abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12562413
Tussen al het Arrenbie en metaalgeweld past best een topic over 1 van de 3 groten.

Ik ben voor mijn vader een cd aan het samenstellen en zit te genieten van de antieke maar daarom niet minder mooie, ontroerende en simpelweg hilarische liedjes van 'meneer Sonneberg'.

Een man die speelde met accenten en typetjes, van Frater Venantius met z'n zachte G tot het ontroerende Het Dorp, met een uitspraak van het Nederlands waar ik helemaal van ondersteboven ben, zo mooi.

In z'n rol van vileine, belazerde en bedonderde minnaar in Tearoom Tango op z'n best, maar ook het lieve Margootje, zo beeldend qua zang en tekst dat je het piepkleine vrouwtje voor je ziet in haar DeuxChevautje.

Kennen de Fokkers van nu hem wel/nog, en vinden ze het antieke oubolligheid, of kunnen ze het wel waarderen?
Het zal wel geen stormlooptopic worden gezien de gemiddelde leeftijd hier maar Wim Sonneveld verdient gewoon een eigen topic, klaar.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:12:25 #2
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_12562445
* Jojogirl kent niet zo heel veel van hem, maar vindt wat ze kent erg goed. Moet al grinneken als ik aan de beelden van de Tearoom Tango denk.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:14:19 #3
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12562506
Wim Sonneveld zal voor de meesten op dit forum inderdaad onbekend zijn. Toch zijn veel van z'n optredens legendarisch.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:14:24 #4
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_12562507
Ik kan hem absoluut niet waarderen. Maar goed, dat kon je vast al raden. En verder hou ik me in, want ik heb me al misdragen in het Toon Hermans topique.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:15:17 #5
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_12562535
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:14 schreef MSXUser het volgende:
Wim Sonneveld zal voor de meesten op dit forum inderdaad onbekend zijn. Toch zijn veel van z'n optredens legendarisch.
"daar GAAN me krokette!"

En dan ben ik van de generatie NA 1980

I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:15:45 #6
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12562551
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik kan hem absoluut niet waarderen. Maar goed, dat kon je vast al raden. En verder hou ik me in, want ik heb me al misdragen in het Toon Hermans topique.
Hij is natuurlijk ook van 'voor jouw tijd'
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:16:12 #7
12888 Skull-splitter
pi_12562568
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
Tis misschien niet je stijl, maar onmiskenbaar toch ENORM belangrijk voor de Nederlandse cabaret beweging hoor
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:17:15 #8
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_12562597
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:15 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Hij is natuurlijk ook van 'voor jouw tijd'

.

Inderdaad. Maar Drs P is minstens zo oud (alleen niet zo vroeg doodgegaan), en die vind ik wel heel leuk. Dus het is niet zo dat ik me echt alleen beperk tot het huidige aanbod.

Maar goed, over smaak valt niet te twisten etc.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_12562607
Wim Sonneveld is goedddd
Liedjes van hem doen me altijd aan mijn opa denken, die was een groot bewondraar ...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:19:09 #10
12888 Skull-splitter
pi_12562649
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:17 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

.

Inderdaad. Maar Drs P is minstens zo oud (alleen niet zo vroeg doodgegaan), en die vind ik wel heel leuk. Dus het is niet zo dat ik me echt alleen beperk tot het huidige aanbod.

Maar goed, over smaak valt niet te twisten etc.

Drs. P ROCKT gewoon
pi_12562653
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:15 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

"daar GAAN me krokette!"

En dan ben ik van de generatie NA 1980

En die luister ik nu.
pi_12562662
Mjah, het repertoire van Wim Sonneveld heeft, net als Toon Hermans of Wim Kan, de tand des tijds niet erg goed doorstaan. 't is ook ver van voor 'mijn' tijd maar m'n ouders hebben een paar platen van 'm. "Het Dorp" vind ik stiekem toch wel een mooi liedje.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:27:01 #13
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12562902
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:19 schreef Zander het volgende:
Mjah, het repertoire van Wim Sonneveld heeft, net als Toon Hermans of Wim Kan, de tand des tijds niet erg goed doorstaan. 't is ook ver van voor 'mijn' tijd maar m'n ouders hebben een paar platen van 'm. "Het Dorp" vind ik stiekem toch wel een mooi liedje.
Het is nu wel gedateerd ja. De humor is in ieder geval milder (daarentegen toch leuk), de liedjes klinken nu ook erg ouderwets (maar nog steeds mooi).
Ik denk dat 'Het dorp' toch het meest bekende is van Sonneveld, omdat je deze af en toe nog wel eens hoort. Een tijd geleden was er trouwens een hele serie over Sonneveld op TV met veel bekende stukjes. Ik moet zeggen dat ik het erg vermakelijk vond.

