19:05 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Precies, Citroën is wat dat betreft een uitzondering. Zo ken ik het verhaal van iemand die alvast de motor van zijn DS uitdeed op de sterk aflopende helling naar zijn, onder het huis gelegen, garage. Geen goed idee...


Haha,ik ken het effect. Als de hogedrukslang knapt is de vering weg en is alle kracht nodig om te remmen en te sturen.
pi_12611058
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:59 schreef Oosthoek het volgende:
Denk niet dat zo'n oude BX echt rembekrachtiging heeft.
Oud en het niet hebben van rembekrachtiging heeft weing met elkaar te maken. Mijn Peugeot 404 van 40 jaar oud heeft ook rembekrachtiging.

BTW: handrem werkt meestal mechanisch en werkt dan altijd. De vertraging met handrem is echter altijd maar beperkt.

pi_12611076
Dat heb ik ook een keertje gehad in de Maza 323 F van vader, terwijl hij en mijn moeder naast me zaten .
Ik had pas net mijn rijbewijs gehaald. Ik wilde een parkeergarage inrijden, die ondergronds lag. Voordat je de helling afreed moest je al op een knopje duwen. Daar was ik per ongeluk langsgereden, en ik stond dus al op de helling, zonder kaartje. Doordat het even mis ging sloeg de motor af. De auto rolde vrolijk naar beneden, en ik probeerde te remmen, wat dus niet lukte. Ik heb toen echt met alle kracht op het rempedaal moeten drukken om hem te stoppen, wat tien centimeter voor de slagboom lukte . Dat was even zweten .
pi_12619925
Ik was ook eens zo stom, ik had net een maandje m'n rijbewijs, en ik reed op een hoog punt ergens in de veluwe. Toen ging ik dus heuveltje af, een heel lang eind. Dus dom als ik was zette ik de motor uit Ging allemaal lekker, bochtjes waren nog niet zo scherp, toen kwam er ineens een tegenligger en schrok ik wel effe toen ik erachter kwam dat de remmen het amper deden hehe, maar ja, motor snel gestart en hoppaaa.
pi_12620045
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 00:13 schreef smash789 het volgende:
Ik was ook eens zo stom, ik had net een maandje m'n rijbewijs, en ik reed op een hoog punt ergens in de veluwe. Toen ging ik dus heuveltje af, een heel lang eind. Dus dom als ik was zette ik de motor uit Ging allemaal lekker, bochtjes waren nog niet zo scherp, toen kwam er ineens een tegenligger en schrok ik wel effe toen ik erachter kwam dat de remmen het amper deden hehe, maar ja, motor snel gestart en hoppaaa.
Nog geluk dat je stuur niet in stuurslot sprong
Calm down, please!
pi_12623721
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 18:10 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Dat heeft er meer mee te maken dat je niet op de motor afremt en zo je remmen oververhit raken. Als hij af zou slaan kun je hem in een versnelling proppen, zo de pomp aan de praat krijgen, en alsnog remkracht hebben.

Ik dacht toch echt dat mits de hoeveelheid olie in de leidingen voldoende was, je altijd remkracht had. Waarom is dit dan op een motor wel het geval, en bij een auto niet.


Nou omdat een motor ietsjepietsje minder weegt als een auto?!!
Je hebt dus minder remkracht nodig om te remmen.

iig met mijn auto is het zo dat ik met afgestelde motor maar een keer of 3 kan remmen dan is het uit met de pret.
Nouja kun je nog wel remmen maar heb je he idee dat je het rempedaal afbreekt.

Het leven is hard, de voorkant van een trein ook!
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:04:43 #22
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12624411
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:59 schreef Oosthoek het volgende:
Uhh in principe zouden zowel de handrem (duh) als je normale remmen gewoon moeten werken als de motor uitstaat. Denk niet dat zo'n oude BX echt rembekrachtiging heeft.
Tuurlijk heeft die auto wel een rembekrachtiger. Remassistentie zal er niet opzitten,dat hebben auto's van nu niet eens allemaal.
De bekrachtiger werkt echter pas als de motor draait. Pomp maar eens op de rem,houd em daarna ingedrukt en start dan de motor.Je voelt het pedaal dan iets verder zakken. Dat komt omdat de motor druk op de rembekrachtiger zet.

Ik weet niet of bij deze auto de handrem mechanisch of hyraulisch is maar even na laten kijken kan geen kwaad.

  vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:07:46 #23
63246 Shadow_Smile
Be awake in your dreams !
pi_12624456
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:53 schreef Tr0ublegum het volgende:
Ja beetje wazig topictitel, maar ik wist effe niks beters.

Mijn vraag, ik rij in een citroen BX (geen commentaar ) en deze stond laatst op onze oprit geparkeerd (staat ie normaal niet) en die loopt nogal bergop. Hij stond in de eerste versnelling en op de handrem (die er niet goed op zat, zo bleek later).

Ik wilde de motor starten, dus ik trap de koppeling in, begint dat geval terug te rollen Ok ik trek de handrem helemaal aan, helpt niet, uiteraard ook meteen de voet op de rem gezet, helpt ook niet?!? (vlak voordat ik beneden was dus de koppeling maar laten opkomen had geen zin om zo de weg op te rollen)

Maar nu is dan de vraag, is het normaal dat ik he-le-maal geen remkracht meer heb als de motor niet loopt?
De auto heeft maar een paar uur zo gestaan.


Yep,..... de remmen werken alleen als de motor draaiend is !

Als de motor uitvalt werken de remmen nog maar van korte duur, daarna ben je over geleverd aan de handrem. Werkt de handrem niet goed, of totaal niet zoals het hoort,...................................................

See my lonely life unfold,...... I see it every day !!!
pi_12624688
Voor zover ik het weet (iig voor oude saab) werken de remmen wel gewoon, alleen moet je veel harder trappen en rem je per saldo minder hard. Anders zou je ook nooit een auto kunnen slepen waarvan de motor het niet meer doet.
(en het zou idd kunnen dat je handrem het niet meer goed doet (kwestie van afstelling meestal)). Ik durf dit niet te algemeniseren naar jou auto, maar ik weet dat toen ik de eerste keer gesleepd werd, ik ook dacht dat de remmen het niet deden. Maar ik moest gewoon heel hard trappen.
'We have first raised a dust and then complain we cannot see' Bishop Berkeley (1685-1753)
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:23:48 #25
63246 Shadow_Smile
Be awake in your dreams !
pi_12624722
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 10:21 schreef ik_hier het volgende:
Voor zover ik het weet (iig voor oude saab) werken de remmen wel gewoon, alleen moet je veel harder trappen en rem je per saldo minder hard. Anders zou je ook nooit een auto kunnen slepen waarvan de motor het niet meer doet.
(en het zou idd kunnen dat je handrem het niet meer goed doet (kwestie van afstelling meestal)). Ik durf dit niet te algemeniseren naar jou auto, maar ik weet dat toen ik de eerste keer gesleepd werd, ik ook dacht dat de remmen het niet deden. Maar ik moest gewoon heel hard trappen.
Bij mijn Polo, en Marbella ( ja ik weet het) was het dus niet zo !!!

dat heeft wel eens voor leuke situaties gezorgd

See my lonely life unfold,...... I see it every day !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')