abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12558959
Ik ben een complete leek op muziekgebied en dan voornamelijk het zelf muziek maken. Maar het lijkt me echt super als je dat kunt. Daarom wil ik leren om een instrument te bespelen. In eerste instantie dacht ik aan een saxofoon, maar een vriendin vertelde dat dat best moeilijk is en een klarinet is gemakkelijker. Maar het lukt me niet zo goed om daar duidelijke informatie over te vinden. Dus wie kan mij meer vertellen over het spelen van klarinet, is dat echt gemakkelijker dan een saxofoon, wat zijn goede merken etc????
pi_12559123
Sax is cool
pi_12559156
Saxofoon is niet moeilijker of makkelijker als clarinet. Ik persoonlijk vind sax een veel mooier instrument (om te zien en te horen) dan een clarinet.

Ook is een sax wat mij betreft beter geschikt om populaire muziek te spelen. (Sax kan lekker scheuren )

Sax zoals ik 'm lekker vind: Dire Straits - Your latest trick
Clarinet (niet 100 % zeker): Sting - Gentleman in NY

pi_12559232
Englishman in New York
Maar 't is idd een klarinet...
pi_12559365
Ik zou gewoon naar de mogelijkheden van het instrument kijken en wat je het leukst vind klinken. Ook naar de muziekstijl. Met een sax kan je in de rock('n roll) nog iets beginnen, met de klarinet ligt dat iets moeilijk en hang je automatisch vast aan andere muziektakken. Ik neem aan dat je les gaat nemen? Hou er rekening mee dat je eerst notenleer moet doen en dan pas sax. Sax alleen leren lijkt mij niet zo verstandig, omdat je niet alleen naar de vingersettings moet kijken maar ook naar de manier van blazen... Onderschat het niet, maar met les moet het vroeg of laat gaan lukken.
pi_12559466
Als je tussen een van die twee moet kiezen zou ik echt zeker voor een sax gaan.

Maar het is niet een instrument dat je eventjes kunt spelen.

Ook wordt het vooral als jazz soloinstument gebruikt. Moeilijkere muziek dan dat is er eigenlijk niet dus het zou zeer handig zijn muziektheorie te leren, noten lezen te leren enz. Dus ergens les nemen.

Maar voordat je een instrument gaat kiezen moet je jezelf maar eens afvragen wat je precies wil.

pi_12559530
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:22 schreef Maidenfan het volgende:
Hou er rekening mee dat je eerst notenleer moet doen en dan pas sax.
Lijkt mij dat dat gewoon tegelijkertijd gaat op les. Maar idd zijn zowel sax als klarinet niet echt instrumenten die je jezelf echt goed kunt aanleren zonder lessen, zoals bij bijv. gitaar veel makkelijker gaat.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12559605
hoi...

ik speel klarinet en ik vind het niet echt heel moeilijk..in het begin is de juiste mondstand krijgen een beetje lastig....als je hoge tonen wilt bereiken moet je op de juiste manier ademhalen en zo.
Maar een goede leraar leert je dat zo aan.

Mijn klarinet bestaat uit 2 merken....het mondstuk is van
Vandoren Paris (type B45) en de rest is van Leblanc Paris

Ik heb hier en daar wel ooit eens opgevangen dat de grepen van een saxofoon en klarinet (ongeveer) hetzelfde zijn...en ook de mondstand is hetzelfde...

The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_12561435
Uit de eerste reacties haal ik wel dat een saxofoon of klarinet niet zoveel uitmaakt qua moeilijkheidsgraad...

En natuurlijk wil ik ook noten leren lezen, maar ik denk ook wel dat dat gelijktijdig kan.

pi_12563657
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:16 schreef againstthegrain het volgende:
Englishman in New York
Maar 't is idd een klarinet...
Oh ja... aardig in de buurt toch?
pi_12563813
Klarinet lijkt veel op sopraansax.
Het klinkt wat metaal-achtiger vind ik. Als ik zou moeten kiezen, dan sax. Meer varieteit (sopraan, alt, tenor, bariton, bas, dubbel bas) en ik vind het meer op een stem lijken (vooral tenor-sax). Saxofoons klinken ook in groepen beter, bij groepen klarinetten (bijv. harmonie) komt het bij mij al snel als vals over.
pi_12564052
Klarinet is moeilijker dan sax.
Als je bij sax een noot een octaaf hoger wilt, dan druk je je octaaf klep in. Dat is iets wat bij klarinet niet altijd gaat.

Persoonlijk zou ik voor klarinet kiezen op het gebied van Jazz en Klassiek, omdat het een ontzettend mooie klank heeft. Een lage klarinet is een van de mooiste geluiden die er bestaat.

Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12567303
Noten lezen en leren spelen doe je tegelijk. Dat kan ook niet anders want alleen de noot op papier zien staan en weten welke waarde en welke toon hij heeft is het halve werk. De andere is natuurlijk het gelijk spelen van de noot.

Ik zag hier wat handige info staan: http://www.saxlessons.com/gettingstarted.htm

Er is op internet natuurlijk veel te vinden maar je moet toch ergens les gaan nemen als je jezelf muziekleek noemt. Les van een priveleraar, op een muziekschool of desnoods een meer ervaring vriend die muzikant is en je kan helpen.

Verder moet je natuurlijk saxofoonmuziek gaan luisteren. John Coltrane, Charlie Parker, Michael Brecker, Sonny Rollins, er zijn er eindeloos veel maar alleen jij kunt je favorieten vinden.

Succes in iedergeval, de wereld heeft meer muzikanten nodig.

woensdag 20 augustus 2003 @ 08:37:56 #14
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12569633
Englishman in New York is gespeeld door Branford Marsalis op...jawel, een SOPRAANSAX! Uiteindelijk kom je altijd bij de sax uit...