Naast Toon Hermans en Wim Kan, hadden we ook nog Snip & Snap en wat te denken van Henk Elsink. Ook dat is inmiddels enorm gedateerd.

pi_12562990
Mja, ik vind Wim Kan, Toon Hermans, Snip en Snap en al dat andere uit die tijd dus echt geen ruk aan.

En uiteraard doet het ouderwets aan, maar ik luister er ook juist met een nostalgisch oor naar.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:39:50 #15
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_12563300
Meneer Sonneberg, nee die zal ik nooit vergeten !
Die kroketten, de tranen lopen nog over mijn wangen als ik dat stukje hoor, en zijn vertolking van de paleiswacht bij het defile is ook meesterlijk
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_12563401
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:39 schreef buzzer het volgende:
Meneer Sonneberg, nee die zal ik nooit vergeten !
Die kroketten, de tranen lopen nog over mijn wangen als ik dat stukje hoor, en zijn vertolking van de paleiswacht bij het defile is ook meesterlijk
Al die goedbedoelde 'rutzuui' die gevoeglijk achter de rhododendrons gemikt werden.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:44:55 #17
64248 Recoil
Tarno kicks ass
pi_12563441
Ik vind z'n remix van Ligaya (van Gouryella) wel aardig.
pi_12571795
Het Dorp is mijn favoriete lied in ons aller moerstaal, heerlijk dat verlangen naar vroeger
"Wat leefden ze eenvoudig toen
In simp'le huizen tussen groen
Met boerenbloemen en een heg
Maar blijkbaar leefden ze verkeerd
Het dorp is gemoderniseerd
En nou zijn ze op de goeie weg
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz
En wonen in betonnen dozen
Met flink veel glas, dan kun je zien
Hoe of het bankstel staat bij Mien
En d'r dressoir met plastic rozen"
Bril-jant!
Op maandag 11 oktober 2010 @ 19:31 zei Hans: Sersjee heeft gelijk. Punt.
pi_12578272
Sonneveld is m.i. juist degene van 'de grote drie' wiens repertoire het minst door de tijd in aangetast. Kan was natuurlijk veel actueler, maar daardoor veel minder houdbaar. Sonneveld had een prachtige dictie, een mooie stem en erg goed materiaal (i.t.t. de andere 'grote twee' grotendeels door anderen geschreven).
Zowel de sketches (Kroketten, M'n dochtertje, Stalmeester, Postkantoor e.v.a.) als de liedjes (romantisch of sentimenteel in bijv. Margootje en Het Dorp, lollig als in Nikkelen Nelis, Tearoom Tango etc.) blijven me amuseren.
The password is: Ken sent me
  woensdag 20 augustus 2003 @ 19:19:40 #20
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_12583861
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 15:32 schreef naar het volgende:
Sonneveld is m.i. juist degene van 'de grote drie' wiens repertoire het minst door de tijd in aangetast. Kan was natuurlijk veel actueler, maar daardoor veel minder houdbaar.
Ja, mee eens.

En ondanks dat ik 7 was toen hij overleed, ben ik toch met Sonneveld opgegroeid. Mijn ouders waren/zijn grote fans van hem en gingen ook naar zijn shows. Ik kan me zelfs herinneren dat hij overleed, wat wil zeggen dat het kennelijk bij ons thuis besproken werd.

Ik ben er dus mee groot geworden en ik ken dan ook het grootste gedeelte van zijn repertoire. Er is een box met 10 (dacht ik) LP's van hem en die hadden mijn ouders al sinds ik me kan herinneren op cassettebandjes. Later zijn ze op één of andere manier ook aan die LP-box gekomen, maar die bandjes zijn dus bij ons vroeger echt grijsgedraaid. Ook op mijn verzoek, want ik vond het als kind al hartstikke leuk, al begreep ik toen nog niet alles.

Natuurlijk beïnvloed het feit dat je het als kind al vaak hoorde ook je mening, dus dat kun je er niet los van zien, maar toch vind ik het nu nog steeds erg goed en ook grappig. Van 'de drie' is hij toch degene die ik het meest bewonder.
Het was ook een man met vele talenten. Een geweldige zanger ('Het Dorp' alleen al bewijst dat), een begenadigd cabertier, musicalster (hij speelde prof. Higgins in My Fair Lady) en filmacteur (speelde o.a. in een film met Fred Astaire, Silk Stockings).

Ik ben maar zo vrij om een gedeelte van de biografie van Sonneveld van het Popinstituut te posten:

quote:
1917 Geboren op 28 juni te Utrecht.