Klarinet is qua grepen een stuk moeilijker dan saxofoon. Heeft wel een groter bereik, en een specifieke sound. Luister ff naar Paul Desmond, die had een mooie klarinet- en sax-sound. Het blazen is op zich even gemakkelijk.
Maar als je eenmaal een sax in je handen hebt gehad wil je niets anders meer! Heeft meer body, bijna een zangstem. Ik zou niet meer zonder kunnen...

'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_12571382
Sax! Mn pa speelt sax en zusje klarinet. Mn zusje kan ook een beetje sax spelen, dus denk niet dat t veel verschilt!
  woensdag 20 augustus 2003 @ 10:40:10 #16
62292 MOVO
Homo duplex, Homo duplex!
pi_12571504
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 08:37 schreef Kirke het volgende:
Englishman in New York is gespeeld door Branford Marsalis op...jawel, een SOPRAANSAX! Uiteindelijk kom je altijd bij de sax uit...

...

Toch zou ik niet meteen aan een sopraansax beginnen, daar moet je voor geboren zijn, er zijn maar weinigen die er een echt mooie toon op hebben. Brandford Marsalis is inderdaad een van die weinigen.
Et comme il y voit! et comme il est moqueur!
pi_12635829
Morgen ga ik kijken voor een sax, een altsax. Bij een muziekwinkel in Best. Deze wil ik dan eerst huren, kijken hoe het bevalt...
pi_12670484
Ik speel zelf saxofoon EN klarinet.
Klarinet is zwaarder blazen dan een saxofoon, de vingerzettingen komen nouwelijks overeen en als je klarinet kan spelen kan je ook saxofoon, maar als je saxofoon kan, is klarinet moeilijker. Ik ben zelf eerst begonnen met klarinet vanwege deze reden, dat was me namelijk aangeraden door mijn toenmalige leraar. Ik moet wel zeggen dat ik nu toch meer terug val op saxofoon, gewoon omdat ik het geluid veel mooier vind klinken dan van de klarinet.

Ik heb zelf een altsax van mezelf, een yamaha, dat is wel een redelijk goede, maar als je een echt goede wilt hebben, moet je een Selmer nemen.

Ik heb zelf ook nog een tijdje baritonsax gespeeld, dat is ook echt heel erg gaaf, maar ik ben gaan studeren en die was niet van mezelf, dus de vereniging wilde hem weer terug!
Ik kan ook een mooi geluid krijgen uit een sopraantje. Ik weet nog dat iemand uit mijn orkest dacht dat het instrument vals was, dus ik speel er een deuntje op, blijkt dat de stand van haar mond (lipspanning, plaatsing op de lip) gewoon verkeerd was... Vragen ze aan mij of ik niet ook sopraan wil spelen... 3 saxofoons werd me toch ieeets teveel...

Maar goed, om nog even wat eerder genoemde punten terug te halen, als je een goed lesboek hebt, hoef je niet eerst noten te leren, want die leer je dan stap voor stap.
Het is NIET noodzakelijk om saxofoon muziek te gaan luisteren als je besluit saxofoon te gaan spelen! Het is leuk, zodat je dingen kan nadoen enzo en zodat je weet wat je leuk vind, maar ik doe het zelf niet en ik schiet er zelf niks mee op als ik t wel zou doen, het belangrijkste is veel oefenen...............!!!

Veel plezier!

I've opened up my heart for U so come in and stay for ever
  zondag 24 augustus 2003 @ 02:24:49 #19
62848 dacoop
De Enige Echte
pi_12670725
saxofoon, wil ik trouwens zelf ook nog ooit doen
schitterend instrument gewoon
Fuck a duck and try to fly!!
  zondag 24 augustus 2003 @ 09:27:53 #20
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12672633
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 02:11 schreef EvilMinion het volgende:
*knipperdekip*
... 3 saxofoons werd me toch ieeets teveel...
Ik heb er 4...

Mijn altje moet weg, heb ik alleen maar ruzie mee, maar de rest (sopraan, tenor en bariton) is een beetje familie geworden. Verslavend....
pi_12728904
ws ik er toch vergeten bij te vermelden dat die 3 saxofoons verspreid waren over 2 verenigingen! En later kreeg ik nog een aanbod voor een derde vereniging! Heb ik trouwens ook nee tegen moeten zeggen. Niet dat ik het niet wil ofzo, maar meer omdat ik de tijd er niet meer voor heb...
pi_12728966
quote:
Mijn altje moet weg, heb ik alleen maar ruzie mee
ben je hem al kwijt? misschien ben ik wel geinteresseerd
  dinsdag 26 augustus 2003 @ 17:09:34 #23
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12734656
Hmmm het is geen bekend merk, een Amati. Ik ga hem ff laten nakijken, er moeten wat nieuwe leertjes op denk ik. Ik laat je wel weten wat ik er voor wil hebben als 'ie een beetje opgeknapt is, maar het is meer een beginnersbakkie, hoor! Jij wil waarschijnlijk liever een midden/topklassertje?
  dinsdag 26 augustus 2003 @ 17:09:57 #24
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12734663
Hmmm het is geen bekend merk, een Amati. Ik ga hem ff laten nakijken, er moeten wat nieuwe leertjes op denk ik. Ik laat je wel weten wat ik er voor wil hebben als 'ie een beetje opgeknapt is, maar het is meer een beginnersbakkie, hoor! Jij wil waarschijnlijk liever een midden/topklassertje?
  dinsdag 26 augustus 2003 @ 17:10:02 #25
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12734665
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')