1936 Theaterdebuut bij Louis Davids op 12 februari in de Hollandse Schouwburg te Amsterdam.

1943 Eerste eigen cabaretgezelschap. Zijn eerste programma gaat van start in het Leidsepleintheater getiteld: Alleen Voor Dames. De recensies zijn juichend. Tot en met 1959 zullen er in totaal 26 opgevoerd worden waarvan 't Is Historisch en We Spelen Pantomime extra opvallen. Vaste mensen in het gezelschap zijn Joop Doderer, Hetty Blok en Conny Stuart. Vaste schrijvers zijn Hella S. Haasse en Annie M.G. Schmidt.

1945 Tournee door Duitsland voor militairen.

1947 Sonneveld ontmoet zijn toekomstige partner en tekstschrijver Friso Wiegersma bij de artiesteningang van het Leidsepleintheater.

1954 Zijn Willem Parel creatie wordt een nationaal succes, eerst in het theater, daarna als hoorspelfiguur op de radio en vervolgens als filmster.

1955 De bioscoopfilm De Wonderlijke Wereld Van Parel gaat in première.

1956 Wim Sonneveld vestigt zich een half jaar in Hollywood en werkt mee aan vier films waarvan Silk Stockings (met o.a. Fred Astaire en Peter Lorre) de bekendste wordt.

1958 Voor de BBC maakt hij acht televisieshows.

1959 À La Carte is het laatste cabaretprogramma.

1960 Hoofdrol in de Nederlandse versie van My Fair Lady waarin Sonneveld professor Higgins speelt. Het stuk trekt drie jaar volle zalen in Nederland en is een van de grootste Nederlandse theatersuccessen.

1961 September: op brutale, spraakmakende wijze reikt hij de Edisons uit op het tweede Grand Gala Du Disc.

1962 December: Doe Es Wat Meneer Sonneveld, een televisieshow bestaande uit een collage van oude successen (uit de periode 1954-1959) is een groot succes, het programma wordt binnen 4 weken weer herhaald en levert behalve een Edison voor de elpee ook een hitsingle op met Catootje.

1963 Oktober: optreden op Grand Gala Du Disc met de onnavolgbare creatie van Frater Venantius. Nederland reageert laaiend enthousiast. Behoudende kringen spreken schande over de inhoud van de conference.

1964 Op 1 januari gaat Een Avond Met Wim Sonneveld, een programma samen met Marijke Merkens, in première. Componist/pianist Harry Bannink zorgt voor de muzikale begeleiding. Het wordt een ongekend succes. Hoogtepunten uit het programma zijn o.a. Kroketten, De Man Achter Het Loket, Tearoom Tango, Margootje en Nikkelen Nelis. Het programma loopt tot halverwege 1966.

1965 Januari: Frater Venantius wordt op single uitgebracht en bereikt de Top 10. Juni: Marijke Philips; vervangt Marijke Merckens.
December: een EP met vier kerstliedjes toont Sonneveld van een andere kant.

1966 Wim vertrekt naar Frankrijk waar hij zal gaan wonen. In Nederland legt hij zich toe op het begeleiden van nieuw talent.

1967 Januari: Wim En Ina, een nieuwe cabaretprogramma met Ina van Faasen, levert juweeltjes op als Het Dorp en de conference over de verkering van zijn dochter ('ene Harry, een gluiperd van het zuiverste water'). Het programma loopt door tot zomer 1969.

1968 Februari: Sonneveld speelt als gastacteur zeven rollen in de televisieserie Ja Zuster Nee Zuster, geschreven door Annie M.G. Schmidt. Het VARA-programma is het best bekeken programma van 1968.Maart: wederom presenteert Sonneveld het Grand Gala Du Disc. Kritisch bejegent hij Boudewijn de Groot en Cuby & The Blizzards.

1969 Zomer: voorbereidingen voor de productie van de musical De Kleine Parade die hij regisseert en produceert.

1970 April: regisseur Rob Touber maakt de special Wim Sonneveld In Japan, waarin hij liedjes zingt op locatie.

1971 Januari: samen met Corry van Gorp en Willem Nijholt begint de nieuwe theatershow (met o.a. Stalmeester, 'een aardigheidje meneer Sonneberg') Lieveling. Najaar 1972 vindt de laatste uitvoering plaats.

1972 Oktober: Sonneveld, een LP met luisterliedjes verschijnt.

1973 December: de speelfilm Op De Hollandse Toer komt als kerstfilm in de bioscoop. Medespelers zijn o.a. Adèle Bloemendaal en Joop Doderer.

1974 Januari: start opnamen voor de paasspecial voor de KRO waarin hij alleen liedjes zal zingen.Februari: begin opnamen van verhalen die Huub Jansen heeft geschreven. Sonneveld wordt getroffen door een hartaanval.8 Maart: Op 56-jarige leeftijd overlijdt Wim Sonneveld.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')